Latsit kasvuun

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä mikä on mielestänne paras liike latsien kasvatukseen???
Tarkoituksena olisi itsellä saada selkään lisää leveyttä.

Takana n.7kk reenaamista, voimaa ja massaa tullut ihan kivasti mutta toi selkä ei oikeen tunnu leviävän...:curs:

en löytäny söörtsillä mitään tästä....(tai sitten en osaa käyttää sitä:( )

Opettele tekemään selkäliikkeet niin että ne tuntuu selässä, se mitä liikkeitä valitset ei ole niin oleellista.

No kun vissiin haluttiin oikeasti jotain liikkeitä... niin mm. kapea ylätalja ja leveät leuat myötäotteella on ainakin meikäläisellä ottanu latseihin. Ja onhan se taas kerran tämäkin asia geeneistä kiinni. Ja myöskin se että kuinka kapea vyötärö on, niin vaikuttaa siihen näyttääkö se selkä leveältä vai ei.

No kun vissiin haluttiin oikeasti jotain liikkeitä... niin mm. kapea ylätalja ja leveät leuat myötäotteella on ainakin meikäläisellä ottanu latseihin. Ja onhan se taas kerran tämäkin asia geeneistä kiinni. Ja myöskin se että kuinka kapea vyötärö on, niin vaikuttaa siihen näyttääkö se selkä leveältä vai ei.

Jos minä sanon ylätalja leveällä ja sinä sanot ylätalja kapealla ja leveät leuat, sitten tulee 10 muuta jotka sanoo myös 10 erilaista liikkettä. Miten tämä hyödyttää? Kaikki liikkeet varmasti toimii, kyse on siitä mitkä liikkeet saa itse tuntumaan parhaiten selässä, siksi ihmiset suosittelee eri liikkeitä.

edit: oletin että kysyjä tietää mitä liikkeitä selälle voi tehdä ja siksi en alkanu luettelemaan mitään

Takana n.7kk reenaamista, voimaa ja massaa tullut ihan kivasti mutta toi selkä ei oikeen tunnu leviävän...:curs:

en löytäny söörtsillä mitään tästä....(tai sitten en osaa käyttää sitä:( )

Tuolta löytyy;
http://www.nyyssola.net/Mika/index.php/archives/57

Selkäreeniin, perusliikkeitä.
Esim leuanvetoja yli viisi sarjaa.
ylätaljaa ja alataljaa myös kumpiakin yli viisi sarjaa, teet vaikka aluksi pienellä painolla että saat tatsia siihen hommaan, semmoinen on hyvä vinkki että ajattelet lapojen välissä olevan näkkileivän ja lapojen yhteenvedolla kuvittelet murskaavasi sen.
Itse olen ainakin oppinut sen että selkäreenit pitää tehdä ns lihastunnolla niin pääsee lihat kasvuun, semmonen egopainoilla vempuilu ei rasita muutakuin niveliä. tietenkin loppuun voi vedellä vähän isommilla painoilla jos haluaa.
Myös käsipaino soutua kannattaa tehdä, tässäkin kannattaa muistaa jättää egoilut pois, mikäli tavoitteena on kasvu.

Itselläni toimii (ylä ja alatalja) hyvin suht kevyillä painoilla millä menee yli 12x, niin niillä tehdä pitkää sarjaa niin että latsit menevät pumppiin, Siihen päälle sitten leuanvetoja (voi tehdä myös ennen taljoja), leukoja teen yleensä sen 8 settiä aina niin monta kuin vaan saa puhtaalla tekniikalla, viime reenissä maximi leuat oli 20x ja lopussa ei mennyt kuin 4x :).

Hyviä reenejä!, ja hyvä jos sait edes jotain tolkkua näistä neuvoista :D .

edittiä: Oteleveyksistä sen verran että itselläni toimii parhaita leveämmällä otteella eli reilusti yli hartijoiden mittainen ote. Myös hyvä vinkki selkäpäivään on tehdä pari sarjaa pullovereita ennen leukoja/taljoja, tämän jutun olen oppinut muistaakseni nyyssölän kirjoituksista :). Maastaveto ei taida itsessään hirveänä rasittaa latseja vaikka kuningas selkäliike sekin, eli muista myös reenata mavea välillä.

jep, kiitoksia neuvoista...
Kyllä melkein kaikki selkä liikkeet onkin tullut kokeiltua, tarkoituksena oli juuri kysellä porukan lempiliikkeitä latseille...
Mavea on kyllä tullut treenattua, sillä saan selän aivan järkyttävään pumppiin!!

Täytyy kokeilla tuota pull-overia heti seuraavassa selkä treenissä...

Toimiiko selän suhteen volyymi-painoitteinen treeni paremmin kuin lyhyet sarjat isoilla painoilla...? Mielipiteitä!!!

jep, kiitoksia neuvoista...
Kyllä melkein kaikki selkä liikkeet onkin tullut kokeiltua, tarkoituksena oli juuri kysellä porukan lempiliikkeitä latseille...
Mavea on kyllä tullut treenattua, sillä saan selän aivan järkyttävään pumppiin!!

Täytyy kokeilla tuota pull-overia heti seuraavassa selkä treenissä...

Toimiiko selän suhteen volyymi-painoitteinen treeni paremmin kuin lyhyet sarjat isoilla painoilla...? Mielipiteitä!!!

Volyymi-painotteinen todellakin, ainakin jos kyseessä on taljat,leuat,soudut.
Maastavedossa voi sitten tehdä tietenkin lyhyempää sarjaa.

Mitenkäs korkealle noissa leuanvedoissa leveellä myötäotteella kuuluu ittensä vetää? Ns "normaaleissa" leuoissahan leuka tangon yli on tietty ihan luonnollista. Noissa "leveissä leuoissa" kun tuntuu siltä että jos aikoo vetää viimeiset 5 cm, niin saa ottaa kyllä niinpaljon painoa vyöltä pois, ettei se liikkeen alkuosa tunnu enää missään... Itse vedän tällä hetkellä sen tangon siihen nenän ja suun välimaastoon, meneekö hyöty tästä ihan harakoille?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitenkäs korkealle noissa leuanvedoissa leveellä myötäotteella kuuluu ittensä vetää? Ns "normaaleissa" leuoissahan leuka tangon yli on tietty ihan luonnollista. Noissa "leveissä leuoissa" kun tuntuu siltä että jos aikoo vetää viimeiset 5 cm, niin saa ottaa kyllä niinpaljon painoa vyöltä pois, ettei se liikkeen alkuosa tunnu enää missään... Itse vedän tällä hetkellä sen tangon siihen nenän ja suun välimaastoon, meneekö hyöty tästä ihan harakoille?

Leuanveto = leuka vedetään sen tangon yli. Siinä on aika paljon eroa jos vetää koko kaalin sinne tangon yläpuolelle tai pysäyttää nenän kohdalle. Täydessä liikeradassa selkälihat supistuu kunnolla kun taas tuossa runkkuliikeradassa se supistuminen jää vähän puolitiehen. Tai näin ainakin tuntuu kun ite teen leukoja eli teen mieluummin pari toistoa vähemmän mutta puhtaasti kuin niitä semileukoja.

QUOTE]

Minulla selkään tulee hyvin leveyttä ja hartialinja on muutenkin luonnostaan leveä, joten en ehkä ole paras henkilö vastaamaan. Takana on kuitenkin yli 12 vuotta treeniä, johon toki mahtuu muutama pitkä paussikin. Monet kovat perusliikkeet toimivat useimmilla hyvin. Jos latsit eivät millään leviä, voi olla, että raskaat soudut osuvat sinulla enemmän selän keskiosiin ja epäkkäisiin. Yksi liike on minulla toiminut latseihin selvästi muita paremmin. Se on Davidin tai muun hyvän valmistajan vipuvarsikoneella tehtävä ylätalja. Liikerata osuu minulla aivan kohdalleen ja saan latseihin todella hyvän tuntuman. Jos on vaikeuksia saada liikkeitä tuntumaan latseissa, tee pienemmillä painoilla pidempiä sarjoja. Pidä olkapäät takana/alhaalla ja keskity rutistamaan loppuun asti latseilla. Pitäisi mennä perille.

En nyt keskity täysin tiedustelemaasi Latissimus Dorsi lihakseen mutta siitäkin tulee asiaa. Raskaat perusliikkeethän tuntuvat toimivan useimmille parhaiten selän suhteen. Omat lempiliikkeet löytyvät seuraavista:

- Maastavedot: Enimmäkseen normaalisti tehden (kuoletukset aina lattiaan). Välillä on hyvä ottaa hieman polvien alapuolelta jolloin painoa saa ladattua huomattavasti enemmän. Tämä tekee lisäksi ihmeitä Trapziuksen yläosalle.
- Kulmasoutu: Ainoa oikea tapa itselle tuntuu olevan tuo DF kejtussa esille tuotu lattiansuuntainen kulmasoutu.
- Leuat: Suosikit näissä ovat normaali vastaote leuanveto sekä penkkileuat leveällä myötäotteella. Penkkileukojen suurin hyöty on se, että pääsee keskittymään latsien työskentelyyn huomattavasti paremmin kuin normaalissa versiossa (ainakin omilla voimilla :D )

Sitten lopuksi en voi olla ylistämättä painonnostospesifisien liikkeiden hyötyä selän hermotukseen. En keksi mitään muutakaan syytä viimeaikaiseen selän hermotuksen merkittävään paranemiseen. Rock on!

-- Edit --
Niin ja lisäyksenä tuntuu juurikin, että latsien hermotus on huomattavasti parantunut painonnostoliikkeiden myötä.

Lainataas nyt vanhaa ketjua, kun otsikko sopii.

Muut osa-alueet edistyvät, mutta latsien kehitys tuntuu jotenkin jämähtäneen. Olen 3 vuotta salilla käynyt (nainen), viimeinen 1,5 vuotta aktiivisempaa ja järjestelmällisempää treeniä.

Kesällä aloitin twenty pullups challenge -ohjelman, joka eteni kunnes jumahdin kuuteen leuanvetoon. Siihen se on jäänyt nyt pariksi kuukaudeksi, huonona päivänä menee viisi, ja tulos riippuu todella paljon painosta: nuo 5–6 toiston sarjat voin tehdä aamutreeninä, mutta jos meen keskellä päivää kuntosalille (ylöskiskottavaa 1-1,5 kg enemmän), niin menee 3–4 leukaa.

Progression jumahdus on käynyt myös ylätaljan kanssa. Voimat vaan yhtäkkiä "loppuu", siltä tuntuu aina viimeisten toistojen kohdalla. Olen tehnyt leveällä myötäotteella ja välillä lapiokahvalla silloin kun käytettävissä on näin pienelle ihmiselle sopiva lapio. Vastaote ei oikein sovi ranteilleni. Kulmasoutuliikkeessä on tullut tänä vuonna etenkin alkuvuonna kehitystä, mutta nyt on mennyt kovin olemattomaksi senkin progressio.

Nykyisen treenin latsiosuudet:
- leuanvetotreenit erillisinä, yleensä 2-3 kertaa viikossa, 5 x 3–6
- 1 x vko salilla yläselälle: ylätalja 3–4 x 8–12 toistoa, kulmasoutu tangolla 3–4 x 8–12
- 1 x vko salilla kestävyyspäivänä pullover kässäreillä tai taljassa 3 x 12–15

Alkaa tuntua, että jotain vaihtelua tai apuliikettä tarvis. Mitä kannattaisi tehdä? Reilusti erilaista sarja-/toistosettiä, pullover laajemmin mukaan, etukäteisväsytystä vai mikä olisi tehokkainta tällaiselle melko-perusjuttuja etsivälle?

Niin, jos ei koskaan uskalla tehdä ronskimmin ni noi painotkin jää jumiin ennenpitkää. Ylätaljassa tee seuraavalla kerralla isommalla romulla ja vähän huonommalla tekniikalla, ni alkaa ne painot nousemaan ja kohta menee entisistä romuista heittämällä ohi. Sama kulmasoudussa. Sama pätee vaikka penkkiin. Monet nysvää jollain helvetin prosenteilla ja pitkällä matikalla miten se 120 kiloa saadaan 130 kiloon. Helpompaa on vetää vaikka muutama reeni runkkupenkkiä ja isommilla romuilla mitä pystyisi normisti tekemään. Sitten huomaatkin jo että se penkki on parantunut sillä hyvällä tekniikalla vaikka on tehty vähän cheatilla.

Äkkiseltään sulla on aika paljon selälle duunia viikossa.

En jaksa lukea, mutta itsellä aika iso selkä verrattuna etumukseen. Teen selälle kaikkea.

Tai no nyt luin sun postit ja ite jättäisin noi runkkuhommat pois noin aloittelijana ja keskittyisin opettelemaan ne liikkeet kunnolla.

Selkä kasvaa mavella, souduilla ja taljoilla/leuoilla.

Noissa taljoidda ja leuoissa tunne kunnon venytys niissä latseissa. Kannattaa varmaan katsoa gymlogit aiheesta. Niissä aika hyvin sitä selän ja olkien liikkeitä opetetaan. Sitten ku oot haldannu ne asiat jotenkuten, niin voit heittää enemmän romua. Ylätaljan heivaamistrwwnissä en nää mitään järkeä.

Haluan lisää leveyttä yläselkään. Mutta nimenomaan vain latsien yläosaan. Oma selänmalli on keskimmäisen mukainen, eli tuo klassinen v. Omaan silmään vaan Mikon selän malli on hitosti hienompi, eli kaiketi kun latsit alkavat hieman ylempää leviten vasta enemmän yläosastaan. Lihasmassaa itsellä on toki jatkossakin se varmaan 40-50 kg vähemmän, puhun siis vain selän mallista.

Kysymys kuuluu, kuinka paljon tässä asiassa ratkaisee rakenne? Yritänkö aikaansaada mallia, joka on semimahdoton itselle koska kiinnityskohdat? Vai onko ratkaisevampaa se, että lihasmassaa on toistaiseksi selässäkin kuitenkin vaan niin vähän?

Omalla logiikalla ja tuntumalla mitattuna erilaiset eristävät yksi käsi kerrallaan tehtävät vedot ylhäältä ja vaakatasossa ovat liikkeitä, joilla saan parhaan osuman ja loppusupistuksen nimenomaan sinne lapojen/latsien yläosaan, vs. ainakin itsellä koko matkalta latseihin ottavat liikkeet kuten t-bar row, vaakasoutu, leuanveto jne. Takaolkiin painotan nyt myös enemmän.

Ja inb4 unohda likka ne hifistelyt ja keskity vaan niihin raskaisiin perusliikkeisiin niin hyvä tulee: En. Mulla on selkä ollut aina se paras lihasryhmäni näistä pikkuruisista minilihaksistani, perille on mennyt vaikka millä läpsyttelyllä. Ainoa mikä siihen ei vaikuta toimivan, on 'isoilla' painoilla ja lyhyillä sarjoilla ryskääminen. Nyt haluan hifistellä ja kokeilla, mutta toki vain jos siihen on yhtään mitään realiteetteja?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
@Penelope Mulla tuonne "kainaloläskeihin" osuu parhaiten ylätalja lapiokahvalla ja aivan erityisesti ristitaljassa penkkiin nojaten. Eli penkki suht pystyyn asentoon (muutaman pykälän kallistus) ja siihen "nurinpäin mahalleen" naama kohti taljaa. Veto suuntautuu sitten siihen penkin ja rinnan väliin. Oikeaa asentoa, penkin kulmaa ja etäisyyttä joutuu vähän hakemaan, mutta kun oikeat löytyy niin on kyllä ihan hemmetin tehokas. Oon nähnyt tehtävän myös kolmiolla/köysillä/jollainmuulla, mutta mun mielestä lapio tuo nimenomaan leveyttä enemmän kuin kapea ote. Osuu hyvin myös takaolkiin.

Edit. Ja siis kehonmuokkauksen realiteeteista tai rakenneasioista en sano mitään, niistä tiedät itse epäilemättä aika paljon enemmän :D

Suositut

Back
Ylös Bottom