Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

pinaatti: vetele enemmän ja älä liian tiukkoja. pidä ne vaikka nelosissa ekat kaks viikkoa ja pyri lisäämään sarjoja. tee vaikka 2-3 sarjaa aamulla, päivällä, alkuillasta ja illalla. sitten, kun menee se viimenenkin sarja lepposasti, lisäät vitosia sinne tänne. sarjoja progressiivisesti 5-15/pvä. tällasta teet kolme viikkoa pyrkien lisäämään myös treenipäiviä kolmesta kuuteen per viikko. neljäs viikko iisimmin ja vaan yks treeni esim. torstaina, jolloin teet 5*3*op. lauantaina sitten testi lämppien jälkeen. uskosin, että ekassa testissä menee 8-10.

pb: ei välttämättä voi ennustella tuosta, koska suorituksiin käytetty aika ratkasee edelleen. voisin veikata äkkiseltään 43. ei kannata pudotella liian pitkillä aikaväleillä painoja. eikä ne isot romut tukkoon vie vaan sun treenirytmitys on pielessä. pidemmät sarjat on yleensä niitä liikaa kuormittavia, siks niitä ei kannata tehdä kauheen paljoa, vaan mieluiten intervalleilla se homma kokoon. tee kunnon voimajakso, jossa panostat lähes täysin sinne 1-6 toiston painojen parantamiseen. sitten voimakestävyydelle oma jakso, jossa teet pätkittyjä sarjoja ja pidempää settiä myös.

20*20kg on ihan hyvä setti, mutta se ei tuu pelkästään noilla suorilla pitkillä sarjoilla niin helpolla. pidä yllä se voimataso ja pyri saamaan se voimakestävyystaso korkeelle, eli tekeen mahdollisimman kovilla painoilla intervalleja myös. esim. jos nyt on maksimi 60kg, vois olla aika kova tavote tehdä esim. 10*2*50/30" ja/tai
10*4*40/30" ja/tai
10*6*30/30"
tms. ...eli sarjat, toistot, painot ja tauot varsinkin muuntelee hieman kykyjen mukaan, mutta toi on yks systeemi, millä ne raudat pysyy korkeella, mutta saadaan treenattua kestävyyttä niille nopeille soluille myös.

Mikä olisi helpotus tähän ongelmaan:

Olen nyt 3vk vedellyt päivässä kymmenen kahdeksan leuan sarjaa ja niska ja pääkipu on alkanut olemaan jo todella kova. Mikä olisi ratkaisu tähän pää, niska, hartiakivun loppumiseen? Johtuuko siitä, että vedän melko kapealla otteella, en venyttele. Olen nyt tämän viikon vetänyt kokonaan myötäotteella, koska vastaotteella pää,hartia ja niska kivut ovat jo liian kovat.

no eiköhän se ihan vaan uudesta rasituksesta tule. uskosin, että yks syy on se, ettet vedä hartioita alas yläasennossa, vaan ne jää ylös ja krimppaat epäkkäät turhaan. vastaotteellakin oteleveys saa olla semmonen lähes hartialevyinen. ja...vastasit jo itekin... eli ala venytteleen, kunhan nyt eka pidät viikon iisimpää treeniä.

paljonko helpompaa on vetää tangossa kuin

renkaissa jotka heiluu? onko tutkimusta? muutama toisto voi olla eroa`?jos 24 renkaissa niin pari lisää tangossa joka ei liukas.

entäs jos talkitsee kädet? miten vaikuttaa. jos jaksat riippua 3min niin johan siinä levähtää välillä kun 20 vetää ja voi mennä 10 vielä hissukseen.

no talkkia nyt ei kannata laittaa, koska se vähentää kitkaa. magnesium on se juttu.

Leuanveto ohjelma

Kyselisin että miltä näyttäisi tälläinen leuanvetotreeni muiden silmään. olen lisäpaino ohjelmaan käyttänyt pohjalla erästä penkkiohjelmaa, josta prosentti nousut olen laskenut lisäpaino+omapaino kaavalla. Muutoksia saa ehdottaa. Eli tarkoituksena olisi saada leuanveto lisäpainoilla ykkönen nousemaan=) ja kuudennella viikolla on maksimin kokeilu. treenaus on muutenkin voimapohjaista. Tämän hetkinen taso on n.40kg lisäpainoilla ja kevyt 14 omalla painolla. Liikkeiden puhtaudesta en tiedä=)=) oma paino n.97kg

raskas treeni
liike__________________viikko1______viikko2______viikko3______viikko4_____viikko5
leuanveto lisäpainoilla___4*3*10kg___3*4*10kg____4*3*10kg___3*4*10kg___2*3*10kg
_____________________4*2*25kg___6*4*20kg____3*2*30kg___6*4*20kg___2*2*35kg

leuat kädet yhdessä joka viikko 3*5
kulmasoutu tangolla joka viikko 4*5*80kg
yhden käden ylätalja joka viikko 3*6

kevyt treeni
liike___________viikko1__viikko2__viikko3__viikko4__viikko5
leuanveto______10*7___11*7____12*7___10*8____11*8
hauis kp (oman mielen mukaan yrittäen koko ajan lisätä painoja tai toistoja)
hauis tangolla 2*[ala,ylä,koko liikerata]

Sori viivat ja kiitos etukäteen kritiikistä

no jos se ykkösen parantaminen on tavotteena, jättäsin noi volyymitreenit pois, enkä panostas hauishommiin juurikaan. mieluummin lisäpainoleukoja pelkästään. koska sulla on 5 vkoa tossa käytössä merkkaa se pelkästään piikkaamista, eikä kannata mitään perussettejä tehdä. oma ehdotus ois:
1. 3*15, 20, 10, 25, 10, 30, 10
2. 2*20, 25, 10, 35, 10, 20, 10
3. 2*3*15, 2*2*20, 2*1*25
4. 1max, 2*10, 30, 10, 30, 10
5. 1max, 2*10, 30, 10, 30, 10

toinen treeni räjähtävyyttä esim. 6*3*15

no jos se ykkösen parantaminen on tavotteena, jättäsin noi volyymitreenit pois, enkä panostas hauishommiin juurikaan. mieluummin lisäpainoleukoja pelkästään. koska sulla on 5 vkoa tossa käytössä merkkaa se pelkästään piikkaamista, eikä kannata mitään perussettejä tehdä. oma ehdotus ois:

Hauikset on mukana, koska minun treeniohjelma koostuu mave,kyykky,penkki ja leuanveto treeneistä. Olen sijoittanut hauperit leuanvetotreeniin, koska siihen liikkeeseen ne eniten liittyvät mielestäni. Liikaa niitä saattaa kylläkin olla.

Tuossa olet varmasti oikeassa, että räjähtävä treeni ois kyllä hyvä ja niitä oon kyllä tykänny tehäkki. Vois kyllä ottaa joo ton tohon kevyelle päivälle.

Noin kovaan ykkösten hakuun en ehkä tässä vaiheessa viitsi lähteä, koska en mihinkään ihan kisaamaan mene. On vain tarkoitus mittailla vuoden aikana tullutta kehitystä, joka mielestäni tälläisella ohjelmalla haetaan esiin. Tämän jälkeen on taas mukava tuuppailla puoli vuotta tai vuosi eteenpäin ja kokeilla uudestaan. Täytyy kylläkin varmaan kokeilla kyllä joskus tota sinun mallia=).

Kiitokset paljon vastauksesta ja räjähtävä treeni vihjauksesta, koska se todellakin tuosta puuttui. Niin ja anteeksi jos kirjoittelen epäselvästi=)

no mitäs "kovaa" ykkösten hakua tossa on? kaks ykkösmaksimitreeniä vaan. se ykkönen haetaan esiin nimenomaan tolla mun mallilla, eikä sun esittämällä tavalla, joka liittyy enemmän peruskauden treeneihin. jos nyt oletat maksimisi olevan 40kg, toi viiden viikon lyhyt piikkaus ei todellakaan ole mikään raju. sarjoissakin otetaan vaan 2*35 kovimmillaan. vuorosarjoin tehtävät kevyemmät raudat toimii kontrastivoimajuttuina ja ne, kuten isommatkin romut, tehdään aina maksiminopeudella.

ei ole mitään järkeä treenailla perustasolla noin pitkiä aikoja tekemättä välillä hermostollisia treenijaksoja myös. peruskauteen riittää oikein hyvin 3kk ja sitten piikkailemaan taas.

oman piikkaus ohjeen oon ottanu http://www.voimaharjoittelu.fi/artikkelit?a=viewArticle&article_id=1388 ,joka mielestäni on kohtuu luotettava. sano vain jos olen ymmärtänyt tämän linkin ohjeen väärin, mutta aika selvästi ohjeen tekiä kisaan tähtäävänä treenin tarjoaa. Itseäni enemmän pelottaa tuo maksimin ottaminen parina viimeisenä viikkona. Hmm... mutta jos tosissaan ei piikkailujen välissä tarvitse kuin 3kk vedellä normitreeniä voin ihan hyvin kokeilla molempia ja katsoa kumpi on itselleni parempi tapa. Saanpahan sitten maistella tuota sinunkin mallia=) Ku ei tässä kuitenkaan jäniksen selässä olla.

no en kommentoi saken ohjeisiin sen enempää, vaikken pidä ko. mallia kovin ideaalina. se vaan ei panosta nimenomaan siihen hermostolliseen treeniin nimenomaisesti, vaan on enemmän hybridimalli. tosin toi omakin malli on melko lineaarinen lukuunottamatta noita kontrastisarjoja, joilla saat kehitettyä nopeusvoimaa hyvin. ei maksimien ottamisessa mitään pelottavaa ole. ihan normaali lämppä alle tietenkin. esim.

keppijumppa 10´
3*6*omap.
2*4*10
2*20
1*30
1*42 (ei koskaan vanhoja enkkoja)
1*45...

hermostollinen treeni on ihan normaali osa harjoittelua ja siinä ei ole mitään ihmelllistä. 2-3 kk pyrit nostamaan määriä ja rautoja siellä 4-8 toiston välillä ja sitten 1-2kk aikana putki punaseksi ja kohti uusia ykkösiä. kyse ei ole kiireestä, vaan treenien järkevästä rytmittämisestä.

joo en minä tuolla kiireellä sitä tarkottanutkaan... vaan minulla on noita treenivuosia niin monta toivottavasti jäljellä, että pystyn molempia kokeilemaan. Minulla on myös tarkoitus kokeilla mavessä, kyykyssä ja penkissä hieman erilaisia ohjelmia, jolloin saan makua eri tyyleistä treenata ja löydän ehkä sen minulle parhaiten p****n makuisen ohjelman.

Äläkä huoli. Ohjeesi eivät mennyt hukkaan, koska tämän kertaista jaksoa ohjeitesi mukaan osaltaan muokkasinkin (poistin nuo omalla painolla ja laitoin räjähtävän) ja todennäköisesti, jos tuon SS:än mallin antamat tulokset eivät aivan järkyttäviä ole, sinunkin malliasi kerkeän kokeilemaan. Kuitenkin loppupeleissä voimailuhan on koko loppuelämän jatkuva harrastus, joten aikaa riittää ja rautaa saadaan pikkuhiljaa ylös enemmän ja enemmän.

Offtopickina mitä olet mieltä noin yleisesti voiko noita penkkiohjelmia soveltaa myös leuanvetoon?.. Niin ja saa muutkin kommentoida ohjelmaani ja antaa parannuksia, koska ikinä tietoa ei saa riittävästi kun kerran sen makuun on päässyt.

en mä huoli juuri mitään muutenkaan. kyllä kaikkia ohjelmia voi soveltaa lähes täysin liikkeeseen kuin liikkeeseen.

Eli siis kisa voisi olla suoraan viikolla 6? Vai kannattaisiko pitää vko 6 kevyt herättely ja kisa sitten viikolla 7?

Moi Jto! Olet kertonut käyttäväsi kiillotuskonetta lihasten hierontaan, olisiko sinulla jotain vinkkejä tai hyväksi havaittuja käyttötapoja siihen? Esim. kuinka usein käytät konetta, kuinka kauan per lihas, käytätkö voimaa vai rullaatko koneen omalla painolla? Kiitos!

jolo: ehdottomasti kevennys ennen kisaa. tossa nyt on kuitenkin jo kaks ykkösmaksimitreeniä, joten pitäs katella, ettei mee kisakunto yli. toi ohje oli ykköseen piikkaaminen, ei kisapiikkaus.

vox30: se on enempi tehokas rentoutusjuttu kuin hierontaa. ei siinä voimaa juuri tarvita. kone täristelee itekseen ihan tarpeeksi. aika määräytyy hieman juntturoiden yms. mukaan, mutta en mä kauheen montaa minuuttia jyrsi. esim. eilen 3h kovan perusvoimakiipeilytreenin jälkeen ajelin selän ja kädet läpi 10 minuutissa. käyttelen aika säännöllisesti, mutta riippuen kuormituksesta. fiiliksen mukaan siis ja semmosen 1-3 krt/vko.

Back
Ylös Bottom