Lepoviikon jälkeisen treenin kulku?

Mitenkäs teillä kulkee treenit lepo viikon jälkeen? Itsellä homma tökkii joka kerta yhtä paljon :) Motoriikka hieman hakusessa ja on tunne että ei saa sitä normaalia 110% irti itsestään lepoviikon jälkeen. On hieman sellainen fiilis että lihakset ovat ikään kuin hieman unessa, löysän oloiset eikä räjähtävyyttä ollenkaan pelissä mukana :(

Mutta ensimmäisen treeniviikon jälkeen homma taas toimii paremmin kuin koskaan ennen. Silloin on fiilis että voimatasot ovat nousussa ja mikään ei pysäytä minua :D

Näin homma tuntuu olevan minun kohdalla. Mitenkäs teillä muilla menee treenit lepoviikon jälkeen? Tuli vain mieleen tälläinen kysymys paskan treenin jälkeen (lepoviikon jälkeisen).

Itellä on ihan päinvastoin. Intoa riittää ja rauta on ihmeen kevyttä. :whip:

Näin olen itsekin asian ymmärtänyt että se olisi noin päin. Sen takia olen hieman ihmetellytkin omaa tilannettani... tosin olen hyvin hidas syttymään joka asiassa :hyper:

Mielenkiintoista nähdä löytyykö täältä vastaavanlaisia treenaajia kuin itse vai olenko joku hemmetin friikki tämän asian suhteen :)

Et ole friikki! Oon havainnut ihan saman asian. Tuntuu ettei mihinkään, mitä yrittää tehdä saa sellasta oikeanlaista tuntumaa ja kroppa tuntuu muutenkin sellaselta keitetyltä makaroonilta :D
....ja sehän vasta treenimotivaatiota nostaakin...:jahas:
Siksipä en ihan täydellisiä lepoviikkoja pidäkään, tai ainakin pyrin välttämään niitä. Pidän muuten vaan todella kevyen viikon. Mielestäni oma kroppa toimii parhaiten niin.

Itse kuulun samaan ryhmään jolla lepoviikon jälkeinen treeniviikko on oikea motivaationsurma --> keitetty makarooni osui aika nappiin.

Mutta ilmeisesti lämmittely auttaa, sillä eilenkin vasta neljäs (ja viimeinen) mave-sarja alkoi kulkea. Eka viikko siis menossa.

Ihan lukossa joka kerta viikon kahden tauon jälkeen. Seuraavana päivänä tuntuu, että joka paikka hajoaa vaikka "kevyesti" tekisikin ja voi olla melkein aina varma, ettei sängystä helpolla pääse.

Yleensä o kulkenu jopa vähän paremmin. "Yleensä" on sikäli harhaanjohtavaa, että en oo juuri noita kevyitä viikkoja harrastanu. :)
Nyt kuitenkin otin sellaset mukaan ohjelmaan... ens viikolla siis päivitystä tähän.

Vaikka ei totaalilepoa pitäisikään niin rauta painaa ihan liikaa lepoviikon jälkeen. Huvittavaa sinällään, että otan aina suosiolla lepoviikon jälkeen ~15% pienemmät sarjapainot kuin ennen lepoviikkoa ja silti tuntuu, että rauta painaa vähintään yhtä paljon kuin kovalla viikolla. Tästä huolimatta joka viikko ~5% lisää rautaa ja silti nousee tavoitesarjat. :)

Kevyen viikon jälkeen lihastonus on yleensä kateissa ja hermoston herättelyssä menee oma aikansa. Hommaa helpottaa, jos kevennys on toteutettu muutoin kuin sarjapainoja vähentämällä. Kokonaistyömäärän vähennys sarjamääriä tai sarjapituuksia laskemalla toimii lihasten ja hermoston kannalta kevennyksenä aivan yhtä hyvin. Tosin jänteiden ja nivelten yms. kannalta tilanne ei ole välttämättä optimaalinen, ne kun yleensä ottavat siipeensä ennemminkin suurista hetkellisistä kuormista, kuin volyymista.

Mitenkäs teillä kulkee treenit lepo viikon jälkeen? Itsellä homma tökkii joka kerta yhtä paljon :) Motoriikka hieman hakusessa ja on tunne että ei saa sitä normaalia 110% irti itsestään lepoviikon jälkeen. On hieman sellainen fiilis että lihakset ovat ikään kuin hieman unessa, löysän oloiset eikä räjähtävyyttä ollenkaan pelissä mukana :(

Mutta ensimmäisen treeniviikon jälkeen homma taas toimii paremmin kuin koskaan ennen. Silloin on fiilis että voimatasot ovat nousussa ja mikään ei pysäytä minua :D

Näin homma tuntuu olevan minun kohdalla. Mitenkäs teillä muilla menee treenit lepoviikon jälkeen? Tuli vain mieleen tälläinen kysymys paskan treenin jälkeen (lepoviikon jälkeisen).

Kannattaa pyrkiä lepoviikonkin aikana pitämään ruokavalio kunnossa ja ruokailut suurinpiirtein samanlaisina kuin treeniviikollakin, niin ei ainakaan siitä pääse johtumaan se voimattomuus. Ja yleensäkin on fiksua aloittaa sarjapainoissa ja myös sarjamäärissä hieman alemmalta tasolta kuin esim. kevyttä viikkoa edeltäneellä viikolla teit. Ja siitä sitten taas treeniviikkojen saatossa kannattaa lähteä nostamaan sarja ja sarjapainojen määriä progressiivisesti ylöspäin. Näin ainakin itse teen, ja hyvin toimii. :thumbs:

Täällä taas yks jolla kevyen viikon jälkeen treeni ei tunnu luistavan ei sitten millään. Siksi harmittaa jos treeni kulkee paremmin kuin ikinä ja tietää että pian tulee se helvetin kevyt viikko joka katkaisee tämän autuuden. Mutta uskon että pidemmän päälle ne jotka pitää kevyitä viikkoja hyötyy todellakin enenmmän kuin ne jotka itsepäisesti yrittävät painaa 110 lasissa koko ajan..

Voisiko se lepoviikon jälkeisen viikon sujuminen riippua siitä, minkälainen se lepoviikkon on ollut? Eikö kellekään tullut mieleen. Oliko lepoviikko vai oliko kevyt viikko. Jos kevyt, niin miten oli kevennetty. Minkälaista treeni on. Jos tekee kropan viikossa läpi ja pitää lepoviikon, niin tietenkin tuntuu vaikealta. Tuleehan siinä 2 viikon tauko liikkeen suorittamisesta.

Eli vähän analyyttisyyttä peliin.

Voisiko se lepoviikon jälkeisen viikon sujuminen riippua siitä, minkälainen se lepoviikkon on ollut?

No itse treenailen 2-jakoisella ja kevennetyllä viikolla otan 2-3 treeniä, joissa painoa pudotettu ~30% raskaan viikon sarjoista. Joskus tarpeen mukaan vähennän sarjojen määrääkin, jotta nivelet kestäis seuraavan rundin.

aina levon jälkeen raudat painaa, mutta se ei haittaa. suurin virhe mitä voi tehdä levon jälkeen on jatkaa samasta missä oltiin ennen lepoa. lepo viikon jälkeinen viikko reenataan keveillä painoilla ja joka viikko nostetaaan painoja. luodaan ikäänkuin uutta pohjaa ja pyritään tekemään hyvät suoritukset/enkka sarjat ennen seuraavaa lepoviikkoa ja tähän tulee varata aikaa muutamia viikkoja.

Peruskauden kevyellä viikolla työmäärä (frekvenssi*sarjat*toistot) on minulla vain 40% edellisestä viikosta ja painot putoavat 15%. Kevyen viikon jälkeen aloitan kovemmista raudoista, kuin ennen kevyttä viikkoa, mutta työmäärä on pienempi ja se lähtee nousuun. Yksijakoinen käytössä ja korkea frekvenssi. Tästä johtuen ekat treenit kevyen jälkeen on kevyemmillä painoilla kuin vika treeni ennen kevyttä viikkoa, vaikka painoja nostankin.

Mulla taas käy tavallisesti niin että jos lepoviikon pidän niin 100-varmasti tulee lepoviikon aikana joku flunssa, kurkkukipu, kuume tai muu vittumainen setti päälle. Siis aivan joka kerta käy niin. Ja kipeeksi tuleminen yhdistettynä lepoviikkoon ---> putoaa sarjapainot reilusti ja sitten on vähän hakuusessa liikeradat.

Tuosta viisastuneena en oo pitäny lepoviikkoja reiluun vuoteen, keventäny toki välillä, mutta eipä oo tullu mitään flunssaakaan. Pisin tauko treenistä viime vuoden aikana taisi olla 4 päivää kun tuli lihasrepeämä... mutta en tullu kipeeksi kun menin treenaamaan muuta kroppaa. Lajitreenit kyllä jäi väliin. :)

Kevyen viikon jälkeen lihastonus on yleensä kateissa ja hermoston herättelyssä menee oma aikansa. Hommaa helpottaa, jos kevennys on toteutettu muutoin kuin sarjapainoja vähentämällä. Kokonaistyömäärän vähennys sarjamääriä tai sarjapituuksia laskemalla toimii lihasten ja hermoston kannalta kevennyksenä aivan yhtä hyvin. Tosin jänteiden ja nivelten yms. kannalta tilanne ei ole välttämättä optimaalinen, ne kun yleensä ottavat siipeensä ennemminkin suurista hetkellisistä kuormista, kuin volyymista.

Omien kokemusten ja esim. pakkiksen voimapuolen tietäjien mukaan hermostolle kevyt viikko tarkoittaa alle 80 % kuormia. Eli tuo sanomasi toimii, jos kuormat ovat normaalistikin melko pieniä.

Itsellä paukkuu usein enkat kevyen/lepoviikon jälkeen. Vaikka olo onkin hieman veltompi, niin kummasti on voimat kasvaneet aina levossa. Sekin on jännä, että joskus flunssan takia pidetty paussi antaa saman efektin.

Back
Ylös Bottom