Leuanveto ja leveä selkälihas

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Okei, kaikki tietävät, että leuat ovat ns. kuningasliike latseille ja yläselälle. Itse en vaan enää ole ihan vakuuttunut tästä. Omat leukatulokset eivät ole mitään häikäiseviä, vastaotteella menee päivästä riippuen parhaimmillaan 10-11, myötäotteella 8-9, kropan painon ollessa n. 96 kg. Voi olla, että jos noita kympin sarjoja, menisi vaikka 3 samassa treenissä, niin selkä olisi näyttävämpi. Tai sitten ei..

Aloin miettimään asiaa, kun näin, minkälaiset latsit veljellä on, vaikka tuskin vetää edes saman verran leukoja kuin minä. Ei edes käy enää salilla, mutta silloin kuin kävi, niin teki pajon nimenomaan ylätaljaa leveällä otteella. Eivätkä ne painot taljassakaan olleet mitkään massiiviset, varmaan jotain 80 kg luokkaa. Olisiko sittenkin niin, että bodaus on tekniikkalaji? Tai ehkä mulla on vaan luonnostaan pienet latsit, jotka eivät kasva millään..

Okei, kaikki tietävät, että leuat ovat ns. kuningasliike latseille ja yläselälle.

Ei se oli välttämättä ihan niin yksinkertaista. Hyvä liikehän leuanveto varmasti on, mutta mutta..Tästäkin on kahta koulukuntaa. Kannattaa panostaa myös kulmasoutuun ja alataljaan. Itse olen usein rakentanut selkäreenin kulmasoudun ympärille.

Itsellä heittelee leuat tuola 20-30 välillä eikä lisäpainoillakaan tahdo tuntua yläselässä ollenkaan, saati kasvaa. Voipi olla että tekniikka kusee enkä osaa aktivoida latseja tarpeeksi, mutta mutua mutua. Eli et ole yksin

Okei, kaikki tietävät, että leuat ovat ns. kuningasliike latseille ja yläselälle. Itse en vaan enää ole ihan vakuuttunut tästä. Omat leukatulokset eivät ole mitään häikäiseviä, vastaotteella menee päivästä riippuen parhaimmillaan 10-11, myötäotteella 8-9, kropan painon ollessa n. 96 kg. Voi olla, että jos noita kympin sarjoja, menisi vaikka 3 samassa treenissä, niin selkä olisi näyttävämpi. Tai sitten ei..

Aloin miettimään asiaa, kun näin, minkälaiset latsit veljellä on, vaikka tuskin vetää edes saman verran leukoja kuin minä. Ei edes käy enää salilla, mutta silloin kuin kävi, niin teki pajon nimenomaan ylätaljaa leveällä otteella. Eivätkä ne painot taljassakaan olleet mitkään massiiviset, varmaan jotain 80 kg luokkaa. Olisiko sittenkin niin, että bodaus on tekniikkalaji? Tai ehkä mulla on vaan luonnostaan pienet latsit, jotka eivät kasva millään..
Jos leukoja menee puhtaasti 10, suosittelen vaikeuttamaan liikettä jollain tapaa. Lisäpainoja messiin tai sitten harjoittelet jotain front leveriä vaikka.

Ala kasaan vyöhö kiloja niin alkaa tapahtuu kehitystäki... ?

Leveällä otteella tehty kehittää teres majoria enemmän kuin latseja.

Kovikset veivaa näitä lisäpainolla ja ei päästä leuanvedoissa olkapäitä kääntymään eteen.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itellä vaikka kuinka ois painoa ja vaikka mistä suunnasta veivaa ni ei selkään ota ei sitten millään, kai selästä puuttuu lihat..

On se kumma, jos ei deadhangista alotetut leuat tunnu selässä.
Keskity oikein kunnolla sen latsin käyttöön liikkeen aikana, meikäki veivas enemmä käsillä niitä ennen ku hiljensin tahtia ja aloin keskittymään latsien käyttöön. Hidas lasku polttaa ainaski itellä niitä sen verra, että aamulla polttaa noussa sängystä.

Eihän se ylätaljakaan huonompi vaihtoehto ole ja paljo mukavampi siihen latoa painoa ku vyölle lantion ympärille.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eivätkä ne painot taljassakaan olleet mitkään massiiviset, varmaan jotain 80 kg luokkaa. Olisiko sittenkin niin, että bodaus on tekniikkalaji? Tai ehkä mulla on vaan luonnostaan pienet latsit, jotka eivät kasva millään..

Kyllä se ongelma on juuri siinä et jengi laittaa heti lähtöön liian isot painot taljaan ja tekee sikaheijarilla. Lisäks leuanveto tehdään haukkaripainotteisesti. Noita latseja oon tuskaillut itsekin, löysin onneks vihdoinkin ratkaisun ongelmaan ja kuvasin sen videolle: http://www.youtube.com/watch?v=GGXizXdsmGE
On muuten tullut heti kovat kehitykset leuanvedossa ainoastaan tuon ansiosta, toimii!

Myötäotteella voi ainakin yrittää sitä ettei hauiskäännä itseään tangolle.
Harvapa nuita tekee heijaamatta, vielä harvempi deadhangista ja ihmettelee kun latsit ei toimi liikkeessä kun liikerata on katkastu puoleen :(

Myötäotteella voi ainakin yrittää sitä ettei hauiskäännä itseään tangolle.
Harvapa nuita tekee heijaamatta, vielä harvempi deadhangista ja ihmettelee kun latsit ei toimi liikkeessä kun liikerata on katkastu puoleen :(

Kyllä jos voimaa haluaa, niin deadhangista leuat. Itsellä suurin (epäsuora) hyöty leuoista on ollut nimenomaan puristusvoiman ja forkkujen vahvistuminen. Sit taas, jos on tarkoitus bodata latseja, niin en ole ihan vakuuttunut täyden liikeradan tarpeellisuudesta. Todistusaineisto: olen tehnyt leuat aina täydellä liikeradalla, eikä mulla ole latseja. Salilla, jossa käyn treenaa myös jotain aika isoja ukkoja, ja tekevät leuat usein erittäin vajaalla liikeradalla. En tiedä, pysyykö jännitys latseissa sitten paremmin noin.

Ehkä leukojen ongelma on sitten se, että ne ottavat liian moneen lihakseen latsien lisäksi, eivätkä latsit saa optimaalista kasvuärsykettä. Tai sitten pitää vaan alkaa käyttämään lisäpainoja hirveellä raivolla, ja katsoa mitä tapahtuu..

Salilla, jossa käyn treenaa myös jotain aika isoja ukkoja, ja tekevät leuat usein erittäin vajaalla liikeradalla. En tiedä, pysyykö jännitys latseissa sitten paremmin noin.

Pysyy. Tai ainakin itse teen juuri vajaalla liikeradalla ja pyrin olemaan heiluttamatta vartaloa (kontrolloitu negatiivinen). En tiedä kasvaako, mutta ainakin tuolta kainalon alapuolelta polttelee joka sarjan jälkeen. Leveällä myötäotteella teen ja kehonpaino on riittävä vastus.

Ylin osuushan on jo eniten haukkaria eikä latseja ja alin osuus (deadhangista ylös) käyttää eniten latseja ? Monet salilla jossa käyn tekevät sellaseen 90* asteen kulmaan ja takas ylös, eli haukkaria eniten.

niin teki pajon nimenomaan ylätaljaa leveällä otteella.

Jos tarkkaan mietit niin huomaat, että ylätaljahan on leuanveto käänteisenä (ei vedetä itseä ylös vaan painoa alas). Ylätaljaa kannattaakin tehdä ikäänkuin se olisi leuanveto, tulee parempi tuntuma ja latsit on enemmän mukana.

Leuanveto on hyvä liike, mutta "ongelma" on usein siinä, että ei riitä voimat tekemään tarpeeksi paljon toistoja kerralla. Sen vuoksikin ylätalja on hyvä lisä selkätreeniin, koska siinä saman liikkeen voi tehdä pienemmillä painoilla ja selkä saa tarpeeksi treeniä.

Omaan selkätreeniin kuuluu leuat, kulmasoutu tangolla ja ylä- sekä alatalja. Tuntuisi toimivan ja selkä kasvavan, vaikka leuat on nimenomaan se heikoin osuus noista. Melkoista rimpuilua pelkällä ruumiinpainolla vaikka teen leuat aina alkupumppailun jälkeen ensimmäisenä liikkeenä.

Mulla on nimenomaan latsit ja selkä muutenkin hyvin kehittyneitä ja ne on kyllä rakennettu puhtaasti leuanvedolla. :) Toimii ainakin mulla siis.

Tällä hetkellä treeni 2a sisältää 5x4 leukaa, viimeksi 30 kilon lisäpainoilla tehtynä, ja treeni 2b 5x7-10 leukaa, 15 kilon lisäpainoilla. 2a kapealla vastaotteella, 2b leveällä myötäotteella. Näiden lisäksi muutama sarja kulmasoutua tangolla ja kp:llä viikossa. Leuat teen täydellä liikeradalla. Oma aamupaino n. 92kg.

Leuanveto on hyvä liike, mutta "ongelma" on usein siinä, että ei riitä voimat tekemään tarpeeksi paljon toistoja kerralla. Sen vuoksikin ylätalja on hyvä lisä selkätreeniin, koska siinä saman liikkeen voi tehdä pienemmillä painoilla ja selkä saa tarpeeksi treeniä.

Niin, mutta mikä sitten on tarpeeksi paljon toistoja kerralla? Yhden jännän jutun huomasin vastaoteleuoista, että jos saa psyykattua itsestään ulos vaikka pari 9-10 toiston sarjaa, niin kropasta alkaa löytyä ihan uusia lihaksia. Mulla ainakin alkoivat viimeiset toistot tuntumaan rinnassa ja vatsassa, eli aikalailla koko yläkropan liike taitaa olla kyseessä. Ehkä myötäote menee enemmän selälle, mutta siinä taas toistot jäävät niin alhaisiksi ekan sarjan jälkeen, että eri otteesta saatava hyöty jää aika pieneksi (itselläni siis).

SivariKing: -Mitä kapeampi vastaote on ja mitä pyöreämmäkis yläselkä jää yläasennossa, sen enmpi rintalihas tekee liikkeessä osa työstä. Se, onko se huonosta vaiko eikö saa jokainen päättää sen mukaan mitä liikkeeltä hakee. Jos tarkoitus on treenata erityisesti selkää, niin rinta pystyssä, tanko rintaan ja lavat yhteen ylävaiheessa, niin jo tekee selkä työtä niinkuin pitääkin. Mutta toistot jää kyllä ainakin alkuunsa kauas siitä, mutta nuilla "helpommilla" tyyleillä saa tehtyä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom