Lasten houkutukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 14107
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Enemmän vituttaa se, että tuolla päiväkodissa on kirjaimellisesti päivittäin jotain makeaa. Tarviiko noita muksuja nyt ihan niin totaalisesti siihen makeaan ehdollistaa?
Mitenköhän toimisi negatiivinen ehdollistaminen?

Morgan Spurlock sanoi Supersize me -dokumentissa hyvin ja uhkasi lyödä lastaan naamaan aina kun ajavat McDonaldsin ohi, niin siihen paikkaan alkaa liittyä aika vahvoja negatiivisia assosisaatioita. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitenköhän toimisi negatiivinen ehdollistaminen?

Morgan Spurlock sanoi Supersize me -dokumentissa hyvin ja uhkasi lyödä lastaan naamaan aina kun ajavat McDonaldsin ohi, niin siihen paikkaan alkaa liittyä aika vahvoja negatiivisia assosisaatioita. :D
Tällä oli tänään hieman samanlainen ajatus ja kävin ostamassa ison kassillisen karkkia jotka kippasin yhteen kulhoon ja junttasin juniorin syliin.
Toimi niin hyvin kunnes johtaja tuli paikalle ja kippo lähti, ei päästy vielä eijaksoksettaasokeri asteelle siis.

Iltapalaksi leipää, puuroa, hedelmiä, karjalanpiirakkaa munavoilla. Ei ole meillä ollut iso ongelma. Koululaiselle on tehty leivät aamulla jääkaappiin ja toinen lapsi syö tarhassa aamupalan. Viikonloppuisin vedetään aamupala yhdessä.

Meillä ei ole pahemmin karkkia tms. kaapeissa paitsi jos emäntä niitä raahaa, karkkipäivää on koitettu pitää jolloin saa limpsaa ja karkkia.
Junnu on hoikkeli ja hänelle pitää oikein tuputtaa ruokaa ja keksiä mahdollisimman energiapitoista ruokaa ja oikein harmittaa kun kunnon kermajugurtteja ei tahdo olla :(
Joskus ostan ihan tarkoituksella nakkilihistä että saa rasvaa ja onneksi tykkää mm. avokadosta ja joskus jopa aamuisin VAATII kaurapuuroa, ihme 8v jantteri, aina etenkin aamulla ja illalla on mukana myös hedelmiä ja niitä saa toki muutenkin syödä milloin huvittaa mutta mahdollisimman monipuolisesti aina kuitenkin, sokerimurojakin usein ihan sen takia että edes jostain saisi energiaa, ruoka-ajat on vähintäänkin erittäin säännölliset päivittäin koska minä pidän siitä.
Meillä toimii pähkinät herkkuna ja itse en taida niihin kyllästyä koskaan.

Aiemmin mainittiin pullamössö, itse elin samalla tavaralla monta vuotta mutta itse mössäsin pullava pullaa maitokahviin ja sitä lusikalla naamaan, toimi aamupalana moooonta vuotta, päivisin oli roiskeläppä tai leipä tai ranet uunissa, kiitos mutsi kun jaksoit ruokkia monipuolisesti&terveesti... toisaalta 30 vuotta sai syödä mitä tahansa eikä mikään tarttunut sen kummemmin kylkiin mutta nyt on alkanut kostamaan senkin edestä.

Minua jotenkin säälittää ne lapset joilla on sellaiset natsivanhemmat jotka kieltää kaiken herkun, ei herkkuja tarvii vetää kokoaikaa mutta kyllähän ne nyt lapsuuteen jokatapauksessa kuuluu mutta tämä onkin vain minun mielipide.

Lidlistä Greek style- jogurtit. Ei ehkä kermaisia mutta on rasvaisia ja hyviä. Makuja löytyy mansikka, vadelma, marjat ja hedelmäsekoituksia, nam. Niitä mun tytöt tykkää joskus syödä myslin kanssa.

Meillä tokaluokkalainen syö aamuisin kaurapuuroa ja siihen laitetaan joko suklaa tai vaniljaprodea hiukan antamaan makua, tyttö tykkää oikeasti.
Joskus mankuu muroja ja saakin mutta aina sen jälkeen sanonut että koulussa menee huonosti ku on syöny muroja, ettei jaksa keskittyä.
Murojen jälkeen muistaa aina pari viikkoa huonon päivän ja sit haluaa taas niitä muroja :rolleyes:

Lidlistä Greek style- jogurtit. Ei ehkä kermaisia mutta on rasvaisia ja hyviä. Makuja löytyy mansikka, vadelma, marjat ja hedelmäsekoituksia, nam. Niitä mun tytöt tykkää joskus syödä myslin kanssa.

