Laskuvarjojääkäriksi 2014

Ketkäs täältä on lähdössä Uttiin testaamaan itseään ensi tammikuussa? Minä olin viime testeissä, mutta pääseminen fyysisistä testeistä jäi tosi pienestä kiinni, kun hiihdossa oli epäonnea. Nyt olisi vielä melkein 9 kuukautta aikaa treenata, eli eiköhän siinä ajassa ehdi saada itsensä jo aika kovaan tikkiin!

Halu päästä tuonne on kova. Laskuvarjohyppy nyt vaan on yksi maailman hienoimmilta vaikuttavista asioista ja tuohan on taistelusukeltajien kanssa kovin armeijakoulutus Suomessa, niin olisi kiva kokeilla omia rajojaan sekä kokea jotain, mitä vain kourallinen suomalaisia ikinä pääsee kokeilemaan. Lisäksi olin 8-luokalle asti todella huonokuntoinen ja hieman ylipainoinen, joten tuonne pääseminen ja laskuvarjojääkäriksi valmistuminen olisi sellainen "näyttö itselleni", että syvältä pohjamudista nouseminen on mahdollista meikäläisellekin, kunhan tekee tarpeeksi työtä.

Vinkkejä minun kaltaisilleni (ja miksei muillekin): Kunto on paljon tärkeämpi testeissä kuin lihasmassa ja-kunto. Kunhan on perus hyvä lihaskunto, niin se riittää, turha lihasmassa painaa ja väsyttää nopeammin ja lihastreenin voi paremmin käyttää uimiseen, rullaluisteluun (sauvoje kanssa ihan ok hiihtotreeni) ynnä muuhun. Jos juokseminen on vieras laji, niin aloittakaa rauhallisesti. Minä painelin kolme kertaa viikossa pari kuukautta, lopussa vähän alle 20 kilometrinkin pituisia lenkkejä, kunnes iski penikkatauti. Kun penikkatauti yllättää, on juoksusta pidettävä pitkä tauko, eli olkaa varovaisia. Penikkatautia voi ehkäistä jossain määrin treenaamalla penikkalihaksia. Venytelkää!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sain vinkkiä että tälläinen osio tänne avattu, niin piti tulla huutelemaan.
Eli itselläni olisi tarkoitus hakea tuonne ja tullut jo jonkin aikaa treenailtuakin. Hemmetistihän tässä on treenattavaa ja välillä tuntuu että ei ole muuta kun treeniä ja töitä :)
Salia,uintia,ylämäki juoksua,normi juoksua,pitkiä juoksu lenkkejä, vaellusta, reppu juoksuu. Pääpaino juuri kestävyydessä

Ne ketkä tosiaan on aloittamassa vasta nyt kovaa juoksutreeniä niin suosittelen hommaan heti alkuun hyvät juoksukengät ja heittämään ne parivuotta vanhat monot kaatopaikalle. Jos mahdollista niin pyytäkää joku tuttu kuka on esim valmentajana stekkaamaan teidän juoksutyyli kun juoksette esim matolla. Jos askellus on pielessä se nopeasti näkyy esim jalkojen rikkoutumisena. ( Jalka osuu maahan kanta edellä, askel rullaa päkiälle)

Lisäksi olin 8-luokalle asti todella huonokuntoinen ja hieman ylipainoinen, joten tuonne pääseminen ja laskuvarjojääkäriksi valmistuminen olisi sellainen "näyttö itselleni", että syvältä pohjamudista nouseminen on mahdollista meikäläisellekin, kunhan tekee tarpeeksi työtä.

Oikeasti hieno homma, että pystyy kääntämään kelkkansa näin totaalisesti. Thumbs up!

Vinkkejä minun kaltaisilleni (ja miksei muillekin): Kunto on paljon tärkeämpi testeissä kuin lihasmassa ja-kunto. Kunhan on perus hyvä lihaskunto, niin se riittää, turha lihasmassa painaa ja väsyttää nopeammin ja lihastreenin voi paremmin käyttää uimiseen, rullaluisteluun (sauvoje kanssa ihan ok hiihtotreeni) ynnä muuhun.

