Lepäämisen vaikeus/miten levätä morkkiksetta?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Onko teillä muilla samaa ongelmaa? Eli ihan täyden levon päivien pitäminen on todella vaikeaa, henkisesti siis. Minä esimerkiksi lasken "käytännöllisesti katsoen lepopäiväksi" päivän, jona olen ollut sauvakävelyllä. Pääni tuntuu ajattelevan, että olen huono ihminen, ellen treenaa kuutena päivänä viikossa KOVAA.

Jos joku muistaa, pähkäilin aiemmin lievän ylikunnon kanssa joskus kesällä. Se meni ohi, nyt olen taas onnistunut kehittämään lieviä ylirasitusoireita. Järkeni sanoo, että jos nyt otan rauhallisesti, olo menee parissa päivässä ohi, ja jos taas treenaan "väkisin", poden ties kuinka kauan. Sitten se pieni ääni päässäni sanoo: "Tekosyitä! Salille siitä, senkin laiskuri!" :whip: :whip: :whip:

Treenaa niinä treenipäivinä niin helvetin kovaa, että olet lähellä puhjeta ilosta itkuun, kun heräät lepopäivänä puolen päivän jälkeen sängystäsi, eikä ole mihinkään kiire.

Lepopäivät on kyllä vaikeita. Ite koitan keksiä koko ajan mitä vois tehdä että lepopäivästä ei tulis treenipäivä. Kaikkein paras ois varmaan pysyä pois täältä foorumilta, niin ei tulis sitä hirveetä treeni innostusta mikä tulee lukiessa näitä juttuja..

Mikä teitä hei vaivaa? :hyper: Tykkään itse kovasti treenaamisesta, mutta kyllä varsinkin se lauantai on mulle täysi joulu, kun ei tarvi mennä salille ja saa syödä sydämensä kyllyydestä niin paljon ihan herkkuja kuin ikinä jaksaa. :kuola:

loops sanoi:
Lepopäivät on kyllä vaikeita. Ite koitan keksiä koko ajan mitä vois tehdä että lepopäivästä ei tulis treenipäivä. Kaikkein paras ois varmaan pysyä pois täältä foorumilta, niin ei tulis sitä hirveetä treeni innostusta mikä tulee lukiessa näitä juttuja..

Niinpä. Tänäänkin olen fyysisesti niin väsynyt, etten saisi kunnon treeniä muutenkaan tehtyä, mutta silti vaan jossain takaraivossa nakuttaa, että mene salille, menemenemene. (Äänten kuuleminen ei tietenkään kovin tervettä taida sekään olla. :rolleyes: )

Tomille: ihan kovaa yritänkin treenata, mutta kun satun käymään töissä, ei tuo puolille päiville makaaminen oikein onnistu...enkä kyllä edes saa nukuttua niin pitkään.

reinhardt sanoi:
Niinpä. Tänäänkin olen fyysisesti niin väsynyt, etten saisi kunnon treeniä muutenkaan tehtyä, mutta silti vaan jossain takaraivossa nakuttaa, että mene salille, menemenemene. (Äänten kuuleminen ei tietenkään kovin tervettä taida sekään olla. :rolleyes:

Samaa vikaa löytyy multakin. Sitä paitsi treenin jälkeen tuntee olonsa aina niin pirteäksi, että jotenkin vaistomaisesti ajattelee että kun väsyttää niin treenaamaan pitää mennä, lepääminen kun vaan väsyttää enemmän.

No itsellä homma toimii ns. vakiopäivien avulla seuraavasti:
Ma - sali
Ti - sali
Ke - kevyttä jumppaa ja venyttelyä
To -sali
Pe - Nyrkkeilytreenit
La - Mökille (tässähän siis ei tehdä mitään raskasta :D )
Su - Illalla uimaan

Eli jokapäivällä pitää olla aina jotain ohjelmassa, mutta kun väsyttää niin otan vaan sitten kevyemmin. Ei tule ollenkaan morkkista niinkuin siitä jos jättää päivän treenit kokonaan väliin. Kevyt treeni piristää ja olo on sen jälkeen mainio. Ei tartte miettiä pitäiskö mennä salille vai ei, ainoastaan ottaako kevyemmän treenin väliin. Ei taida olla ihan "tervettä" tämäkään. :)

Edit: Väsyttää duunissa, tunti vielä ja pääsee kyykkään, siis kevyesti.

Kyllä jos jaksaa käydä kahtena peräkkäisenä päivänä salilla niin jaksaa myös olla siinä välissä yhden päivän treenaamattakin! Venytellä vaikka himassa ja nopeuttaa palautumista näin.

Kipi I sanoi:
Kyllä jos jaksaa käydä kahtena peräkkäisenä päivänä salilla niin jaksaa myös olla siinä välissä yhden päivän treenaamattakin! Venytellä vaikka himassa ja nopeuttaa palautumista näin.

Tää oli varmaan mulle. Nuo salipäivät menee mulla olosuhteiden pakosta noin. Pitää kuskata jälkikasvua treeneihin ja käydä itse silläaikaa salilla. En ota yleensä molempia peräkkäisiä päiviä kovaa.

Ei mulla noi ennalta suunnitellut lepopäivät läheskään aina pidä. Ääniä alkaa kuulumaan takaraivosta kun on levossa. Pakkohan tä energia on johonki purkaa (sillon kun sitä on) ettei räjähdä. :D Lepään sillon kun siltä tuntuu

Kannattaa miettiä että haluaako sitä treenata saavuttaakseen maksimaalisia tuloksia vai pelkästä treenaamisen ilosta. Kyllä treenaaminen kivaa on, mutta itse ainakin saan paremmat kiksit siitä kun kehityn (esim. sarjapainoenkat tms.), ja kehittyminen ei ole parasta mahdollista ellei välillä lepääkin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
123jippo sanoi:
Tää oli varmaan mulle. Nuo salipäivät menee mulla olosuhteiden pakosta noin. Pitää kuskata jälkikasvua treeneihin ja käydä itse silläaikaa salilla. En ota yleensä molempia peräkkäisiä päiviä kovaa.

No tää oli itselleni ja kaikille jotka treenaa pari peräkkäistä päivää!

Mulla on yleensä joka toinen päivä treeniä ja joka toinen päivä lepoa. Kerran viikossa mä pidän yleensä kaksi lepopäivää peräkkäin. Turha stressata mitään kun lihat kasvaa helvetisti paremmin nyt, kuin silloin kun treenasin 5-6 kertaa viikossa. Nyt jaksaa treenatakin kovempaa.

Artemis sanoi:
Ei mulla noi ennalta suunnitellut lepopäivät läheskään aina pidä. Ääniä alkaa kuulumaan takaraivosta kun on levossa. Pakkohan tä energia on johonki purkaa (sillon kun sitä on) ettei räjähdä. :D Lepään sillon kun siltä tuntuu

Mun ongelma on se, etten saa levättyä edes silloin, kun siltä tuntuu...Helpottaisi, jos olisi selkeä viikko-ohjelma, mutta sen tekeminen on mahdotonta, kun joskus olen kotona viikonlopun ja joskus taas pe-illasta su-iltaan reissussa...

Lisäksi alitajuntani ei laske treeniksi oikeastaan muuta kuin punttaamisen, esim. jos jonain päivänä käyn joogassa tai teen sauvakävelylenkin ja pilatesta, en alitajutani mielestä ole oikeastaan treenannut. :david:

Onneksi en ihan yksin ongelmani kanssa ole. :) Sen verran olen sentään saanut järkeä päähäni, että olen karsinut ohjelmistosta kaikki bodycombatit, spinningit sun muut. Keskityn punttailuun, lenkkeilyyn ja joogaan.

EDIT: Tätä se kurinalaisuuden ihannointi teettää. Vahinko, etten suhtaudu töihini samalla asenteella.

Viimeksi muokattu:
Minäpä olen sitä mieltä, että jos jaksaa treenata kuusi kertaa viikossa salilla, treeni ei ole tarpeeksi intensiivistä. Lisäksi lepopäivien pitoon motivoi se, että lihakset kasvavat levossa. Minulla ainakin toimii parhaiten se, että vedän niin kovan treenin kun pää kestää ja sitten levätään seuraava päivä.

Kyllähän sitä itsekin välillä lepopäivinä tekee salille mieli, vaikka vain vatsoja hinkkamaan. Varsinkin kun minulla on takana joukkueurheilutaustaa ja tottunut siksi harjoittelemaan päivittäin. Toisaalta sitä oppi arvostamaan näitä lepopäiviä ihmeesti, kun ei enää tarvitsekaan lähteä joka päivä treenaamaan.

Mutta palataanpa tuohon kysymykseen. Mielestäni ongelma on helppo ratkaista ajattelemalla hommaa mahdollisimman loogisesti. Ainakin itse käyn salilla saavuttaakseni voimaa ja ennen kaikkea lihasmassaa, ja kuten kaikki tiedämme lihas kasvaa vain levossa. Toisin sanoen levossa annat lihaksillesi mahdollisuuden kasvaa! Nauti siis vain ansaituista lepopäivistä ja "tunne" kuinka lihaksesi kasvavat:) Sitten niinä treenipäivinä otatkin kaiken irti itsestäsi.

Suositut

Back
Ylös Bottom