Levyraati (arvostele ensin edellinen kappale, sitten uusi arvosteluun)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kanttan
  • Aloitettu Aloitettu
Sun myyntipuhe oli sellainen, etten ajatellut vaivautuvani :LOL: Mutta kun piti alkaa purkaa viiniboksia, tuli hyvä hetki laittaa jotain taustamusaksi. Biisi lähti ihan mukavasti, aika hempeää meininkiä. Vokalisti pilasikin fiiliksen heti. En tykkää tuon äänestä, en tiedä mistä on kotoisin mutta niin amerikkalainen fiilis tuli äänestä. Ja mitä pidemmälle biisi ehti, sen huonommaksi se meni. Arvasin, etten tykkää tästä ja olin oikeassa. Mutta kyllä tämän tahtiin viiniboksin pilkkoi. 1,5/5

Jatketaan oksennusteemalla. Olen tahtomattani altistunut tälle biisille kotona niin paljon, että olen alkushokin jälkeen oppinut jopa sietämään tätä. Nyt voin sanoa kuuntelevani tämän jo suht sujuvasti läpi, joten olkaa hyvä ja järkyttykää!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
VV - Run Away from the Sun
Minä puolestani en pidä VV:n laulusta. Tästä onneksi puuttui se perinteinen, täysin käsittämätön sisäänhengitysröhkintä. Kappale ei ottanut paljon, muttei vastineeksi mitään antanutkaan. Tarjoan silti runsaasti pisteytystä, syynä soinnut ajassa 2:51-2:58. Väliosa itsessään oli kappaleen parasta antia ja osan huipennus ylsi minimalistisiin äärimmäisyyksiin! Nerokas musiikillinen pilkahdus! 2/5

Haken - Invasion

VV - Run Away from the Sun
Minä puolestani en pidä VV:n laulusta. Tästä onneksi puuttui se perinteinen, täysin käsittämätön sisäänhengitysröhkintä. Kappale ei ottanut paljon, muttei vastineeksi mitään antanutkaan. Tarjoan silti runsaasti pisteytystä, syynä soinnut ajassa 2:51-2:58. Väliosa itsessään oli kappaleen parasta antia ja osan huipennus ylsi minimalistisiin äärimmäisyyksiin! Nerokas musiikillinen pilkahdus! 2/5

Haken - Invasion

Pienen alkuhämmennyksen jälkeen itseasiassa ihan hyvä biisi. Diggasin eniten rumpujen, basson ja djenttiskeban leikittelystä tossa biisin puolivälin jälkeen. 3/5 Ei kuitenkaan löytänyt tietään mun listoille.

Trees of Eternity - Sinking Ships. En kuunnellut valitettavasti demo-versiota, vaan ihan levyversion Tidalista, mutta lienee riittävän lähellä. Raivio ja edesmennyt puolisonsa ovat olleet henkilöinä tuttuja, ja oon ollut tietoinen tästä projektistakin, mutten ollut varmaan kuullut näiltä mitään ennen tätä.

Nätti biisi. Alku kuulosti siltä, että nyt lähdetään kierrättämään kliseisintä E-mollimetalliballadisapluunaa, mutta kyllä tästä se oma juttu löytyi aikas nopeasti. Oikein nätti ääni myös laulajattarella. Ei mitään vikaa tunnelmametallin saralla. 4 / 5.

Tässäkin tunnelmapainotteista, mutta duurissa.

Trees of Eternity - Sinking Ships. En kuunnellut valitettavasti demo-versiota, vaan ihan levyversion Tidalista, mutta lienee riittävän lähellä. Raivio ja edesmennyt puolisonsa ovat olleet henkilöinä tuttuja, ja oon ollut tietoinen tästä projektistakin, mutten ollut varmaan kuullut näiltä mitään ennen tätä.

Nätti biisi. Alku kuulosti siltä, että nyt lähdetään kierrättämään kliseisintä E-mollimetalliballadisapluunaa, mutta kyllä tästä se oma juttu löytyi aikas nopeasti. Oikein nätti ääni myös laulajattarella. Ei mitään vikaa tunnelmametallin saralla. 4 / 5.

Tässäkin tunnelmapainotteista, mutta duurissa.

Liian "flekmaatista" mun makuun,mut kaipa tällekin löytyy ottajansa. 2/5
..sitten todella hyvää ääntä

..sitten todella hyvää ääntä

No joo, hyvää ääntä! Äänestä kyllä tykkäsin joskin vähän koko ajan odotin että siitä laulusta saisi vähän enemmän irti. Kun sitä kapasiteettiä selvästi olisi. Vähän oli minun makuun liian tyyppiesimerkki lajinsa edustajasta. Vaikka olikin hyvä siinä, meinasin pitkästyä. Johtuu siis minusta, ei musiikista :LOL: Kitarasoolon kohdalla heräsin uudelleen. 3/5
Tästä

View: https://youtu.be/KR3qej0zmj8

Gojira - Toxic Garbage Island. Alun ja lopun riffin soundimaailmasta tuli mieleen Meshuggahin Destroy Erase Improve, joka oli nuorempana kovassa soitossa. Siinäpä ehkä ne positiivisimmat fiilikset tästä. Tää oli tämmöistä geneeristä testometallia, josta ei jäänyt oikein mitään käteen. En tiedä, mitä muuta tästä osaa oikein sanoakaan. Satunnaisesti olen koittanut eteen tulleita biisejä näiltä kuunnella, mutta ei taida olla meikäläisen bändi. 2- / 5.

Pistetään jatkoksi mainitulta Meshuggahin levyltä yksi.

Meshuggah - Soul Burn
Hyvästi nykivää, mutta keskivaiheilla sekavan jatsahtavaksi kallistuvaa nysväämistä. Laulussa musisoinnin vaikein elementti minulle, muilta osin oikein kelpo. Erilainen, mutta jäi kuitenkin toimittamaan samaa kokonaisuutta. 2,5/5

Porcupine Tree - Blackest Eyes

Porcupine Tree - Blackest Eyes
Oi PTree :rolleyes: On soinut itsellä paljon aikojen saatossa. Tämä biisi ei lukeudu varsinaisiin ykkössuosikkeihin mutta kaava on sama miten mulle aika usein ko bändin biisien kanssa käy; tykkään ensimmäisestä ja viimeisestä 30sek ja siinä välillä jään kiinni kuljetuksiin, laulajan ääneen ja sanoituksiin. Niin myös nyt. 4/5

TOOL - The Pot

View: https://youtu.be/civuoU_NE38

Täysin legendaarinen biisi joka itselleni esitteli Toolin ja Maynardin. Nykyään menee joskus Toolia (uuttakin) sellaisissa pitkissä sessioissa ilman siis mitään pössyttelyäkin =) Hyvää musaa jos esim tekee kuvankäsittelyä yms. 9½/10 pistettä

Ja jottei aina olisi vain heavyä niin jaksan pitää vastarintaa yllä =D

Code Black & Atmozfears - Starting over, biisi nousi 5 vuotta sitten tosi isoon rooliin kun oli juuri eronut ja oli vaikea prosessi menossa niin tämä biisi valoi uskoa.

View: https://www.youtube.com/watch?v=EMWgu1KsyDE

Ei nyt itsellä sytyttänyt, toisinaan vastaavan genren musiikista kyllä löytyy joskus ihan meneviä ralleja mutta toisinaan kuulostavat samoilta jumputus biiseiltä.

I'm starting over toistui kappaleen aikana liian monta kertaa sai aina fiiliksen että kappale alkaa uudestaan alusta. Varmaan tomisi jossain yökerhossa tms. vaahtobileissä jos sellaisessa tulisi käytyä.

Not my cup of tea,kouluarvosanalla 5-

Lähestyvä tilipäivän kunniaksi on laitettava Kakea. Kaikille uppoaa Kake Randelin? :D

Klassikko

View: https://youtu.be/Ej909h_YYD4

Lähestyvä tilipäivän kunniaksi on laitettava Kakea. Kaikille uppoaa Kake Randelin? :D
No siis.. :D Vähänhän tää on tämmönen kännissä ja läpällä -biisi. Oonkohan edes kuullu tätä selvin päin ennen tätä, kun nyt samaan aikaa soi.. :D En tiedä osaako tästä sanoa edes muuta. Kakella on muistaakseni ihan oikeastikin hyviä ralleja.. pitäs vähän virkistää muistia. 2+ / 5.

Tähän ois helppo jatkaa jollain toisella kotimaisella klassikolla (esim. Markku Aro & Poutahaukat - Läähätän ja läkähdyn), mutta mennään nyt ns. oikealla musiikilla. Hakenilta tuli just uusi levy, mutta tässä vanhempaa.

@Kuli kts. ketjun säännöt (arvostellaan edellinen, sit postataan yksi uusi).

Haken - Earthrise
En pystynyt katsomaan videota koska ärsyynnyin siitä heti kättelyssä. Ennen puoliväliä ehdin jo ajatella että kerrankin tätä laatua muodossa joka ei lähde lapasesta ”laitoin tähän biisiin kaikki kilkutukset mitkä osaan”, ja sitten se kuitenkin lähti :confused: Mutta pysyin mukana. Ei huono, tykkäsin kiipparistista. 3/5

Jatkan tavoista poiketen kevyemmällä. Tämä pumppu jo kuopattu.

View: https://youtu.be/Zt43vyqoRHY

Tykkäsin enemmän tän biisin akustisesta versiosta. Tuo sähköinen versio ska-komppeineen vähän ärsytti. En tiedä, oliko hyvä vai huono asia, että tästä tuli mieleen iso liuta vastaavia radiohittejä. Ehkä huono, kun omaperäisyydestä tätä ei ainakaan voi kehua.

Videota en tullut katsoneeksi, kun Youtube olisi halunnut näyttää liian pitkät mainokset ennen varsinaista videota :D 2 / 5 tälle.

Metallia Jyväskylästä tuoreen sinkun muodossa:

Metallia Jyväskylästä tuoreen sinkun muodossa:

Kaikki riippuu kuuntelijan musiikkimausta ja millon on mihinkin vaunuun hypännyt mukaan, mutta itselleni tuo kuulosti todella vahvasti Sparzansalta kaikkia pieniä nyansseja myöten. Noh, onneksi se ei ole huono asia mutta mutta, ehkä vähän liikaa kuitenkin. siitä lähtee 1½ pistettä eli 4½/6

View: https://www.youtube.com/watch?v=bndL7wwAj0U

Suosittelen kuuntelemaan lyriikat esillä koska tässä taas oma pää räjähtää sanoituksiin!

Dirty Shirley - Here Comes The King. Kova tää levy, tyyliltään oikeastaan just eikä melkein sitä, mikä putoaa itelle kaikista helpoiten. Dino Jelusick ilmeisesti joku kroatialainen nouseva tähti, oli aivan vieras entuudestaan, mutta todella hieno ääni. Ja Lynchiltäkin irtoaa edelleen varsin maukasta kitarointia.

Tää biisi oli ehkä itelle sieltä aavistuksen tylsästä päästä levyllä, mutta vahvassa perinteisen Hard rockin hengessä mentiin ja helposti tuosta Dion saa mieleen. Levylle 4,5 / 5, tälle biisille 3,5/5.

Toinen vaihtoehto olisi ollut laittaa tuoretta kitarainstrumentaalia, mutta ehkä tää on kuitenkin vähän helpompi. Vaikkei täällä paljoa suomalaista näykään. Röyhkää soittivat kaverit paljon takavuosina. Silloin en oikein ymmärtänyt, mutta nykyään menee aivan hyvin. Ei varmaan vaikea kysymys, mihin kaupunkiin kyseinen biisi useimmiten liitetään.

Kauko Röyhkä & Narttu - Paska Kaupunki

Musassa pari ongelmatekijää mulle on taiteellisuus ja "löysä" (epämusiikillinen) laulanta. Suomalaisista artisteista Röyhkä on aina mielestäni osunut näihin kategorioihin, joten häntä ei ole tullut juurikaan kuunneltua. Tässä laulussa on varsin mallikaasti groovahtava ote, ponteva ja tiukkakin, laulanta rytmisesti painotettu. Sanomakin on rehtiydessään sen verran positiivinen, että ilolla annan. :) 3-/5

Riverside - Vale of Tears

Kauko Röyhkä & Narttu - Paska Kaupunki

Musassa pari ongelmatekijää mulle on taiteellisuus ja "löysä" (epämusiikillinen) laulanta. Suomalaisista artisteista Röyhkä on aina mielestäni osunut näihin kategorioihin, joten häntä ei ole tullut juurikaan kuunneltua. Tässä laulussa on varsin mallikaasti groovahtava ote, ponteva ja tiukkakin, laulanta rytmisesti painotettu. Sanomakin on rehtiydessään sen verran positiivinen, että ilolla annan. :) 3-/5

Riverside - Vale of Tears

Riverside - Vale of tears.

Tämä oli todella hyvä kappale, mielenkiintoinen rakenne ja hienosti tehty. Erityisesti kuuloaistiani hiveli kappaleen rytmikkyys joka ikäänkuin eteni tarinallisesti sisältäen alun, keskikohdan ja lopun.

Tuli erittäin hyvä fiilis, ehdottomasti kuuntelen muitakin kappaleita. 5/5

Wolcensmen - Lorn and Loath

View: https://youtu.be/i7pYt23ZRTQ

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom