Lattiapenkki kapealla otteella?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
44
Mitä ootte tällasesta mieltä?Oon tehny kulmalevytangolla erittäin kapeella otteella penkkiä ja tuntuu että ojentajat on kehittyny aika mukavasti.Kannattasko ottaa mukaan myös lattiapenkki ihan normaali tangolla?Sitten vielä mun ohjelmasta:
Ma Jalat
Ti rinta+ojentajat
Ke lepo
To hauis+selkä
Pe Lepo
La jalat
Su rinta+ojentajat
Ma hauis+selkä

Meneekö tällä tahdilla ylikunnon puolelle ja tuleeko palautumista tarpeeksi?Aattelin pitää joka 5:nnen viikon löysää treeniä tai pelkkää lepoa.

jos susta tuntuu että tarviit lattiapenkkiä (huono rinnaltalähtö), niin tee ihmeessä sitä. muista tehdä myös normaalilla leveydellä, tulee vaihtelua siihenkin hommaan

toi palautumisjuttukin on ihan miltä itsestä tuntuu, jaksaako treenata ja meneekö treeni hyvin. tässä ois kuitenkin mun ehdotus soveltaen tota sun ohjelmaas:

ma: jalat
ke: rinta+ojentajat
pe: selkä+hauis

tossa ei luulis ihan heti menevän ylikuntoon. kannattaa tunkee jonnekin vielä olkapäät ja tehdä vatsaa pari kertaa viikossa

ylikuntoon ei välttämättä joudu, vaikka treenaisi esim. kyykyn 5 krt viikossa, mutta saattaa joutua siltikin, vaikka treenaisi jalat kerran kahdessa viikossa. treenifrekvenssi ei vaikuta.

lattiapenkistä: erinomainen liike sekä kapealla että leveällä, kuten sanottu. tee ja ylläty.

Originally posted by jto
ylikuntoon ei välttämättä joudu, vaikka treenaisi esim. kyykyn 5 krt viikossa, mutta saattaa joutua siltikin, vaikka treenaisi jalat kerran kahdessa viikossa. treenifrekvenssi ei vaikuta.
Siis treenifrekvenssi ei vaikuta ylikuntoon menemiseen? Voisitko täsmentää? :confused:

Originally posted by meitsi
Siis treenifrekvenssi ei vaikuta ylikuntoon menemiseen? Voisitko täsmentää? :confused:

Tässä viitattaneen siihen, että saman lihasryhmän pystyy treenaamaan useammankin kerran viikossa menemättä ylikuntoon, mikäli treenit ovat intensiteetiltään ja kokonaisvolyymiltaan riittävän alhaisia? Eli ei se matka tapa, vaan se vauhti...

Mutta tuskin kovin monen tarkoituksia palvelee kyykkytreeni 5 krt/vko...

Originally posted by Hannibal
Totta, ja olisiko siinä loppupeleissä järkeäkään? Omalle kohdalle kolahtaa huomattavasti paremmin kerran ja kunnolla, kuin tuo monesti ja 'huonommin'..

edit: tulipas pyöreitä lukuja postauksiksi. :D

viittaan juuri tohon Hannibalin mainitsemaan kokonaisvolyymiin ja tehoon. kyykkääminen mm. painonnostajilla sen 5 krt viikossa ei ole kovin harvinaista edes. kovasti heillä on voimaa ja ei ne reidetkään ihan tikkuja ole, vaikkei juuri vitosta pidempää sarjaa tehdä... kreikkalaiset painonnostajat tekee joka päivä about seuraavanlaisen treenin:

klo 9 etukyykky
11 tempaus
11.30 tempausveto
14 rinnalleveto
14.30 voimaveto
16 takakyykky
18 raaka työntö
19 takakyykky

eli kyykkytreenejä tulee semmonen 15-18 per viikko...ja kaikki hieman kisoja katelleet näkee, että rauta lentää ja lujaa, eikä oo mitään pillikinttuja ne fetansyöjät :-) tietenkään jokainen kyykkytreeni ei ole loppuun asti ja kovimpaan ykköseen viety, mutta tehoalueella (65-90%) pelataan kovaa.

useimmat myös varmaan tietää venäläisten voimatreenit, joista mm. penkkihommia sakke on bodaus- lehteen kirjotellut...penkkiä 4-5 krt/vko... usein parikin kertaa päivässä...samoin muita lajeja.

veli kumpuniemi treenas vedon kolme kertaa viikossa ja omien sanojensa mukaan aina kovaa... miehellä on edelleen enkat 82,5: 357,5kg ja 90:373kg...kovaa kamaa yhä...vanhimpia enkkoja ipf:ssä.

eli kyllä tollanenkin treeni palvelee erinomaisesti varsinkin voimailutavoitteita ja miksei bodyhommissakin. itse en tosin esim. kyykkäisi kolmea kertaa enempää viikossa.

muistan muutamia vuosia sitten kyykyn hieman takellelleen paikallaan (kyllä se takeltelee useimminkin) ja päätin ottaa sen kesäprojektiksi. silloinen kutosenkka oli 145kg. aloin tehdä kyykkyä n. joka kolmas päivä vuorotellen leveellä ja ns. normaalilla. aloittelin 8*100 sarjalla. yksi ns. työsarja per treeni. heinäkuussa meni kolme kertaa viikossa 8*140 ja paras viikko elokuussa oli ma: 6*160, ke: 6*160 leveä, pe: 8*160, su: 6*165 leveä. ympärysmittaa reisistä en niin tarkasti mittaillut, kun en ole bodari, mutta housuista huomas, että pattia tuli ja ihan mukavasti.

eli ei tiuhasta frekvenssistä ainakaan haittaa ollut. ainoa, minkä huonona huomasin, oli liian pitkien (hehheh... 6+) sarjojen aiheuttamat tulehdukset reisissä. lyhyemmillä no problems. noikin hävis, kun venyttelin paremmin reiden ulkosyrjää.

tää kaikki perustuu juuri siihen, ettei voimanhankinnassa ole ollenkaan tarvetta loppuun asti hinkatuille sarjoille ja valtavalle apuliikemäärälle. se on omituinen harhaluulo, joka elää yhä.

tässä nyt sitten taas tullaan siihen henkilökohtaiseen treenaamiseen. joillain toimii joku ja joku muu ei niin hyvin. hansi fell tapas treenata reidet kerran kuussa ja 3-4 tuntia kerrallaan kunnolla turpaan. pahaa teki vierestä katella. toimi hyvin bodymielessä, jos joku miehen reidet muistaa. joku coleman tai vaikka entisaikojen suuret columbut jne. treenas reidet 2-3 krt viikossa ja tulosta tuli.

tää on hyvä osotus siitä, ettei bodailu sen suuremmin kuin voimanhankintakaan oo kauheen tiukkaan sidottu sääntöihin.

jpm: ootkos muuten koskaan kokeillut pidemmällä aikajaksolla useemmin treenaamista? aika yllätys se teho oli mullekin. ennen olin treenaillut juuri lihasryhmä kerran viikossa -vauhdilla. aluksi tulokset laski hieman ja sitten nousi kun kroppa pääsi vauhtiin mukaan. nykyään teen mm. dipit ja leuanvedot pari kertaa viikossa fiiliksen mukaan kevyemmin jne.

täältä tähän.

:)

Tässäpä on IPF:n "kovimman" nostajan Vitaly Papazovin treeniohjelma(kuinka monella menisi läpi?):

Vitaly Papazov’s training program
(during the competition period from August 28 to September 11, 2000)

Day
Exercise
Morning
Evening

1
1. Benchpress
50х5
60х5
70х4
75х4
80х3
85х2
75х4
80х3
85х2
75х4
80х3
85х2
60х5
70х3х2
77х3
85х2х2
90х1
95х1
100х1х2

2. Flies on the bench
5х7 middle weight
4х7 max weight

3. Close grip benchpress
50х4х2
60х4х3
50х4
65х4х4

4. Dips
4х8 middle weight
4х7 max weight

2
1. Goodmornings standing
30х6х2
35х6х3
30х6
35х6х4

2. Squat
60х5
70х4х2
77х3
85х3х5
60х5
70х4
77х3
85х3
92х2х4

3. Lat pulls
30х6х2
35х6х3
30х6
35х6х4

3
1. Incline benchpress
50х5х2
60х4х3
65х4х3
50х5
60х4х2
65х4х4

2. Incline Flies on the bench
4х8 little weight
4х7 middle weight

3. Lounges (Scissors squats)
30х3+3х2
35х2+2х3
30х3+3
35х2+2х4

4. Jumps with weight
Bodyweight х 5
+10х5х2
+20х5х2
Bodyweight х 5
+10х5
+20х5х3

5. Biceps
4х7
4х7

4
1. Benchpress
50х5
60х4
70х4
77х4х5
50х4
60х4
70х4
75х3
82х3х5

2. Flies on the bench
5х7 middle weight
5х7 middle weight

3. Shoulders presses
50х4х2
60х4х3
50х4
60х4х2
65х4х2

4. Pullover
4х7
4х7

5
1. Deadlift standing on boxes
50х5х2
60х5х4
50х5
60х5х2
65х5х2

2. Deadlift Sumo
70х4
77х4
85х3х5
70х4
77х4
85х3х2
90х2х5

3. Squat to the bench
50х4х2
60х4х3
50х4
60х4х4

6
1. Benchpress with board on the chest
60х4
70х3
80х3х2
90х3х4
60х4
70х4
80х3
90х3х5

2. Squat
60х4х2
70х4
77х4х5
60х4х2
65х4
70х4х4

3. Half-goodmornings
30х6
40х6х4
30х6
40х6х4

4. Dips
4х7 middle weight
4х7 middle weight

7
1. Shoulders throwing press
40х3х2
50х3х4
40х3х2
50х3х4

2. Shoulders Flies
4х6 middle weight
4х6 middle weight

3. Deadlift with 3 stops + speeding + slow move down (5 sec)
60х3+1+1х2
70х3+1+1
77х2+1+1х5
60х3+1+1
70х3+1+1х2
80х2+1+1х5

8
1. Squat
50х4
60х4
70х3
77х3
82х3х4
50х4
60х4
70х3
77х3
82х2
90х2
97х1х2

2. Reverse grip benchpress
50х5х2
60х4х4
50х4
60х4х2
65х4х2

9
1. Benchpress with 2 sec pause
50х4
60х3х2
70х3х5
50х4
60х3
70х3х2
75х3х4

2. Deadlift off boxes
60х4
70х4
80х3х3
85х3х3
60х4
70х4
80х3
85х3х5

3. Jumps with weight
Bodyweight х 5
+20х5х4
Bodyweight х 5
+20х5х2
+30х5х2

4. Dips
4х7 max weight
4х7 max weight

Caution: All weights are shown in percents from the max in competition lifts.

edit: Jokapäivän treenit on yleensä jaettu vielä kahteen eli kyseisen päivän kokonaistyösarjoista puolet tehdään aamulla ja puolet illalla mutta kopiossa se ei tule esille. Selkeämpi taulukko löytyy osoitteesta: www.worldpowerlifting.com

Viimeksi muokattu:
Originally posted by Hannibal
Tässä viitattaneen siihen, että saman lihasryhmän pystyy treenaamaan useammankin kerran viikossa menemättä ylikuntoon, mikäli treenit ovat intensiteetiltään ja kokonaisvolyymiltaan riittävän alhaisia? Eli ei se matka tapa, vaan se vauhti...

Mulla tämä asia on eräänlainen pelastus. Kuten tuolla toisen otsikon alla valitin, ei alaselkä tahdo kestää kovinkaan kummoisia rautoja kyykyssä ja muutkin paikat vittuilevat, joten ratkaisuna olen ottanut käyttöön ohjelman, jossa kyykkään viikossa 1-3 päivänä, mutten mikään kerta niin helvetin kovaa.

Eli tällaisen yleisvammaisen tarkoitusperiä tämä systeemi palvelee...

Systeemini:

viikko 1. Kaikki lihasryhmät kerran läpi

viikko 2. Kaikki lihasryhmät kahdesti läpi

viikko 3. Päälihasryhmät perusliikkeillä läpi kolme kertaa

viikko 4. Kaikki lihasryhmät kerran läpi

viikko 5. Kevyt viikko, toteutus vaihtelee

Tehdyt sarjamäärät ja sarjojen kovuus suhteutetaan viikon aikana tehtävien treenien mukaan, sarjoja ei viedä loppuun asti, paitsi viikoilla 1. ja 4. suurin osa viedään loppuun.

Lepopäiviä viikossa vähintään 2, yleensä kolme. Ja treenit suunnitellaan siten, että ne pitäisi pystyä tekemään läpi tunnissa kerrallaan.

Olen yhden kierron tuota tehnyt ja hyvältä on tuntunut. Kuitenkaan en painanut kovinkaan kovaa vielä, vaan tunnustelin ja hain pohjia. Ylikunnon onnistuin ainakin eka kerralla välttämään... Viikon päästä aloitan uuden kierroksen, saapa nähdä, miten käy kun lisään hiukan painoja edelliseen verrattuna...

Edit: Niin ja toistomääriä kierrätän koko ajan välillä 6-20 treenikerrasta toiseen, jottei kroppa pääse tottumaan missään vaiheessa. Ja enegiasykliä pyöritän myös samalla, tosin hiukan massapainotteisesti...

Noh, missä viipyvät kaikkien valveutuneiden treenaajien ihastuneet huudahdukset ja treeniohjelmaani kehuvat kommentit? Nythän kaikilla on mahdollisuus huomata, että "juuri noinhan sitä pitäisikin treenata, frekvenssin vaihteluhan on SE vastaus kaikkeen"... "maailman mahtavin treeniohjelma", jne.

:confused:

;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Tonza
Noh, missä viipyvät kaikkien valveutuneiden treenaajien ihastuneet huudahdukset ja treeniohjelmaani kehuvat kommentit? Nythän kaikilla on mahdollisuus huomata, että "juuri noinhan sitä pitäisikin treenata, frekvenssin vaihteluhan on SE vastaus kaikkeen"... "maailman mahtavin treeniohjelma", jne.

Joo eli kyllä tossa mun mielestä on järkeä. Omalta osalta olen huomannut tuollaisen vaihtelevan ohjelman olevan parempi kuin se klassinen "kerran viikossa riittää". Jto:n kommentit on kanssa täyttä asiaa. :kippis1:

Tuli vielä mieleeni tätä asiaa miettiessäni, että vähän aikaa sitten kokeilin tehdä pohkeet kevyesti kahdesti tai kolmesti päivässä. Tuntui vaihteluna aikas hupaisalta. En olis uskonu, kuinka kevyillä sarjoilla sai pohkeet seuraavana päivänä huutamaan hoosiannaa. Tuota hiukan kehittelen jotenkin, että saan siihen jotain suunnitelmallisuutta ja kokeilen vielä joskus...

Josko sais tällaisellakin vaihtelulla jonkinlaista kasvupyrähdystä aikaan...

kun mä teen tota lattipenaa kapeella otteella niin mun peukalot on parin sentin päässä toisistaan.teen toistoja n. 60:llä kilolla ja aattelin että vois kokeilla joskus tota ihan normaali penaa lattialla.Ehdoton ojentajaliike toi lattiapena kapeella, suosittelen!

