latsiongelma(ko)?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen nyt saanut vihdoin tuntumaa latseihin treeneissä. Pientä pumppiakin havaittavissa. Mutta mikä hemmetti siinä on että seuraavana päivänä ei ikinä tunnu latseissa? Kaikilla muilla lihasryhmillä saan kyllä tuntumaan mutta selkä ja latsit ei ikinä. Ja tuntuu että pumppi on isompi oikealla latsilla kuin vasemmalla. Sen huomaa hyvin esim pulloverissa taljassa. Johtuukohan siitä että vasen käsi on vahvempi kuin oikea? Kannattaisiko alkaa vetämään pulloveria vaikka yksi käsi kerrallaan?
Paljon raskaammiksi en treenejäni voi oikeen muokata, koska aika täysillä vedetään selkäpäivä aina, siinä toivossa että seuraavana päivänä olisi kipua ja tietäisi että on onnistunut :-D

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyl ne latsitki alkaa kipeytymään ku saa sinne massaa. Itellä oli sama homma ihan alussa, nyt jo tuntuu ihan kunnolla ku on selän tehnyt.

Kyl ne latsitki alkaa kipeytymään ku saa sinne massaa. Itellä oli sama homma ihan alussa, nyt jo tuntuu ihan kunnolla ku on selän tehnyt.

Kiitti inffosta, ei siis syytä huoleen :-D entäs sitten tuo 'epätasapaino', korjaantuukohan sekin itsestään vai pitääkö alkaa esim just pulloverii vetelee yhel kädel kerrallaan?
Olen siis saanut tehtyä selkää imo hyvin nyt semmoiset 1-2kk, joten selkä aika alkuvaiheessa :-D

Tuollainen epätasapainokin korjaantuu treenaamalla, noin alussa on turhaa keskittyä mihinkään epätasapainon korjaamiseen kun se tasoittuu itsestään.

Lihaskivut eivät ole mikään tae lihaskasvusta. Jos sarjapainot kasvaa ja tekniikka pysyy samana, niin kyllä se selkä kasvaa vaikka ei ole domsseja.

Ei siitä tarvitse välittää, jos ei lihat ole kipeänä seuraavana päivänä. Itse en ole koskaan saanut latseja kipeiksi muuta kuin leuanvedoilla. Kyllä ne kehittyy ilman domsseja vallan mainiosti.

Tuollainen epätasapainokin korjaantuu treenaamalla, noin alussa on turhaa keskittyä mihinkään epätasapainon korjaamiseen kun se tasoittuu itsestään.

Voitko selittää miten epätasapaino on alunperinkään voinut syntyä, jos kropalla on taipumus korjata nämä erot itsestään? Pelkkä tuntumaero ei välttämättä kerro vielä mistään, mutta itse ottaisin selvää onko selässä jumeja, kireyksiä tms. tai liikkeen suorittamistekniikassa häikkää ennen kuin siitä kehittyy todellinen ongelma ajan myötä. Mulla on sellasia kokemuksia, että kroppa kyllä pyrkii tasapainoon voiman suhteen puolittain, mutta kompensointi tapahtuu muissa lihaksissa jos treenattava kohdelihas ei jostain syystä pysty toimimaan täysillä.

Latsit on itsellenikin vaikea saada treenistä kipeäksi, mut nyt remmien käyttö on helpottanut asiaa kovasti koska pystyy keskittymään puristamaan latseilla. Viime selkäreeni antoi muuten kaikkien aikojen domssit latseihin, epäilen syyksi yhden käden alataljaa. Liikkeen negatiivisessa osassa jarruttamalla sai mahtavan supistuksen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Zone-sarja -42%
Ensinnäkin se lihaskipu eli DOMS (delayed onset muscle soreness) ei ole mikään tai lihaskasvusta. Kehityksen huomaa peilillä, mittanauhalla ja nousevilla sarjapainoilla. Toiseksi tuo lihasten epätasapaino johtuu aivan siitä, ettei ihminen ole luonnostaan symmetrinen, kuten ei ole mikään muukaan luontokappale. Keho kuitenkin pyrkii homeostaasiin eli tasapainoon ja siksi nämä erot korjaantuvat yleensä ajan myötä. Tietenkin lihasten aktiivisuustasokin määrää sen, esim. kannetaan aina oikealla kädellä ja jos huomattavia eroja on vielä treeniuran myöhemmässä vaiheessa, voi niitä yrittää korjata unilateraalisilla liikkeillä. Jos tämäkään ei auta niin sitten kiroillaan paskoja geenejä.

Ensinnäkin se lihaskipu eli DOMS (delayed onset muscle soreness) ei ole mikään tai lihaskasvusta. Kehityksen huomaa peilillä, mittanauhalla ja nousevilla sarjapainoilla. Toiseksi tuo lihasten epätasapaino johtuu aivan siitä, ettei ihminen ole luonnostaan symmetrinen, kuten ei ole mikään muukaan luontokappale. Keho kuitenkin pyrkii homeostaasiin eli tasapainoon ja siksi nämä erot korjaantuvat yleensä ajan myötä. Tietenkin lihasten aktiivisuustasokin määrää sen, esim. kannetaan aina oikealla kädellä ja jos huomattavia eroja on vielä treeniuran myöhemmässä vaiheessa, voi niitä yrittää korjata unilateraalisilla liikkeillä. Jos tämäkään ei auta niin sitten kiroillaan paskoja geenejä.

Mikähän helvetti siinä on että kulmasoudussa tangolla supistusvaiheessa tuntuu että vain oikealla puolella se ottaa vastaan? vasemmalla ei juuri tunnu mitään. Tekniikka kyllä kunnossa ja olen testannut liian pienillä,sopivilla ja liian isoilla,silti tuntuu oikealla puolella huomattavasti (jopa nyt kun testaa himas ilman tankoa liikerataa). Oiskohan jotain jumia vaan (hierojalle?). Outo homma tämä että oikea puoli selästä tuntuu ''toimivan'' paremmin liikkeiden kanssa kuin vasen. Testasin alataljaaki yhel kädel kerrallaan nii oikeel menee luonnostaan helposti se liikerata, mutta vasemmalla se on tuskallisempaa ja jaksaa tehä vähemmän kuin oikealla puolella (samat painot molemmilla).
Selän tekniikka alkoi hahmottumaan tossa pari kk sitten niinkun ylempänä vissiin sanoinkin, niin voisiko tää olla jotai iha normaalia paskaa mikä tasottuu ajan kanssa? Ja niin,olen vasenkätinen,ja luonnollisesti vasen käsi vahvempi.

Lisään vielä, että myös alataljassa molemmilla käsillä yhtaikaa tehtynä tuntuu oikealla enemmän. Jos erikseen tekee niin vasemmalla tehtynä tuntuu oikealla hiukan myös....

Varmaan jotain jumia vaan, muistaakseni alkoi vajaa viikko sitten kunnolla häiritsemään kun tein kylkiä (perus kääntöjä seisten käsipainon kaa) ja tuntui juurikin oikealla selässä...
Nääh, en tiedä. Jos nyt vaan antaa olla ja kattoo vaikka vuoden pääst uusiks , aloittelijahan tässä vielä ollaan :-D

Siinä vaiheessa kun epäsymmetrian pystyy mittanauhalla ja silmällä toteamaan, ollaan jo lievästi kusessa. Joten miksi ei selvittäisi asiaa ennen kuin siitä tulee todellinen ongelma? Ei olla symmetrisiä ei, mutta pidän eri asiana rakenteellista epäsymmetriaa, johon ei voi vaikuttaa mitenkään kuin sellaista toiminnallisista syistä johtuvaa epäsymmetriaa joka tarkoittaa sitä, et kropassa on jokin pielessä. Minä puhun nimenomaan tästä jälkimmäisestä. Ei ole mun mielestä normaalia, et puolet eivät aktivoidu lähimainkaan samalla lailla. Se taas on normaalia, että vaikka molemmat puolet tekevät yhtälailla töitä, ovat ne toisistaan poikkeavan näköiset, rakenteellisista syistä.

Siinä vaiheessa kun epäsymmetrian pystyy mittanauhalla ja silmällä toteamaan, ollaan jo lievästi kusessa. Joten miksi ei selvittäisi asiaa ennen kuin siitä tulee todellinen ongelma? Ei olla symmetrisiä ei, mutta pidän eri asiana rakenteellista epäsymmetriaa, johon ei voi vaikuttaa mitenkään kuin sellaista toiminnallisista syistä johtuvaa epäsymmetriaa joka tarkoittaa sitä, et kropassa on jokin pielessä. Minä puhun nimenomaan tästä jälkimmäisestä. Ei ole mun mielestä normaalia, et puolet eivät aktivoidu lähimainkaan samalla lailla. Se taas on normaalia, että vaikka molemmat puolet tekevät yhtälailla töitä, ovat ne toisistaan poikkeavan näköiset, rakenteellisista syistä.

Kyllä ne lähimaillakaan samalla tavalla aktivoituu, oikealla se tulee luonnostaan paremmin vaan kuin vasemmalla joutuu nähdä vaivaa. Nyt on alkanut myös tuntumaan ilman että tekeekään mitään niin 'paksummalta' oikealla puolella (lieneekö sitten alkanut häiritsemään tämän stressaamisen takia).
Ja kun tekee sen leveen selkälihasposen (vai mikä onkaan) niin siinä huomaa edestä katsottuna että oikea latsi näkee paremmin ja menee asentoon luonnollisemmin kuin vasen, jossa pitää venyttää ihan täysiä :D
Olen varma että oikea puoli selästä on hiukan vahvempi, ja tuntuu että kaikki selkäliikkeet menee enemmän oikealla (ainakin tuntuu paremmin sillä puolella)

Voikohan osasyy olla että olen vasenkätinen ja esim palloa potkin oikealla jalalla?

Yks syy voi olla se, että selkäliikkeissä sun vasen käsi tekee vahvempana enemmän hommia ja selkä vähemmän. Oikealla puolen toisinpäin. Huomenna fyssarille, toivottavasti omasta tilanteesta jotain selviäis.

^ Mikäs sua vaivaa? Uteliaana kysyn:D

Ja ediittii koko blastaukseeni:
Huomasin tänään että kyllä molemmat latsit aika saman kokoisilta näyttää. Syy hämääntymiseen on että oikean puoleinen lapaluu liikkuu 'luonnollisemmin' leveä selkä poseen kuin vasen. (Vasen lapa jää törröttämään taakse Jos ei hetkeä keskity että saa sen vedettyä sivummaks)
Tämä tuskin mitään vaarallista on (?) jos toinen lapa liikkuu sulavammin, koska kumminkin saan molemmat lapaluut samaan asentoon,vasen ei vain mene luonnostaan,pitää ns. asetella :D

HUH mikä helpotus,en tajunnut katsoa tuota lapaluuhommaa aikasemmin,niin edestä katsottuna näytti että latseilla olisi ollut jopa muutamien senttien (!!!) kokoeroa :D

Back
Ylös Bottom