Leveä kyykky

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mä oon tottunu ottaan kapeeta kyykkyä. Max on onoin 200kg kieppeissä (oma paino 83kg), kaikki huipputulokset on kuitenkin tehty leveellä asennolla. Kokeilin sitä ja otti perseeseen ihan tolkuttomsti, sarjapainot myös putosi melkeen 20 kiloo sarjoissa.
Mikä kumma on? Onko tää vaan tottumuskysymys vai onko mulla jääny joku pers kautta sisempi reisilihas reenaamatta?

Originally posted by Kiuaskivi
Onko tää vaan tottumuskysymys vai onko mulla jääny joku pers kautta sisempi reisilihas reenaamatta?

Luultavasti sekä että. Hermojärjestelmäsi on tottunut kapeaan liikkeeseen ja olet varmastikin kehittänyt lihasmassasikin vastaamaan paremmin kapean kyykyn vaatimuksia (etureisipainotteisuus). Jotta leveässä kyykyssä saisi paljon rautaa ylös on...yllätys, yllätys...harjoiteltava leveää kyykkyä ja vahvistettava sen avainlihasryhmiä (takareidet, pakarat, alaselkä, vatsa). Tehokkaimpia apuliikkeitä ovat hyvää huomenta-variaatiot.

Mä oon tottunu ottaan kapeeta kyykkyä. Max on onoin 200kg kieppeissä (oma paino 83kg), kaikki huipputulokset on kuitenkin tehty leveellä asennolla. Kokeilin sitä ja otti perseeseen ihan tolkuttomsti, sarjapainot myös putosi melkeen 20 kiloo sarjoissa.
Mikä kumma on? Onko tää vaan tottumuskysymys vai onko mulla jääny joku pers kautta sisempi reisilihas reenaamatta?

Ei oo tarpeeks paukkua takareisissä ja pakaroissa ,mutta äkkiä se menee ohi kapeesta (tai sitten ei) ,kun jaksaa vaan aikansa vääntää. Sama oli itselläkin alussa. Sama homma välistä vedossa kun siirryin kapeesta siihen.

Joo, perseeseen ottaa ja meitsillä sattuu nivusiin:(

Kun kattoo skaboja, niín kyllä ne hemmot kyykkää aivan SAATANA leveällä:whip:

Originally posted by tommih
Joo, perseeseen ottaa ja meitsillä sattuu nivusiin:(

Kun kattoo skaboja, niín kyllä ne hemmot kyykkää aivan SAATANA leveällä:whip:

Mä oon ottanut kapeeta kyykkyä ja sumolla maastavetoa. Eli kaikki niinku päinvastoin mitä oppikirjat kertoo )maastavedossa 9 kymmenestä huipputuloksetsta on tehty kapealla. Nyt meinaan kokeilla asentojen vaihtoa josko siillä tuloksiin tulis muutosta

Mä oon ottanut kapeeta kyykkyä ja sumolla maastavetoa. Eli kaikki niinku päinvastoin mitä oppikirjat kertoo )maastavedossa 9 kymmenestä huipputuloksetsta on tehty kapealla. Nyt meinaan kokeilla asentojen vaihtoa josko siillä tuloksiin tulis muutosta

Kapea maastanosto ei ole absoluuttisesti sen parempi tyyli kuin sumo. Kummallakin tyylillä kymmenet nostajat ovat rikkoneet maailmanennätyksiä. Toisten mittasuhteille ja rakenteille sopii toinen tyyli paremmin, jotkut ovat nostaneet huipputuloksia molemmilla. Kyykyssä ennätykset tehdään aina tyypillistä kehonrakennuskyykkyä leveämmällä asennolla, mutta melkoisia leveyseroja näkee. Jotkut Westside-nostajat näyttävät melkein halkeavan kahtia, kun taas usein painonnostajataustaiset ex-itäblokin nostajat suosivat usein vain hieman kehonrakennuskyykkyä leveämpää asentoa.

Jos voimanostossa ei olisi rikoita olisi kapeitakin kyykkääjiä huomattavasti enemmän ja super leveet kyykyt kapenisivat varmasti. Trikoot potkasee paremmin leveellä ja tosi tiukat trikoot vähän huonoilla mitta suhteilla vetää niin ruttuun pohjaasennosta ,että pystyssä ylös tuleminen tuottaa monelle hankaluuksia.

Originally posted by fullpower
Jos voimanostossa ei olisi rikoita olisi kapeitakin kyykkääjiä huomattavasti enemmän ja super leveet kyykyt kapenisivat varmasti. Trikoot potkasee paremmin leveellä

Hyvä selitys,
Mä en käytä trikoita enkä siteitä. Jotenkin kapealla kyykyllä tuntuu että oman vatsan pullistamisesta saa enempi hyötyä.
Levee asento taas tuntuu huterammalta, ihan kun olis ´´tyhjän päällä´´.

Ajattelin jatkossa ottaa niin että ensin kapea kyykky ja sen jälkeen pari sarjaa leveetä. Jos voimaa rupee levellä tarttumaan enempi niin siirryn siihen.

Originally posted by fullpower
Jos voimanostossa ei olisi rikoita olisi kapeitakin kyykkääjiä huomattavasti enemmän ja super leveet kyykyt kapenisivat varmasti. Trikoot potkasee paremmin leveellä .

Joo, trikoot kyllä vaikuttaa. Jotkut voimanostajat treenaa kapeella niin maven kuin kyykynkin, mutta ennen kisoja ja kisoissa sitten trikoilla leveellä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Levää vai kapeaa kyykkyä ja maastavetoa?

Ei kyse pitäisi olla siitä kummalla lailla kannattaa treenata. Kyse pitäisi olla siitä kummalla tavalla saa paremman tuloksen kisoissa. Siitä kisanoston näkemisestähän ei pysty sanomaan miten nostaja on harjoitellut, että on päässyt kyseiseen tulokseen?

Jos haluaa kisatuloksen ylös, pitää treenata molempia versioita, sekä leveää että kapeaa. Vahvistaa tasapuolisesti, eikä päästä jotain lihasryhmiä jäämään heikommiksi. Lopulta viimeisten lisäkilojen saaminen tulokseen tulee treenin varioimisesta ja perusnostoliikkeitä täydentävistä liikkeistä. Toiset nostaa kapealla, toiset leveällä. Kun treenaa molempia niin osaa valita kisoissa sen version, jolla nousee enemmän. Eikä eri versioiden treenaamista kannata jättää siihen vaiheeseen kun ei enää perustreenillä tulos nouse, vaan heti alusta alkaen variaatioita; leveää, kapeaa, syvää, puolikasta...

Suositut

Back
Ylös Bottom