Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Ei kai tuo mielipideasia ole? Joko liitossa on naisten kiinnostus lajiin vaikuttanut hyväksytyn tekniikan määrittelyyn tai se ei ole. Ja sinä joko tiedät sen tai et.
En mä tiedä mitään. Koitan ymmärtää vaan.
Siis minkälaiset ne kisasäännöt ois niille puhtaille leuoille?
Jos nyt oikeesti se on motorisesti muka niin vaikeeta(ei helvetissä ole) vetää kädet suorina leuka tangon yli, lantio elämättä kilometriä, ni ratkaisu on simppeli: polvet koukkuun vähän kehon eteen. Ei vaadi ees mitään isoa kulmaa, eliminoi keikkumisen lähes täysin, & pistää sut muutenki helppoon kulmaan, jollon toistot pysyy identtisinä. Testattu on. "Liian raskasta corelle". Jos on, ni täytyy olla älyttömän huonossa kunnossa. Ei puhe nyt mistään L-istunnasta lähellekkään.

En mä tiedä mitään. Koitan ymmärtää vaan.

Jos nyt oikeesti se on motorisesti muka niin vaikeeta(ei helvetissä ole) vetää kädet suorina leuka tangon yli, lantio elämättä kilometriä, ni ratkaisu on simppeli: polvet koukkuun vähän kehon eteen. Ei vaadi ees mitään isoa kulmaa, eliminoi keikkumisen lähes täysin, & pistää sut muutenki helppoon kulmaan, jollon toistot pysyy identtisinä. Testattu on. "Liian raskasta corelle". Jos on, ni täytyy olla älyttömän huonossa kunnossa. Ei puhe nyt mistään L-istunnasta lähellekkään.
Tämähän ei vastannut siihen, millaiset ne kisasäännöt olisivat puhtaille leuoille. Ongelma lienee siinä, että puhtaan leuan tulkinta kilpailussa on käytännössä mahdotonta. Miten sinä toteuttaisit säännöt ja niiden valvonnan? Saisiko heilua sentin vai viisi senttiä? Ja miten sitä valvotaan?

Tämähän ei vastannut siihen, millaiset ne kisasäännöt olisivat puhtaille leuoille. Ongelma lienee siinä, että puhtaan leuan tulkinta kilpailussa on käytännössä mahdotonta. Miten sinä toteuttaisit säännöt ja niiden valvonnan? Saisiko heilua sentin vai viisi senttiä? Ja miten sitä valvotaan?
Polvet koukussa metodi on ratkasu kaikkiin noihin. Aika vaikee ojentaa lantio, ku oot koukussa. Täydellisessä maailmassa noin yksinkertasesta suorituksesta ei tehtäs tahalleen näin sairaalloisen monimutkasta.

Vaatiiko vaikka tää formi jtn yliluonnollista kontrollia tjs epärealistista?
View: https://youtube.com/shorts/MJVw40iHptU?feature=shared

Ymmärrän ajatuksen, mutta käytännössä tuossakin olisi kuitenkin se sama ongelma kuin kaikissa "puhtaiden" leukojen säännöissä. Jos säännöissä lukee, että polvet pitää olla koukussa, niin silloin täytyisi myös määritellä milloin ne ovat hyväksytysti koukussa ja valvoa sitä jotenkin. Jos ne pitää olla esim. 90 asteen kulmassa edessä, niin tuomarin pitäisi pystyä näkemään ero 90,0 asteen ja 89,9 asteen välillä.

Treeneissä toki jokainen voi "päättää", että teenpä nyt stricktejä leukoja enkä liikuta jalkoja ollenkaan. Ongelmaksi se muodostuu silloin, jos ulkopuolisen henkilön pitää määrittää liikkumattomuus.

Säännöt on säännöt ja kuka sääntöjen puitteissa tekee asian tekee mahd tehokkaasti ja taloudellisesti ja voittaa, tekee sen hienoimmalla tekniikalla. Vaikka se jollekin näyttäisi karmivalta eksploittaamiselta.
Yleensähän sääntöjä sitten muutetaan kun yleistä mielipidettä tulee tarpeeksi että nyt eksploitataan, kuten kävi penkin kaarien kanssa. Toistoleuanveto ei kyllä mikään kovin suosittu sportti taida olla, että yleistä mielipidettä ei varmaan paljoa mihinkään suuntaan tule. Superstriktien tönkköleukojen vetely ei taida yleisöön vedota, crossfitin parissa varmaan tutkineet minkälaisesta meiningistä yleisö tykkää, pitää näyttää dynaamiselta.

crossfitin parissa varmaan tutkineet minkälaisesta meiningistä yleisö tykkää, pitää näyttää dynaamiselta.
Mä kyllä luulen että crossfitissä käytiin aikanaan tämä sama keskustelu ja todettiin että säännöt on säännöt, niillä mennään.
Näillä säännöillä tuomarointi on huomattavasti helpompaa.
Tuomareita tarvitaan paljon ja ovat vapaaehtoisia talkootyöntekijöitä.

Mä kyllä luulen että crossfitissä käytiin aikanaan tämä sama keskustelu ja todettiin että säännöt on säännöt, niillä mennään.
Näillä säännöillä tuomarointi on huomattavasti helpompaa.
Tuomareita tarvitaan paljon ja ovat vapaaehtoisia talkootyöntekijöitä.

Eikös niillä ole omat säännöt vs toistoleuanveto? Ja niillä omilla säännöillä just pysyy tuollaisena dynaamisena hurlumheina koko suoritus.

En mä tiedä mitään. Koitan ymmärtää vaan
Mutta en oo ihan varma koitatko, ihan oikeasti.

Mainitsit painonnoston olevan kuntoilun perhosuintia, siitäkin saadaan yksi esimerkki. Joku voisi katsoa, että työnnössä tanko pitää maastavetää, kääntää nätisti käsillä rinnalle ja punnertaa ylös ilman vauhtia. Hän olisi väärässä. Liikkeelle annetaan tietyt parametrit ja se suoritetaan niiden puitteissa. Paskatönkkönä tekeminen vie minun mielestäni aika lailla kaikkea tekemistä vähemmän urheilulliseen suuntaan ja tämä pätee myös leuanvetoon.

Mutta en oo ihan varma koitatko, ihan oikeasti.

Mainitsit painonnoston olevan kuntoilun perhosuintia, siitäkin saadaan yksi esimerkki. Joku voisi katsoa, että työnnössä tanko pitää maastavetää, kääntää nätisti käsillä rinnalle ja punnertaa ylös ilman vauhtia. Hän olisi väärässä. Liikkeelle annetaan tietyt parametrit ja se suoritetaan niiden puitteissa. Paskatönkkönä tekeminen vie minun mielestäni aika lailla kaikkea tekemistä vähemmän urheilulliseen suuntaan ja tämä pätee myös leuanvetoon.
Siis en mä tod usko kykeneväni, mut aina voi väitellä 🤷. Ainoo motivaatio mulle avautua on se, että te kyl oikeesti liiottelette tän suoritteen haastavuutta hitosti, &/tai vähättelette/ette edes myönnä ns. ihmistekijää. Ei mun tarvii nähä mitää vaivaa, ku otan tangosta kiinni & päätän tehä perusnätin setin. Jos mun ego haluu extratoistoja, tai teen vaikka submax lisäreillä sarjaa, nii täysin tietosesti sallin hieman "luontasta" liikettä välillä. Pn-esimerkkis meni ehkä ohi. Kai sen tangon SAA silti työntää ilman vauhtiaki jos haluu, tai tehä vedon raaemmin? Jos ei, ni aika paskat säännöt noiki 😭. Joskin, helpommin puolusteltavissa, koska teknisyyttä arvioidaan ihan.

Tiivistelmä: ellei sulla oo Parkinsonia, kyse on 99.9% omasta halusta tehdä suorite hyvin. Ja huom. hyvin ei viittaa mihkään tönkköpaskaan ylisuorittamiseen. Ihan perus leuka eli +- ylös alas vetoliike suorilta käsin 🫩.

Ymmärrän ajatuksen, mutta käytännössä tuossakin olisi kuitenkin se sama ongelma kuin kaikissa "puhtaiden" leukojen säännöissä. Jos säännöissä lukee, että polvet pitää olla koukussa, niin silloin täytyisi myös määritellä milloin ne ovat hyväksytysti koukussa ja valvoa sitä jotenkin. Jos ne pitää olla esim. 90 asteen kulmassa edessä, niin tuomarin pitäisi pystyä näkemään ero 90,0 asteen ja 89,9 asteen välillä.

Treeneissä toki jokainen voi "päättää", että teenpä nyt stricktejä leukoja enkä liikuta jalkoja ollenkaan. Ongelmaksi se muodostuu silloin, jos ulkopuolisen henkilön pitää määrittää liikkumattomuus.
Mun pointti ei oo edes se, että toi ehdottamani tyyli olis hyvä. Spedeilyähän se on, että täytyy mennä noinki pitkälle ku ei voida tehdä asiaa vaan kerral oikein. Liian moni tekee liikkeen päin helvettiä, & sit se on pakko sallia, vaikka sit koska se tuomarointi, tai koska ei löydy tekijöitä jne. Mä oikeestaan haluun vaan, että te kaikki myönnätte sen, että toi liike tehään ihan tietosesti päin persettä, eikä se johdu siitä että se liike itessään on liian vaativa(teknisesti) toteuttaa puhtaasti. En voi pakottaa näkeen tätä, but i have a dream 😭.

Säännöt on säännöt ja kuka sääntöjen puitteissa tekee asian tekee mahd tehokkaasti ja taloudellisesti ja voittaa, tekee sen hienoimmalla tekniikalla. Vaikka se jollekin näyttäisi karmivalta eksploittaamiselta.
Yleensähän sääntöjä sitten muutetaan kun yleistä mielipidettä tulee tarpeeksi että nyt eksploitataan, kuten kävi penkin kaarien kanssa. Toistoleuanveto ei kyllä mikään kovin suosittu sportti taida olla, että yleistä mielipidettä ei varmaan paljoa mihinkään suuntaan tule. Superstriktien tönkköleukojen vetely ei taida yleisöön vedota, crossfitin parissa varmaan tutkineet minkälaisesta meiningistä yleisö tykkää, pitää näyttää dynaamiselta.
En ole eri mieltä. Ennen ku toi penkin sääntö muuttu, ni yleisin kanta nostajilla vaikutti kyl silti olevan just sellanen "sääntö on sääntö, ei voi olla eri mieltä". Sellasta auktoriteettien slaiban nuolemista, mikä itteä vaan ärsyttää. Ohjelmoitu oletus monissa ihmisissä, että juuri sillä hetkellä vallitsevat arvot on saatu kerralla oikein.

Kisaleuanveto on yksi hyvä tapa tehdä leukoja, eikä sitä tehdä tietoisesti päin persettä.

Siis en mä tod usko kykeneväni, mut aina voi väitellä 🤷. Ainoo motivaatio mulle avautua on se, että te kyl oikeesti liiottelette tän suoritteen haastavuutta hitosti, &/tai vähättelette/ette edes myönnä ns. ihmistekijää. Ei mun tarvii nähä mitää vaivaa, ku otan tangosta kiinni & päätän tehä perusnätin setin. Jos mun ego haluu extratoistoja, tai teen vaikka submax lisäreillä sarjaa, nii täysin tietosesti sallin hieman "luontasta" liikettä välillä.
Mitä haastavuutta minä olen liioitellut? Mulla on se kuva että sun mielestä kilpaleuanvedon hyväksytty tekniikka on perseestä eikä melkeen pitäis sanoa sitä edes leuanvedoksi. Ja toki mielipidehän se onkin, mutta tunnut pitävän sitä jotenkin absoluuttisena totuutena. Jos voit niin referoitko vielä väitteesi mahdollisimman tiiviisti (<- haaste)? Pitää varmaan selata ketjua taaksepäin kun en tiedä mitä tässä nyt puhutaan.
Pn-esimerkkis meni ehkä ohi. Kai sen tangon SAA silti työntää ilman vauhtiaki jos haluu, tai tehä vedon raaemmin? Jos ei, ni aika paskat säännöt noiki 😭. Joskin, helpommin puolusteltavissa, koska teknisyyttä arvioidaan ihan.
(Jäikö lause kesken?) Mun pointti oli se, että ihmisellä voi olla kaikenlaisia mielipiteitä eri lajien tekniikoista, mutta paha niitä on ainoina oikeina julistaa.

Eikös niillä ole omat säännöt vs toistoleuanveto? Ja niillä omilla säännöillä just pysyy tuollaisena dynaamisena hurlumheina koko suoritus.
Joo siis CFstä puhuin.
Eli sellaiset säännöt että on helppo tuomaroida.

Cuntslinger:
Kai sen tangon silti saa työntää ilman vauhtia…
Kyllä painonnostossa on nimenomaan punnertaminen kielletty.

Viimeksi muokattu:
Mitä haastavuutta minä olen liioitellut? Mulla on se kuva että sun mielestä kilpaleuanvedon hyväksytty tekniikka on perseestä eikä melkeen pitäis sanoa sitä edes leuanvedoksi. Ja toki mielipidehän se onkin, mutta tunnut pitävän sitä jotenkin absoluuttisena totuutena. Jos voit niin referoitko vielä väitteesi mahdollisimman tiiviisti (<- haaste)? Pitää varmaan selata ketjua taaksepäin kun en tiedä mitä tässä nyt puhutaan.

(Jäikö lause kesken?) Mun pointti oli se, että ihmisellä voi olla kaikenlaisia mielipiteitä eri lajien tekniikoista, mutta paha niitä on ainoina oikeina julistaa.
Sellanen kuva mulla teiän viesteistä tulee vähintään epäsuorasti, et kyseessä olis teiän mielestä joku yli-inhimillinen suoritus, mitä ei vaan voi kuolevaisilta odottaa. Oma mielipiteeni 100% on, että jos sä tuplaat toistos, tai enemmänki, teet KYMMENIÄ lisää vähemmän voimaa vaativalla tyylillä, ni se tyyli on kyllä juu vähintään erittäin sus, tod. näk straight up perseestä. En esitä absoluuttisia faktoja, koska kuntoilu sisältää hyvin vähän niitä. Jos esim. kuvitteellisessa todellisuudessa kykenisin sätkimään SM-tuloksen(huom. en kykene), ni en ees haluis(jos isot rahat tarjolla, ni protestoiden alentuisin).

Mulle kilpailu, mittely käsitteenä ON jtn hyvin absoluuttista, & primitiivistä, jtn missä ei jää mitään epäselvää kuka on kovin, vahvin, alffoin, parempi ku kaikki muut 😎. On a side-note: voimanostosta kieltäisin kaikki varusteet, standardoisin tangot, & sallisin ihan minkä vaan stänssin kyykkyyn/maveen. Mä en pysty mitenkään tän selkeämmin selittään mun ajattelumaailmaa, toistamatta itseäni. Jos se kuulostaa täysin friikiltä, ni olkoot niin. Tuntuu muuten väkinäiseltä käyttää IMOA, ku must se on itsestäänselvyys, et mielipiteisiin pohjautuvaa väittelyä tällanen aina on.

Joo siis CFstä puhuin.
Eli sellaiset säännöt että on helppo tuomaroida.

Kyllä painonnostossa on nimenomaan punnertaminen kielletty.
Oge. En ollu varma. Kuhan dippaa tangon alle siis. En pidä 😆, mut kohtuullinen velvote, koska lajiin kuuluu nuo detaljit sillon. Perhosuinti vertaus kuitenki vaan siitä, et hyvin tekninen laji.

Kisaleuanveto on yksi hyvä tapa tehdä leukoja, eikä sitä tehdä tietoisesti päin persettä.
Mitä hyvää(kehitykselle hyödyllistä)siin on, jos haluu vaikka tulla leuanvedossa ultimaattisen vahvaksi? Keksin yhen teoreettisen vastauksen, mut katotaan eka onko sulla ihan eri. Ei tehä tietenkään enää siin kohtaa perseelleen, ku se on jo yleisesti hyväksytty, ellei odotettu tyyli. Joskus ensimmäinen SLRY jäsen kuitenki ryömi alkukeitosta mantereelle, alko kaavaileen luolan seinälle blueprinttejä, & behold! Ihkaeka leuanvetelyapparaatti oli syntynyt. Pari päivää tosta oliki jo ekat turnajaiset(leuanvetäjät oli ton ajan gladiaattoreja) pystyssä, & perustat luotiin ✊️.

En ymmärtäny kysymystä. On monia tapoja vetää leukoja eri tavoitteita varten ja tavoitteet ratkaisee. Kisaleuat ei toki oo absoluuttisesti paras tapa eristää latseja, teres majoria, rintaa tai trapseja jne. Muttei myöskään huono tapa.

Sellanen kuva mulla teiän viesteistä tulee vähintään epäsuorasti, et kyseessä olis teiän mielestä joku yli-inhimillinen suoritus, mitä ei vaan voi kuolevaisilta odottaa.
Siis leuanveto mahdollisimman vähän heiluen? En ymmärrä miten mun viesteistä saa sen kuvan, enkä minä ole osa mitään ”meitä”. Voit vastata minulle viitaten minun viesteihini, muut eivät minun mielipidettäni ole ilmaisseet.
Oma mielipiteeni 100% on, että jos sä tuplaat toistos, tai enemmänki, teet KYMMENIÄ lisää vähemmän voimaa vaativalla tyylillä, ni se tyyli on kyllä juu vähintään erittäin sus, tod. näk straight up perseestä. En esitä absoluuttisia faktoja, koska kuntoilu sisältää hyvin vähän niitä. Jos esim. kuvitteellisessa todellisuudessa kykenisin sätkimään SM-tuloksen(huom. en kykene), ni en ees haluis(jos isot rahat tarjolla, ni protestoiden alentuisin).
Onko sulla montakin esimerkkiä näistä toistojen tuplaajista? Edes yksi?
Mulle kilpailu, mittely käsitteenä ON jtn hyvin absoluuttista, & primitiivistä, jtn missä ei jää mitään epäselvää kuka on kovin, vahvin, alffoin, parempi ku kaikki muut 😎. On a side-note: voimanostosta kieltäisin kaikki varusteet, standardoisin tangot, & sallisin ihan minkä vaan stänssin kyykkyyn/maveen.
Mielenkiintoista. Sulle siis maastaveto (nosta tanko maasta ylös nousten seisomaan suorana) on kilpailumuoto, jossa sallitaan vaihtelua ja yksilökohtaista tekniikkaa, mutta leuanveto (nosta leuka suorilta käsiltä roikkuen tangon yläpuolelle) ei. Mitä primitiivistä siinä on, että määritetään enemmän suoritusta rajoittavia sääntöjä? Mä kun ajattelin tuosta strict-leukojen fanittamisesta että sä ennemminkin rajoittaisit leuoissakin otteen ja oteleveyden, jotta varmaan tehdään mahdollisimman samaa asiaa.

Tässähän sä myös ajattelet että joku testi testaa voimaa/vahvuutta absoluuttisesti. Jos unohdat sanan vahva ja korvaat sen sanalla hyvä, miltä maailma sitten näyttää?

Maksimi leuanveto niin että keinolla millä hyvänsä roikunnasta leuka yli tangon. Tuomari antaa merkin alhaalla ja sitten kun leuka on ollut riittävän aikaa tangon päällä. Siinä on hyvä laji ja säännöt on simppelit.

Siis leuanveto mahdollisimman vähän heiluen? En ymmärrä miten mun viesteistä saa sen kuvan, enkä minä ole osa mitään ”meitä”. Voit vastata minulle viitaten minun viesteihini, muut eivät minun mielipidettäni ole ilmaisseet.

Onko sulla montakin esimerkkiä näistä toistojen tuplaajista? Edes yksi?

Mielenkiintoista. Sulle siis maastaveto (nosta tanko maasta ylös nousten seisomaan suorana) on kilpailumuoto, jossa sallitaan vaihtelua ja yksilökohtaista tekniikkaa, mutta leuanveto (nosta leuka suorilta käsiltä roikkuen tangon yläpuolelle) ei. Mitä primitiivistä siinä on, että määritetään enemmän suoritusta rajoittavia sääntöjä? Mä kun ajattelin tuosta strict-leukojen fanittamisesta että sä ennemminkin rajoittaisit leuoissakin otteen ja oteleveyden, jotta varmaan tehdään mahdollisimman samaa asiaa.

Tässähän sä myös ajattelet että joku testi testaa voimaa/vahvuutta absoluuttisesti. Jos unohdat sanan vahva ja korvaat sen sanalla hyvä, miltä maailma sitten näyttää?
Mun on vaikea enää pysyä kärryillä, mitä kukakin on/ollut tästä aiheesta tarkalleen mieltä, nyt, tai 10+ kertaa aiemmin kun aihe on käsitelty. Oma kanta on niin mustavalkoinen tässä, & selkeesti vastaan, että oon saletisti sanonu ihan samat jutut vähä eri muodossa. En oikeestaan tiiä vielkään, ootteko te(the others 😆)mistään edes 1% samaa mieltä mun kaa, vai ette? Neutraalius on kyl tbh jtn, mitä mun on vaikee käsitellä. Kallistut jompaankumpaan suuntaan varmasti, tai et oo miettiny tarpeeks. Mutta ei, et ole missään viestissäsi ilmaissut selkeästi ylipäätänsä, mikä sun mielipide kaikesta on. Jos monelle teistä se on vaan just tasoa, että säännöt=säännöt jadajada, tuomaroinnin selkeys päläpälä, ni tää väittely on kyl tullu nii pitkälle ku tää voi, eikä ole mitään uutta luvassa. Toi kanta on vaan aivan liian turvallinen, eikä tunnu edes miltään mielipiteeltä, vaan just siltä, ettei oteta kunnolla kantaa. Helppo keskitie. Vanha tapa best, uudet näkemykset 👎, ellen pysty tarjoon jtn kohtuuttomuuksia.

En mä kyl jaksa(enää lol) stalkkailla ketään, eikä kyl tuntuis hyvältä dissata jonkun taviksen tekemistä julkisesti tolleen, joka varmaan täälläki kirjottaa/lukee. Harmittaa vaan sit lähes tyhjän vuoks. Jos se nyt Joonas Mäkipelto oli vaikka joka tehny joku 88 leukaa kisassa tjs, ni ei vedä 44 strictinä. Mul ei oo siitä mitään epäilystä. Mä oon vetäny n. 35, & koen tietäväni erittäin hyvin, miten harvinaisia tietyt suoritukset on/ei ole, & mitä ne vaatii. Mun sana ei merkkaa, mut katon tän ristiretken loppuun silti.

Maveen sallisin kaikki mahdolliset stanssit, ni loppuis sumosta ulina, & olisha se ny pervoo jos joku valitsis Jeffersonin 😆. Noilla ei kukaan kuseta yhtään mitään, ni eri juttu. Sanomattaki selvää, miks varusteet veke.

Viimeseen kysymyksees, & @Force replyyn liittyen. Leikitään, että nois 2 videos(ei oo energiaa selaa parempia pätkiä) tehtäs kummaski leukoja sääntöjen sallimilla samoilla rajoilla, & alempi voittaa ton kisan. Mitkä fiilikset heräis? Voittiko oikeesti paras 🤔. Jos myönnetään ääneen, että ei mitata vahvuutta, vaan "jtn" muuta, ni hyväksyn tän vastauksen paljo mieluummin. Vähemmän teeskentelyä.

View: https://youtu.be/qsL7y-A-qpg?feature=shared

View: https://youtu.be/4PWvepZMZ7E?feature=shared

Butterfly pullup. Toi on vaan typerä liike. Ei siitä mihinkään pääse. Se ei ole mihinkään asiaan hyvä. Ei voimaan, ei hypertrofiaan, ei sykkeen nostoon. Ja tollane retkautus alaslasku on olkapäille epäterveellinen.

Viimeseen kysymyksees, & @Force replyyn liittyen. Leikitään, että nois 2 videos(ei oo energiaa selaa parempia pätkiä) tehtäs kummaski leukoja sääntöjen sallimilla samoilla rajoilla, & alempi voittaa ton kisan. Mitkä fiilikset heräis? Voittiko oikeesti paras 🤔. Jos myönnetään ääneen, että ei mitata vahvuutta, vaan "jtn" muuta, ni hyväksyn tän vastauksen paljo mieluummin. Vähemmän teeskentelyä.
Voitti

Back
Ylös Bottom