Lihakset kipeiksi. Hyvä vai huono?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Tällainen pieni nyyppäkysymys vain tuli eräs päivä mieleeni, että eikös treenaamisella juuri pyritä saamaan treenatut lihakset kipeiksi? Sehän on kunnon rankan treenin merkki että paikat ovat seuraavana päivänä kipeinä.

Eli onko treenattujen lihasten kipeytyminen hyvä asia? Mitäs mieltä olette?

Pieni arkuus on ihan hyvästä, mutta kunnon lihaskivuista on mielestäni vain haittaa. Kovien kipujen takia seuraava treeni lykkääntyy turhan monen päivän päähän ja tästä taas on, ainakin omalla kohdallani, haittaa voiman ja lihaksen hankinnassa. Käytän siis 1- tai 2-jakoisia ohjelmia ja treenaan lihakset 2-3 kertaa viikossa. 3- tai 4-jakoisten kannattajat ovat luonnollisesti tästä asiasta eri mieltä, eivätkä välttämättä ole edes väärässä. Yksilöitä kun ollaan..

Pieni arkuus on ihan hyvästä, mutta kunnon lihaskivuista on mielestäni vain haittaa. Kovien kipujen takia seuraava treeni lykkääntyy turhan monen päivän päähän ja tästä taas on, ainakin omalla kohdallani, haittaa voiman ja lihaksen hankinnassa. Käytän siis 1- tai 2-jakoisia ohjelmia ja treenaan lihakset 2-3 kertaa viikossa. 3- tai 4-jakoisten kannattajat ovat luonnollisesti tästä asiasta eri mieltä, eivätkä välttämättä ole edes väärässä. Yksilöitä kun ollaan..

Näinhän se on, että mitä monijakoisemmalla ohjelmalla treenataan, niin sitä kipeämmäksi ne lihakset tulevat. Mitä vähemmän jakoa ni sitä nopeampaa on palautuminen ja sitä kautta lihaskipeys.

Eri asia silloin kun haetaan superkompensaation kautta maksimaalista kehitystä, niin silloinhan ne lihakset ovat tarkoituksella aika kipeinä/jumissa sen 2-3 viikkoa. Tästä kun sitten palautellaan 1-2 vkoa niin saadaan se suurin/nopein kasvun/voimanlisäys.
:thumbs:

fergie, milläs se kehitys sitten suuren frekvenssin ohjelmilla tapahtuu jossei superkompensaatiolla

Emmä osaa noita teiän sivistyssanoja!! Tarkoittaako se jotain tyyliin lihasryhmä kerran viikossa :rolleyes: Heitänpä sulle vastakyssärin: Kerro miten tapahtuu superkompensaation maksimaalinen hyödyntäminen?? :D

Elä ota tosissaan mun juttuja. Mä vaan tykkään kun puhutaan niin hienosti suurifrekfrenssikompressoriporgressiivinenkompressoriohjelmista :D :D :D

Elä ota tosissaan mun juttuja. Mä vaan tykkään kun puhutaan niin hienosti suurifrekfrenssikompressoriporgressiivinenkompressoriohjelmista :D :D :D

:D

Kyllä noi sivistyssanat on sitten hauskoja.

Edit: Pieni kipeys lihaksissa tekee tyytyväisen olon, kun tietää ettei reeni ainakaan ihan harakoille mennyt. Mutta itsekin kun 1-jakoisella treenaan, ei lihaksia voi kauheen kipeäksi vetää.

Heitänpä sulle vastakyssärin: Kerro miten tapahtuu superkompensaation maksimaalinen hyödyntäminen?? :D

mä vastaan: siten, että treenataan uudestaan superkompensaatiopiikin kohdalla.

jos räjäyttää lihakset tuolla sun esittämällä tavalla, niin ei varmasti saa yhtä hyvää voimanlisäystä kuin treenaamalla sen 2-3 viikon aikana 10-40 järkevästi suunniteltua treeniä.

Itselle tulee ainakin se fiilis että oli turha treeni jo se ei seuraavana päivänä tunnu lihaskipuna:) Treenaan noin 9 päivän kierrolla...Joskus lihakset on kipeet 5-6 päivää...Ei siis tolkuttoman kipeet,mutta treenikipeet,jännittäessä arat...

Aina ne on kipeiks tullu,vuodesta toiseen...Mun mielestä pitääkin tulla,kohtuudella tietysti.Muistaa vaan kunnon lihashuollon.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Treenaan noin 9 päivän kierrolla...Joskus lihakset on kipeet 5-6 päivää...Ei siis tolkuttoman kipeet,mutta treenikipeet,jännittäessä arat...
Itselläkin oli todella kipeet kun aina melkein jokaisessa liikeessä viimeisen setin vedin aivan failureen, nyt ei pysty tällä 3-jakosella 2on 1off menetelmällä ja ovat kyllä kipeitä, mutta juuri ja juuri palautuvat seuraavaan treeniin ja jos ei niin sitten 4-6 kovan treeni syklin jälkeen pikkasen kevyemmin ja muutamia extra lepopäiviä.

mä vastaan: siten, että treenataan uudestaan superkompensaatiopiikin kohdalla.

jos räjäyttää lihakset tuolla sun esittämällä tavalla, niin ei varmasti saa yhtä hyvää voimanlisäystä kuin treenaamalla sen 2-3 viikon aikana 10-40 järkevästi suunniteltua treeniä.

Et voi sanoa, että varmasti!! Jokainen treeniohjelmahan pitäis suunnitella kyseisen henkilön tavoitteet, genetiikka ja ominaispiirteet huomioonottaen. Ei ole olemassa mitään yhtä ja ainoaa treenitapaa mikä sopisi kaikille ja millä jokainen henkilö kehittyisi parhaiten.

Esim ei aloittelijan kannata lähteä leikkimään superkompensaatio treeneillä. Ja mun mielestä kun yritetään tuotta supparia hyödyntää maksimaalisesti, niin silloin se vasta pitää tietääkin mitä tekee ja osata kuunnella kroppaansa.

Toki superkompensaatiojaksojen välissä on hyvä treenata ns normaalisti 2-4 viikkoa. Ja mielestäni mitä pidemmälle kehittynyt olet laji kuin laji, niin sitä enemmän pitää antaa shokkihoitoa kehittyäkseen.

Mutta tuo kaikki riippuu niin paljon jokaisen henkilökohtaisista ominaisuuksista. Eli harjoittelu, ravinto, lepo, vaihtelu, nousujohteisuus ja superkompensaatio. Eiköhän noi kaikki tarkasti suunnitellen jokainen kehity hyvin :kippis1:

musta voi sanoa varmasti että esim 400 kyykkytreeniä tehnyt kyykkää enemmän kuin samassa ajassa 50 kyykkytreeniä tehnyt. Tämä olettain tietenkin että nostajat ovat ominaisuuksiltaa edes jokseenkin lähellä toisiaaan.
muutenkaan en oikeen ymmärrä miksi pitäisi olla esim kaksi viikkoa treenaamatta sen takia että saadaan maksimoitua sen seuraavaan treenin vaikutus. Itellä ainakin häviää jo paineet tossa ajassa niin tehokkaasti että esim kovat veto ja kyykkytreenit voi unohtaa saman tien kahen viikon levon jälkeen. Lisäksi loukkaantumisriski on suurempi jos ensin lepuutellaan 2 viikkoa ja sitten mennään treenaamaan sillä asentella että nyt on pakko taas saada lihaksi käyttökelvottomiksi kahdeksi viikoksi. Paljon paremmin sitä shokkihoitoa voi antaa vaan treeniohjelmaa tarpeeksi radikaalista muuttamalla

Itsellä on lihaskipuja aina jossakinkohtaa, 2-jakoisella treenaan. Mutta nuo on luonnollisesti pieniä kipuja ja niitä kuuluu vähän ollakkin jos kovaa vedetään!

Mua ainakin suoraan sanottuna vitutti silloin kun tein 5-jakoisella ja AINA oli joku paikka helvetin kipeenä. Kiva siinä sitten yrittää töitäkin tehdä ja normaalisti elää samalla.

Kyllähän sitä lihaskipua on kiva joskus hankkia enemmänkin, mutta ei noista jatkuvasti ole kuin riesaa.

2 vkon tauon(=sairastelun) jälkeen vedin ekan treenin iso arskan kultasel kuusikol ja joka paikka meni paskaksi :D
noh tänään sitten tekee toinen treeni vaikka vähän vielä lihaksia aristaakin, sillä se lähtee millä on tullutkin!
Tietysti pitää lämmitellä 2x paremmin jos lihakset vielä kipeenä viime treenistä.

Lihasten kipeytyminen ei välttämättä kerro treenin onnistumisesta yhtään mitään. Jokainen saa lihakset kipeytymään ja tulehtumaan. Eikä siihen tarvita kovin suuria järjenlahjoja. Tottakai se jotain osviitta antaa että oikeaan paikkaan on nyt osunut, mutta se ei vielä todista lihaskasvusta yhtään mitään. Treenirautojen nousu on paljon parempi mittari tässä kuin lihasten kipeytyminen. Mulla tulee esim. jokaisesta rintatreenistä sika kipeäksi rinta, eikä se vielä todista treenin onnitumisesta yhtään mitään.

musta voi sanoa varmasti että esim 400 kyykkytreeniä tehnyt kyykkää enemmän kuin samassa ajassa 50 kyykkytreeniä tehnyt. Tämä olettain tietenkin että nostajat ovat ominaisuuksiltaa edes jokseenkin lähellä toisiaaan.
muutenkaan en oikeen ymmärrä miksi pitäisi olla esim kaksi viikkoa treenaamatta sen takia että saadaan maksimoitua sen seuraavaan treenin vaikutus. Itellä ainakin häviää jo paineet tossa ajassa niin tehokkaasti että esim kovat veto ja kyykkytreenit voi unohtaa saman tien kahen viikon levon jälkeen. Lisäksi loukkaantumisriski on suurempi jos ensin lepuutellaan 2 viikkoa ja sitten mennään treenaamaan sillä asentella että nyt on pakko taas saada lihaksi käyttökelvottomiksi kahdeksi viikoksi. Paljon paremmin sitä shokkihoitoa voi antaa vaan treeniohjelmaa tarpeeksi radikaalista muuttamalla

Ei kukaan varmasti ole tarkoittanut, että 2-3 kovan treeniviikon jälkeen pidettäisiin 2 viikkoa taukoa. Itse olen ainakin tarkoittanut tolla shokkihoidolla sitä : Treenataan 2-3 viikkoa tarkoituksellisesti ylikovaa. Tämän jälkeen palautellaan 1-2 vkoa riippuen edellisen jakson kovuudesta....EI KUITENKAAN LEVÄTÄ!!! Tämän jälkeen ei oteta uutta shokkijaksoa vaan treenataan ns normaaliin tyyliin 2-4 viikkoa pikkuhiljaa treenipainoja kasvattaen ja myös volyymia lisäten. Tämän jälkeen voi vielä pitää yhden kevyen viikon, JOS TILANNE SITÄ VAATII. Vasta tämän jälkeen on vuorossa uusi 2-3 viikon shokkijakso.

Tuolla tavalla sitä superkompensaatiota pystyy omasta mielestäni parhaiten hyödyntämään.

Mitäs mieltä syöttösika on siitä jos treenit vetää armottomalla agrella läpi, jokaisessa treenissä tekee ennätyksiä jossakin liikkeessä. Treenien väli 1,5-2 viikkoa, 3 kertaa kroppa läpi näin jonka jälkeen on palauttava viikko tai palauttava kierto. Kuitenkin näitäkin näkee ja osa niistä jopa kehittyy erittäin hyvin. Toisaalta taas Hulkki-osasto treenaa lihaksen 2 kertaa viikossa, vähän eri tavalla tosin mutta kehittyy kanssa.

Mun mielestä toi ittensä loppuun vetäminen joka treenissä/lihaksen armoton rääkki vaatii ravintopuolelta aika paljon, jotta hirmuinen ylikunto ei mene päälle. Pakko olla aika reilusti noita plussakaloreita. Toisaalta kehopuolella on tehtävä kompromissi sen suhteen kuinka usein ja kuinka kovaa treenaa jne, koska monellakaan ei ole mahdollista vetää ihan tolkuttomia kalorimättöjä palautuakseen.

toi on musta tosi heikko peruste yhtään millekään että jotkut muutkin kehittyy sillä. Kysymys ei ole se että kehittääkö se ohjelma, vaan kuinka hyvin se kehittää. Niin paskaa ohjelmaa ei varmaan olekaan etteikö sillä pääsisi kovaan kuntoon, varsinkin sellaisten mielestä jotka ei salilla käy. Ja sekin vielä että huononpikin ohjelma toimii jonkin aikaa jopa erittäin hyvinkin jos sillä on vaan tarpeeksi eroa edelliseen ohjelmaa, vrt 2-jakoinen pääliikkeisiin ja voimaan painotettu ohjelma vs. old school 4-jakoinen tapa lihas kerran viikossa -ohjelma.

kerro lisää tosta Operaatio syöttösiasta :)

Operaatio syössösika oli mun dieettinimi.

Juu ihan totta. Mutta kun sanoit että jos treenien väli on 2 viikkoa se ei voi toimia hyvin! Tietysti tässäkin on kaksi kuppikuntaa noin karkeasti. Osa treenaa lihaksen tyystin pois pelistä(osa vain muutamalla sarja, osa monilla sarjoilla), toinen osa tekee vain 1-2 liikettä lihakselle hakee isoiss liikkeissä liikkeissä sarjapainojen sousua eikä halua edes vetää lihasta loppuun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom