Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

PR91 sanoi:
Sanos jto miten kannattaa rueta treenaamaan leukoja jos ei saa yhtään leukaa? Kuntopiiriä teen 1-3 kertaa viikossa, sählyharkat 3 kertaa viikkoon ja lenkki 2-3kertaa viikkoon. Leuat pitäisi tehdä kuntopiirien mukana.

en ole jto, mutta kuten tais tälläkin palstalla aiemmin olla (muistan ehkä väärin...) niin paras tapa taitaa olla staattiset pidot. Eli vedät ittes niin ylös kun saat, esim. puoleen väliin, pidät ittees siinä joko niin kauan kuin jaksat tai tietyn ajan (ammattilaiset korjaa...) ja lasket korostetun hitaasti ittes suorille käsille. sarjoista en ole varma mutta varmaan kannattaa aloittaa rauhassa esim. jos jaksat vetää ittes puoleen väliin 5 kertaa niin tee vaikka 3-4x3-4toistoa. Ja kannattaa alusta asti keskittyä vetään tankoa kainaloihin (kyynerpäät niinku taakse...) ja pitään ittensä mahdollisimman suorana ja paikoillaan, niin vahvistuu vatsat ja liike vakautuu. tai jotain. Korjaavat varmaan jos meni ihan metsään.:nolo:

voimapyörä seisten lähtee seisaaltaan, mutta maassa olevaan tankoon nojaten. siitä sitten rauhallisesti rullataan normaaliin voimarullan loppuasentoon. hieman helpottava versio on laskea polvet maahan siinä vaiheessa, kun ei enää pakki pidä.

voimapyörästä on lihastyön osalta kaks versiota:
- alaselkä köyryssä koko ajan, eli varsinainen vaikutus pinnalla oleviin patteihin. voimaliike siis. painoa selkään, niin vaikeutuu.
- alaselässä normaali lordoosi säilyy ja voimakas vatsan kiskominen sisään selkää kohti, jolloin sisempi vatsalihasvyö tekee hommia. huomattavan rasittava alaselälle, joten jos ylemmän version sarjan lopussa vatsa pettää ja ei jaksa pitää köyryä, kannattaa sarja lopettaa, ettei selkä mee. muutenkaan en tätä versiota kauheesti suosittele. mieluiten staattisia pitoja sen sijaan.

leuoista: aikalailla noin ku Th69 sano. ei liian tiukkaa treeniä, mutta usein. mieluiten joka päivä pikkusen, niin hermosto oppii paremmin. alota esim. noilla negalaskuilla (5-10 sekan laskuvaihe). hyppää eka ylös tankoon ja tee siellä eka stoppi. sit voit stopata 2-5 sekaksi parissa muussakin kohtaa. vaihtele näitä. negat on aika rasittavia, joten tee alkuun vaikka 5 sarjaa per pvä. vuoropäivinä noita pelkkiä alkuvetoja. pidä kohtuuhelppona edelleen. joku voi vaikka avustaa sulle pari kokoleukaa, jotka sit lasket rauhassa. nostovaihe ei saa olla liian tiukka, vaan avustaja auttaa siten, että saat ite tehtyä päätyön.

ei ole tarkoitus kääntää tätä leuvanvetopalstaa keskiroppapalstaksi mutta kun tuossa kysyttiin mikä on voimapyörä seisten niin on pakko pari sanaa kirjoittaa. (ei ole universaaleja totuuksia mikä on paras liike mutta) henkilökohtaisesti voimapöyrä seisten on tehnyt ihmeitä:
kun polviltaan lähtevä voimapyörärullaus ei tunnu sitä sänkynytkittämistä rankemmalta on noustava seisomaan (tai lätkittävä limppuja selkään). itse suosittelen seisomista: tulee paljon pidempi venytys ja se tuntuu (ensimmäisen kerran jälkeen jopa viikon vatsalihaksissa). ja hyöty on se että keskivartaloon tulee voimaa pirusti. kehityksen huomaa kaikissa liikkeissä joissa keskivartaloa tarvitsee eli lähes kaikessa. seisoaltaan tehdessä on hyvä puoli myö se, että rullaus on lähes pakko suorittaa rauhallisesti, joten liikkeessä on myös sitä staattisuutta jos olen sen oikein ymmärtänyt. kai siis siitä on jotain hyötyä tuohon leuvanvetoonkin?

Pyytäisin nyt hieman neuvoa leuanvetoon. Eli oon tässä taas puolisen vuotta käyny aktiivisesti salilla. Ainoo ongelma on juuri leuanveto. Oon vetäny ylätaljaa myötä- ja vastaotteella ja lapiotangolla jne... Mutta eipä tunnu vaan leuat kulkevan.
Miten kannattais treenata ku itse leuanvetoja ei pysty/jaksa vetään käytännössä ainuttakaan? Löytyykö vastaus negatiivisista toistoista?
Ja pystyykö saamaan tammikuuhun (intin alkuun) mennessä leuanvetotulokses ees muutamaa toistoo?
Tattista vaan etukäteen mikäli joku viittii neuvoo.

BBP sanoi:
Pyytäisin nyt hieman neuvoa leuanvetoon. Eli oon tässä taas puolisen vuotta käyny aktiivisesti salilla. Ainoo ongelma on juuri leuanveto. Oon vetäny ylätaljaa myötä- ja vastaotteella ja lapiotangolla jne... Mutta eipä tunnu vaan leuat kulkevan.
Miten kannattais treenata ku itse leuanvetoja ei pysty/jaksa vetään käytännössä ainuttakaan? Löytyykö vastaus negatiivisista toistoista?
Ja pystyykö saamaan tammikuuhun (intin alkuun) mennessä leuanvetotulokses ees muutamaa toistoo?
Tattista vaan etukäteen mikäli joku viittii neuvoo.

Edellisellä sivulla on melkein identtinen kysymys ja siihen myös vastattu.

Mulla alko kotireenaus. teen punnerruksia, kyykkyjä, käsillä seisten punnerruksia, leukoja ja voimapyörän virkaa ajaa muksun työntökärryt :)
kysyn nuista leuoista, kun tein töissä sellaset kahvat tankoon että saa vedeltyä myös kämmenet vastakkain niin, mihis väliin nää kannattais sioittaa?
Ajatellu sillai et noita myötä ote leukoja vetelisin 6-10x2->, sitten kämmenet yhdessä samaan tyyliin ja sitten nuissa vastaote vedoissa samaan tyyliin. mikä ois hyvä vaihtelu vai tarviiko vaan lisätä määrää kun vasta otteella menee kolme tosi puhdasta, myötä- vastakkain otteella neljä? ote on aika kapea, hartioiden levynen.

edit: niin siis päivä aina välissä per ote...

ihan hyvin kierron jatkeeksi. tai esim. vasta, myötä, vasta, neutraali, vasta, myötä...

kokeilepas sillä V-kahvalla sillai, että vedät vuorotellen pään toiselle ja toiselle puolelle tankoa, jos se siis laitetaan tangon päälle poikkipäin...

jto sanoi:
ihan hyvin kierron jatkeeksi. tai esim. vasta, myötä, vasta, neutraali, vasta, myötä...

kokeilepas sillä V-kahvalla sillai, että vedät vuorotellen pään toiselle ja toiselle puolelle tankoa, jos se siis laitetaan tangon päälle poikkipäin...

ok. joskus tulee varmaan tehtyä kahdella otteella per päivä joskus yhdellä...
tein sellaset C muotoset kahvat että pystyy veteleen vartalo saman suuntasesti kun normaalejakin... kun niit on kummallekkin käselle oma pystyy leveyttä vaihteleen sen verra mitä karmit antaa periks:D

tie onnelaan on pitkä mutta lyhentääkö eritasoleuvat sitä minkä verran? en ole koskaan tehnyt, ensi viikolla ehkä alan tekemään. kysymys eritasoleukoja enemmän vetäneille: onko eritasoleukojen vetely tuonut leuvanvetoon jotain (sanoinkuvaamatonta) vai olisiko sama tulos tullut muullakin tavalla?

(eihän sitä tietysti voi varmaksi tietää koska yhdellä ruumiilla voi yhdellä kertaa vain tehdä yhtä ohjelmaa. ellei kukaan ole harjoitellut rinnakkain yhtä aikaa samalla mielellä mutta kahdella eri ruumiilla kahta eri ohjelmaa ja katsonut ohjelman jälkeen kummalla ruumiilla on saanut parempaa tulosta aikaan.

onko yli-ihmisiä?

eritasoveto rasittaa sitä ylempää (varsinaista vetävää) kättä paljon enemmän ja apu menee lähinnä normaalivedon loppuosaan, mikä usein onkin se ratkaisevin juttu. ite tein joskus 1*30kg ja parin kuukauden eritasoleikeillä se oli 1*40kg. toki se olis muullakin tavoin noussut tai sitten ei. samaan aikaan kiipeilyä tuli 3-4 krt/vko, joten ei ne selkä ja kädet kauheesti leuanvetoon pystyneet keskittyyn. sivujuttu vaan ja enemmän oheisharjoite lajille...

jto sanoi:
samaan aikaan kiipeilyä tuli 3-4 krt/vko, joten ei ne selkä ja kädet kauheesti leuanvetoon pystyneet keskittyyn.

minä en tajjuu kiipeilystä mittää mutta kai se aika rankkaa on. (kerran nousin 13metriin ja käsivarret oli paskana). mites muuten tuollainen -miten sitä nyt sanoisi- no sanotaan muu liikunta sen leuvanvedon ohella? mitä olet mieltä hyödystä/avusta? itse viime touko-kesäkuussa soutelin 2-4 päivänä viikossa sellaisella viisimetrisellä puisella soutuveneellä 3-7/8 kilometriä, en todellakaan täysillä vaan kevyesti että paikat aukes. luulin alkuun ettei leukoja jaksaisi enää vetää, mutta homma olikin päinvastoin. syksyllä ei tullut soudeltua kun joutu takas kaupunkiin mutta eipä ne leuvat ole sen kesän jälkeen nousseetkaan.

jeps.. eli välikatsaus tähän väliin kun joku 1,5-2kk sitten aloitin jto:n antamilla sarjaohjeilla vetämään leukoja 3 kertaa viikossa ja tavoitteena olisi että saisin ennen armeijjaan menoa 35 leukaa vedettyä kun lähtökohdat oli 25:ssä :) noh edistystähän on tullut jonkin verran mutta ei tarpeeksi menee tällä hetkellä ehkä 30 ne puuttuvat 5 voisi hyvällä tuurilla mennä jos saisi painoa tippumaan tästä 80:stä siihen 75:teen muttakun tuntuu olevan aika vaikeeta..

sarjat miten aloitin:

5x5xop
2,4,6,8,10 tikapuita 2-4kpl
5x5x6kg lisäpainot

nyt:

7x7xop menee jo suht kevyesti taukoja vetojen välissä ehkä 40sec ;)
2,4,6,8,10,12 ja tuon teen 3 kertaa saattaa joskus vaihdella fiilinkien mukaan
6x6x11kg tämäkin vaihtelee aina fiiliksien mukaan..

ja sitten on tullut aina huvikseen vedeltyä jotain 10-20 sarjoja kun kulkenut tuon tangon ohi lähes joka ilta..

kokeilkaas muuten joku kerta kun käytte salilla sellasta ovelaa lisäpaino vetoo. itse kokeilin tätä kun yksi tuttu oli kuullut et oon kuulemma kova vetämään leukoja ja tuli heti noutamaan minut leuanvetotangon luokse kun näki minun tulevan salille. eli sellainen liike et otetaan jokin keppi ja laitetaan keppiin kiinni penkkipainoja niin paljon et mitä nyt luulee jaksavansa nostaa ja otetaan tangosta kiinni ja yritetään nostaa painoja silleen et keppiä pidellään jaloilla kiinni eli kurotetaan varpaita kattoa kohti niin tangon pitäis pysyä siinä. hyvänä puolena tuossa on ainakin se että ei voi huijata mitenkään tuossa vedossa eli riuhtoa jaloilla kun muuten paino tipahtaisi. itselläni tuossa huiput 50kg.

ps. toivottavasti joku ymmärsi sekavan selitykseni.

pätki sarja. vetele vitosia lyhyillä pausseilla. aluksi vaikka 10*5*op/30". pyri sitten pikkuhiljaa lyhentään taukoa ehkäpäs 15":iin. sillä luulis jo mentävän yli 30:n. lisäpainoissakin kannattaa vaihtelua harrastaa runsaasti. toistot välille 1-8 ja maksimia ylös. se ratkasee aika paljon vielä tossa toistomaksimissa.

kuinka se vaikuttaa palautumiseen jos vetää leukoja vaikka 5 kertaa viikossa?? monta kertaa ois hyvä vetää noita viikossa jos aikoo kehittyä??

hoplaa90 sanoi:
kuinka se vaikuttaa palautumiseen jos vetää leukoja vaikka 5 kertaa viikossa?? monta kertaa ois hyvä vetää noita viikossa jos aikoo kehittyä??
No itse vedän kerran viikkoon ja kehitystä on tullut.Vedän leukoja siis yläselkä-hauis päivän "pääliikkeenä".Väliin jaksoja lisäpainoja,välillä op:lla

Sulla on tietty ikää 15v.joten näin äkikseltään heitettynä voisit kokeilla leukoja 2krt/vko.Toinen treeni kova,toinen puolikova/kevyt.
Ja veditpä sitten lisäpainoilla tai op:lla,ni tietty nousujohteisuus on säilytettävä.Ja sitten ku tuntuu tukkoiselta,ni pitää malttaa levätä.
No siinäpä sitä jo jotain tulikin.

mulla on nyt yksi leuanveto treeni selkä päivänä.. taidan ottaa vielä toiselle jalka päivälle toisen leuanveto treenin niin jos tulisi jotain kehitystä

Kysäisisin sellast että onko toi tikapuu systeemi mulle hyvä kun on toi kestävyys tosi paska? Ymmärsin että toi vaatis kestävyyttä niin kai se sitä kehittääkin?

User Name

mokoma sanoi:
Kysäisisin sellast että onko toi tikapuu systeemi mulle hyvä kun on toi kestävyys tosi paska? Ymmärsin että toi vaatis kestävyyttä niin kai se sitä kehittääkin?
Todella hyvä systeemi. Itsellä meni leukoja jotensakin niin että ekassa sarjassa maksimissaan 8, seuraavassa ehkä 4 ja kolmannessa pari. Näin siis parin minuutin palautuksella, eli kokonaismäärä jäi todella pieneksi.
Tikapuilla sai yhteen sessioon helposti 45 leukaa, eli kolme vitoseen yltävää sarjaa. Eikä mennyt kuin pari viikkoa niin jatkoin sarjat kutoseen asti eli yhteen sessioon tulee jo 63 leukaa.

Javu sanoi:
Todella hyvä systeemi. Itsellä meni leukoja jotensakin niin että ekassa sarjassa maksimissaan 8, seuraavassa ehkä 4 ja kolmannessa pari. Näin siis parin minuutin palautuksella, eli kokonaismäärä jäi todella pieneksi.
Tikapuilla sai yhteen sessioon helposti 45 leukaa, eli kolme vitoseen yltävää sarjaa. Eikä mennyt kuin pari viikkoa niin jatkoin sarjat kutoseen asti eli yhteen sessioon tulee jo 63 leukaa.
Mulla on varmaan kans toi 8 aika lähellä kun vedetään rintaan asti. Kokeilin tota eilen niin pääsin just ja just neloseen:jahas:

mokoma sanoi:
Mulla on varmaan kans toi 8 aika lähellä kun vedetään rintaan asti. Kokeilin tota eilen niin pääsin just ja just neloseen:jahas:
Voisit varmaan vähän pidempiä taukoja pitää tai sitten vaan veivaat tohon tahtiin, kyllä se tulos äkkiä nousee.

Back
Ylös Bottom