Tässä olen kunnioittavasti eri mieltä. Ideaalitilanteessa molemmat ovat hyviä, niin voimataso kuin kestävyysominaisuudet. Vaikka testit painottavatkin hieman enemmän jälkimmäisiä, niin se ei tarkoita, että palvelusvuoteen ja testeihin kannattaa valmistautua kuin maratoonari. Vaelluksilla rinkka alkaa painamaan aika paljon ennemmin, jos itse on pelkkä muikunruoto. Lisäksi esimerkiksi asutetun alueen taisteluharjoituksissa siipeensä saaneen kaverin kantaminen suojaan on huomattavasti helpompaa, jos voimatasot ovat kunnossa.

Ylimääräisen lihasmassan mukana kantaminen ei ole todellakaan kannustettavaa. Eipä palvelukseen sisään ole kuitenkaan kehonrakentajan alkuja juurikaan tainnut päästä. Itse olin aikanani pääsykokeiden jaetulla ensimmäisellä sijalla omassa erässäni ja painoa oli himpun vajaa 90kg. Palvelusvuosi meni fyysisten vaatimusten osalta varsin mukavasti tuossa kunnossa.

Jos juokseminen on vieras laji, niin aloittakaa rauhallisesti. Minä painelin kolme kertaa viikossa pari kuukautta, lopussa vähän alle 20 kilometrinkin pituisia lenkkejä, kunnes iski penikkatauti. Kun penikkatauti yllättää, on juoksusta pidettävä pitkä tauko, eli olkaa varovaisia. Penikkatautia voi ehkäistä jossain määrin treenaamalla penikkalihaksia. Venytelkää!

Tätä ei voi painottaa liikaa! Välillä toki pidempiä lenkkejä, mutta näkisin harvoin tarvetta yli 10km pyrähdyksille. Testeissä juostava matka on 3km. Ei sen eteen tarvitse juurikaan tehdä yli 6-kertaa pidempiä lenkkejä. Lisäksi kun testi juostaan vielä repun kanssa, niin tämä seikka korostuu entisestään. Viime testierästä tiedän jo 2-3 eri tyyppiä, jolla tuli vakavia ongelmia penikoiden kanssa. Osasyynä liiallinen tai väärin tehty juoksuharjoittelu tai juokseminen repun kanssa liikenevissä määrin. Reppujuoksussa kannattaa olla maltilla mukana.

Mulla olis ylimääräsenä valintakoerinkkaa melko tarkasti jäljittelevä painorinkka, jolla itse treenasin itseni erikoisjoukkoihin. Kyseessä on yksinkertaisesti LC2 -rinkan ranka, johon on nippusiteillä kiinnitetty 10kg levypaino. Sattuneesta syystä tuolle ei enää tarvetta ole, joten jos jollain innokkaalla treenaajalla on tarvetta, niin rangan+painon+reppuosan voi lunastaa minulta sanotaan 50 euron hintaan - siis takuukestävä rinkka ja treeniväline samaan hintaan!

Vehje sijaitsee Jyväskylässä, mutta voidaan jollain aikataululla toimittaa myös Lahden seutuville.

Itselläni olisi tarkoitus pyrkiä kanssa vuodelle 2014 laskuvarjojääkäriksi. Juoksukunto on kohtuullinen mutta petrattavaa löytyy. Lihasvoimaa pitäisi olla riittävästi.

Kuinkas hyvät mahdollisuudet on päästä tuonne jos on siitepölyallergiaa ja siedätyshoito käynnissä? Koivuallergiaa lähinnä keväisin. Astmaa ei ole todettu.

Itselläni olisi tarkoitus pyrkiä kanssa vuodelle 2014 laskuvarjojääkäriksi. Juoksukunto on kohtuullinen mutta petrattavaa löytyy. Lihasvoimaa pitäisi olla riittävästi.

Kuinkas hyvät mahdollisuudet on päästä tuonne jos on siitepölyallergiaa ja siedätyshoito käynnissä? Koivuallergiaa lähinnä keväisin. Astmaa ei ole todettu.
Riippuu ny vähän onko se allergia mallia zyrtec aamulla naamaan ja menoksi vai vaikea allergia.

Itse myös olen pyrkimässä Laskuvarjojääkäriksi, mutta epäilyttää kyllä tuo juoksukunto puoli. Nyt tullut reilusti sitä treenattua mutta en tiiä riittääköhän aika treenata enään kun puolisen vuotta noin enään aikaa jostain 2600 coopperista pitäisi varmaan ainakin reilu 3000 saada :D No pohjakunto on sitä, että olen reilun vuoden aktiivisesti salilla käynyt, pyöräillyt paljon ja silleen. Nyt kyllä huomaa, että ei ole tullut niin juostua kun tuli penikkatautikin tässä kun liian kovaa olen aloittanut no kun menee ohi niiin taas jatkaa. Kuulostaako tuo yhtään loogiselta nostaa tuolta pohjalta kuntoa noinkin paljon tuossa ajassa? Aiankaan motivaation puutetta ei ole treenaamisesta!

No ite nostin 2500 --> 2900 puolessa vuodessa, ja riitti siellä testeissä ihan hyvin (tuli 13 pistettä juoksusta). Hiihto oli sitten se, joka kusi ihan totaalisesti :D

no niin, että ihan 3000m coopperi kunto olisi ihan hyvä sitten aika paljon loogisempi kyllä siihen saada :D no tavoite kunto on kuitenkin se päälle 3000m. Miten hiihtoteisteissä hiihdettiin tai siis millä tyylillä kun hiihto jäänyt todellakin vähälle kait se siinä menee kunhan kunto hyvä :D

no niin, että ihan 3000m coopperi kunto olisi ihan hyvä sitten aika paljon loogisempi kyllä siihen saada :D no tavoite kunto on kuitenkin se päälle 3000m. Miten hiihtoteisteissä hiihdettiin tai siis millä tyylillä kun hiihto jäänyt todellakin vähälle kait se siinä menee kunhan kunto hyvä :D

Kannattaa ottaa haltuun perinteinen hiihtotyyli ensin murtsikkasuksilla jos hiihto ei järin tuttua. Pertaa hiihdetään testeissä ja myöhemmin myös koulutuksessa. ;) Kannattaa myös sotilas-/metsäsuksilla koittaa muutama lenkki ennen testejä ettei tule ihan yllätyksenä miltä tuntuu hiihtää erilaisilla suksilla.
Kunnosta on hiihdossa hyötyä, mutta niin on myös tekniikan hallinnasta.

Joo hyvä että perinteistä tyyliä se ihan varmaan helppoa, vaikka aikaa siitä kun hiihtänyt vähän tekniikkaa kyllä katella ja sitten kun pitkän ajan päästä taas tulee lunta niin käydä vähän hiihtämässäkin niin ei ole että mitenhän se nyt kunnolla tapahtuu :D

Joo itselläkin tavoitteena olisi päästä tuonne laskuvarjojääkäri-koulutukseen :) Nyt vasta oikeastaan aloitin lenkkeilemään (cooper-kunto n. 2800-2900?) :D. Mitä mieltä ootte siitä, että kannattaisko punttitreeneissä alkaa nostamaan toistomääriä? (nykyään toistomäärät liikkuu siinä 6-12 välillä liikkeestä riippuen)

Voi siellä testeissä hiihtää luistelutyylilläkin, mutta se kysyy aika paljon kanttia (kröh kröh). On nimittäin paljon raskaampaa, varsinkin, kun testisuksien kantit on tosi tylsät. Joku latujen kuningashan veti viime testeissä sen mäkisen viisi kilsaa päälle 21 minuuttiin luistelutyylillä. Yleensä nopein aika on jotain 24 minuutin luokkaa. Eniten painottaisin keskittymään maitohaponsietokykyyn, jos haluaa pärjätä testeissä. Hiihto on kuitenkin viimeisenä ja siitä irtoaa se 10 pistettä maksimissaan ja erottaa jyvät akanoista. Meitsi oli akana :'(. No, reeniä vaan, ja uudestaan yrittämään!

Yleistä keskustelua tuleville laskuvarjojääkäreille ja muillekkin koskien laskuvarjojääkärikoulutusta.

Oma lähtötilanne:

Elikkä olisin hakemassa laskuvarjojääkärikoulutukseen ja tarkoituksena olisi astua palvelukseen 2014 heinäkuussa Utin Jääkärirykmenttiin. Olen noin 184 cm pitkä ja painan 87 kg. Salibandya on tullut harrastettua iät ja ajat, mut siin ei oikeestaan tuu aerobista kuntoa ellei joukkue sitä nyt erityisesti treenaa. Ylimäärästä läskiä siis on ja tarkoitus olisi vähentää noin seitsemällä kilolla, jotta juokseminen ynnä muu reenaus olis helpompaa.

Kyselisin siis muilta laskuvarjojääkäreiltä tai sinne hakijoille (miksei myös muiltakin) treenimääristä ja miten tulisi treenata, jotta kunto kohoaisi tarpeeksi testejä (testeistä tulisi saada hieman yli 30 pistettä) ja palvelusta varten (ja samalla paino laskisi). Lihaskuntoa harjoittelen kaverin valmennuksella, mutta toki siihenkin voi antaa vinkkejä, neuvoja ja omia kokemuksia :)

Tällä hetkellä treenailen salilla lihaskuntoa muutaman kerran viikossa (miten nyt saa kaverin kanssa aikataulut yhteen), ja aerobista liikuntaa lähinnä omatoimisesti, sillä salibandyn kesätreenit ovat lähinnä spurtteja ja pienen matkan kestävyysjuoksuja portaissa ja maastossa. Yleisesti ottaen harjotellaan vain räjähtävää voimaa. Omatoimisilla lenkeillä juoksen yleensä 3-5 kilsaa.

Muutama linkki koskien laskuvarjojääkärikoulutusta (ja testejä):

Pääsyvaatimukset
Fyysisten testien sisältö
Fyysisten testien suoritusohjeet

Lue toi laskuvarjojääkäriksi 2013 läpi nii ei joka vuos noita samoja juttuja tarvii läpi kirjottaa. Mut ite suosittelen pidentämään lenkkien pituutta (3-4krt/vk, 1-2pitkää n10km lenkkiä, 1-2lyhyttä n3km palauttavaa ja 1-2 keskipitkää 4-5km nopeatempoista lenkkiä. Eri variaatioita noista, mut max 4krt/vk että ehtii palautua) ja saamaan sillä läskin vähentymistä aikaan. Sitten kun alkavat testit lähentyä panostat cooperin tulokseen esim jo edeltämainitsemassani ketjussa linkitettyllä juoksijalehden juoksuohjelmalla Paranna Cooperin tulostasi . Joo eli ite oon nyt kesällä uttiin menossa ja crossfittiä voin suositelle juoksun ohelle, vaikka se täällä pakkikksella mielipiteitä jakaakin, itellä se toimi. Ja talvelle hiihto on ehdoton! Kannattaa myös miettiä oikeasti mitä syö ;) Tsemppiä reeneihin.

Kummal kannattaa ruvet juoksemaan 10kg painoliivil olis tukeva? vai sit repul mihi heittää 10kg painon se kyl heiluu siel aika saatanast:rock:? onks ideoit mist sais halval ostettuu 10kg liivin?? tai sit joku reppu mikä painaa 10kg??

voisin harkita ostamista ota yhteyttä!jos saadaan hyvä hinta sovittuu!:puntti: Chrisu_69@hotmail.com :rock:

- - - Updated - - -

Mulla olis ylimääräsenä valintakoerinkkaa melko tarkasti jäljittelevä painorinkka, jolla itse treenasin itseni erikoisjoukkoihin. Kyseessä on yksinkertaisesti LC2 -rinkan ranka, johon on nippusiteillä kiinnitetty 10kg levypaino. Sattuneesta syystä tuolle ei enää tarvetta ole, joten jos jollain innokkaalla treenaajalla on tarvetta, niin rangan+painon+reppuosan voi lunastaa minulta sanotaan 50 euron hintaan - siis takuukestävä rinkka ja treeniväline samaan hintaan!

Vehje sijaitsee Jyväskylässä, mutta voidaan jollain aikataululla toimittaa myös Lahden seutuville.

voisin harkita ostamista ota yhteyttä!jos saadaan hyvä hinta sovittuu!:puntti: Chrisu_69@hotmail.com :rock:

Suositut

Back
Ylös Bottom