Latsit eri kokoiset

Uskallan väittää, että tässä ollaan taas niin alkumetreillä treenaamisen suhteen, että todellisuudessa se ei kovinkaan eriävää kokoa ole. Tasapainoista ja kovaa treeniä vain niin kyllä ne puolierot myöhemmin tasoittuvat.
Tämä siis jos et ole jonkin esimerkiksi lajin harrastaja, jossa toinen puoli saa huomattavasti enemmän rasitusta, kuin toinen, joten se on sitten asia erikseen.

Mulla alkoi heti alkuajoista lähtien toinen selänojentajista kasvamaan aivan eri tahtiin kuin toinen. Tuumin että vanhoja judoharrastuksen peruja. Kyselin ja selailin netistä niin vastattiin ettei kyseisen lihaksen epätasapainolle juur mitäään voi, mutta eipä ole haitaksikaan. Vuodet vierivät, mave- ja kyykkypainot nousi. Ja lopputuloksena oli sitten toisella puolen selkää oikein kunnon tykki-erectori ja toisella puolen lattana/ei mitään. Tuo ero siis vain kasvoi ja kasvoi. Lopulta sitten alkoi penkki ja flyesit ja kaikki missä oltiin selällään penkillä, mennä vituiksi, kun toinen puoli kropasta oli ylempänä kuin toinen. Eli siis kun menin penkille makaamaan selälleni, niin toinen puoli selästä oli niin paljon paksumpi että semmoinen 3cm korkeammalla oli vasen puoli. Toi sitten vei esim punnertaessa oikean puolen välitykset parempaan asentoon jolloin vasen tissi ja etuolka ottivat aivan eri tavalla hittiä kuin oikean puolen vastaavat - tanko siis nousi suorassa mutta kroppa oli vinossa kun toisella puolen oli sitä selkälihaa enempi. Myös toinen reisi oli reilusti isompi kuin toinen.

Viimein sitten menin fysioterapeutille ja sanoi ettei semmoista puolieroa oo usein nähnyt. Ja mittauksissa sitten toinen jalka oli lyhyempi kuin toinen, joka mavessa ja kyykyssä oli tuonut etua toiselle puolelle suhteessa toiseen ja tehnyt eron. Kesti 3-4 vuotta päästä puolierosta... hilupainomavettelua ja kyykkäilyä korotus toisessa kengässä, sillä edettiin ja opeteltiin. Mutta nyt alkaa olla aika tasapainossa. Jokaisessa kengässä on korotus sillä lyhyemmän jalan puolella tätänykyä. Olisinpa vaan mennyt silloin 18-vuotiaana fysioterapeutille samantien niin olis kyllä säästynyt paljolta. Fyssari ihmetteli ettei sen pahempaa skolioosia tai välilevyongelmia ollut.

Opetuksena: puoliero voi korjautua itsekseen - ellei se ole rakenteellisesta erosta johtuva. Silloin se vain kertautuu ja alkaa vaikuttaa muihinkin liikkeisiin. Eikä se pituusero jaloissa ollu mun tapauksessa edes kovin iso.

No mitenkäpä ratkasisit tuon iha näin maalais järjellä?

Eli toiselle latsille enemmän rasitusta.

No ei todellakaan näin heti alkuun. Tää tässä pakkiksessa on vikana, kun täällä pääsee ihan kuka vaan leikkimään jotain helvetin gurua ja neuvomaan toisia.

Ite suosittelen alkuun tekemään ihan normisti, mutta keskity siihen, että saat tuntuman molempiin latseihin, etkä siihen dominoivaan. Kyllä se se jälkeen jäänyt latsi saa nopeesti kiinni isomman veljensä.

No ei todellakaan näin heti alkuun. Tää tässä pakkiksessa on vikana, kun täällä pääsee ihan kuka vaan leikkimään jotain helvetin gurua ja neuvomaan toisia.

Ite suosittelen alkuun tekemään ihan normisti, mutta keskity siihen, että saat tuntuman molempiin latseihin, etkä siihen dominoivaan. Kyllä se se jälkeen jäänyt latsi saa nopeesti kiinni isomman veljensä.

