Lasten houkutukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 14107
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.

Deleted member 14107

Semmoista arvelin kysellä, että monellako teillä perheessä syödään esim. aamu - ja iltapalat vähän niinkuin miten sattuu? Vedetään sokeria jos vaikka missä angry birds ja darth vader muodossa? Itse muistan syöneeni varmaan 1-5 luokan aamupalaksi pelkkää muffinsia ja kaakaota. Tiedän kyllä, että lapset syö lopulta sitä mitä tarjotaan... hedelmiä ja vihanneksia....mutta taistelun ja itkun kautta. Eli monetko antaa periksi tässä...?

Miten se nyt kun on omia lapsia niin heijastuu... jotenkin tuntuu kun on noita energiajuomia yms "houkutuksia" teineille ja yleensäkin valikoima on täysin erilaista mitä silloin -80 tai -90 luvulla.

Ehkä sitä kai sit olis aika itse tulla tähän vuosituhanteen, mutta en silti nää järkeä , että esim. 9v. vetää tuota paskaa. Eli rajoitatteko itse miten omia tenavia tai yritättekö? Kyllähän ne vetää niitä ja tupakat yms tulee kuvioihin. Mietin vaan, että onko tuommoista ees järkevää rajoittaa... olisiko helpompaa antaa vaan rahaa, että käyhän nyt ostamassa Monster energy drink kun meni koulupäivä niin hyvin ja koita joku saada hakemaan tupakkaakin....tiiät sit miltä se maistuu!

Pelkäättekö, että tilanne karkaa käsistä, vai olenko vain epätoivoinen hysteerinen vanhempi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse söin 4-15 vuotiaaksi JOKA aamu ison mukillisen pullamössöä. Jos joku ei tiedä mitä se on niin pullaa silputtuna kupissa johon päälle sokeria ja mustaa kahvia. sitten hieman sekoitellaan ja maitoa päälle. En syönyt koskaan MITÄÄN muuta tuon lisäksi. Iltapalaksi söin JOKA kerta lämpimiä voileipiä (paahtoleipää jonka päällä voita, metukkaa ja kermajuustoa sekä oreganoa ja cayennepippuria enkä koskaan MITÄÄN muuta.

Nykyään aamukahvia tuleee kyläl juotua mutta muutakin sitten sen lisäksi kuin pullaa (pullaa tulee syötyä välillä muttei enää koskaan aamuisin).
Tosin edelleen tulee syötyä monesti iltapalaksi lämpimiä voileipiä.

Kasvoin kuitenkin 194cm rotevaksi terveeksi mieheksi joka aina pitänyt liikunnasta ja hyvässä työssäkin nykyään pysytty :)

Tiedän kyllä, että lapset syö lopulta sitä mitä tarjotaan... hedelmiä ja vihanneksia....mutta taistelun ja itkun kautta. Eli monetko antaa periksi tässä...?
Mä oon leikitellyt joskus ajatuksella, että jos jostain kumman syystä joskus hankkisin lapsia, niin ne ei saisi mitään paskaa, karkkia, pullaa tai limua sun muita. Ikinä. Silloin ne ei opi edes kaipaamaan sitä eikä tule itku ja poru kun ei saa ja voi olla ettei ne kaipaa sitä sitten aikuisenakaan. Samalla toivon että mulle olis tehty myös niin, koska olen makealle ihan liian perso.

Mä oon leikitellyt joskus ajatuksella, että jos jostain kumman syystä joskus hankkisin lapsia, niin ne ei saisi mitään paskaa, karkkia, pullaa tai limua sun muita. Ikinä. Silloin ne ei opi edes kaipaamaan sitä eikä tule itku ja poru kun ei saa ja voi olla ettei ne kaipaa sitä sitten aikuisenakaan. Samalla toivon että mulle olis tehty myös niin, koska olen makealle ihan liian perso.

En kyllä tiedä tuosta rajoittamisesta ei sekään välttämättä toimi, voi olla että se on sitten tulevaisuudessa ns. kielletty hedelmä että sit kun kukaan ei valvo mitä syöt nii sitte sieltä ostoskärrystä löytyy kaikki ne herkut ym.

Eikai siinä oo mitään vikaa jos välillä vetää epäterveellistä semmonen sopusuhtaisuus on mielestäni ihan fiksua.

Semmoista arvelin kysellä, että monellako teillä perheessä syödään esim. aamu - ja iltapalat vähän niinkuin miten sattuu?

Alle kouluikäiselle ja ensimmäiselle lapselle on helppo pitää hommat kuosissa, ne syö sitä mitä niille annetaan ja tykkää siitä mihin ne on totutettu. Homma on toki helppo sössiä jo siinä vaiheessa tuputtamalla kaikkea kakkelia. Mutta en ihan terveysnatsilinjaakaan ehkä suosittelisi, kasvava lapsi tarvitsee ennenkaikkea energiaa ja jos vähänkään normaalisti liikkuu niin eipä ole hätää. Meillä yläasteikäinen vetää edelleen aamu ja iltapalaksi sokerimuroja ja on laiha kuin mikä.

Eikä nykynuoret oikein tunnu arvostavan alkoholia ja tupakkia.

Alle kouluikäiselle ja ensimmäiselle lapselle on helppo pitää hommat kuosissa, ne syö sitä mitä niille annetaan ja tykkää siitä mihin ne on totutettu. Homma on toki helppo sössiä jo siinä vaiheessa tuputtamalla kaikkea kakkelia. Mutta en ihan terveysnatsilinjaakaan ehkä suosittelisi, kasvava lapsi tarvitsee ennenkaikkea energiaa ja jos vähänkään normaalisti liikkuu niin eipä ole hätää. Meillä yläasteikäinen vetää edelleen aamu ja iltapalaksi sokerimuroja ja on laiha kuin mikä.

Eikä nykynuoret oikein tunnu arvostavan alkoholia ja tupakkia.

Joo hyvä pointteja kyllä. Energiaahan tosiaan kuluu. Samaa sokeria se itelläkin oli pienempänä mitä tuli vedettyä kaakaolla ja muffinsilla pitkään aamupalaksi enkä ole nykyään perso makealle. Tai jos en ala syömään. Ostan suklaalevyn ehkä kerran 3kk:ssa mut sit vedän sen kerralla. Sama muissa herkuissa...helpompi olla ilman.
Kyllä se tuntuu aika monella teinillä olevan se energiajuoma ja roiskeläppä perusevästä. Monet skippaa kouluruokailun ja vetää noita amiksessa esim. Mut en minäkään puutu kenenkään ruokailuun.. kunhan vaan yleistä pohdintaa.

Sit jännä tuokin energiajuoman myynti... jossain kaupoissa on K-15, mutta pojan 9-vuotias kaveri osti kerralla 4 tölkkiä sitä monster litkua tuosta lähi siwasta.. o_O

En kyllä tiedä tuosta rajoittamisesta ei sekään välttämättä toimi, voi olla että se on sitten tulevaisuudessa ns. kielletty hedelmä että sit kun kukaan ei valvo mitä syöt nii sitte sieltä ostoskärrystä löytyy kaikki ne herkut ym.

Eikai siinä oo mitään vikaa jos välillä vetää epäterveellistä semmonen sopusuhtaisuus on mielestäni ihan fiksua.
Mahdollisesti, mutta mä luulen että onnistumisen mahdollisuus on kuitenkin suurempi kuin sillä että se totutetaan jo pienestä pitäen tykkäämään makeasta. En tiedä voisiko siitä tulla jopa jonkinlainen inhoreaktio jos pysyttelee tarpeeksi kauan erossa jostain tietystä asiasta kun sen oppii jo lapsena. Syömishäiriöt nyt on tietysti asia erikseen, mutta kun on näitä tyyppejä jotka ei syö tyyliin mitään muuta kuin ranskalaisia ja ne on oppinut sen tavan jo lapsena, niin ne ei saa aikuisenakaan mitään muuta alas ilman laajamittaista totuttelua ja terapiaa.

Miksi kotiin ostetaan sitä paskaa? Jos viikkorahoillaan ostaa karkkia niin ei se varmaan kuitenkaan kata energiansaannista valtaosaa. Miksi kotona pitää olla herkkuja kaapit täynnä? Ei ollut meillä kun olin lapsi, eikä ole minulla aikuisena. Toisaalta meillä oli kyllä sokerijugurttia ja muromysliä. Itse en ostaisi. Rahkaa ja marjoja sen sijaan.

Miksi kotiin ostetaan sitä paskaa? Jos viikkorahoillaan ostaa karkkia niin ei se varmaan kuitenkaan kata energiansaannista valtaosaa. Miksi kotona pitää olla herkkuja kaapit täynnä? Ei ollut meillä kun olin lapsi, eikä ole minulla aikuisena. Toisaalta meillä oli kyllä sokerijugurttia ja muromysliä. Itse en ostaisi. Rahkaa ja marjoja sen sijaan.

Koitan vähän rajoittaa sitä, mutta emäntä kantaa sitä "paskaa" vaikka oon siitä sanonut.... ne joilla on vaimo, tietää että tuulimyllyjä vastaan on turha taistella liian pitkään. Mutta edelleen, lähinnä kyselen miten muilla perheillä menee tämän suhteen..

Kyllä se tuntuu aika monella teinillä olevan se energiajuoma ja roiskeläppä perusevästä. Monet skippaa kouluruokailun ja vetää noita amiksessa esim. Mut en minäkään puutu kenenkään ruokailuun.. kunhan vaan yleistä pohdintaa.

No joo jos roiskeläppä maistuu paremmin kuin kouluruoka, niin ei ne kodin ruuat ole voineet olla kovin kummoisia nekään. Vaikka meillä yleisin ruoka on kana ja riisi, niin jos on välillä syöty jotain muuta niin tuo yläkouluikäinen pyytää että voitaisko syödä tänään kanaa ja riisiä :D

Ei kai kellään ole kaapit täynnä karkkia sentään niinkuin noissa pullukkaohjelmissa?

No joo jos roiskeläppä maistuu paremmin kuin kouluruoka, niin ei ne kodin ruuat ole voineet olla kovin kummoisia nekään. Vaikka meillä yleisin ruoka on kana ja riisi, niin jos on välillä syöty jotain muuta niin tuo yläkouluikäinen pyytää että voitaisko syödä tänään kanaa ja riisiä :D

Ei kai kellään ole kaapit täynnä karkkia sentään niinkuin noissa pullukkaohjelmissa?

Aijaa :D Mutta kuulostaa hyvältä... meillä halutaan monesti jotain makkarakastiketta ja senkin pyrin sit tekemään ihan laadukkaammasta makkarasta. Sit jos kanaa niin keittona se kyllä menee hyvin. Mut esim risotto tökkii tai muuten liian pelkistetty eväs. Kermaa kun laittaa mihin vain jollain tapaa niin maistuu jo paremmin.

Tiedän perheitä joilla nimenomaan on kaapit täynnä sitä karkkia ja keksiä.. kun ei suostuta syömään kunnon ruokaa niin sitten annetaan keksiä ja jäätelöä vaikka. Annetaan periksi kun vähän kiukutellaan ja sanotaan että "en syö, yäk!"..

Meillä ei herkkuja ole kuin jotain syytä varten hankittuna ja sillonkin kunnon ruoka pitää olla ensin syötynä.

Karkkipäivä on kerran viikossa ja siihen liittyy palkinto- ja rangaistusjärjestelmä, jossa lähtökohta on 200g karkkia ja sitä sitten vähennetään tai lisätään käytöksen perusteella - kuitenkin niin, että maksimi on 300g, jota ei voi ylittää. Tämä on yllättävän toimiva uhkailumuoto, että, jos nyt et tee niinkuin on sovittu/pyydetty, niin sitten vähennetään karkista. Vastaavasti tosiaan sitten koulumenestyksestä tai muusta hyvästä käytöksestä voi saada korotusta.

Meillä ei ole pahemmin karkkia tms. kaapeissa paitsi jos emäntä niitä raahaa, karkkipäivää on koitettu pitää jolloin saa limpsaa ja karkkia.
Junnu on hoikkeli ja hänelle pitää oikein tuputtaa ruokaa ja keksiä mahdollisimman energiapitoista ruokaa ja oikein harmittaa kun kunnon kermajugurtteja ei tahdo olla :(
Joskus ostan ihan tarkoituksella nakkilihistä että saa rasvaa ja onneksi tykkää mm. avokadosta ja joskus jopa aamuisin VAATII kaurapuuroa, ihme 8v jantteri, aina etenkin aamulla ja illalla on mukana myös hedelmiä ja niitä saa toki muutenkin syödä milloin huvittaa mutta mahdollisimman monipuolisesti aina kuitenkin, sokerimurojakin usein ihan sen takia että edes jostain saisi energiaa, ruoka-ajat on vähintäänkin erittäin säännölliset päivittäin koska minä pidän siitä.
Meillä toimii pähkinät herkkuna ja itse en taida niihin kyllästyä koskaan.

Aiemmin mainittiin pullamössö, itse elin samalla tavaralla monta vuotta mutta itse mössäsin pullava pullaa maitokahviin ja sitä lusikalla naamaan, toimi aamupalana moooonta vuotta, päivisin oli roiskeläppä tai leipä tai ranet uunissa, kiitos mutsi kun jaksoit ruokkia monipuolisesti&terveesti... toisaalta 30 vuotta sai syödä mitä tahansa eikä mikään tarttunut sen kummemmin kylkiin mutta nyt on alkanut kostamaan senkin edestä.

Minua jotenkin säälittää ne lapset joilla on sellaiset natsivanhemmat jotka kieltää kaiken herkun, ei herkkuja tarvii vetää kokoaikaa mutta kyllähän ne nyt lapsuuteen jokatapauksessa kuuluu mutta tämä onkin vain minun mielipide.

Minua jotenkin säälittää ne lapset joilla on sellaiset natsivanhemmat jotka kieltää kaiken herkun, ei herkkuja tarvii vetää kokoaikaa mutta kyllähän ne nyt lapsuuteen jokatapauksessa kuuluu mutta tämä onkin vain minun mielipide.
Mitä niitä säälimään. Jos ne ei paremmasta tiedä niin ne ei tiedä mistä ne jää paitsi ja ne on ihan tyytyväisiä. Ei suurin osa Pohjois-Korean kansalaisistakaan napise miten kaikki on päin helvettiä vaikka meidän näkökulmasta niin onkin. Ne ei tiedä muusta ja ovat tyytyväisiä.

Karkkipäivänkin voi ajatella niinkin että se opettaa lapselle mahdollisimman epäterveen suhtautumisen makeisiin: Silloin kun sitä saa niin sitä vedetään kaksin käsin ja vedetään kunnon sokeriöverit. Kohtuus, mitä se on?

Mutta tosiaan mulla ei niitä lapsia ole enkä ole mikään psykologi, niin älkää mun ajatuksista mallia ottako tai vetäkö poroja nokkaan, että pöksykö muka tietää miten mun pitäis lapseni kasvattaa. Nää on vain mun ajatuksia ja jossittelua.

Mitä niitä säälimään. Jos ne ei paremmasta tiedä niin ne ei tiedä mistä ne jää paitsi ja ne on ihan tyytyväisiä. Ei suurin osa Pohjois-Korean kansalaisistakaan napise miten kaikki on päin helvettiä vaikka meidän näkökulmasta niin onkin. Ne ei tiedä muusta ja ovat tyytyväisiä.

Karkkipäivänkin voi ajatella niinkin että se opettaa lapselle mahdollisimman epäterveen suhtautumisen makeisiin: Silloin kun sitä saa niin sitä vedetään kaksin käsin ja vedetään kunnon sokeriöverit. Kohtuus, mitä se on?

Mutta tosiaan mulla ei niitä lapsia ole enkä ole mikään psykologi, niin älkää mun ajatuksista mallia ottako tai vetäkö poroja nokkaan, että pöksykö muka tietää miten mun pitäis lapseni kasvattaa. Nää on vain mun ajatuksia ja jossittelua.
Ymmärrän toki pointin ja ajatuksena ihan hyvä, tosin niin oli kommunismikin.
Silti tullaan vaiheeseen jossa kysytään miksi kaverit saa ja minä en sekä nekin tilanteet kun mennään synttäreille ja ei saisi herkutella, kuten jossain vaiheessa p-korean kansa pääsee nettiin ja sitten onkin helvetti irti.

Aiemmin mainittiin pullamössö, itse elin samalla tavaralla monta vuotta mutta itse mössäsin pullava pullaa maitokahviin ja sitä lusikalla naamaan, toimi aamupalana moooonta vuotta, päivisin oli roiskeläppä tai leipä tai ranet uunissa, kiitos mutsi kun jaksoit ruokkia monipuolisesti&terveesti...

Niin siis lusikalla minäkin sen söin maitokahvin seasta. Kerroin vain miten tuon tein eli ensin musta kahvi (sokeri sekoittuu kuumempaan paremmin) ja sokeri sekä pullapalat kuppiin. Sekoitus ja sitten maito päälle.

Ymmärrän toki pointin ja ajatuksena ihan hyvä, tosin niin oli kommunismikin.
Silti tullaan vaiheeseen jossa kysytään miksi kaverit saa ja minä en sekä nekin tilanteet kun mennään synttäreille ja ei saisi herkutella, kuten jossain vaiheessa p-korean kansa pääsee nettiin ja sitten onkin helvetti irti.

Joo nimenomaan! Meillä muuten tuo 2 vuotias niin sanovat neuvolassa, että painoa pitäs saada ylemmäs reippaasti. Veti silloin vielä pilttiä niin sit kun nyt alko vetämään esim saarioisten sitä spagettivuokaa mikä on minusta ihan ok kun sitä se syö hyvin, eikä ole lisäaineitakaan niin lisäsin ihan reippaasti aina voita. Tai yleensäkin semmoiseen ruokaan mihin pysty niin reippaasti voita niin alko paino nousta.

Meillä ei syödä herkkuja, muuta kuin sitten juuri juhlissa yms. saa vetää mahan täydeltä. Ja jos nyt itsellä sattuu olemaan pizza-perjantai (muutaman kerran vuodessa), niin kyllä kolmevuotiaskin saa silloin mättää jos haluaa.

Enemmän vituttaa se, että tuolla päiväkodissa on kirjaimellisesti päivittäin jotain makeaa. Tarviiko noita muksuja nyt ihan niin totaalisesti siihen makeaan ehdollistaa? Enkä nyt tarkoita hedelmiä, vaan jotain vitun suklaakiisseliä päivästä toiseen välipalalla. Ja sitten näin joulukuussa joka päivä vedetään piparitaikinaa yms. Onko se nyt sitten ihme, että ollaan tätä pullamössökansaa, kun pienestä asti totutetaan sokeriin? Kyllähän pikkulapset liikkuu joo, mutta tarviiko silti tottua siihen päivittäiseen sokerimättöön? Näkyy tuolla meidänkin päiväkodissa jo sellaista tulevaa "Suurin Pudottaja" -materiaalia.

Me ollaan ehkä jossain määrin natseja, mutta esim. karkkipäivää aletaan miettiä sitten, kun poika osaa itse sellaista pyytää. Meillä ei juuri koskaan muutenkaan ole mitään makeaa kaapeissa, joten ei itsekään tule mässyteltyä pahemmin (nykyään). Kalorilisää otetaan vaikka pähkinöistä ja avokadosta, jos ei muuten tunnu ruoka maittavan. Joillain tutuilla on ollut yksivuotiaasta asti karkkipäiviä, ja aina näyttää olevan vierasvaraa reippaasti kaapeissa. Ja näkyyhän se sitten muksujen poskillakin.

Jälleen kerran IMO: mitä vanhemmat edellä, sitä pienet perässä. Hyvin näyttää pikkujätkälle maistuvan hedelmät, kana, riisi, ja muukin bodysafka. Kreatiinia en ole vielä antanut.. Kyllähän sitä toki miettii, että jos liikaa kieltää, niin kostautuuko se sitten joskus. Ja että jos päiväkotiin antaa sen kieltolistan, niin tunteeko olonsa syrjäytyneeksi tai eristetyksi. Aika moni kyllä meidänkin päiväkodissa on vaan menettänyt hermonsa tuohon touhuun, ja tuo sitten omia välipaloja mukanaan muksuille.

Meillä ei syödä herkkuja, muuta kuin sitten juuri juhlissa yms. saa vetää mahan täydeltä. Ja jos nyt itsellä sattuu olemaan pizza-perjantai (muutaman kerran vuodessa), niin kyllä kolmevuotiaskin saa silloin mättää jos haluaa.

Enemmän vituttaa se, että tuolla päiväkodissa on kirjaimellisesti päivittäin jotain makeaa. Tarviiko noita muksuja nyt ihan niin totaalisesti siihen makeaan ehdollistaa? Enkä nyt tarkoita hedelmiä, vaan jotain vitun suklaakiisseliä päivästä toiseen välipalalla. Ja sitten näin joulukuussa joka päivä vedetään piparitaikinaa yms. Onko se nyt sitten ihme, että ollaan tätä pullamössökansaa, kun pienestä asti totutetaan sokeriin? Kyllähän pikkulapset liikkuu joo, mutta tarviiko silti tottua siihen päivittäiseen sokerimättöön? Näkyy tuolla meidänkin päiväkodissa jo sellaista tulevaa "Suurin Pudottaja" -materiaalia.

Me ollaan ehkä jossain määrin natseja, mutta esim. karkkipäivää aletaan miettiä sitten, kun poika osaa itse sellaista pyytää. Meillä ei juuri koskaan muutenkaan ole mitään makeaa kaapeissa, joten ei itsekään tule mässyteltyä pahemmin (nykyään). Kalorilisää otetaan vaikka pähkinöistä ja avokadosta, jos ei muuten tunnu ruoka maittavan. Joillain tutuilla on ollut yksivuotiaasta asti karkkipäiviä, ja aina näyttää olevan vierasvaraa reippaasti kaapeissa. Ja näkyyhän se sitten muksujen poskillakin.

Jälleen kerran IMO: mitä vanhemmat edellä, sitä pienet perässä. Hyvin näyttää pikkujätkälle maistuvan hedelmät, kana, riisi, ja muukin bodysafka. Kreatiinia en ole vielä antanut.. Kyllähän sitä toki miettii, että jos liikaa kieltää, niin kostautuuko se sitten joskus. Ja että jos päiväkotiin antaa sen kieltolistan, niin tunteeko olonsa syrjäytyneeksi tai eristetyksi. Aika moni kyllä meidänkin päiväkodissa on vaan menettänyt hermonsa tuohon touhuun, ja tuo sitten omia välipaloja mukanaan muksuille.

Samaa mieltä. Meilläkin päiväkotitädit kertoo niin innoissaan kuinka paljon tämä meidän 2 vuotiaskin tykkäsi piparitaikinasta. Eipä siihen voi sanoa vitsillä kuin että, uskoskohan tuota! Meillä on se 9-vuotias adhd niin tuskin hänellekään sokeri on parasta mahdollista "lääkettä" kaiken lisäksi. Toki koitetaan sitä sokeria aina rajoittaa eikä siihen ole kukaan kuollut suoranaisesti, mutta turhaa paskaa joo...

Täytyy kyllä kiittää omia vanhempia, etteivät syöttäneet sokeripaskaa. Aamupalaksi puuroa tai leipää ja hedelmiä. Lauantaisin oli karkkipäivä. Synttäreillä ja muina juhlapäivinä sai sitten syödä herkkuja niin paljon kuin jaksoi. Eipä sitä muistaakseni jaksanut edes kaivata herkkuja, kun oli tottunut, että ne olivat "erikoisherkkua".

Kalanmaksaöljystä jäi kyllä traumat.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom