Lavat liikkumaan ja selkä kasvuun!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Vielä en ole ahaa-elämystä saanut, vaikka olen tätä ketjua edes takaisin hinkannut. Selkään ei saa tuntumaa, ei perkele millään. Yleensä jos jossain tuntuu, se on hauiksissa ja kyynärvarsissa.

Jollain 20-30 toiston tuntumanhakemisilla saa kyllä selkään tunnetta, mutta se tuntuu samalta lähinnä kuin puristaisi lapoja ihan huvikseen yhteen tässä tuolissa istuessaan: tottakai se rasittaa yläselän lihaksia. Mutta tuskin tässä semmoista on haettu.

Jokainen sunnuntai on minulle helvettiä, kun on selkäpäivä: aina seuraa epäonnistunut selkätreeni ja sitten on koko päivä pilalla sen takia. Tämä ketju kaipaisi kuvia tai videoita. Monet videot eri sivuilla kun kuitenkin tuon alataljankin näyttävät ihan eri tavalla kuin tässä on neuvottu.

Olisiko mahd. ajatus? Saahan halvemmillakin digikameroilla siedettävää videokuvaa tai edes kuvasarjoja. Helpottaisi pirusti. Tai jos tässä ketjussa on linkki johonkin videoon, kertokaa mistä se löytyy, kiitos. En ole koko ketjua jaksanut lukea läpi.

marqs sanoi:
Mikäs jippo tuossa ylätaljassa on että saa tuntuman
Latseihin sain ainakin hyvän tuntuman noudattamalla B.O.S.S.:n neuvoa, joka löytyy myös tästä ketjusta.
Originally Posted by B.O.S.S.
Jos haukat ottaa liikaa hittiä tuossa ylätaljassa kannattaa ainakin kokeilla seuraavaa;

Yläasennossa kuvittelet että kyynärpäissäsi on narut joista pieni kehonrakennushattiwatti vetää niitä kyynärpäitä suoraan alaspäin, ei siis sitä tankoa, vaan kyynärpäitä. Keskitytään siis painamaan kyynerpäät alas, ei vetämään tankoa alaspäin. Negatiivisessa osuudessa ei keskitytä hidastamaan tangon nousua ylöspäin, vaan (yllätys, yllätys) hidastamaan kyynärpäiden kohoamista.

Ja yläasennossa ei päästetä kyynärpäitä lukkoon, mulla se ainakin vie tehoa ihan muualle.
Ja muuten tuossa edelliselläkin sivulla käsitellään tätä ylätalja-aihetta.

Joo, ja tän loistavan ohjeen seurauksena lasken nykyään ylätaljaa tehdessä "ykshattiwatti - kakshattiwatti - kolmehattiwatti..." :jahas:

Talakanpinskeli sanoi:
Jokainen sunnuntai on minulle helvettiä, kun on selkäpäivä: aina seuraa epäonnistunut selkätreeni ja sitten on koko päivä pilalla sen takia. Tämä ketju kaipaisi kuvia tai videoita. Monet videot eri sivuilla kun kuitenkin tuon alataljankin näyttävät ihan eri tavalla kuin tässä on neuvottu.
Sama ongelma täälläkin. En oo ainakaan tähän mennessä saanut kovin hyvää tuntumaa varsinkaan ylätaljassa ja käsipainosoudussa.

Itse ratkaisin tän ongelman niin, että en yksinkertaisesti tee noita liikkeitä ollenkaan. :) On kuitenkin kaksi liikettä, joissa saan tuntuman joka tapauksessa (maastaveto ja leuanveto) eli teen sitten niitä.

Ei siitä ylätaljasta IMO välttämättä kannata stressata, koska leuanveto on kuitenkin parempi liike niin voi tehdä sitten sitä.

Ingersoll sanoi:
Ei siitä ylätaljasta IMO välttämättä kannata stressata, koska leuanveto on kuitenkin parempi liike niin voi tehdä sitten sitä.

Niips, paitsi kaikki ei voi sitä tehdä. Siinä voi muuten käyttää tuota ihan samaa ideaa kuin tuohon ylätaljaan vinkkasin.

Btw, kiva että jengi on saanu ylätaljan toimimaan tuolla vinkillä.

Ingersoll sanoi:
Miksei kaikki voi sitä tehdä?

Liikaa kuollutta painoa kyydissä -> ei jaksa, tai jaksaa vain muutaman.

B.O.S.S. sanoi:
Liikaa kuollutta painoa kyydissä -> ei jaksa, tai jaksaa vain muutaman.
Eikö tällä palstalla ole monesti todettu että tuo ei ole mikään syy vaan tuossa tapauksessa niitä leukoja just pitäis tehdä. :)
Oma ennätykseni leuoissa on 7 (eli tosi huono) ja tämäkin siis niin että teen heti treenin alussa. Viimeks tein jossain puolivälissä kun olin hinkannut jo muitakin liikkeitä ja tuli loistava sarja: ekalla neljä, toisella kolme. Myötäotteella vetäminen on mulle tässä vaiheessa ihan utopiaa.

Mutta kaikesta huolimatta ajoin ruveta leukoja hinkkaamaan pari kertaa viikossa ja eiköhän se sieltä pikkuhiljaa kehity.

Ja saahan leuanvedosta tuetun version, omilla penkkiviritelmillä, tai sitten joillain hienostosaleilla on oikein konekin tätä hommaa varten.

Itsellä ainakin taitaa se tuntuman puuttuminen johtua omiin voimiin nähden liian isojen painojen käytöstä. Kiltisti vaan ylä- ja alataljaan se 40kg ja sillä sahaa pidempää sarjaa niin alkaa tuntumaan. Tulee tuo lapajuttukin helposti unohdettua ja vaan revittyä. Mitä salilla seurannut niin en tosiaan ole ainut jolla on tämä ongelma :(

Mutta hyvät vinkit Tomilta!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
minulla ainakin on toiminut niin ihan hyvin, että kaksi treeniviikkoa tuntumahakuista treeniä, mielestäni saan kädet ihan hyvin pois pelistä kun käyttää remmejä ja tarpeeksi pieniä painoja jotta voi painoa voi pitää supistusasennossa 2-3 sekunttia. Ja sitten se kolmas viikko on cheettaus viikko jollon en niinkään välitä tuntumasta..pääasia on vaan että saan liikuteltua isoja painoja...mutta en tiedä kannaataako minua kuunnella olenhan vain amatööri :david:

Ingersoll sanoi:
Eikö tällä palstalla ole monesti todettu että tuo ei ole mikään syy vaan tuossa tapauksessa niitä leukoja just pitäis tehdä. :)

Kun on paskassa kunnossa ja painaa pitkälti toistasataa kiloa, ei ole kauhean motivoivaa rimpuilla leuanvetotangossa jaksamatta vetää itseään ylös... :jahas:

Nyt tosin olen saanut painoa alas ja kuntoa ylös sen verran, että leukojakin voisi alkaa tekemään kun niitä kuitenkin pystyy muutaman vetämään.

rocky6 sanoi:
Itsellä ainakin taitaa se tuntuman puuttuminen johtua omiin voimiin nähden liian isojen painojen käytöstä. Kiltisti vaan ylä- ja alataljaan se 40kg ja sillä sahaa pidempää sarjaa niin alkaa tuntumaan. Tulee tuo lapajuttukin helposti unohdettua ja vaan revittyä. Mitä salilla seurannut niin en tosiaan ole ainut jolla on tämä ongelma :(

Kannattaa vaan suosiolla opetella se tekniikka itselle sopivaksi pienillä painoilla. Sitten kun kerran huomaat miten sinä pystyt parhaiten tekemään liikkeen selällä, niin se tekniikka pysyy kuin itsestään kunnossa ja tuntuma selässä vaikka vähän repisikin isoilla painoilla. Itsellä avain onneen oli, että tajuaa aktiivisesti painaa olkapäitä alaspäin niin etteivät nouse korvia kohti. Siitä kun vielä keskittyy vetämään kyynerpäitä eikä painoja, niin tuntuma ja rasitus pysyy yksinomaan selällä isoillakin painoilla.

Edit. Kaikki eivät välttämättä saa samalla tekniikalla tuntumaa selkään, joten liian kirjaimellisesti ei kannata muiden ohjeita noudattaa jos se ei vaan millään toimi. Aktiivisesti kokeilemalla löytää parhaiten sen itselle sopivan tekniikan ja jossain vaiheessa tulee se "ahaa!"-elämys...

Tomi sanoi:
Selkä on...

Kiitos tästä. Vetelin eilen alataljassa sitä näkkäriä rikki. Ja jotta pystyi tekemään sarjan oikein, niin joutui pudottamaan painoa hiukan pakassa. Nyt sitten onkin iloista ennenkokematonta lihaskipua lapojen välissä, joten tällä jatketaan. Ennen vedin muuten samalla tyylillä kahva rintaan, mutta jäi se lapojen puristus yhteen / rinnan työntö tekemättä. Eron tuntee heti...

Tulihan se kokeiltua ja silmät aukes oikein pahan kerran. tein kulmasoutujen ja maastavetojen jälkeen ja 15 kiloa oli sitten liikaa....:rock:....uskomatonta mutta totta...vaikka kulmasoutujakin ilman nykäyksiä teen 130-140/6 niin ei sitten mitään 4.liikkeessä. Joka toinen toisto meni käsille ja treenikaver sano että ota se paino pois ja tehään ilman painoja....Vaikuttaa siltä että ton selän saa vihdoinkin toimimaan.

eikö tule tuntumaa epäkkäisiin ja teet olankohautuksia? kokeile rinnallevetoa!!!
eurosportilta tulee nyt painonnoston mm-kisoja, katsot hiukan vetotekniikkaa jos ei ole veto hanskassa ja PIENELLÄ painolla harjottelet tekniikkaa.

olankohautuksia olen silloin tällöin tehnyt ja tuntumaa on tullut, mutta eilen kokeilin pitkästä aikaa rinnallevetoa ja tein 2x50kg ja 1x80, pohje ja hauis treenin perään ihan vain innostuksesta noista mm-kisoista ja prkl kun on kipeet. mitään muuta liikettä en epäkkäille tehnyt.
ja sinä olankohautuksen suuri puolustaja KOKEILE!

Tulee vähän myöhään tämä kirjotus tänne, mutta kaipa tätä vielä asian omaset lukee. Eli selailin tätä läpi ja tarttu todella hyviä vinkkejä selkä treeneihin mitä kokeillaan jo tänään kun selkäpäivä on vuorossa. Sitten huomasin muutamien valittelevan että forkut kipeytyy taljoissa ja kulmasoudussa ja remmejä eivät halua käyttää.. ite oon käyttänyt noissa "superlooni levyjä" eli jostain patjasta tai rättikaupasta sellaset suikaleet ja käyttää niitä siinä, saa puristuksen vähän paremmin tankoon ja otekkin pitää paremmin, näin siis itselläni toimii. Ja se etu remmeihin jos sattuu vaikka olkapäästä napsahtamaan jotain ylätaljassa niin voit laskea tangosta irti eikä sen mukana raahautua ylös asti remmejä punomaan auki. Osa kattoo kieroon ja vittuilee "nää on näitä neitejä mitkä ei haluu rakkuloita käteen", mutta sitä varten ne ei itselläni ole. Moni suunsoittaja kokeillut niitä ja todennut että näillähän saakin paremman otteen tangosta.

Tää on niin hyvä kirjoitus että se on mulla ihan linkkihakemistossa TREENIVINKIT. Me olen tehnyt sitä aina leventävän selkätreenin viimesenä liikkeenä, kun leuat ja vivarsiyläsoudut ja yksi muu liike on tehty. Ja tulosta on tullut...mies on oppinut tekemään kaikki selkäliikkeet oikein. Onko kukaan kokeillu tätä ylätaljajuttua selkätreeni alkuun vaikka yhditettynä 5*20.