Itse tästä samasta aiheesta kyselin tuolla Latseihin tuntumaa/poltetta?!, mutta jäin vaille vastausta. Oikea latsi on minullakin hieman isompi kuin vasen. Leuanvetoja teen G6 mukaan ainoana selkäliikkeenä. Sarjojen jälkeen oikea latsi on aivan tulessa, kun taas vasemmassa ei juurikaan tunnu miltään. Olen koittanut painottaa vetoja vasemmalle kädelle, mutta ei siitä ainakaan vielä ole ollut mitään mainittavan arvoista hyötyä. Eli entä jos ei mitään tunnetta kuitenkaan leuanvedoissa sinne vasempaan latsiin saa? Meinaan ensikerralla kokeilla leuanvetoa ylileveällä vastaotteella Nyyssölän mukaan. Remmit tarvitsee toki tähän.

Jonkin verran auttanut kun olen tehnyt aivan viimeisenä liikkeenä ylätaljaa pienillä painoilla pelkästään vasurilla ja oikein niin, että vedän selällä enkä hauiksella. Kunnon supistus loppuun ja hidas negatiivinen vaihe. Eli kannattaa sitä kokeilla jos tuntuu että toinen latsi on perässä.

Olen myös kahteen kertaan käynyt lääkärissä juuri tuon timsen mainitseman jalkojen pituuseron takia. Molemmilla kerroilla lekurit sanoneet ettei muka ole mitään eroa jalkojen pituuksissa. Myös kuitenkin esim kyykätessä oikea jalka ottaa selvästi enemmän osumaa kuin vasen. Seuraavaksi on vissiin mentävä oikealle fysioterapeutille...

Molemmilla kerroilla lekurit sanoneet ettei muka ole mitään eroa jalkojen pituuksissa. Myös kuitenkin esim kyykätessä oikea jalka ottaa selvästi enemmän osumaa kuin vasen. Seuraavaksi on vissiin mentävä oikealle fysioterapeutille...

Voi tietty olla että sulla vetää toinen jalka esim enemmän ulos kun kyykkäät, eli toispuoleista tekniikkavirhettä. Sitten voi olla pronaatiota vain toisessa jalkapohjassa... ylipronaatio voi sentinkin 'lyhentää' jalkaa verrattuna ryhdikkääseen jalkapohjaan. Pronaatiotuilla korjautuu tommoinen, ja molempiin jalkoihin se kantsii laittaa jottei toispuoleista korotusta tuu sen tuen myötä. Tai sitten voi sulla olla vaan esim lonkka niiiiiiin juntturassa että vetää vinoon tekniikan.

Mutta kyllä se on fysioterapeutti joka nuo tsekkaa. :)

Jaa miksikäs näin? Perustele mulle. Miksei vois tehdä sille jälkeenjäänelle latsille jotain lisäliikettä, että saadaa se tasapaino selkään? Äkkiähän siinä käy niin että ero vaan kasvaa.

Jaa miksikäs näin? Perustele mulle. Miksei vois tehdä sille jälkeenjäänelle latsille jotain lisäliikettä, että saadaa se tasapaino selkään? Äkkiähän siinä käy niin että ero vaan kasvaa.

No vaikka sen takia, että
1) Jos on rakenteessa puoliero niin toi on niinkuin menis perse eellä puuhun ja itse ongelma jää korjaamatta.

2) aina noissa isoissa liikkeissä on muitakin lihoja mukana. Jos latsi on jäljessä ja tekee sitten sille yhden käden ylätaljaa extrana niin epätasaista osumaa ottaa hauis, takaolkapää, suunnikaslihakset, trapsit ja kyljet. Ihan samasta syystä ei penkissä ladata heikolle puolelle 5kg enempää rautaa kuin vahvalle. Tai oteta toiselta puolen tankoa etusormi merkistä ja toiselta puolen pikkurilli merkistä. Tai oteta erikokoisia kässäreitä kun tehdään kässäripenaa. Noi vain on helvetin vaikeita juttuja tehdä oikein jos niihin ryhtyy. Paljon helpompi on mennä sen heikomman puolen ehdoilla... eli penkin tapauksessa tasapainoa saa kun tekeepi kässäreillä tankopenan sijaan jonnin aikaa ja sarjat päättyy heikon puolen tahtiin. Latsin tapauksessa voisi tehdä yhden käden ylätaljaa leuanvedon sijaan jonkin aikaa, vetelee ensin heikolla puolella ja sitten tekee samat toistot vahvemmalla puolella. Hakee sitä tuntumaa sinne heikolle puolelle ja sitten kun palaa normileukoihin niin yrittää muistaa miltä se yhden käden ylätalja tuntui siellä heikolla puolella, ja hakee sitä samaa fiilistä. Hanurista noiden epätasapainojen korjaus on kun se isompi puoli yleensä kans hermottaa paremmin.

Rakenteesta jos löytyy jokin epätasapaino niin homma alkaa heti korjautua kun rakenne on kunnossa ilman sen ihmeempiä fiilistelyjä, siksi se kannattaa aina tsekata ensin. Jos rakenne on kunnossa niin sitten miettii onko sitä lihaa jo sen verran ettei heikko saa vahvaa kiinni ilman vippaskonsteja.

mitä jos se pienempi puoli onkin ylirasittunut ja vaatisikin vaan enemmän lepoa? vaikka joku jumi joka estää sitä palautumasta kunnolla. Tämä ihan vaan tällein sivuhuomautuksena, että ei aina kannata mennä sillä "maalaisjärjellä", siks parempi kysyä neuvoa

Voi tietty olla että sulla vetää toinen jalka esim enemmän ulos kun kyykkäät, eli toispuoleista tekniikkavirhettä. Sitten voi olla pronaatiota vain toisessa jalkapohjassa... ylipronaatio voi sentinkin 'lyhentää' jalkaa verrattuna ryhdikkääseen jalkapohjaan. Pronaatiotuilla korjautuu tommoinen, ja molempiin jalkoihin se kantsii laittaa jottei toispuoleista korotusta tuu sen tuen myötä. Tai sitten voi sulla olla vaan esim lonkka niiiiiiin juntturassa että vetää vinoon tekniikan.

Mutta kyllä se on fysioterapeutti joka nuo tsekkaa. :)

Lähtee kyllä niin pahasti rönsyilemään aiheesta, mutta pakko tähän vastata kun ei täällä voi näköjään yksityisviestejäkään laittaa...

Vasen nilkka (pienempi sääriluu, fibula alapäästään) multa murtui 17 vuotis syntymäpäiväni, ja ilmeisesti siitä johtuen tuo vasen jalkapohja on "lättänämpi" kuin oikea. Eli jalkapohjan sisäsyrjä on vasemmassa jalassa alempana kuin oikeassa. Voi vissiin johtua jopa siitäkin tuo toispuoleinen rasitus? Auttaisko tähän ne oikeanlaiset tukipohjalliset?

Miten nuita lonkkia ois hyvä venytellä? Lääkäri antoi viimeksi vain ohjeet pohkeiden venyttelyyn ja varpailla pitäisi tehdä "lehdenluku" -harjoituksia. Eli istutaan ja yritetään varpailla selata avoinaista lehteä. Jokaisella varpaalla vuorotellen käännetään sivuja eestaas.

Tuossa jo aikasemmin sanottiinkin muutama perustelu tälle.
Ihan ensiksi lähetään tosissaan kattomaan tekniikka kuntoon. Koska jos se kusee, niin sitten se ongelma ei korjaannu ikinä. (Jos latsien ero johtuu tästä)

Sitten siinä voi myös pian käydä niin, että jos sitä pienempää latsia rasittaa ylimääräsillä liikkeillä, niin se tottuu siihen ennen pitkään. Ja sitten, kun lähdetään tekemään normaalisti liikkeitä, jossa molemmat latsit ovat mukana, niin voi olla vaarana, että tää pienempi latsi on se dominoivampi siinä liikkeessä, koska se on jo tottunut isompaan rasitukseen. Näin se ongelma siirtyy latsilta latsille.

Joo elikkä tosiaan en oo lähteny koskaa tekemää heikommalle puolelle mitään extra-treeniä, koska, kuten tääläki sata kertaa tullut ilmi, ei siinä ole järkeä. Mutta tosiaan pitäisikö ottaa toi yhen käden ylätalja ja mennä sen heikomman puolen ehdoilla niinku timse ehdotti, ja olisiko muita hyviä liikkeitä latseille joilla pystyy mennä heikomman puolen ehdoilla? Kiitti kaikille vastauksista!

[...]vasen jalkapohja on "lättänämpi" kuin oikea. Eli jalkapohjan sisäsyrjä on vasemmassa jalassa alempana kuin oikeassa. Voi vissiin johtua jopa siitäkin tuo toispuoleinen rasitus? Auttaisko tähän ne oikeanlaiset tukipohjalliset?[...]

Kyllähän ne tuohon auttaa. Niitä pronaatiotukipohjallisia on kahta sorttia, semmoisia 5cm lättyjä, ja sitten puolipohjallisia jotka menee kantapäästä päkiään. Ainakin citymarketista löytyy molempia. Kannattaa semmoiset puolipohjalliset ottaa ehdottomasti lättyjen sijaan, pysyvät paremmin paikallaan ja ovat tukevampia... aluksi vaikka treenikenkiin. Ne tuntuu aivan järkyttäviltä aluksi jos pronaatiota tosiaan on, saattaa jopa aiheuttaa särkyä. Käytännön probleema lienee enemmän se että ne ei tahdo mahtua kaikkiin kenkiin ja kevyestä kengästä tulee selvästi raskaampi niiden kanssa. Ja tosiaan kuten sanottua niin laita molempiin kenkiin, ei vain toiseen. Se on fysioterapeutin hommia tehdä päätös että laitetaanko vain toiseen... kunnes toisin määrätään niin laita samat korotukset ja tuet molempiin jalkoihin.

Fysioterapeutille mennessäsi voit sitten näyttää että tällaiset tuli hankittua. Se sitten kertoilee enemmän, mutta varmaan käskee sun tehdä esim. säären ulkosyrjän venyttelyä, yhden jalan pientä nitkutuskyykkyä keskittyen siihen ettei jalkapohja mene lyttyyn ynnä muuta korjaavaa liikettä noiden tukien käytön lisäksi.

[...]Miten nuita lonkkia ois hyvä venytellä? Lääkäri antoi viimeksi vain ohjeet pohkeiden venyttelyyn ja varpailla pitäisi tehdä "lehdenluku" -harjoituksia. Eli istutaan ja yritetään varpailla selata avoinaista lehteä. Jokaisella varpaalla vuorotellen käännetään sivuja eestaas.
Mun tapauksessa terapeutti siinä väänteli ensin hetken käsin ja todettuaan jumituksen asteen olevan helvetillinen, vyötti itsensä turvavyöltä näyttävällä remmillä mun yläreiteen. Makasin siis hierontapöydällä selälläni ja se naisterapeutti veti sitten mun jalkaa sivullepäin lonkasta, punnertaen samalla polvesta ja hoitopöydästä. Antoi sitten venyä puolisen minuuttia ja sitten samaa lisää. Ja kyllä muuten venytti mukavasti. Huvitti vain sen venytyksen näennäinen brutaalius. Kun lähdin terapeutilta niin tuntui reisiluut loksahtavan takaisin lonkkiin kiinni. :D

Eli vähän paha noita on itte lähteä tekemään kun ei ole hajuakaan 1) miksi 2) miten noita tehdään 3) mihin ne vaikuttaa :)

Timse, oliko sulla saman puolen reisi ja latsi isommat kuin toisen puolen? Mulla on oikea reisi huomattavasti vasempaa isompi ja vasen latsi taas oikeaa isompi. Turha tässä tosin on vielä minnekkään fysioon lähteä, luultavasti ajan myötä siitä tasoittuvat.

Timse, oliko sulla saman puolen reisi ja latsi isommat kuin toisen puolen? Mulla on oikea reisi huomattavasti vasempaa isompi ja vasen latsi taas oikeaa isompi. Turha tässä tosin on vielä minnekkään fysioon lähteä, luultavasti ajan myötä siitä tasoittuvat.

Tuossa mun profiilissa olevassa kuvassa vuodelta 2009 näkyy vielä jonkin verran sitä kokoeroa mitä oli, vasen latsi isompi ja saman puolen jalka oli vahvempi. Ja koko erector spinae semmoiset 4cm paksumpi kuin oikean puolen. Niin siinä sitten kävi että toi vasen reisi joka oli vahvempi, repesi pahasti (etureisi siis)... ja siinä sitten kuntoutuessa korjattiin ne selän epätasapainot kans kun oli se 20 fysioterapiakäyntiä. Tossa kuvan tilanteessa oli siis hoito jo päällä.

Tätä nykyä on erektoreissa vieläkin melkoisesti eroa, mutta jalat on about samaa paria kuten on latsitkin. :) Kyllä mä suosittelen että kävisi tsekkaamassa ainakin rakenne-erot mahdollisimman pian, niin on se pois päiväjärjestyksestä ja tietää että tekniikalla homma korjautuu. Jottei tuu tahkottua sitä eroa vain suuremmaksi.

Kyllähän ne tuohon auttaa. Niitä pronaatiotukipohjallisia on kahta sorttia, semmoisia 5cm lättyjä, ja sitten puolipohjallisia jotka menee kantapäästä päkiään. Ainakin citymarketista löytyy molempia. Kannattaa semmoiset puolipohjalliset ottaa ehdottomasti lättyjen sijaan, pysyvät paremmin paikallaan ja ovat tukevampia... aluksi vaikka treenikenkiin. Ne tuntuu aivan järkyttäviltä aluksi jos pronaatiota tosiaan on, saattaa jopa aiheuttaa särkyä. Käytännön probleema lienee enemmän se että ne ei tahdo mahtua kaikkiin kenkiin ja kevyestä kengästä tulee selvästi raskaampi niiden kanssa.

Millaset pohjalliset sulla on ja minkä merkkiset mainitsemasi cittarin pohjalliset on? Kävin tänään tsekkailemassa tarjontaa kaupoista ja löyty useammanlaista mm. Solos, Spenco, Ortomalli. Soloksen kävelykenkiin tarkoitetut eivät vaikuttaneet siltä että oikeasti tukisivat mitään, olivat sellaset ohuet, vaikkakin kovat lärpäkkeet. Spencon ja muissa juoksupohjallisissa on taas turhaan pehmustetta kantapään alla, painonnostokenkiin kun sitä ei tarvis olla. Ortomallin tukipohjalliset oli tehty joustamattomasta materiaalista, ja pronaatiotuki oli aivan eri luokkaa kuin muissa mut epäilen et eivät mahdu noihin Do-Wineihin. Pitäis hankkia jotku kokeeksi kun on ilmeisesti tuota ylipronaatiota ja plantaarifaskiittiakin meinaa joskus pukata. On myös puolieroja alaraajoissa vaikka lantion asento on ok.

No merkistä ei kyllä oo mulla tietoa, käväisin treenikengästä nappaamassa ja tämännäköinen siellä on. Ja joo, fysioterapeuttinainen kauhisteli tuota pohjallisen kuntoa tapaamisella vuosi takaperin ja määräs ostamaan uudet... mutta en oo saanu aikaiseksi. :D

DSC4139.jpg

Eli pohjallisen päälliosa on nahkaa ja alaosa tuommoista lievästi joustavaa jämäkkää kumijuttua. Ton nahkaosan pitäisi olla kokonaan tuossa pohjaosassa kiinni, mutta on näemmä liimaus pettänyt tuolta kantapäästä lähtien. Päkiän kohdalla (alkaen pohjallisen keskeltä ja jatkuen päkiään asti) on selvä kukkula joka on se lättänyydenestotuki. Kantapään kohdalla tuo antaa semmoisen 2mm korotuksen, ei tuo pehmeyttä puupohjakenkiin. Itse asiassa on todella kova toi kukkulakohtakin, muistan kyllä että teki ilkeää kun aloin käyttämään. Mutta eipähän mene kyykyssä jalkapohja lättänäksi.

Mulla on vasen puoli selästä, ihan erilainen kuin oikea. Oikealla puolen siis paljon enemmän lihasta, epäkäskin näkyy todella selvästi. Vasen puoli taas on aika kuollut, johtuu luultavasti jotenkin vasemmasta olkapäästä joka on kiertynyt eteen, jolloin se vetää lavankin ihme asentoihin välillä ja täten ei selvätreenit mene oikein perille vasemmalla puolen.. Huomasin tossa sen että kun anto selän olla yli viikon levossa niin treeni meni perille myös tuonne heikommalle eli vasemmalle puolelle hienosti. Latsit ja epäkkäät aivan kosketusarat. Mulla taitaa olla vasen puoli selästä koko ajan venytyksessä ton eteenpäin kiertyneen olkapään takia, jolloin palautuminen kestää kauan. Eli pidän nyt pidempiä taukoja selkäpäiville niin menee treeni perille. Oon koittanu korjata tota olkapäätä venyttelyllä, kiertäjäkalvosimien liikkeillä, mutta ei se sieltä tunnu suoraksi pulpahtavan.. Vasen rintakin näyttää pienemmältä tuon olkapään takia kun se "lyttää" rintaa hieman. Kai se on fyssarille mentävä ja pyydettävä tsekkaamaan tuo jos sille vois jotain tehdä.

Back
Ylös Bottom