Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Koska eri otteet ottavat eri lihaksiin eri tavalla. Vaihtelua ja joku on parempi myötäotteessa kuin vastaotteessa tai toisin päin.

Voisiko joku tiivistää tämän leanveto treenin muutamaan sanaan, kun tarkoitus olisi saada mahdollisimman monta toistoa, tällä hetkellä menee vasta-otteella noin 10 ja myötä-otteella ehkä 3(hyvässä myötä tuulessa).

Lueskelin tätä threadia vähän aikaa enkä saanut minkään näköistä järkevää(lue: selkeää) käsitystä miten treenata, tuli vaan pää kipeäksi.

Tiilisukassa sanoi:
Voisiko joku tiivistää tämän leanveto treenin muutamaan sanaan, kun tarkoitus olisi saada mahdollisimman monta toistoa, tällä hetkellä menee vasta-otteella noin 10 ja myötä-otteella ehkä 3(hyvässä myötä tuulessa).

Lueskelin tätä threadia vähän aikaa enkä saanut minkään näköistä järkevää(lue: selkeää) käsitystä miten treenata, tuli vaan pää kipeäksi.

Lyhyesti ja ytimekkäästi: vedä leukoja mahdollisimman paljon.

Kannattaa hommata tanko kotiin jos ei vielä ole. Joka kerralla ei tarvitse eikä pidäkään vetää loppuun asti, mutta monta kertaa päivässä. Aina silloin tällöin vetää muutaman leuan niin kyseisessä liikkeessä tarvittavat lihakset ja hermosolut alkavat sopeutua sen edellyttämiin vaatimuksiin. Melkein joka päivä voi treenata, mutta välillä kannattaa pitää taukopäiviä. Kerran, pari viikossa voi sitten kokeilla ennätysyritystä johon kannattaa latautua henkisesti. Toisaalta joskus on ennätyksiä tullut silloinkin kun on vaan huvikseen alkanut vetelemään ilman kummempia tavoitteita.

Tiilisukassa sanoi:

joskus 6:lla luokalla liikunnan tunnilla sain 3 leukaa, sekös vitutti. tästä suivaantuneena hommasin leuanvetotangon kotiin ja sillon tällön vedin niin monta kun jaksoin, joskus en yhtään kahteen viikkoon joskus taas joka päivä, mutta vain yhden sarjan. 8:lla luokalla meni koulussa 20 ja ei vituttanut enää.
eli leukoja vetämään (myötä-,vasta-, ristiotteella)

laiskalla tulee pää kipeäksi... ei tää sekava ole. suosittelen varaamaan kunnolla aikaa, niin alkaa salat aukeemaan.

jto sanoi:
laiskalla tulee pää kipeäksi... ei tää sekava ole. suosittelen varaamaan kunnolla aikaa, niin alkaa salat aukeemaan.

Näinhän se on. Täältä löytyy monta erilaista ohjelmaa, joista voi itselleen ottaa parhaimmalta kuulostavan. Eikun lukemaan. :)

Itseltä on noussut leuat jostakin 2:sta n.10:een... Ihan vain vetelemällä niitä leukoja joka päivä, mutta ei ottamalla loppuun asti (tai..noh..joskus..)

btw, jto, et satu tietää miks juhis nyt taas suuttui minulle?

Brynjard sanoi:
Lyhyesti ja ytimekkäästi: vedä leukoja mahdollisimman paljon.

Kannattaa hommata tanko kotiin jos ei vielä ole. Joka kerralla ei tarvitse eikä pidäkään vetää loppuun asti, mutta monta kertaa päivässä. Aina silloin tällöin vetää muutaman leuan niin kyseisessä liikkeessä tarvittavat lihakset ja hermosolut alkavat sopeutua sen edellyttämiin vaatimuksiin. Melkein joka päivä voi treenata, mutta välillä kannattaa pitää taukopäiviä. Kerran, pari viikossa voi sitten kokeilla ennätysyritystä johon kannattaa latautua henkisesti. Toisaalta joskus on ennätyksiä tullut silloinkin kun on vaan huvikseen alkanut vetelemään ilman kummempia tavoitteita.

Kuinka tiukkoja niiden "aina-sillon-tällön" -sarjojen pitää olla?
Esim. 5 leukaa aina kun menee yläkertaan yms? (5 menee melko löysästi, pitäisikö tehdä enemmän kerralla?)

vaihtele. useimmiten toiston verran varaa. kerran viikossa vaikka tiukemminkin. pääasia, että teet paljon sarjoja. vaihtele myös oteleveyttä ja otesuuntaa jne...

a<

jto sanoi:
teeppäs sillai, että et hetkeen vedä yhtään sarjaa loppuun asti, vaan pyrit lisäämään sitä helpompien sarjojen määrää. tee aluksi vaikka kolmosia nelisen sarjaa 2-3krt/vko. sitten vasta, kun tuntuu, että nelonenkin tulis tosi helpolla, alat tehdä niitä. treenejä edelleen se 2-3krt/vko ja sarjoja 4-6. ei muuten mee kauaa, ku vedät kympin.

Tälläsillä ohjeilla olen nyt tahkonnut pari kolme kuukautta, aina 2krt viikossa vedot. Alussa jaksoin vetää 1x4 + 1x3, nyt menee 5x5 kohtuu helposti. Tulos kehittyy hitaasti mutta varmasti ylöspäin, siirryn aina seuraavaan pykälään kun edellinen menee läpi kunnolla ilman rimpuilua. Pitänee kokeilla sitten maksimeita kun pääsen esim 6x6 sarjoihin. jto:lle kiitokset oivista vinkeistä.

kannattaa kokeilla toistomaksimia sillon tällön, jollon teet 1-2 sarjaa tosi tiukkoina. erilaista ärsykettä sekin. uskosin myös, että hyödyt, jos lisäät 1-2 leukatreeniä lisää per viikko.

esim.
1. LV vastaote lisäpainoilla 4-10*2-3*n
2. -
3. LV myötäote 3-6*tikapuut 1,2,3...
4. -
5. LV vastaote 4-10*4-8
6. LV myötote 3-6*tikapuut 1,2,3...
7. -

edelleenkin 90% sarjoista hieman vajaita. kerran kuussa kannattaa testata. sillon 2-3 edeltävää päivää iisimmin.

Entäs miten estää kämmenten kipeytyminen (sormien alapuolelta, kämmenen ylälaidalta)?
Hanskat? Joskus ei voioikeesti vetää montaakaan leukaa kun kädet huutaa hoosiannaa eilisen reeneistä...

Keinumista voi hillitä oikealla leuanvetotekniikalla ja pitämällä kropan jäykkänä ja suorana. Helpoin apukeino on vauhdin pudottaminen eli teet ne leuat hitaasti.

Hanskat voi olla ihan hyvät, mutta ite meinaan että otteessa on jotain vikaa. Ehkä et purista sitä tankoa kunnolla, leuanvedossa tiukka ote on tosi tärkeä :)
Mä oon koukistanu jalkoja. Ei ole liiemmin keinuntaa tapahtunu.
Tääkin toimii, ite joutuu kotona pitääki jalat koukussa ku polvet ottaa ovitangossa kynnyksee kii :D

Minä Itse sanoi:
Helpoin apukeino on vauhdin pudottaminen eli teet ne leuat hitaasti.
varmasti paras tyyli muutenkin laskea alas rauhallisesti. Niin ainakin ite teen nykyään.
Minä Itse sanoi:
Hanskat voi olla ihan hyvät, mutta ite meinaan että otteessa on jotain vikaa. Ehkä et purista sitä tankoa kunnolla, leuanvedossa tiukka ote on tosi tärkeä :)
Joskus on kädet känsillä, kun on viikolla "vähän" innostunu... Ainakin kovalla tangolla ilman grippejä. :thumbs:

Minä Itse sanoi:
Tääkin toimii, ite joutuu kotona pitääki jalat koukussa ku polvet ottaa ovitangossa kynnyksee kii :D
Mä oon 185cm, ja alakerrassa on niin matalat karmit, että meinaa ottaa polvetkin kii kynnyksiin. Rauhallisesti tarvii vedellä...

Eli paljon toistoja? Kun maksimini on 15 vastao., niin 10 sarjoja päivässä +5?

-Marchi- sanoi:
Entäs miten estää kämmenten kipeytyminen (sormien alapuolelta, kämmenen ylälaidalta)?
Hanskat? Joskus ei voioikeesti vetää montaakaan leukaa kun kädet huutaa hoosiannaa eilisen reeneistä...
vetoremmit

mulle on aivan sama teenkö leuat tönkkönä vai heiluen niin yhtä kipeeksi tulee selkä lihakset aina.

Teettekö leukoja vain selkäpäivänä vai myös muina päivinä? Oon nyt tässä muutaman kerran kokeillut ja hyvältä tuntui, latseissa polttaa oikein mukavasti.

Tiilisukassa sanoi:
Voisiko joku tiivistää tämän leanveto treenin muutamaan sanaan.
Mä tiivistäisin tän seuraavasti:

* sarjat harvoin tai ei koskaan loppuun asti
* paljon voluumia, vetoja useita kertoja viikossa
* vaihtele ärsykettä:
- otetta (myötä/vasta/neutraali/pyyhe/jne.)
- vastusta (lisäpainoilla/omalla painolla/kumit/jne.)
* jonkunlaista progressiivisuutta mukaan (kuten kaikessa treenissä)
- lisää joko voluumia tai vastusta
* detaljeja:
- purista tankoa (kovaa)
- ainakin välillä täys stoppi alhaalla
- ylös räjähtävästi, alas hallitusti

P.S. Mitä oon katellu, niin monilla menee vastaotteella enemmän kun myötäotteella. Mulla taas myötäotteella menee vähintään yhtä paljon, ehkä enemmänkin. Kertooko tää siitä että mulla on selkä suhteessa käsiin vahva/habat heikot?

Back
Ylös Bottom