Originally posted by harde20
kun mä teen tota lattipenaa kapeella otteella niin mun peukalot on parin sentin päässä toisistaan.teen toistoja n. 60:llä kilolla ja aattelin että vois kokeilla joskus tota ihan normaali penaa lattialla.Ehdoton ojentajaliike toi lattiapena kapeella, suosittelen!
vitun hullu. suosittelen leventämään kapeaa otetta vaikka etusormet karhennuksen reunaan. on aika epäluonnollinen asento noin kapea ja tappaa ranteet kun painoja alkaa tulla tankoon lisää

Originally posted by beginner
vitun hullu. suosittelen leventämään kapeaa otetta vaikka etusormet karhennuksen reunaan. on aika epäluonnollinen asento noin kapea ja tappaa ranteet kun painoja alkaa tulla tankoon lisää
onko muut samaa mieltä?Tolla nimittäin saa aika saatanan hyvän tuntuman ojentajiin.Harmittaa jos pitää ruveta tekee eri lailla...

Ei sun Harde20 tarvii muuttaa mitään muiden mielipiteiden takia, jos se on hyvä sulle, niin tee silleen. Lattiapenkissähän (yllätys, yllätys) ei tanko tule rintaan saakka ja siksi voisi kuvitella ettei tuo kipua ranteisiin tuota. Kovia romujahan tolleen ei kannata nostella, koska ainakin aikaa myöten ranteet saattaa tykätä aika pahaa.

Ja sen verran vielä, että mulla tuo normaalipenkkiä hieman kapeammalla tehty lattiapenkki ottaa todella hyvin ojentajiin, en mene enää kovinkaan kaventamaan otettani.

mä teen sitä kulmatangolla ja tanko tulee mulla aivan rintaan saakka.Mutta en mä oo huomannu että se rasittas ranteita.vähän on ollu oikee ranne kipeenä, mutta kun iskee vähän ICE-poweria niin johan jaksaa kummasti väsyttää rautaa!!!

Originally posted by jpm
Ei sun Harde20 tarvii muuttaa mitään muiden mielipiteiden takia, jos se on hyvä sulle, niin tee silleen. Lattiapenkissähän (yllätys, yllätys) ei tanko tule rintaan saakka ja siksi voisi kuvitella ettei tuo kipua ranteisiin tuota. Kovia romujahan tolleen ei kannata nostella, koska ainakin aikaa myöten ranteet saattaa tykätä aika pahaa.

Ja sen verran vielä, että mulla tuo normaalipenkkiä hieman kapeammalla tehty lattiapenkki ottaa todella hyvin ojentajiin, en mene enää kovinkaan kaventamaan otettani.

Oletkos kokeillut lankkupenkkiä kapealla otteella(etusormet kohdalla jossa pyällys loppuu) neljän 2x4 lankun päältä siten, että pinon korkeudeksi tulee 8"? On muuten aika hyvä liike ojentajille, voi tehdä isoilla eikä tarvitse maata lattialla ja saada K.P. Ouraman repimään pelihousunsa.

...mä en edes saa kyynärpäitä lattiaan, jos mun peukalot on noin lähekkäin.

Originally posted by strong
Oletkos kokeillut lankkupenkkiä kapealla otteella(etusormet kohdalla jossa pyällys loppuu) neljän 2x4 lankun päältä siten, että pinon korkeudeksi tulee 8"? On muuten aika hyvä liike ojentajille, voi tehdä isoilla eikä tarvitse maata lattialla ja saada K.P. Ouraman repimään pelihousunsa.
en mä muiden mielipiteistä piittaakkaan siinä määrin että rupeisin vaihtaa omia toimivia liikketiä, aattelin vaan tota rannejuttua että jos toi kapee pena on niille vaarallista...

Back
Ylös Bottom