Laskuvarjojääkäriksi 2008

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NNN
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on sama juttu ku MadRoosterilla. Pelottaa että jos testit ei sujukkaa niinku on suunnitellu eli on siinä hilkulla, että pääsekö vai ei, niin helpommin ne (varmaan)tiputtaa jos on ollu astma pienempänä.:wall: No ei auta muutaku reenata niin paljon että ne ei tiputa!

:david:

Tulin miettineeksi omia "puutteita" tai tekijöitä, jotka saattavat osoittautua karsiviksi. Mieleen tuli sellainen asia jota en ole ennen tullut ajatelleeksi: Mulla on SSRI-lääkitys päällä. Oireet ovat ahdistuminen/obsessoituminen. Pitää yrittää keskustella lääkärin kanssa lääkityksen lopettamisesta.

edit. tai sitten pimittää.

Haluasin kuulla noista psykologisista testeistä vähä lisää. Eli millasta kysymystä siä pukkaa. Ja karsitaanko siä niitten psykologisten testien perusteella porukkaa ihan laidasta laitaan vai onko se vaan oikeesti päävikasten karsimiseksi.
Pitääkö sinne sisään päästäkseen olla yltiösosiaalinen ihmeukko vai kelpaako tavallinen,pääkoppa kunnossa oleva(omasta mielestä :D) jannu.

Tulin miettineeksi omia "puutteita" tai tekijöitä, jotka saattavat osoittautua karsiviksi. Mieleen tuli sellainen asia jota en ole ennen tullut ajatelleeksi: Mulla on SSRI-lääkitys päällä. Oireet ovat ahdistuminen/obsessoituminen. Pitää yrittää keskustella lääkärin kanssa lääkityksen lopettamisesta.

edit. tai sitten pimittää.

Kannattaa varmaan keskustella lääkärin kanssa. Ei kannata terveyttään kuitenkaan uhrata/riskeerata imo. Pimittäminen on sinänsä hankalampi juttu jos lääkitys on päällä, koska luulisin, että jos se tulee selville palveluksen aikana joutuu aika liutaan hankaluuksia.

Noni, pitkästä aikaa.. Treenattu on aika peruskestävyyspainotteisesti ja tuntuu ettei mitään olisi saanut aikaan. Nyt alotetallaan sitten intervallipainotteista juoksukautta. Motivaatiokin ollut aika alhaalla punavihersokeuden takia, mutta onneksi treenistä on apua muuhunkin kuin LJK:hon. Uintia on tullut opeteltua jonkun verran, mutta kaukana vielä tavoitteista. Edes Utin testiä läpi en pääsisi.

aijai... onko nyt siis niin NNN ettet edes hae sinne uttii? vai koitatko säkällä läpästä väritestin? :DD Mites teillä on treenit nyt kesällä onnistunu? eikö ookki muuten rankkaa juosta tälläsil helteillä?? :D kävin äsken juoksee ja olo oli samanlainen ku saunassa! oli sellanen laiska ja saamaton olo... niin ku helteillä yleensäki :P rupesin tässä miettimää, että eihän tota aikaa oo enää ees niin hirveesti testeihin :P eli kaikki rapakuntoset (ELI MÄ!!) treenaa ja piiskaa itteesä nyt koko syksyn armottomasti, että päästää sitte varmasti sisää! :)
Mitä paikkaa olette muuten miettineet 2. vaihtoehdoksi jos ei lykästä uttiin? Itse ajattelin koittaa vielä toisen kerran jos ei onnista, mutta nyt on motivaatio sen verran korkeella, että kyllähän sinne nyt prkl sentää sisää mennää! ;D eiks je?

aijai... onko nyt siis niin NNN ettet edes hae sinne uttii? vai koitatko säkällä läpästä väritestin? :DD Mites teillä on treenit nyt kesällä onnistunu? eikö ookki muuten rankkaa juosta tälläsil helteillä?? :D kävin äsken juoksee ja olo oli samanlainen ku saunassa! oli sellanen laiska ja saamaton olo... niin ku helteillä yleensäki :P rupesin tässä miettimää, että eihän tota aikaa oo enää ees niin hirveesti testeihin :P eli kaikki rapakuntoset (ELI MÄ!!) treenaa ja piiskaa itteesä nyt koko syksyn armottomasti, että päästää sitte varmasti sisää! :)
Mitä paikkaa olette muuten miettineet 2. vaihtoehdoksi jos ei lykästä uttiin? Itse ajattelin koittaa vielä toisen kerran jos ei onnista, mutta nyt on motivaatio sen verran korkeella, että kyllähän sinne nyt prkl sentää sisää mennää! ;D eiks je?

No varmasti koitetaa, ei nyt sentää luovuteta aleta :D Kannattaa iltasi varmaa mielummi alkaa juoksemaa, ku nestehukkaha tuol tulee. Jees, nyt vaa perkele suomalaisel sisul loppuponnistukset. Ainaki ku kaikkensa koittaa ni voi ees jostai olla ylpee :) Nyt reppu selkää ja lenkki läheiselle biitsille ->

Juu tarkotus olis kohta lähteä lenkille. 15km tuskaa ja 27 astetta :kuola:...... Ja jos en pääse uttiin koitan väkisin sukeltajakouluun ja jos en pääse sinne, koitan uudestaan uttiin.

Juu tarkotus olis kohta lähteä lenkille. 15km tuskaa ja 27 astetta :kuola:...... Ja jos en pääse uttiin koitan väkisin sukeltajakouluun ja jos en pääse sinne, koitan uudestaan uttiin.

Ite aattelin koittaa erikoisrajajääkäriks, jos ei pääse uttii. Ei noi vesileikit nii kiinnosta, enkä ees pärjäis niis testeis yhtää, ni ei sukeltajakoulu oikee kiinnosta. Uiminen muutenki aika heikkoo.

Mutta vaikka ei oo hirveen hyvä uimaan voihan sen aina opetella. Viitsimisestä kyse :rolleyes:..... Eihän sukeltajissa oo yleensä kuin pari uimaria, muut ovat harjoitelleet uimisen "alusta " . Uiminen on helppoa jos vähääkään viitsii opetella tekniikkaa. Toi erikoisrajajääkäri tuntuu jotenkin kopioidulta ja hieman ehkä laimealta touhulta :( . Pääseekö siinä tekemään mitään erikoista ?

En millään pysty uskomaan että puolustusvoimat "kopioisi" LJK koulutuksen vain toisella nimellä, ja minkä takia?
Eiköhän asia oo niin että se on syntyny tarpeesta tai tulevia tarpeita ajatellen.
Eikä se muistaakseni ollut juurikaan lepsumpi paperilla mitä vertaili LJK:n testien kanssa.
Immolaanhan (jossa siis on tänä kesänä aloittanut 1. erä erikoisrajajääkäreitä) käy sama testitulos melkein suoraan kuin Uttiinkin.

En nyt ole 100% varma että kannattaa aina tarkistaa rajavartiolaitoksen ja puolustusvoimien sivuilta.

Tässä linkit:
Laskuvarjojääkärit ja
Erikoisrajajääkärit

Edit.
Tossa kun vähän katselin niin löyty tällänenkin sivu:
http://www.mil.fi/perustietoa/julkaisut/varusmies_07_suomi/erikois/

Terve vaan erikoisjääkäreiksi (Ljk) hakevat!

Olen Ljk:n käynyt (1966) ja jonkin verran kuntoilua vieläkin harrastava ikämies, joka on seurannut tätä keskustelua.
Tuntematta tarkalleen tämän päivän sisäänpääsykriteereitä haluan kuitenkin teille kertoa joitakin asioita, joista voisi olla hyötyä.

Uttiin tarvittiin minun aikanani ja varmaan nykyisinkin terveitä, hyväkuntoisia ja psyykkisesti vahvoja miehiä ja naisia.

Nykyään hyväkuntoisia hakijoita riittää, joten uskoisin psykon olevan varsin tärkeän valintakriteerin. Ramboja sinne ei haluta, vaan hyvällä itsetunnolla varustettuja korkean stressin sietokyvyn omaavia sitkeitä taistelijoita.

Kun itse aikanani hain Ljk:hon, testit suoritti Psykofysiologinen laitos Tilkan sotilasairaalassa ja olivat samat kuin sotilaslentäjille.
Myöhemmin siirryttiin Ljk:n henkilöstön laatimiin ja valvomiin testeihin, jotka vastaavat paremmin laskuvarjojääkärikoulun tarpeita.

Tämän palstan keskustelusta olen saanut kuvan, että suurin huolenaihe olisi tarvittavan kunnon aikaansaaminen testitilaisuuteen.

Hyvä yleiskunto, lajimonipuolisuus sekä pitkäkestoisen rasituksen sietokyky ovat kova sana hakijoita karsittaessa. Lihasmassasta ei ole kuin haittaa. Tätä eivät ehkä kaikki ole oivaltaneet, ennenkuin ovat juosseet pitempiä matkoja.

Jos hakija selviää kuntotesteissä kohtuullisesti ja psykon puolelta löytyy tarpeisiin vaadittavat ominaisuudet, on läpimenon todennäköisyys jo varsin suuri.
Mitä nämä psyykkiset ominaisuudet sitten voisivat olla?
-erikoissotilaan tulee omata terve itsetunto.(ei tarkoita itsensä korostamista)
-hänen tulee olla hyvä joukkuepelaaja.
-hänen tulee olla empaattinen (osata asettua muiden asemaan).
-omata korkea stressin sietokyky
-korkea älykkyysosamäärä ei ole rasite.

Voi olla, että tästä on nyt jäänyt jotain pois, mutta ajatuksena on löytää tehtäviin ihmisiä, jotka pystyvät vaikkeissa olosuhteissa selviämään annetuista tehtävistä mahdollisimman pienin tappioin.
Eli laskelmoiva harkintakyky on poikaa. (Korostan, että Ramboilu ei vie pitkälle).

Psykologiset ominaisuudet ovat suurelta osin synnynnäisiä, joita voi
jossain määrin opetella elämän kautta, jos sittenkään. Testitilanteessa voi kuitenkin ajatella rauhassa, mihin tehtävään olen hakeutumassa ja mitä odotusarvoja hakijoilla minuun on.

Toivottavasti tästä on hakijoille edes pientä vinkkiä.
Toivotan menestystä ja kaikkea hyvää.
Meillä oli tapana sanoa, että hyppy on parasta mitä voi kokea housut jalassa (nykyään kylläkin jo vanha slogan).

Mielellään jatkan keskustelua ja jaan ilmaisia neuvoja, jos vaan riittää mielenkiintoa.

Andy
Saapumiserä 5

-

Terve vaan erikoisjääkäreiksi (Ljk) hakevat!

Terve ja tätä olen odottanutkin, jos joku vanha jääkäri jaksas/huomaisi tulla tarinoimaan tänne! :thumbs:

Tämän palstan keskustelusta olen saanut kuvan, että suurin huolenaihe olisi tarvittavan kunnon aikaansaaminen testitilaisuuteen

Taitaa olla tämä nykynuoriso itseni mukaan lukien huonompikuntoista kuin silloin "ennenvanhaan". Tämän vuoksi on ponnisteltava kovasti ennen testejä. Mutta eihän tälläisesta motivaattorista tietenkään haittaa ole ja pitäisi isommalle osalle nuoria saada tämmönen kannuste liikkumaan!

Tomppa,
Kiitokset vaan palautteestasi!
Oletko hakemasa Uttiin?
En nyt vaan ole mikään konsultti, vaan tavallinen jotostelija, joka luulee tietävänsä asiasta jotain. Voit soittaa koska tahansa 040 59 55 290. Tämä kirjoittaminen ei vanhalta sissiltä luonistu niin helposti. Kaikki asiasta kiinostuneet ovat tervetulleita jutustelemaan.
Andy

Omaa aitoa puhelinnumeroaan ei kannata kirjoitella julkisille palstoille, ihan näin omaa yksityisyyttäsi ajatellen Ljk 66.

Kiitokset myös aiemmasta, kattavasta vastauksestasi.

Kyllä itse ainakin oon enemmän huolestunu niistä psyko-testeistä, kuin fyysisistä, sillä aikaa on testeihin kuitenkin niin paljon, että fysiikka puolen saa kuntoon aika varmasti. Itseäni häiritsee epävarmuus siitä mitä psykologiset testit sisältää (eli ihan suorat esimerkit olis kivoi) ja olisi myös mukavaa jos joku kertoisi mitä siellä suunnilleen kannattaa vastata mihinkin kysymykseen...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom