Leikkauksen jälkeinen treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PJR
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%

PJR

Olin vatsaleikkauksessa 2kk takaisin jossa minulle tehtiin noin 30cm pystyviilto vatsaan ja vatsan sisälltä poistettiin suurehko kasvain. Lääkäri käski pysyä poissa salilta noin 2kk ja nyt olisi se aika täynnä. Lääkärin antamat ohjeet olivat aika puutteelliset mitä saa ja mitä ei tehdä, muutoin kun älä nosta mitään yli 5kg painavaa kahteen kuukauteen. Joten onko täällä ketään joka olisi ollut suuremmassa leikkauksessa ja miten olette aloittaneet harjoittelun toipumisajalla.

En ole ollut missään leikkauksessa, mutta ite en lähtis kyllä suoraan tekemään mitään rajua treeniä. Pienillä painoilla tuntumaa takasin pikkuhiljaa painoja lisäten ja sitte vähän kattelee että miten se kroppa reagoi rasitukseen.

Olisin itse salilta poissa ainakin toiset 2kk, ettei varmasti tule mitään ongelmia. Kroppa on kuitenkin melko kovilla saliharjoittelussa jos kovaa riuhtoo menemään. Jotain lenkkiä yms voi varmaan aika huoletta vetää, mutten kuitenkaan lähtis mitään mavekolmosia ihan heti tekemään.

Noihin lääkäreiden aikoihin kannattaa suhtautua hyvin pitkälti varauksella ja tunnustella miltä itsestä tuntuu. Itse ollu käsi leikkauksessa ja lääkärin 6 viikkoa veny lähemmäksi vuotta ennenkun reeniä pystyi taas tekemään. Jos on sellanen fiilis, että pystyisi jotain tekemään kannattaa alottaa _todella_ varovaisesti, ja koittaa malttaa pitää reenin pienenä. Kannattaa aina muistaa se, että jos paikat hajoaa tossa niin menee vaan pidempi aika kunnes taas pääsee salille (siis jos ei meinaa malttaa ottaa iisisti).

Itselläni on molemmat olkapäät leikattu, leikkauksien jälkeen meni noin 4 kuukautta ennenkuin salille pääsi, ennen sitä kuntouttavia liikkeitä. Tottakai tuollainen kasvaimen poisto vatsasta on hyvin erilainen leikkaus, mutta jo noinkin suuren avohaavan takia ei todellakaan kannata ruveta liikoja heti repimään. Jos et ole pariin kuukauteen päässyt juuri mitään tekemään niin kannattaa ehkä aloittaa ensin jollain kevyellä kuten uinilla yms jos vain maistuu. Jos salille kuitenkin täytyy päästä niin ei kannata ainakaan mitään repiviä liikkeitä tehdä, pitempiä sarjoja vaan aluksi ja tietekin pienillä painoilla.

Paras tapa varmistua asiasta on soittaa lääkäriin ja kysyä. Luulisi, että tuollainen isokin leikkaushaava menee ihan hyvin umpeen kahdessa kuukaudessa, mutta varovastihan se treeni pitää aloittaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom