Leipä hiilarinlähteenä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noissa "100% ruis" leivissä on usein "vain" n. 60% ruista, joten älä anna nimen hämätä. Oululaisen jälkiuunipalat on ollu hyviä limppuja(80% ruista). Muistaakseni leivässä ei saisi olla _lisättyä_ gluteenia (eli jos lukee aineksisssa niin badbad), nostaa leivän GI:ta tjsp.

Tullut kokeiltua jos jonkinmoisia leipiä juurikin sen vuoksi et aamupalalla ei vaan mene puuro alas ja tarttis kuitenkin hyvin toimivan aamupalan päivän starttiin.

Jos leipää syö niin suosittelisin syömään ainoastaan fazerin real 100% ruista taikka sitten näitä vaasan täysjyvä / täysruis paahtoja, nämä omaa parhaat makrot ja muutenkin hyvää leipää

Jep, suurin osa leivistä on aika silkoa sisältä. Dietilläkin on jo puoliksi onnistunut kun lopettaa leivän syönnin.

taikka sitten näitä vaasan täysjyvä / täysruis paahtoja, nämä omaa parhaat makrot
Ootsä tosissas? Paahtoleivissä parhaat makrot? EPäilen.

Itse suosisin näitä:

http://www.ruokatori.fi/epages/Ruokatori.sf?ObjectPath=/Shops/Ruokatori/Products/6437005054198
1.jpg

Tai

Polarkraftia
7313350007708.jpg

Toi Vaasan 100% Ruis on vissiin leivistä paras kun menee meilläkin täällä himassa läpi ravintoarvofiltteristä. :) Jos söisin leipää eikä toi maistuis pahvilaatikolta niin söisin varmaan sitä.

Sen verran herkkävatsanen olen, että ruis real menee, mutta tuo oululaisen jälkiuunileipä repii vatsalaukkua siten, että on aika tuskallinen olo yhdenkin leipäsiivun syömisen jälkeen. Eikös nää Vaasan 100% täysjyväpaahdot sisällä sen viljan osat kokonaan, kuten mainostetaan..? Olisivat hellävaraisempia vatsallekin. Mutta juuri tuo kokonaisuus epäilyttää, että sopiiko päivittäiseksi leiväksi.. Sitten on tätä 100% Vaasan ruis paahtoleipää. (Fazerilaisessa vastaavassa taitaa olla höttöä mukana, ainakin kuitua tais olla vähemmän.) Leipä kuitenkin tarpeellinen suoliston toiminnallekin, sillä aika vähän riisissä/pastassa/kvinoassa ym. muissa hiilareissa on kuitua. Niimim. ongelmavatsa :D

Tänään pääsee taas nauttimaan uunituoreesta ruisleivästä. Sitä kun on kerran maistanut niin mikään muu ruisleipä ei maistu enää miltään :)

Itselle tärkeitä leivänostokriteereitä ovat kuitupitoisuus ja että ainesosat ovat luonnollisia (ei pitkää e-koodilistaa tms.). Oikeastaan se kertoo leivästä paljon, jos ainesosalista on melko lyhyt. Usein tulee myös hiivatonta leipää ostettua. Hyllyyn jäävät leivät, joissa makua yritetään saada niihin sokereilla ja kaikenmaailman siirapeilla. En tiedä meneekö hifistelyksi, mutta kyllä mua kummastuttaa myös jos jonkun ihan kuitupitoisenkin leivän aineslistalla lukee kovetettu/osittain kovetettu kasvirasva.

Mikäli ostan kunnon ruisleipää, ostan Salosen ruisreikäleipää, jossa aineisosina täysjyväruisjauhoa, vettä ja suolaa. Hakkaa mennen tullen jotkut Fazerin realit. Niin Turussa asuessani ostin perinteistä ruisleipää usein hallista. Ylhäisten kotileipä - suosittelen.

Myös Samsaran leivät on hyviä.

Ja itse tekemällä olen onnistunut tekemään hyvää leipää. Ehkäpä helpointa rieskaa tulee kun mittaa ensin pari desiä nestettä (esim. maito/piimä/vesi), sinne raastetaan yksi porkkana, ja lisätään noin 1 tl suolaa. Lopuksi ohrajauhoja sekaan niin, että taikina jää melko löysäksi. Levitetään pellille ja paistetaan uunissa n. 225-230 asteessa.

Toinen hyvä resepti on Myllyn paras pikakaurahiutalepurkin kyljessä. Se on rieskaohje, mutta olen sillä tehnyt herkullista vuokaleipää.

Mitä mieltä Vaasan Jälkiuuni Ruissydämistä?

http://www.vaasan.com/public/fi/01_tuotteet/02_tummat/index.jsp?tt_view=12099

Energiaa 950 kJ
230 kcal
Proteiinia 7,9 g
Hiilihydraatteja 44 g
josta sokereita 1,1 g
josta laktoosia 0 g
Rasvaa 2,1 g
josta tyydyttyneitä
rasvahappoja 0,3 g
Ravintokuitua 16 g
Natriumia 0,4 g

Ainekset:
täysjyväruis 74 %, vesi, hiiva ja suola (1,0 %). Ruista 100 % viljaraaka-aineesta.

Niin siis mikä on ongelma? Vaikka nyt esimerkiksi Oululaisen Jälkkäri. Käytetyistä jauhoista 100% täysjyväruista, suolaa ja hiivaa. Tai sitten joku perinteinen ruislimppu missä on vain ruisjauhot ja suola. Ei tule kauheasti e-koodia.

Noissa "100% ruis" leivissä on usein "vain" n. 60% ruista, joten älä anna nimen hämätä. Oululaisen jälkiuunipalat on ollu hyviä limppuja(80% ruista). Muistaakseni leivässä ei saisi olla _lisättyä_ gluteenia (eli jos lukee aineksisssa niin badbad), nostaa leivän GI:ta tjsp.

Mitenniin 60%?

Kuinka terveellistä kauraleivät on verrattuna rukiisiin vastaaviin?
Eukolla menee vatta sekaisin ruisleivistä.

Aina Vaasan Ruispaloja....hyvää eikä ole tähänkään mennessä turvottanut Michelinmieheksi. En ole tutkinut sisältöä enkä tutki. Mun ravinto-ohjelman tehnyt ihan ammattitason bodari.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom