Lentopallo oli harrastajamääriltään pitkään Suomen ylivoimaisesti harrastetuin laji aktiiviharrastajien (pelaajalisenssi) määrällä mitattuna. Nyt on salibandy mennyt ohi. En mä ymmärrä, miksi ihmiset lisenssistä maksaisivat, elleivät pelaa, sillä vuosimaksun rahahan menee pääasiassa vakuutusyhtiölle.
Ilmiötä ei juuri huomaa, ellei ole hommassa mukana, mutta koulujen liikuntasaleissa ei iltaisin / viikonloppuisin Suomessa juuri muuta tehdä kuin pelata lentistä. Itse olen pelannut pääkaupunkiseudulla vitossarjaa (joo tiedän, ettei me oltu kovin hyviä) ja duunipaikan joukkueessa eri firmaliigoja (seurat järjestävät näitä varojen keräämiseksi) ja voin kyllä vahvistaa, että joukkueita ja lentiksen pelaajia on Suomessa pääkaupunkiseudullakin aivan helvetisti. Näiden lisäksi on erilaisia turnauksia (lue: bailutapahtumia) ja ikäluokkien kisoja mieletön määrä, ja niilläkin seurat keräävät rahaa. Pienemmillä paikkakunnilla Suomessa suurinpiirtein kaikki kunnan asukkaat pelaa lentistä ja osallistuvat talkoissa seudun pääseuran toimintaan. Pääsarjatason lentopallojengejä ei juuri isoissa kaupungeissa enää olekaan.
Lentopallon iso globaali harrastajamäärä johtuu siitä, että laji on suosittu hyvin väkirikkaissa maissa kuten Brasilia, USA, Kiina ja Venäjä. Vertaa tätä nyt vaikka jääkiekon tai mäkihypyn mahtimaihin. Näissä neljässä maassa pelkästään asuu 2 miljardia ihmistä, josta tuo 30 miljoonaa olisi 1,5%. Tuo 500 miljoonaa onkin sitten varmaan laskettu siten, että noin moni on esim. pelannut lentistä kouluaikana tms. muuta yhtä merkityksetöntä. Jokainen laji varmaan laskee nuo omalla tavallaan.