Meillä tokaluokkalainen syö aamuisin kaurapuuroa ja siihen laitetaan joko suklaa tai vaniljaprodea hiukan antamaan makua, tyttö tykkää oikeasti.
Joskus mankuu muroja ja saakin mutta aina sen jälkeen sanonut että koulussa menee huonosti ku on syöny muroja, ettei jaksa keskittyä.
Murojen jälkeen muistaa aina pari viikkoa huonon päivän ja sit haluaa taas niitä muroja :rolleyes:

Kuulostaa hyvältä kyllä... prodea vielä puuroon... :p Meillä viikonloppuisin ku eivät ole hoidossa niin sokeria, voita, hilloa ja pompomeja :D Tuokin setti houkuttelulla saa uppoamaan jotenkuten..

Mä oon leikitellyt joskus ajatuksella, että jos jostain kumman syystä joskus hankkisin lapsia, niin ne ei saisi mitään paskaa, karkkia, pullaa tai limua sun muita. Ikinä. Silloin ne ei opi edes kaipaamaan sitä eikä tule itku ja poru kun ei saa ja voi olla ettei ne kaipaa sitä sitten aikuisenakaan. Samalla toivon että mulle olis tehty myös niin, koska olen makealle ihan liian perso.
Ei kannata päästää sit kaverisynttäreille ollenkaan.
Tarhoissa taitaa olla kielletty mutta ainakin joissain kouluissa saa päivänsankari tarjota luokalle jotain hyvää jne jne.

Meillä eka lapsi söis eniten kaikenlaista paskaa jos annettaisiin. Se eka on myös se kenen kanssa tuota pystyi rajoittamaan.
Tokaa ja kolmatta tuli syynättyä lisääntyvässä määrin vähemmän ja vaikka viimeinenkin karkista tykkää niin selkeän maltillisesti.

Lapsia on älyttömän helppo suojella kaikelta tuolta sokerimössöltä. Esimerkiksi meillä lapsilla ei ole karkkipäivää. Omat karkit pidetään ylähyllyillä, joihin mukulat eivät vielä yllä, ja niitä voipi napostella sitten, kun muksut ovat nukkumassa. Ainoa vaiva, mikä syntyy, on varmistaa, ettei ikätovereiden syntymäpäivillä tarjota sokerillisia naposteltavia. Jos tarjotaan, pyydämme järjestävää tahoa hommaamaan jotain korvaavaa meidän naperolle, esim. vihanneksia ja dippejä. Joskus on joiltakin vanhemmilta tullut aika negatiivista suhtautumista, mutta ne synttärit on sitten kylmästi skipattu. Kauppareissutkin ovat helpompia, kun lapset eivät tajua jäädä karkkihyllyille märisemään.

Ei kannata päästää sit kaverisynttäreille ollenkaan.
Tarhoissa taitaa olla kielletty mutta ainakin joissain kouluissa saa päivänsankari tarjota luokalle jotain hyvää jne jne.

Meillä eka lapsi söis eniten kaikenlaista paskaa jos annettaisiin. Se eka on myös se kenen kanssa tuota pystyi rajoittamaan.
Tokaa ja kolmatta tuli syynättyä lisääntyvässä määrin vähemmän ja vaikka viimeinenkin karkista tykkää niin selkeän maltillisesti.
Jos sä pystyt oleen sen seitsemän vuotta syöttämättä sille naperolle karkkia niin on aina suurempi todennäköisyys ettei se siellä kaverisynttäreilläkään heti koukutu sokeriin. Voi jopa olla ettei se tykkää edes siitä. Lapsilla on uskomaton taito olla tykkäämättä kaikesta uudesta ja vastaavasti ne on helppo totuttaa myös erilaisiin makuihin. Musta on nimittäin aivan käsittämätöntä että joku pitää salmiakin makua ällöttävänä.

Jos oikein natsi haluaa olla niin pelottelee niitä pienestä pitäen (eli kertoo totuuden sokerista).

Kai se suojeleminen on mahdollista muutamista vastaväitteistä huolimatta, jos se Raskolnikovillakin toimii. Toi jätkä on kyllä sarkasmin mestari niin en ole vieläkään varma oliko se tosissaan. :D

Jos sä pystyt oleen sen seitsemän vuotta syöttämättä sille naperolle karkkia niin on aina suurempi todennäköisyys ettei se siellä kaverisynttäreilläkään heti koukutu sokeriin.
Voi olla. Meillä näin ei käynyt vaan lapsi suhtautuu karkkiin yhä niinkuin se olisi loppumassa maailmasta.

Meillä näin ei käynyt vaan lapsi suhtautuu karkkiin yhä niinkuin se olisi loppumassa maailmasta.
Ehkä se johtuu siitä, että karkista on tehty hänelle kielletty hedelmä.

Itselle ei vanhemmat ikinä asettaneet rajoja herkkujen suhteen. Tuli vedettyä, jos teki mieli. Kahdeksan vuotta vanhemmalla isoveljellä oli jostain syystä pienenä karkkipäivä ja hän ei vielä tänä päivänäkään pysty kieltäytymään herkuista, jos sellaisia tarjotaan.

Tai sitten kyseessä on jokin synnynnäinen ero, ei voi tietää.

Se mikä oli minun lapsuuteni ruokakasvatuksessa (ehkä mysliä lukuun ottamatta) hyvä oli se että ymmärrän mitä on ruoka, enkä ikinä alkaisi lihavaksi. En pidä eineksiä oikeana ruokana jne.. Mutta karkit pimitettin minulta lapsena pitkään - ja tuloksena varastin rahaa ja söin sitten kuitenkin helvetisti karkkia. Voin edelleenkin syödä miten paljon vain ja joskus syönkin. Siitä pimitttämisestä ei siis mainittavaa hyötyä.

Sanoisinko että vielä parempi lopputulos olisi minun kohdallani tullut siitä jos olisi sekä ollut fiksua ruokaa elämän malliksi että myös terve ja kohtuullinen suhtautuminen karkkiin ynnä muihin herkkuihin. :)

Se mikä oli minun lapsuuteni ruokakasvatuksessa (ehkä mysliä lukuun ottamatta) hyvä oli se että ymmärrän mitä on ruoka, enkä ikinä alkaisi lihavaksi. En pidä eineksiä oikeana ruokana jne.. Mutta karkit pimitettin minulta lapsena pitkään - ja tuloksena varastin rahaa ja söin sitten kuitenkin helvetisti karkkia. Voin edelleenkin syödä miten paljon vain ja joskus syönkin. Siitä pimitttämisestä ei siis mainittavaa hyötyä.

Sanoisinko että vielä parempi lopputulos olisi minun kohdallani tullut siitä jos olisi sekä ollut fiksua ruokaa elämän malliksi että myös terve ja kohtuullinen suhtautuminen karkkiin ynnä muihin herkkuihin. :)
Just näin ja liuta esimerkkejä tähän jne... jokainen voi perseillä omien lasten kanssa miten haluaa. Onhan näitä nähty... meidän lapsi ei tuttia saa koska, meidän lapsi sitä ja tätä. Kohtuus ja oikea suhtautuminen, hyvin sanottu.

Ehkä se johtuu siitä, että karkista on tehty hänelle kielletty hedelmä.
Ehkä? Nimenomaan yritin sanoa että näin näyttää käyneen.
Kyllä meillä tavallista ruokaa syödään. Mutta jotain on jäänyt päälle. Sitten kun on vielä kavereita jotka skippaa ruoan ja ostaa pullavapotkon kaupasta niin ei ole ihan helpoin juttu. 12v on jo niin esiteini että vanhempien ohjeita pidetään automaattisesti huonoina ja tärkeää on tehdä niinkuin kaverit tekee.

Omasta lapsuudesta muistan, miten kunnon ruoka maistui aina ja herkkujen syömisestä ei tullut mitään ongelmaa. Mulla ei ollut koskaan mitään karkkipäivää, koska äiti uskoi, että tämä olisi vain aiheuttanut järjettömän mättämisen kyseisenä päivänä. Sen sijaan, meillä sai syödä herkkuja käytännössä milloin tahansa. Ja kyllä, niitä herkkuja oli aina olemassa. Kaapeissa keksejä, karkkeja, sipsejä, leivonnaisia, jäätelöä... Mutta itse ainakin tyydyin todella vähään, kun sai vapaasti syödä. Kunnon aterian jälkeen, kun otti esim, sen lasillisen limpparia/mehua ja pari siivua pullaa, niin eipäs tehnyt enää mieli loppupäivästä herkkuja. Ja, kun aina silloin tällöin sai ottaa mitä halusi, niin ei tullut tarvetta tunkea vatsaa täyteen herkkuja yhden päivän aikana. Muistan usein jopa kyllästyneeni vkoloppuisin jo pieneen esim sipsimäärään.

Kunnon ruoka kuulemma aina maistunut. Soseetkin skipattu aika nopeasti, kun halusin ilmeisesti syödä sitä samaa mitä vanhemmat. Muistankin aina syöneeni perusruokaa hyvällä mielellä. Paitsi ala-yläasteella monen kouluruaan kanssa oli ongelmia, kiitos kumiperunoiden, raakojen juuresten ja maustamattomuuden takia. Mutta tilanne muuttuikin yhdessä päivässä, kun pääsi amiksen ruokalaan :kuola: Vihanneksia opein kuulemma syömään siten, että äiti ei laittanut mitään vihreää lautaselle (eli ei tuputtanut). Olin sitten kuulemma kysynyt, kun näin äidin syövän jtn salaattia, että voisinko minäkin maistaa. "No, ota nyt , jos sun on pakko". Perkule, kuinka ovela se oli :D Ja kiitos siitä, koska "vihreät" ruuat on parasta.

Jos itselläni olisi muksuja, en kieltäisi herkkuja. Olis se sitten kauheata, kun juhlissa ja muissa tilanteissa ei saisi syödä. Muut muksut kyl aika nopeasti syrjisi ja pitäisi outona. Pyrkisin opettamaan oikeita ruokatottumuksia, niin kuin itsellenikin on opetettu ja toimisin pelin poikkiviheltäjänä, jos menis herkuttelu yli. Muuten siis kohtuudella herkkuja. Myönnetään, kohtuus on erikoinen sana ja vaikea määrtiellä, mutta silti :D Ja jokainen muksu josssain vaiheessa syö ne sokeriöverit. Se kuuluu elämään ja siitä sit toivottavasti opitaan jotain. Joten turhaan sitä on liikaa stressata.

Just my two cents, sori pitkästä jaarittelusta...

Lapsia on älyttömän helppo suojella kaikelta tuolta sokerimössöltä. Esimerkiksi meillä lapsilla ei ole karkkipäivää. Omat karkit pidetään ylähyllyillä, joihin mukulat eivät vielä yllä, ja niitä voipi napostella sitten, kun muksut ovat nukkumassa. Ainoa vaiva, mikä syntyy, on varmistaa, ettei ikätovereiden syntymäpäivillä tarjota sokerillisia naposteltavia. Jos tarjotaan, pyydämme järjestävää tahoa hommaamaan jotain korvaavaa meidän naperolle, esim. vihanneksia ja dippejä. Joskus on joiltakin vanhemmilta tullut aika negatiivista suhtautumista, mutta ne synttärit on sitten kylmästi skipattu. Kauppareissutkin ovat helpompia, kun lapset eivät tajua jäädä karkkihyllyille märisemään.
Hieman erikoinen asetelma että itse herkutellaan kun lapset menevät nukkumaan?
Varmaan tekin aikuisten juhlissa vastaavasti pyydätte kuoritut porkkanat ja lasit vettä joita voi nautiskella?

Mun muksulla on karkkipäivä. Silloin katson, että se ruoka on ykkösprioriteetillä eli pari tuntia ennen ruokaa ei syödä herkkuja. Karkkipäivän ulkopuolella olen aika tiukka herkkujen antamisen suhteen. Poikkeuksina noi synttärit ja semmoset. Limua en anna oikeastaan koskaan juomaksi ja mehutkin ovat kotona tehtyjä poislukien joku pillimehu joskus. Maku"vichyt" uppoavat hyvin limun sijasta ja niitä joskus annan. Mulla on kotona aina hedelmiä. Kotona valmistan ruoan itse enkä käytä oikeastaan lainkaan eineksiä. Ennen lämpimänruoan tarjoamista tarjoan aina lautaselle tehdyn tuoresalaatin. Käyn aina silloin tällöin muksun kanssa ravintolassa syömässä. Tottuupahan uusiin makuihin. Tilaan aikuistenlistalta, jos lastenlistalla ei ole muuta kuin nakkeja tai eineslihapullia ranskalaisten kera.

Mun muksulla on karkkipäivä. Silloin katson, että se ruoka on ykkösprioriteetillä eli pari tuntia ennen ruokaa ei syödä herkkuja. Karkkipäivän ulkopuolella olen aika tiukka herkkujen antamisen suhteen. Poikkeuksina noi synttärit ja semmoset. Limua en anna oikeastaan koskaan juomaksi ja mehutkin ovat kotona tehtyjä poislukien joku pillimehu joskus. Maku"vichyt" uppoavat hyvin limun sijasta ja niitä joskus annan. Mulla on kotona aina hedelmiä. Kotona valmistan ruoan itse enkä käytä oikeastaan lainkaan eineksiä. Ennen lämpimänruoan tarjoamista tarjoan aina lautaselle tehdyn tuoresalaatin. Käyn aina silloin tällöin muksun kanssa ravintolassa syömässä. Tottuupahan uusiin makuihin. Tilaan aikuistenlistalta, jos lastenlistalla ei ole muuta kuin nakkeja tai eineslihapullia ranskalaisten kera.

Nostan hattua, itsekin tekisin aika pitkälle noin, mutta en jaksa vääntää emännän kanssa. Menis 2pvää terveellä ruokavaliolla, niin olis jo ilmestynyt jääkaappiin jotain helvetin Teräsmies Vs. Death Star jogurttia jossa makuna nallekarkki-tutti frutti ja jossa lukee ravintosisällössä: "Hiilihydraatteja 10, joista sokereita 26"...

Nostan hattua, itsekin tekisin aika pitkälle noin, mutta en jaksa vääntää emännän kanssa. Menis 2pvää terveellä ruokavaliolla, niin olis jo ilmestynyt jääkaappiin jotain helvetin Teräsmies Vs. Death Star jogurttia jossa makuna nallekarkki-tutti frutti ja jossa lukee ravintosisällössä: "Hiilihydraatteja 10, joista sokereita 26"...

Asun yksin ja viikonloppuisä niin ei tartte enää tapella kenenkään kanssa ruoista. Kyllä muksu jotain riisifrutteja syö ja niitä sille iltapalaksi ostan. Tosin nyt olen alkanut vieroittamaan niistä Skyreillä. Joskus jotain jogurtteja kans, muttei niitä suklaavanukkaita. En ole tarkastanut kuinka huonoja ne on, mutta ideana aika vastenmielisiä. Aamupalaksi kaurapuuroa marjoilla. Myös ruisleipä on tullut valkoisen leivän tilalle mun kautta. Enkä mä tapella jaksaisi lapsen kanssa, joka aterialla. Pitää vaan olla tyytyväinen, kun niin helpolla kelpaa lapselle.

Asun yksin ja viikonloppuisä niin ei tartte enää tapella kenenkään kanssa ruoista. Kyllä muksu jotain riisifrutteja syö ja niitä sille iltapalaksi ostan. Tosin nyt olen alkanut vieroittamaan niistä Skyreillä. Joskus jotain jogurtteja kans, muttei niitä suklaavanukkaita. En ole tarkastanut kuinka huonoja ne on, mutta ideana aika vastenmielisiä. Aamupalaksi kaurapuuroa marjoilla. Myös ruisleipä on tullut valkoisen leivän tilalle mun kautta. Enkä mä tapella jaksaisi lapsen kanssa, joka aterialla. Pitää vaan olla tyytyväinen, kun niin helpolla kelpaa lapselle.

Aaa niin joo... tuolleen helppo onkin pitää. Hyvä silti, mutta arvelin, että oot saanut noin menemään ihan 24/7..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Nostan hattua, itsekin tekisin aika pitkälle noin, mutta en jaksa vääntää emännän kanssa. Menis 2pvää terveellä ruokavaliolla, niin olis jo ilmestynyt jääkaappiin jotain helvetin Teräsmies Vs. Death Star jogurttia jossa makuna nallekarkki-tutti frutti ja jossa lukee ravintosisällössä: "Hiilihydraatteja 10, joista sokereita 26".

Heitä ne roskiin. Se on myös sinun lapsesi jonka terveydellä leikitään.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom