Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Terve!
Jos joku vois neuvoa miten jaottelis treenin, kun haluan viikkoon yhden penkkipäivän ja yhden kyykky/maastavetopäivän sekä samalla treenata leuanvetoa, keskittyen ehkä enemmän toistomaksimiin. Toistoenkka 11 ja lisäpainolla 1*30kg. Ylikunto välttäen, miten saan toistomäärät nousuun?
Kiitos paljon :) Ps. Olen lukenut viestiketjun läpi, mutta jos joku vois yksinkertaistaa mulle sen, miten saan kaiken fiksusti kohilleen ton treenin suhteen...

Mulla nousi leuat sillee että en tehny yhtää leukoja :D elikkä ennen kun olin ikinä treenannu vedin 6 leukaa.. sitten aloin treenaan kaks kuukautta salilla rehkittyä oli koulussa leuan veto testi ja vedin 15 leukaa.. olin aika yllättyny kun en ollu yhtää leukaa vetäny tos välillä.. mutta treenasin aika paljo kyllä scottipenkkiä salilla ja selkää myös.. :kippis1:

Paljos porukka täällä vetää leukoja lisäpainoilla (sarjat+kg määrät). Itse olen vetäny leukaa muutaman kerran kokeillakseni maksimia lisäpainoilla seuraavasti. 12x +15kg, 10x+20kg, 8x+25kg, 6x+30kg, 4x+40kg, 2x+50kg, 1x+55kg, 1x+60, 1x+65kg nämä puhtaasti, mutta 1x+70kg jäi muutaman asteen vaille 90-asteesta eli ei lähellekkään puhdasta suoritusta. 5 ensimmäistä sarjaa vedän myötäotteella jonka jälkeen täytyy vaihtaa vastaotteelle osittain hapotuksen ja saadakseen enemmän voimaa vetoa kohti. Ikäväkseni olen huomannut ettei "paikat" (kyynerpää) tahdo kestää kovin montaa samanlaista sarja kokonaisuutta 2 viikossa.

ne pitää vaan tehdä suhteessa siihen sit. esim. vaan 3 muuta leukatreeniä.

leukojen veto on aikas alkeissa itelläkin nyt vedän kaks x vko
1 reeni vastaote lisäpainoilla viimex 3x1xop 2x5kg 3x2x10kg 3x3xop

2 reeni myötäote tikapuilla viimeks 1,2,3,1,2,3

3 reeni kulmasoutua

ajattelin että jos hilais ykkösmaxin ylöspäin niin olis sit "reserviä" useammille toistoille. Kannattaako vaihtaa parin-kolmen viikon välein noita otteita toisinpäin? ja onko suunta oikea?

oot oikeella tiellä. kulmasoutu ei juuri leukoja auta, mutta auttaa selän kehityksessä muuten.

En koko ketjua kahlannut läpi, mutta silloin tällöin kun olen leukoja hiukan vedellyt(ns. tavallinen tyyli) on nyt viime aikoina tuntunut jotenkin vaikealta ne viimeset kymmenkunta senttiä liikkeen ylävaiheessa. Aivan kuin jokin jumisi vastaan yläselässä vai onko vain kyseessä jokin tottumattomuus liikkeeseen kun en ole leukoihin vuosiin panostanut enää. Sellaiset 15 leukaa ehkä menisi nyt kylmiltään ja paino on 100 paikkeilla. Tuntuu myös, että leveämpi ote on luontevampi kuin aiemmin tehdessäni ko. liikettä. Mistä on kyse siis?

heikkoudesta :)

se on sen verran loppuvaiheessa liikettä, että raskastahan se on. suosittelisin keskittyyn siihen vaan enemmän, eli aina, kun vetää, vetää tangon solisluihin asti. tätä vois harjotella ehkä helpommin vastaotteella.

Tuntuu jotenkin vaikealta edes saada itseänsä ihan ylös siten, että tanko osuisi solisluihin. Tuntuu melkein helpommalta kaartaa lopussa kroppaa loitommaksi tangosta... liekkö sitten jokin lihas heikko vai jumissa totaalisesti. Voipi olla kyllä ihan sitä heikkouttakin kun en ole just leukoja pahemmin vedellyt. Ei kai auta ku vedellä ni paikat tokenee taas:)

jos kroppa köyristyy, loppu vedetään rinnalla. jos taas selkä pysyy kaarella, vaikutus menee selkään. tähän ei moni kiinnitä huomiota. eli rinta pystyyn lopussa.

jto sanoi:
jos kroppa köyristyy, loppu vedetään rinnalla. jos taas selkä pysyy kaarella, vaikutus menee selkään. tähän ei moni kiinnitä huomiota. eli rinta pystyyn lopussa.

kumpaa suuntaa selkä kääntyy sillon ku se "köyristyy" ja "kaaristuu" :eek:

kaari = esim. penkkipunnerruksen kisa-asento, kropan takaosa tekee töitä.
köyry = esim. vatsarutistuksen yläosa, kropan etuosa tekee töitä.

eli noin päin.

jto sanoi:
oot oikeella tiellä. kulmasoutu ei juuri leukoja auta, mutta auttaa selän kehityksessä muuten.
Jto mistä johtuu etten millään jaksa vetää yhtään leukaa?!?:evil: Minkälaiset voimanostoliikkeet siihen voi auttaa? Voiko siihen tavallinen voimailu auttaa?

leuanvetoon auttaa leuanveto. piste. siinä nostetaan kroppaa kohti tankoa. mikään muu ei simuloi sitä niin hyvin. aloita hyppäämällä tankoon ja laskemalla hitaasti (5 sek.) alas. ylätalja vastaotteella puhtaasti taakse nojaamatta on yks kohtuullinen vaihtoehto.

selvä, jatketaan samaan malliin. toisena päivänä teen voimatreeniä niin sopii uo lisäpainovedot hyvin sinne, toisena kun tulee tehtyy "pidempiä" sarjoja niin kulmaa otan sillon kun en leukoja tarpeeks saa.

Mitä mieltä olette (jto) leuanvedosta eksentriseen vaiheeseen keskittyen? Eli nostetaan ruho ylös ja annetaan sieltä erittäin hiljalleen valua, valumista tietenkin vastustaen. Toimiiko, ja jos toimii niin, millaiseen tuollainen harjoittelu keskittyy; voimailua vai kehon rakennusta? Paljon kiitoksia kaikille (jto).

Minkäslainen ohjelma olis hyvä tohon leuanvetoon? Silleen että sopis nelijakoiseen esim kerta tai kaks kertaa viikkoon. Tekiskö esim maanantaina penkki ja hauiksien kanssa kevyesti, ja sitten pe selkäpäivänä toinen, kovempi päivä.
Tällä hetkellä menee ehkä se 10 vetoa, ja 6x5kg, tippunu tulos aika reilusti kun paino noussu eikä oo leuanvedot ollu nyt mukana.

Jonkun näköstä progressiota pitäs olla?
Jos jotain esimerkkiä sais

hidas negavaihe liittyy enemmän bodailuun, muttei se vaihteluksi pahaa tee voimamielessäkään. ihan hyvä harjotus vois olla veto ylös kahdella kädellä ja lasku alas rauahllisesti (!!!) yhdellä kädellä.

teeppä juzzi sillai, että vetelet pari kohtuullista sarjaa muiden liikkeiden välissä kummassakin treenissä. yhteensä sarjoja per treeni 6-10. hyvä pituus alkuun on 6-7 omalla painolla tai nelosia 5 kilolla. sitten kun alkaa tuntuun liian helpolta, lisäät toiston pari. pidä liike puhtaana ja laajana.

Mistä johtuu, että 2kk sit sain 2x8*10kg myötä- ja vastaotteella, mutta eilen meni just ja just 3x3 ilman lisäpainoja. Oma paino ei todellakaan ole noussut (laskenut ehkä). Olin kyllä treenannut ojentajat (käsi ei mennyt kunnolla koukkuun) ja maven (romut oli nii suuret et ei pysyny käsissä).

Esitinkö kysymyksen ja vastasin siihen ite?

e - en siis ole tehnyt leukoja yli 2kk. eli johtuuko se siitä vai ojentaja + mave?

Back
Ylös Bottom