Lepopäivän aamushotti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dogi
  • Aloitettu Aloitettu

dogi

Club 7201
Väsäilin tuossa annospusseja palautusjuomia varten ja sisällöksi muodostui 50g heraa, 25g maltoa, 25g dextroosia, 5g kreatiinia ja 5g glutaa. Salipäivien aamupalaksi ajattelin viskoa naamariin raejuustopurkillisen, pistetään tuo pirtelötouhu varovasti käyntiin.

Lepopäivien aamupalaksi ajattelin pistellä naamariin 50g heraa ja 5g kreatiinia. Kysymys kuuluukin tällä kertaa: Tulisiko tuohon lepopäivän aamushottiin heittää vielä dextroosia/maltoa mukaan (krean kaveriksi), ja jos niin paljonko?

T. Dogi

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos saa udella niin paljonko tuli annospussille hintaa?

Ja itse laittaisin saman satsin siihen leposhottiinkin (niin ei tarvitse sekoitella kuin yhtä laatua)...

Tai sitten vain dexaa kreatiinia varten ja korvaisin malton muutamalla ruisleivän palalla (siis siinä ohella, ei juomaan).

Apassi

En heittäisi aamushottiin mitään nopeaa hiilaria mukaan heittelemään verensokeria heti aamusta. Kreatiinin vaikutukseenhan sillä ei ole paskaakaan merkitystä.

En missään nimessä ottais heti aamusta nopeeta hiilaria, mulle ainakin tulee paha olo sokeriröpöistä. Ota mieluummin vaikka karuapuuroa, ruisleipää, kaurahiutaleita jossain muodossa tms tms, ja päälle vaikka rahkaa, raejuustoa, kananmunaa tms. tai jos välttämättä tykkäät pelata jauhoilla niin sit sitä heraa :)

Tietopankki Force

Pakko kirjoittaa:

On se kiva, että forumilla kirjoittaa Forcen kaltainen kaikkien ravitsemustieteiden yliasiantuntija, joka kiteyttää asian jos toisenkin yhteen nasevaan lauseeseen. Tästä threadista voivat kaikki lukea päivän huumoripalan koskien kreatiinia ja aamupalan nopeita hiilareita.

Ihan vain uteliaisuuttani kysyn, että millaisen bodin olet pystynyt itsellesi kehittämään näillä ohjeillasi.

Kuten huomaat, hyvä ystävä, vaikka olen jo vanha ukkeli, huumorintajuni on vielä tallella, ja kunnon vitsi kirvoittaa aina mahtavan röhönaurun.

Muille forumilaisille tiedoksi:

"Kokeilla on osoitettu, että yhdessä kreatiinin kanssa nautitut hiilihydraatit tehostavat entisestään kreatiinifosfaatin varastoitumista lihaksiin."*

*Green AL et al. Am J Physiol marraskuu 1996; 271 (5 Pt 1): E821-E826.

Lukekaa muualta, kuinka suun kautta nautittu kreatiinimonohydraatti muuttuu kreatiinifosfaatiksi, sitä en ryhdy tässä selittämään.

Nopeat hiilihydraatit ja aamupala: Voitte huoleti nauttia aamiaisella ns. nopeita hiilihydraatteja jonkin verran. Koko aterian glykeemisen indeksin ja insuliini-indeksin laskeminen opetetaan juuri ilmestyneessä ja minun suomentamassani Fredrik Paulúnin kirjassa "Verensokeriblues". Suosittelen lukemaan teoksen, niin ei tarvitse sen jälkeen kirjoittaa Pakkikselle hömppää. Aterian kokonaisuus on ratkaisevaa, eivät yksittäiset ruoka-aineet.

Jouni puhuu ihan asiaa, hyvä kumppani se nopea hiilari kreatiinille on - ja aamusta tuo nopea hiilari ei pahaa tee varsinkaan muun ruuan kanssa. Eri asia olisi huitaista kulhollinen maltoa nassuun kun sängystä nousee ja lähteä liikenteeseen...

Eipä silti, en itse maltoa käytä kuin palautusjuomassa, nopeampaa hiilaria otan tarvittaessa aamupalalla esim. kirotusta vaaleasta höttöleivästä. :)

Tällainen uskomus on minulla ollut;
Dekstroosia/maltoa pitäisi kuulemma vetäisiä melko suuri määrä (40-60g), että siitä olisi käytännön hyötyä kreatiinin imeytymiselle. Aamulla en siis ottaisi dekstroosia/maltoa kreatiinin kanssa.

Mutta uskon kyllä, että Jouni tietää nämä asiat paremmin.

Aiheesta on puhuttu palstalla aiemmin esim näissä threadeissä:
-Kreatiini ja hiilari
-Kreatiini thread

Originally posted by Force
Tällainen uskomus on minulla ollut;
Dekstroosia/maltoa pitäisi kuulemma vetäisiä melko suuri määrä (40-60g), että siitä olisi käytännön hyötyä kreatiinin imeytymiselle. Aamulla en siis ottaisi dekstroosia/maltoa kreatiinin kanssa.

Mutta uskon kyllä, että Jouni tietää nämä asiat paremmin.

Aiheesta on puhuttu palstalla aiemmin esim näissä threadeissä:
-Kreatiini ja hiilari
-Kreatiini thread

Mistä ihmeestä nämä sinun uskomuksesi ovat saaneet alkunsa ?

Mitä haittaa (nopeista) hiilareista on aamulla ?

Etkö tiedä että hiilarit pitäisi syödä/juoda juuri aamulla tai aamupäivän aikana ja vähentää tasaisesti iltaa kohti ?

Näiden asioiden pitäisi olla ihan perustietoa voimailijalle, suunnilleen samaa tasoa kuin peruskoululaiselle se milloin on Suomen itsenäisyyspäivä.

dogi, miksi sitä proteiinia pitää ottaa aamulla? olen ymmärtänyt että yleinen käytäntö syömisessä on:
aamulla: hiilareita
päivällä: protskua ja hiilareita (treenin jälkeen päivän vikat hiilarit)
illalla: protskua

erittäin kärjistettynä ja lyhyeksi kiteytettynä.

karuapuuroa
maailman hauskin kirjoitusvirhe :D

Originally posted by Nitsku

Mistä ihmeestä nämä sinun uskomuksesi ovat saaneet alkunsa ?
Pakkotoisto.comista ;)
Ainakin nuo kreatiiniin liittyvät asiat.

Mitä haittaa (nopeista) hiilareista on aamulla ?

Mikä menee nopeasti ylös tulee myös nopeasti alas. Tässä tapauksessa verensokeri. Ei siis maltoa/dekstroosia (ainakaan suurempia määriä) aamulla.

Etkö tiedä että hiilarit pitäisi syödä/juoda juuri aamulla tai aamupäivän aikana ja vähentää tasaisesti iltaa kohti ?

Hell Yeah i know. Mutta ei niitä hiilareita kannata kuitenkaan maltosta/dekstroosista ottaa.

Re: Tietopankki Force

Originally posted by Jouni Virtamo

Ihan vain uteliaisuuttani kysyn, että millaisen bodin olet pystynyt itsellesi kehittämään näillä ohjeillasi.

No, ehkäpä kehitys ei ole siitä kiinni ottaako kreatiinin kanssa hiilaria vai ei. Mutta totta on, että ravintotietous ei ole vahvimpia puoliani, treenitietous (voimatreeni) sen sijaan on paremmalla mallilla (ja helvetin hyvä, että asia on näin päin!).

Originally posted by vitvall
dogi, miksi sitä proteiinia pitää ottaa aamulla? olen ymmärtänyt että yleinen käytäntö syömisessä on:
aamulla: hiilareita
päivällä: protskua ja hiilareita (treenin jälkeen päivän vikat hiilarit)
illalla: protskua

erittäin kärjistettynä ja lyhyeksi kiteytettynä.

maailman hauskin kirjoitusvirhe :D

Enpä sen kummemmin ajatellut että se pitäisi juuri aamulla ottaa, kunhan vain ajattelin että olisi sopiva aika noin vapaapäivänä. Aamupala kun tuppaa olemaan monasti ainoa sapuska jonka syön kotona viikonloppuisin. Olisi siis "helppo" ajankohta.

Summasummarum. Olen siis antanut itseni ymmärtää että olisi ihan sopivaa latoa maltoa/dekstroosia välipäivienkin drinksuihin, jolloin ainoaksi eroksi jäi tuo glutamiini..

[Offtopic] Tyhjensin juuri ensimmäisen tuollaisen palauttavan ja täytyy sanoa etten ole aikoihin latonut vapaaehtoisesti suuhuni mitään yhtä järkyttävää schaissea! Ehkä pentuna joskus joku taskulämmin kotitekoinen kotiviini on päässyt lähelle...ehkä. Maku sinänsä vastenmielinen + makeus...uuh. Pakko kehittää joku keino maustaa tuo satsi. Ehkäpä koitan sitä Oboytä. [/Offtopic]

T. Dogi

Originally posted by dogi

[Offtopic] Tyhjensin juuri ensimmäisen tuollaisen palauttavan ja täytyy sanoa etten ole aikoihin latonut vapaaehtoisesti suuhuni mitään yhtä järkyttävää schaissea! Ehkä pentuna joskus joku taskulämmin kotitekoinen kotiviini on päässyt lähelle...ehkä. Maku sinänsä vastenmielinen + makeus...uuh. Pakko kehittää joku keino maustaa tuo satsi. Ehkäpä koitan sitä Oboytä. [/Offtopic]

T. Dogi

Kokeileppas soijaproteiinia pelkkään veteen sotkettuna...se on kamalinta mitä minä olen suustani alas tunkenut...:urjo:

Märkäkorva avautuu

Taidanpa huvikseni kitistä vielä vähän lisää kun makuun päästiin :)

Edelleen etoo. On jotenkin turvonnut olo eikä tee mieli pistää mitään suuhun vaikka maha jo huuteleekin jotain kiinteää. Tekee mieli ja ei tee mieli samaan aikaan.
Päässä on snadisti hassu fiilis, jotenkin epätodellinen. Jonkinlainen känni päällä :kippis1:

"Leijat" haisevat täsmälleen samalle kun sheikkerin sisältö...uhhuh

Loppukaneettina mainittakoon että päivän tankkaus oli muutenkin mitä sattuu. Ylös 7:30, aamupalaksi kaksi kuppia teetä aspartaamilla ysin aikoihin. 11:15 kunnon satsi lihapataa + 8 perunaa, pari leipää, lautasellinen salaattia ja pari lasia piimää. Sitten 16:00 salille jossa meni 1,5h ja sitten tuo palautusdrinksu. Nyt vääntäydyn tästä keittiöön ja koitan vedellä jotain, jos vaikka reissaria ja nuudelia löytyis..

T. Dogi

On enemmän kuin todistettu tosi että aamu sallii liberaaleimman hiilarilähteiden valinnan, kuten myös hiilareiden määrän leikkaaminen iltaa kohti, etenkin "nopeiden".
En silti näkisi mitään järkeä vedellä maltoa pitkin päivää.
Jos sitä johonkin pitää tunkea niin siihen palautusjuomaan.
Päivän muihin aterioihin on kuitenkin parempia hiilarilähteitä kaikki hyllyt ja kaapit täynnä.

Originally posted by Sam225
En silti näkisi mitään järkeä vedellä maltoa pitkin päivää.
Jos sitä johonkin pitää tunkea niin siihen palautusjuomaan.
Päivän muihin aterioihin on kuitenkin parempia hiilarilähteitä kaikki hyllyt ja kaapit täynnä.

Aye!
Uudessa BK:ssa Pauliina Taluskin sanoo, että käyttää maltoa ainoastaan palautumisjuomassa.

:offtopic: Niin piti sanomani siitä veteen sekotetusta soijaproteiinista, että en ymmärrä kuinka kaikki sitä niin haukkuvat:) *Halaa soijapussiansa*

Mutta sitten kun teette pirkka rahkaa, kylmäpuristettua rypsäriä ja mietitte laitatteko siihen pirkka mustikkakiisseliä, niin mielestäni tuo pirkka kiisseli pilasi mun viimeiset 3 rahkapurkkia.. Melkein oksennus lensi. Valion mansikka/vadelmakiisselillä maku on taas lähes jumalainen!:kippis1:

Re: Märkäkorva avautuu

Päässä on snadisti hassu fiilis, jotenkin epätodellinen. Jonkinlainen känni päällä :kippis1:

....ja tältä tuntuu sokerihumala :)

En mäkään maltoa ottaisi aamuhiilariksi, sen kummemmin kuin aloittaisin aamuni sokerihuurretuilla snapcracklepop-muroillakaan. Liian nopeaa, ei kuituja, ei vitamiineja, ei mitään muutakaan...

Re: Märkäkorva avautuu

Loppukaneettina mainittakoon että päivän tankkaus oli muutenkin mitä sattuu. Ylös 7:30, aamupalaksi kaksi kuppia teetä aspartaamilla ysin aikoihin. 11:15 kunnon satsi lihapataa + 8 perunaa, pari leipää, lautasellinen salaattia ja pari lasia piimää. Sitten 16:00 salille jossa meni 1,5h ja sitten tuo palautusdrinksu. Nyt vääntäydyn tästä keittiöön ja koitan vedellä jotain, jos vaikka reissaria ja nuudelia löytyis..

T. Dogi

Toivottavasti tuo EI ole sun normaali päivärytmi..?!

Suositut

Back
Ylös Bottom