Levyraati (arvostele ensin edellinen kappale, sitten uusi arvosteluun)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kanttan
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Midnight Oil - The Dead Heart
Ei yhtään eikä ollenkaan minun teekuppini. Ensimmäistä kertaa kuulin tämän kappaleen, yhtyeeltäkin tiedän vain yhden muun laulun. Alustava tuntemusketju oli: Äh, ei, mitätön. Sitten tapahtui yllätys: Introsta alkanut toistuva melodinen koukku ja mekaaninen rytmi alkoivatkin toimia, ja koukulla virkattiin varsin pitkä kaulahuivi. Jopa huumaava. Toinen hämmennyksen aiheuttaja oli, että musa oli industrial olematta ollenkaan industrial, pirullisen väkevät ja robottimaiset iskut 2 ja 4. Ainoa, mikä häiritsi, oli lopussa lievä kallistuminen liian taiteelliseksi pasuunoin ja muin (myös kuvallisin) elementein. Erittäin yllättävä! 3-/5

Omen - The Axeman
 
@Vieraissa Ai että tykkään sun arvosteluista! Ihan sama vaikka tulisi 0/5, aina viihdyttää :D Tuo Omen oli aivan tuntematon tapaus, mutta ei se huonolta kuulostanut. Tällaista perinteisempää heviä hyljin vielä kymmenen vuotta sitten, mutta nykyään alan jo lämmetä tällekin genrelle. Ikä tekee ihmeitä musiikkimaulle. Tässä on sellaista menoa jonka tahtiin moshaisin festareilla. 3,5/5

Bändin nimestä aasinsilta biisiin, josta myös tykkäsin joskus 20 vuotta sitten. Toimii kyllä edelleen, nostalgiafiiliksiä. Vähän erikoisempaa musiikkia teille.

 
Sika checking in!

tenor.gif


E-Nomine - Das Omen. Kivaa ja kovaa elektronista kamaa. Toimisi esim. elokuvissa hyvin tietyissa kohtauksissa. Saksan kieli lisaa mystiikkaa, kuulostaa etta tuo jannu sanoo varmaan jotain tosi kauheaa - vaikka tosielamassa biisi voisi olla vaikka mansikkahillosta. Talta artisilta voisi etsia muitakin biiseja!
4/5


Vaikka olen pari rappibiisia tanne laittanut niin olen hevin suuri ystava ja suurkuluttuja. Vituttaa vaan kun uutta hyvaa kamaa ei enaa tule keneltakaan. Siksi on sydantalammittavaa loytaa joitain aliarvostettuja vanhoja biiseja jotka on torkean hyvia kuten tama:

Iron Maiden - Stranger in a Strange Land
 
Iron Maiden - Stranger in the Strange Land
Jälleen äärimmäisyyksiin asti hämmentävä musiikkiteos. Ei maidenmaisuutta, mutta silti ilmiselvä Maiden-biisi. Parhaita tietämiäni "keskinkertaisuuksia": Ei laaksoa, ei kukkulaa, mutta koko ajan ollaan niin korkealla horisontin yläpuolella, että on katsottava ylöspäin. Kappale kuulostaa yhdeltä pitkältä "osalta", mutta silti koostuu toisistaan täysin erillisistä ja erilaisista osista. A true stranger! (Adrian Smithillä on minun kirjanpidossani Top 5 vibrato, joskaan se ei ilmene tässä kipaleessa). Kova! 3,5/5

Living Colour - Cult of Personality
 
Living Colour - Cult of Personality - taman biisin olen kuullut tuhat kertaa ja se on aivan torkean hyva. Mielestani mielenkiintoisinta tassa on se etta ei tule kovinkaan monta rockbandia mieleen joka koostuu tummaihoisista ihmisista. Se on sinansa ironista koska tummaihoiset keksivat rock musiikin mutta totaalisesti hylkasivat sen kun hip hop ja rap nousivat suosioon. Jimi Hendrix kaantyisi haudassaan jos tuon tietaisi.
5/5

Black Label Society - Suicide Messiah
 
Sialla on oma giffi :hyper: Onpa komea :LOL: Olisinpa ehtinyt tuohon Cult of Personalityyn, olisin antanut sille täydet pisteet myös.

Black Label Society on jännä bändi. Tavallaan niissä ei ole yhtään mitään vikaa ja tykkäänkin kovasti parista biisistä. Kaikki siinä musiikissa toimii soundeista vokaaleihin. Biisit vaan usein on kovin tylsiä, menee taustamusiikkina mutta en niistä mitään sen enempää saa irti. Tuo edellinen biisi on yksi niistä. Hyvältä kuulostaa, mutta silti vähän meh. 3/5

Tämä olisi mun asteikolla tosi melodista blackia. Tätä kuuntelen sillon kun virittäydyn bilefiilikseen. 3:40 eteenpäin on biisin kohokohta ja syy miksi tuo toimii niin hyvin.

 
Behexen - Umbra Luciferi
Melkoista jytinää Hämeestä! Minä ensin ajattelemaan, että valssijyrällä tietä tasaiseksi. Joka alle jää, se hautautukoon. Mutta sitten kuitenkin kallistuin näkymään, jossa valssin pohjassa on nystyrät ja tärytys on tehokkaampaa, eikä olla tasoittamassa tietä, vaan kaatopaikkaa. Kerrassaan räykäkästä musisointia. Nyt musiikkiteos oli myös suorasanaisesti "yhden osan" tuotos. Mutta kuinka ollakaan, ajassa 3:35 päätti orkesteri sen verran seestyä, että vokalistille sallittiin rehellinen röyhtäys! Saatana, sanon minä. 2,5/5

Death - Spiritual Healing
 
Ensin pelästyin, että mistä tiedät mun olevan Hämeestä! Mutta sitten muistin että onhan tuokin bändi Hämeestä. Kiitos kun vaivauduit haukkumaan, arvostan :heart: Tai oli siellä melkein yksi kehukin!

Jaa että ihan kokonainen levyllinen Deathia? En nyt just jaksa kuunnella noin paljoa putkeen. Etsin sieltä kuitenkin tuon mainitsemasi biisin (vai meinasitko oikeasti ihan koko levyä?) ja perinteistä Deathiahan se on. Klassikkobändi josta kaikkien pitäisi tykätä. Minäkin tykkäisin jos death olisi enemmän minun genreä. Sen verran kuitenkin kehtaan sanoa tykkääväni, että Death on yksi niistä harvoista bändeistä joita jaksan edes kuunnella kyseisestä genrestä. Bolt Thrower on ykkönen, Death on kakkonen. Kivittäkää vaan, ei ole mun genre. 3/5 taas koska toimii taustamusiikkina eikä ärsytä.

Nyt tulee minulta jotain ihan muuta. Teiniajan rakkaus löytyi uudestaan ja jostain syystä tämä biisi toimii täysillä tällä hetkellä.

 
Video Unavailable - This Video Is Private
Hyvät kiekurat, ei moittivaa sanaa musiikista saati lyriikoista. Teiniajan rakkaus vähäisesti häiritsee, mutta pärjään kyllä. :) Olisiko 4/5 kohtuullinen?

1609800277430.png


Meitin täytyy sopia termit tarkemmin, my Dear! Edellisessä arvioinnissa oli pelkkää hyvyyttä kehujen rinnalla, nystyrät sitä vain korostivat. 💘

Yritin myös parhaan kykyni mukaan sisällyttää arvioitavaksi vain yhden kappaleen en lainkaan koko levyllistä. Aina en onnistu ja ymmärrän kyllä huonouteni. :)

Rainbow - Self Portrait
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs ihmettä, kyllä tuo video oli vielä silloin näkyvissä kun sen tänne jaoin! @Vieraissa löysitkö sen kuitenkin?

Tuo Rainbow on taas näitä bändejä, jotka kulkee hienosti taustamusana mutta ei herätä sen kummempia tunteita. Minä olen niin mahdottoman nirso vaikka musiikkimaku onkin tosi laaja. Vakea analysoida mikä toimii ja mikä ei. Jos joku toimii niin se vaan toimii. Tuo Rainbow on sellaista tasaisen tavallista jossa mikään ei ärsytä, mutta ei siitä löydy mitään koukkuakaan joka saisi innostumaan. Hyvät soundit, hyvät vokaalit mutta tässäkin itse biisi on meh. 2,5/5

Tässä teille taas jotain erikoista. Osaisikohan Sika ymmärtää?

 
Ad Inferna - SM for SM
Mielenkiintoinen koalitio useampaa musagenreä. Transesyke hieman liian pinnassa, mutta toisaalta sointujen hennot kuljetukset laskivat sammalta polulle kanta-asekellusta helpottamaan. Häivähdys Saksaan kivisti ohimon seudulta, mutta vain vähäisesti. Ei hypnoottista otetta, mutta kovin hyvä silti. 3/5

P.S. Edellistä esitystä en kyennyt löytämään, koska jäi karvan verran liikaa arvuuteltavaa esittäjää ja kappaletta tietämättä. :)

Incubus - The Warmth
 
Voi ei mikä pettymys! Niin mahdottoman hienosti rakennettu biisi ja sitten vokaalit on sellaiset jotka ei toimi musiikin kanssa ollenkaan. Täydet pisteet tulisi tästä, mutta vokalisti pilaa kaiken. Tuollainen korkea amerikkalaistyylinen laulutyyli ei vaan toimi yhtään mulle. Pisteet biisistä, miinukset vokalistista. Yritin nauttia biisistä vokalistista huolimatta. 3,5/5

Tässä uudestaan se teinirakkaus, jonka video ehdittiin poistaa!

 
Charon - Bullet

Ihan OK biisi mutta jotenkin persoonaton. Tuntuu kun olisin kuullut tallaisen biisin sata kertaa aiemmin. Hyvin tuotettu tosin ja saundi on laadukas. Taustalla soivana biisina tuo voisi olla ihan jees mutta aktiivisesti en tuota soittolistalleni laittaisi. Mieleen tulee ikaankuin Nighwish mieslaulajalla - naisaani sopii mielestani tuollaiseen genreen paremmin.
2.5/5

Trentemøller: Moan
 
Trentemøller - Moan
Laihanpuoleista elektronista rytminapsutusta, niukasti nihkeään kallellaan olevilla soundeilla. Oudosti tämäkin värssy kasvoi, ei mahtipontiseksi, mutta eli kaikin puolin kelvon musiikillisen elämän. Laulajan (genrelle epätyypillinen?) herkkä käheys oli mimosaa miehen kämmenellä. 2,5/5

Camel - Pressure Points
 
Camel - Pressure Point
Ihan kiva biisi, aineksia olisi ollut parempiinkin pisteisiin mutta 80 ja 90 luvut ovat hemmotelleet meita kitaravirtuooseilla ja soitto kuulosti ajoittain hieman aloittelijamaiselta. Biisissa oli kuitenkin tunnetta ja aitoa yrittamisen fiilista. Tallaisilla old school viritelmilla paasee joskus tosi kivoihin fiiliksiin erityisesti parin bissen jalkeen.
4/5

Vakisin tuosta tuli tama biisi mieleen:

Andy Timmons- Cry For you
 
Olipas hyvä instrumentaali. Vokaaleja tähän olisin kaivannut, jotta olisin saanut biisistä enemmän irti. Instrumentaalit kun ei ole mun juttu (muussa kuin psyketrancessa). Mutta oikein laadukkaana taustamusana kulki, tykkäsin soundeista ja kitaristi oli hyvä. 3,5/5

Kevyttä ja helppoa, olkaa hyvä.

 
Pentagram - Stand to Fall
Olemme hyvä. Kevyehköä, muttei täysin helppoa. Pernaleen kova intro, kitaralla roimitaan instrumenttia kunnioittaen, odotukset kapuavat hyppytornin ylimmälle lavalle. Sitten kitarat sammuivat. Miksi? Vielä oudompaa oli, että tässä osassa laulu kuulosti oudolla tavalla "epävireiseltä" olematta sitä. Jää hyppäämättä. Jälleen keppi vinkumaan ja jo tuntuu otollisemmalta. Rappuja pitkin alas. Himmeästi hyvälle puolelle kallistuu. 3+/5

Peer Günt - Down by the Shadow
 
No minä olen niin rumpufani, ettei se kitaroiden häviäminen haitannut. Päinvastoin :LOL: Rumpufani itse:

drumss.jpg


Kova tuo Peer. Trans am on ainoa biisi jonka niiltä tiedän ja koska en ole siitä koskaan innostunut, en ole bändiin tutustunut sen enempää. Olisi vissiin kannattanut, jos niiltä löytyy näinkin hyviä biisejä. Valitettavasti en osaa analysoida yhtä hyvin kuin sinä, joten annan vain pisteet. 3/5

Tästä pitäisi vissiin kaikkien tykätä. Minäkin tykkään.

 

Liitteet

  • drumss.jpg
    drumss.jpg
    158,9 KB · Katsottu: 25
Muse - Knights of Cydonia
Mielenkiintoinen, persoonallinen veto. Tulee mieleen hybridi valilla retrobiisi jonka Tarantino valitsisi leffaansa ja nykyaikainen indybiisi. Pakko kallistua neljaan tahteen vaikka alussa mietin etta 3.5 olisi valintani, ihan sen takia etta tama oli jotain vahan erilaista. Piristava aloitus paivalle.
4/5

M83 - Midnight City
 
Back
Ylös Bottom