Laskuvarjojääkäriksi 2010

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stander
  • Aloitettu Aloitettu
Ikävä lukea hylsyjen kommentteja. Otan osaa. Itselläni oli mukava yllätys kun pääsi sisään. Fyysistä sain kai joku 36 pistettä, mutta soveltuvuuskokeet meni varmaan melko hyvin. Psykologisista en kyllä osaa mitään sanoa. Tuntuu vähän että porukkaa karsitaan jo ihan esim koulumenestyksen perusteella. Lukion hyvillä arvosanoilla käyneenä olin varmaan melko vahvoilla tässä. Mutta tuskin se siitäkään nyt loppupeleissä on kiinni.

Vielä siihen kommentiin että nuo psykologiset testit ovat vuodelta keppi ja kilpi eivätkä mittaa mitään. Eihän tollaset testit tosiaan mitän kovin tieteellisiä ole, mutta saattaa puolustusvoimillakin olla vuosikymmenen kokemus noista testeistä. Puhtaasti tilastotieteellä ne saattaa kattoa vuosikymmenten materiaalia, ja arvioda sen pohjalta, että minkälainen tyyppi loppujen lopuksi on sopivin palveluun. Tiedä sitten.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässä myös yksi sisäänpäässyt. Ne on tosiaan ne psykologiset, mitkä siellä merkitsevät, sillä minä sain fyysisistä 29 tai 30 pistettä ja pääsin sisään. Psykologisten testien tieteellisyyteen en ota kantaa, mutta niin laajoista testeistä löytyy kyllä tiettyjä asioita, jotka vaihtelevat eri hakijoiden välillä ja siltä pohjalta voi muodostaa yleiskuvan hakijan soveltuvuudesta.

Onneksi olkoon vaan sisään päässeille. seuraava vuosi tulee olemaan elämänne paras ja paskin, sen voin luvata. kannattaa pitää kuntoa yllä ja mahdollisuuksien mukaan parantaa heikkouksia ja panostaa kestävyys harjoitteluun.

Tuntuu vähän että porukkaa karsitaan jo ihan esim koulumenestyksen perusteella. Lukion hyvillä arvosanoilla käyneenä olin varmaan melko vahvoilla tässä. Mutta tuskin se siitäkään nyt loppupeleissä on kiinni.

No toivottavasti ei hirveästi vaikuta :D Veikkaisin että siinä koulutodistuksessa tärkeimpänä on liikunnan numero. Voi lievästi ketuttaa jos sitten aikanaan nuo pitkän matikan vitoset aiheuttaisivat hylkäämisen :jahas:

Asia taitaa olla niin, että kaikki vaikuttaa.

Tajusin tossa, kun joku kirjoitti noista törkeenliikenneturvallisuuden vaarantamisesta, että taitaa vaan olla itelläkin sellanen..

Yksi sisäänpäässyt lisää. Tiedoksi niille jotka miettivät hakeako uudestaan niin itse pääsin viime vuonna fyysiset läpi, mutta jäi kiinni PSYKOLOGISISTA ja HAASTATTELUSTA, tänä vuonna pääsin. Kaikki vaikuttaa. Luulen, että sain roimasti lisäpisteitä siitä, että hain viime vuonna jo ja siitä että olen nyt armeijassa.

Itse aion hakea laskuvarjojääkäriksi 2011. Taistelusukeltajaksi olis toisaalta kans aika hienoa päästä, mutta vuosi on liian lyhyt aika valmistautumiseen ja treeniin, vaikka kohta alkaakin parin kk mittainen 10x viikossa treenaaminen mulla. :puntti:

Yksi sisäänpäässyt lisää. Tiedoksi niille jotka miettivät hakeako uudestaan niin itse pääsin viime vuonna fyysiset läpi, mutta jäi kiinni PSYKOLOGISISTA ja HAASTATTELUSTA, tänä vuonna pääsin. Kaikki vaikuttaa. Luulen, että sain roimasti lisäpisteitä siitä, että hain viime vuonna jo ja siitä että olen nyt armeijassa.
eli jätätkö nyt palveluksen kesken ja meet sitten takas inttiin alokas-ajan jälkeen? vaiko käyt ensin loppuun ja sitten vasta? ajattelin ite myös hakea ensvuonna uudestaan vaikka menenki nyt kesällä firmaan. jos on vielä fiilistä.

eli jätätkö nyt palveluksen kesken ja meet sitten takas inttiin alokas-ajan jälkeen? vaiko käyt ensin loppuun ja sitten vasta? ajattelin ite myös hakea ensvuonna uudestaan vaikka menenki nyt kesällä firmaan. jos on vielä fiilistä.

HL siitä päivästä, kun hyväksytään Uttiin ja sitten heinäkuussa 2010 uudelleen palvelukseenastumien. P-kausi käydään samallailla uudestaan kuin kaikki.

Jees, eli samana päivänä kun saat sen kirjeen inttiin, niin oot vapaa lähtemään sieltä kunnes palvelus utissa alkaa. Sut määrätään HSL-lomalle siihen asti.

Olishan toi hieno hakee uudestaan mut heinäkuus jo säkylään ni hiukan tulis palveluspäiviä liikaa imo.. Mites jos pääsis sisään, niin onko se paikka pakko ottaa vastaan?

Oletko varma? Minun tulkintani mukaan täytyisi hakea erikseen muuhun joukko-osastoon, sillä hyväksynnästä tulee palvelukseenastumisMÄÄRÄYS, eli sinut on sen jälkeen määrätty palvelukseen Utin jääkärirykmenttiin. Pääsykokeisiin osallistuminen sisänsä on jo osoitus valinnasta.

Voisko joku vähän valaista noista psyykkisistä testeistä, että millaisia ne käytännössä ovat?

Itehän se perkele rohkeuduin ja pistin ykkösvaihtoehdoks tosiaan tonne uttiin. Tosin vasta ensi syksynä kutsunnat, mutta kun lanketit tuli jo ja ne oli sama jo nyt täyttää. JOS ja JOS mahdollisesti pääsee testeihin, niin paljonko kannattaa varata coopperitestiin juoksumatkaa? Sukellustaidot on, vaikka itse sanonkin niin luokkaa erinomainen... Muutenhan kunto on tämmönen jäykkä podari, vaan eiköhän sitä ehitä reenata ittensä kestävyyskuntoon ennen moisia. Ja kuten moni on puhunut niin noi psyykkiset ne on ne kovimmat mitkä tulee kohtaamaan, niin ihan mielenkiinnosta kyselen vain. :)

[E]

Niin ja lisättäköön tohon sukellukseen, että pari vuotta takaperin tuli sukellettua pituusuima-altaan päästä päähän ja puoleen väliin noin eli eikös se likemmäks 50-60 metriä ole? Kuukaus takaperin pääsin kokeilemaan niin sama reissu ja päästä päähän meni vielä ihan kiitettävästi. :)

Oletko varma? Minun tulkintani mukaan täytyisi hakea erikseen muuhun joukko-osastoon, sillä hyväksynnästä tulee palvelukseenastumisMÄÄRÄYS, eli sinut on sen jälkeen määrätty palvelukseen Utin jääkärirykmenttiin. Pääsykokeisiin osallistuminen sisänsä on jo osoitus valinnasta.
Eikös hakupapareissa lukenut, että paikkaa ei ole pakko ottaa vastaan, jos tulee hyväksytyksi. Miten tuon sitten tulkitsee.. tai sitten muistan ihan väärin.

Voin kertoa psyykkisistä testeistä ErikRJK:n puolesta, sillä käsittääkseni ne ovat LJK:n kanssa lähestulkoon identtiset. Lihaskunto- ja kestävyystestien lisäksi on mm.

Älykkyystestit, eli muutaman tunnin aikana täytetään 5-6 erilaista tehtäväpaperia. Tehtävät sisältävät mm. päässälaskua, mekaanisten koneiden toimintaperiaatteita, erilaisia ratastehtäviä (kun ratas x pyörii myötäpäivään, niin kuvassa näkyvä ratas y pyörii...), mikä-sana-ei-kuulu-joukkoon -arvoituksia jne. Tehtävät on ryhmitelty kategorioittain ja jokaiselle kategorialle on oma aikaraja, läheskään kaikkia tehtäviä ei ehdi tehdä (mutta ei kuulemma pidäkään ehtiä, näin neuvottiin).
Lisäksi mitattiin muistamista, eli piti kuunnella noin 10 minuuttia kestävä katkelma ja vastata sen perusteella tehtäviin. Myös näkömuistia mitattiin näyttämällä taululla mitääntarkoittamattomia sanoja, joista piti mahdollisimman monta muistaa myöhemmin.
Psykologiset testit olivat meillä toisena päivänä lihaskunto- ja kestävyystestien jälkeen. Annettiin kaksi suurempaa nivaskaa kysymyksiä, joita oli yhteensä muistaakseni noin 550. Kyseessä on siis sama P2- eli hulluustesti, mikä täytetään joka varuskunnassa. Lisäksi oli pienempiä kysymyssarjoja, joissa tiedusteltiin mm. mahdollisia sairauksia ja muita vaivoja. Kysymyksiin vastattiin joko "kyllä / ei" tai liukuvalla asteikolla 1-3. Näiden lisäksi oli "jatka lauseita" -tehtävä ja "täytä kuva loppuun" -tehtävä. Näillä ilmeisesti mitattiin sitä, alkaako pääsykokelas täydentämään kuvaan pahoja demoneita vai kukkasia.
Lisäksi oli haastattelu päällikön kanssa. Haastattelu oli siis kahdenkeskeinen. Myöhemmin oli ryhmähaastattelu, johon mentiin viiden henkilön ryhmissä. Ryhmälle annettiin tehtäväksi keskustella jostain aiheesta ja keskustelua arvioimassa oli neljä henkilöä armeijan puolelta. Vinkiksi sanoisin että avaa suu ensimmäisenä ja mieluiten sano vieläpä jotain järkevää. Luonnollisesti kävimme myös terveystarkastuksessa, johon kuului ensin sairaanhoitajan vastaanotto ja sitten lääkärin vastaanotto ja erinäisiä testejä, kuten näön ja kuulon mittausta.

Mitä tuohon cooperin testiin tulee, niin minä juoksen cooperissa noin 3250 metriä jos lähden nyt yksin kentälle. Reppujuoksussa juoksin tasan 12:00 ja ainakin ErikRJK:ssä sitä edelsi kaikki muut lihaskuntotestit. Cooperin kaltaisissa testeissä yleensäkin on paljon kiinni psyykkisestä sietokyvystä, se 3000 metrin kirmaisu todella kertoo kuinka paljon tuonne haluat. :)

Kiitti Eaglez, tosi mukava kun viittit kirjotella näin romaanittain :) Oon miettiny tuota haastattelun painoarvoa, voisko olla varmasti ulkona jos esimerkiksi ei sano sanaakaan (mutta kaikin puolin muuten olisi ok)? Vähä vaikeeta tota on varmaan arvioida..

Itse aion hakea laskuvarjojääkäriksi 2011. Taistelusukeltajaksi olis toisaalta kans aika hienoa päästä, mutta vuosi on liian lyhyt aika valmistautumiseen ja treeniin, vaikka kohta alkaakin parin kk mittainen 10x viikossa treenaaminen mulla. :puntti:

Vuosi ei ole liian lyhyt aika. Niin minullekin sanottiin että puolessa vuodessa et paljoa ehdi mutta tein päätöksen että läpäsen testit ja niin myös kävi, mutta se vaatii sitten sellasta treenaamista että olet valmis ja olet varma suorituskyvystäsi. Kokeile rajojasi, kivaahan se on :) . Enkä ole kilpauimari.

Pitäis kyllä tehdä joku info tästäkin, että tuossa vuodessa pääsee kevyesti sellaseen kuntoon, että läpäisee nuo ljk:n fyysiset testit. Vuodessa saa kyllä ittensä sellaseen +3000m cooper kuntoon kunnosta riippumatta. Itestä se on kiinni.

migeman: "kohta alkaakin" -> Pohdit riittääkö aika ja silti aloitat treenaamisen kohta. Ei näin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom