Riisin kcal/100g valmista tuotetta vähenee, kun se keitetään.
Tietenkään annoksen kokonaiskalorimäärä ei muutu, mutta kalorit ilmoitetaan per 100g tuotetta. Jos vettä haihtuu tai tulee lisää X grammaa, niin myös kalorit per 100g muuttuu.
Lihasta irtoaa kypsennettäessä runsaasti nestettä sekä rasvaa, joten siinä on yleensä vähemmän kaloreita per 100g kuin raa'assa lihassa.
Se on totta, että rasvaahan siitä irtoaa. Tosin itsekin monesti paistan lihaa pannulla ja kippaan sen suoraan esim. riisin sekaan --> rasva tulee mukana. Mutta oikeassa olet, rasvaahan siitä kuitenkin itse lihasta lähtee. Tosin kypsennettäessä usein lisätään rasvaa, josta osa myös tarttuu lihan pintaan. Olisi kiva nähdä ihan hiusten halkomista tämän suhteen, että paljonko kalorimäärä muuttuu kypsennettäessä lihaa rasvan kanssa ja ilman
Ja itseasiassa mieleen tuli sellainen, että voiko lihan vesimolekyyliin (joka höyrystyy siis kypsennettäessä) tarttua rasvamolekyyli, eli poistuuko lihasta siis rasvaa ilmateitse?
Vältin käyttämästä tietoisesti tätä riisin kcal/100g, koska tottakai keitetty riisi painaa enemmän kuin kuiva riisi. Tällöin siis 100g keitettyä riisiä on määrällisesti vähemmän, kuin 100g kuivaa riisiä. Siltikään se itse riisin sisältämä energiamäärä ei nouse mihinkään veden lisäyksen takia. Halkaistaanpas pari hiusta: yksi riisinjyvä sisältää n määrän energiaa. Voitaneen olettaa, että sen sisältämä energiamäärä ei muutu vaikka sen keittäisi. Tulipas :arvi: olo.
Olen jäämässä lomalle, joten ajatus kiitää aika megalomaanisissa mittasuhteissa näiden asioiden suhteen, mutta jottei menisi täysin OT:ksi, niin maistoin eilen tuota pulled porkia lidlin oman brown sugar bbq-soosin kanssa. Eihän tuo itse tehtyä voita, mutta varmasti tulen ostamaan myös jatkossa. Mitä soosiin tulee, niin oma suosikki on edelleen se hickory. Se viski oli ainakin liian viskinen.
Ja samuellolle tulevia dieettejä ajatellen, aina makrot ja kalorit kuivasta riisistä ;)