Selkä kasvuun

Nostetaampa tämä ylös. Iteselläni meni aikaa hakea oikeaa liikerataa ja tuntumaan pitkään. Tämä on ollut pohjana ja mielestäni haastava, mutta toimiva ohje:thumbs:.
Selkä on helvetin vaikea lihasryhmä tehdä. Joillekin se oikea suoritustekniikka tulee luonnostaan, kun taas toiset joutuvat hakkaamaan päätään vuosikaudet seinään ennen ahaa-elämyksen kokemista. Tähän alkuun pitää sanoa, että minulla ei ole kova selkä, joten mikään elvistely tässä ei ole tarkoituksena. Olen kuitenkin saanut viime kesästä lähtien niin uskomattoman paljon kehitystä selälle, että ajattelin siitä kertoa kohta kohdalta. Useimmat teistähän kuitenkin käyvät siellä salilla, joten miksi ei samantien ottaisi sitä parasta hyötyä myös selkätreenistä? :)

Koin oman ahaa-elämykseni Miken ja Mayor'sin Akin avustuksella viime kesänä. Omat "virheeni" olivat perustavan laatuisia ja voin ihan rehellisesti tunnustaa, että olen tehnyt selkää ensimmäiset 7 vuotta treeniurastani päin helvettiä.

Mitkäs ne avainkohdat nyt sitten olivatkaan? Tärkeintä on saada lavat auki ja lavat kiinni liikkeen aikana. Älkää antako tämän hämätä, sillä kahva vedetään silti sinne mahaan asti! Millään muulla ei ole väliä. Näin pelkistetysti se tapahtuu. Toteutus on monimutkaisempi, koska muutenhan kaikilla olisi Miken tai Richard75:n selkä! Tämä on erittäin vaikeaa neuvoa jopa ihan salillakin, ja netissä tämä on lähes mahdotonta, mutta yritetään.

1. Tuntuman hakeminen ja lapojen liikuttelu on se, mistä kaikki lähtee. Kyse ei ole alataljassa siitä, kuka saa venytettyä itsensä kaksinkerroin maksimivenytysasennossa tai siitä, kenen takaraivo kolahtaa kipeimmin lattiaan. Lapoihin kannattaa lähteä etsimään sitä tuntumaa siten, että laitatte vaikkapa alataljaan sellaisen painon, että saatte tehtyä sillä ainakin 20-30 toistoa. Laita alataljaan kapea V-kahva. Tämä on siis se "normaali alataljakahva", jolla olet ehkä aikaisemminkin tehnyt. Ota kahvasta kiinni ja asetu istumaan siten, että ylävartalosi on 90 asteen kulmassa lattiaan nähden ja selkä luonnollisesti "kupilla" siten, että perse työntyy ulospäin.

2. Seuraavaksi tulee tärkeä vaihe ja tämä on sovellettua juttua Miken loistavista selkätreenivinkeistä. Mike on aina painottanut kahta asiaa: "käsien ei tarvitse/tule suoristua kokonaan, eikä olkapäitä saa roikottaa". No miten perkeleessä sen kahvan saa vedettyä kohti napaa? Kahvasta ote ja suorista kätesi siten, että kyynärpäät eivät ole lukossa (ts. käsi kokonaan suorana), vaan että kyynär- ja olkavarsi muodostaa loivan kulman. Astelevyä ette tarvi, koska luontoäiti kyllä laittaa ne kädet siihen asentoon kuin ne haluavat mennä. Sinun tehtäväsi on ainoastaan olla lukitsematta kyynärpäitäsi.

3. Sitten kuvittelet, että lapojesi välissä on näkkileipä ja tehtävänä on murskata se leipä lapojen väliin siten, että lavat menevät yksinkertaisesti yhteen. Tämä havainnollistettiin Mayor'sin selkätreeni-workshopissa viime lauantaina. Pidimme Akin kanssa kämmensyrjää uhrin lapojen välissä ja uhri yritti puristaa kättä lavoillaan. Nyt koitat liikuttaa sitä alataljan painopakkaa siten, että et muuta käsivarsiesi suoruusastetta mihinkään suuntaan, vaan pidätte ne sellaisena kuin ne olivat aloitusasennossa. Jos pakka liikkuu ilman että joudut koukistamaan käsiäsi, teet työn latseillasi. (Tämä on hyvä asia.)

4. Kun vedät kahvaa kohti mahaasi, muista työntää rintaa korostetusti ulos. Nyt jatkat painopakan liikuttamista, etkä vieläkään tee käsilläsi mitään. Itse asiassa, älä tee käsilläsi muutenkaan mitään, vaan liikuta sitä pakkaa lapojesi voimalla. Rutista joka kerralla lavat yhteen, mutta vielä kerran: ÄLÄ TEE "PITOA", koska se vie jännitystä selältä käsille. (Tämä ei ole hyvä asia.) Rutistus, ungh, ja sen jälkeen rauhallisesti takaisin. EDIT: HUOM! Vedä se tanko/kahva/täytetty pesukarhu kuitenkin sinne alavatsaan asti! Liikkeen tulee olla muuten siis "normaali", mutta lapojen yhteen viemiseen kiinnitetään tässä vaan enemmän huomiota!

5. Venytysasennossa selkäsi on tuonne puoleen selkään asti alhaalta katsottuna vielä 90 asteen kulmassa, mutta olkapäät siirtyvät eteenpäin, koska latsit aukeavat. Muista: "älä kuitenkaan roikota niitä". Selkäsi tulee olla siis puolesta välistä ylöspäin hieman kuperana, että lavat aukeasivat parhaalla mahdollisella tavalla. Sinun ei tarvitse kuitenkaan istua kuin tikku paskassa, vaan annat sen ylävartalosi myötäillä sitä soutuliikettä hieman. Tarkoituksena on ainoastaan antaa liikkeelle luontevuutta, eikä tehdä tämän "heilurimomentin" avulla liikettä tarkoituksella cheattaamiseksi.

6. Toista tätä oudolta kuulostavaa harjoitusta niin kauan, kunnes saat sen painopakan liikkumaan kunnolla ilman käsien koukistamista tai suoristamista. Tämä liike on lyhyimmillään helvetin lyhyt. Jotkut saavat selän räjähtämään pumpista, vaikka koko liike näyttäisi enemmän käpytikalta kuin alataljalta. Vielä kerran: unohda ne neuvot, jossa kahva käy kauheimmillaan treenitossujesi tasolla ja koko ukko on mutkalla. Nyt ei treenata alaselkää.

7. Liikkeen suoritusnopeus on tärkeä. Itse saan parhaimman tuntuman esim alataljassa siten, että liikkeen positiivinen toisto on ripeä, mutta negatiivinen osuus melko rauhallinen, ehkä 2 tai jopa 3 kertaa pitempi kuin positiivinen vaihe. Tämä riippuu kuitenkin tekijästä ja jokainen hakee ajan kanssa sen itselle parhaimman tavan. Joka tapauksessa sinun kannattaa alussa tehdä huomattavan pitkää sarjaa selälle, että saat latseihin parhaimman tuntuman ja opit liikuttamaan niitä. Sarjapituudet voisi liikkua 15-20 toiston väleillä ja alussa ehkä voisi tehdä jopa vielä pitempiäkin...

Näitä yllä mainittuja lainalaisuuksia voit soveltaa näin nopeasti tuumittuna kaikissa vetävissä selkäliikkeissä. Tärkeää on lähteä maltillisesti liikkeelle ilman hätäilyä ja hakea kaikessa rauhassa sitä parasta tuntumaa latseille. Unohda ne entiset suorituspainot, sillä niillä ei ole merkitystä. Ajan kanssa löydät takuuvarmasti itsellesi parhaiten sopivan treenitavan, jos käytät näitä oppeja ja sovellat niitä kuuliaisesti selkätreeneissäsi. Jotkut saavat selän kasvuun repimällä ja jotkut puhtaalla tekniikalla, mutta edellytys kasvuun molemmissa tekniikoissa on se lapojen liikutus.

Laitan lopuksi kuvan, jossa näette n. 6 kk kehityksen. Rehellisyyden nimissä mainittakoon, että kummankaan kuvan kuntoa ei ole tehty kaurapuurolla, mutta ainoa asia joka muuttui oli treenitapa. Syöminen, lisäravinteet, "aputuotteet" jne olivat kaikki täsmälleen samoja. Enkä edelleenkään väitä, että minulla olisi kova selkä, mutta jos minä saan näillä samoilla ohjeilla 6 kk:ssa näin paljon aikaiseksi, niin takuuvarmasti saavat myös muutkin.

Luin tämän myös joskus aikoinaan ja on mainittava rehellisyyden nimissä että selkää tuli treenattua ihan väärin. Ainakin nämä ohjeet ovat saaneet selän kasvuun. FAQ kamaa imo

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom