Laskuvarjojääkäriksi 2008

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NNN
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites teil uinti sujuu ? Mil tyylil aiotte sit testeis uida ? Ja onks jollain rintauinnil mahollist pärjätä niis testeis ? Vapaauintii pitäs alkaa opetelee, ku rintauintii nyt o aluks vaa opetellu ja siinäki viel paljon parannettavaa.

Itse uin rintauintia, saan sillä sen kaks pistettä. Kroolia en osaa uida oikein, en jaksa paahtaa sitä täysiä paria altaanmittaa enempää eikä vauhti ole mitenkään nopea.. Tietysti krooli olis nopeempi jos sitä osais, mut mulla se ainakin vaatis hirveen harjottelun ja se 3 pistettä on jo aika vaikea saada, siinä pitää ihan oikeasti osata uida ja hyvin

Mites teil uinti sujuu ? Mil tyylil aiotte sit testeis uida ? Ja onks jollain rintauinnil mahollist pärjätä niis testeis ? Vapaauintii pitäs alkaa opetelee, ku rintauintii nyt o aluks vaa opetellu ja siinäki viel paljon parannettavaa.

Kroolia on tullut reenattua ja ihan hyvinhän se on lähtenyt alkuun. Tyyli riippuu aika pitkälti siitä kuinka paljon sitä lössiä siinä altaassa on samaan aikaan :)

2 pistettä rintauinnilla on jo hyvin. Ootko kaua treenaillu sitä varten ? Eiks se oo jotain 2min/100m nopeudel ?

15 min pyrähdyksiä ilman pysähdyksiä yleensä 2 kertaa pienellä tauolla. Ei oo tullu ehdittyä kun vasta joku 3vkoa treenattua 2-3 kertaa viikossa. Kesällä olis tarkotus aloittaa intensiivisempi treeni jos jalka on kunnossa.

Ite uin vaan 50-100 metrii putkee ja sit pientä taukoo, ku tekniikka treenin. Hengitys niin pieles, ku väsyy tosi nopeesti. Huomaa vaa ku tuntuu ettei happee kerkee saamaa tarpeeks ja sit sen takii väsyy koko kroppa. Ja oon siis treeniny vast vaan rintaa. Mut koko aja mennää parempaan suuntaan :)

50-100 metriä on ihan hyvä matka hengityksen opetteluun. Ei kantsi kauheesti stressata tässä vaiheessa vaikkei täydellisesti meniskään. Koko vuosi aikaa treenata.

Vanhana kilpauimarina osaan sanoa, että oikeaoppiseen krooliin ei paljon tekniikkaa vaadita. Enemmän sitä tekniikkaa rintauinnissa tarvitsee. Luultava syy miksi moni on huono kroolissa on ,että oikeaoppisen kroolin sijasta käytetään ns. "tarzania", eli pää pinnalla koko ajan ja kädet kauhoo hullun lailla. Pää vaan veden alla ja opettelette itsellenne sopivan hengitys tahdin, esim. itselläni joka kolmannen käden työnnön jälkeen haukkaan äkkiä happea....

Vanhana kilpauimarina osaan sanoa, että oikeaoppiseen krooliin ei paljon tekniikkaa vaadita. Enemmän sitä tekniikkaa rintauinnissa tarvitsee. Luultava syy miksi moni on huono kroolissa on ,että oikeaoppisen kroolin sijasta käytetään ns. "tarzania", eli pää pinnalla koko ajan ja kädet kauhoo hullun lailla. Pää vaan veden alla ja opettelette itsellenne sopivan hengitys tahdin, esim. itselläni joka kolmannen käden työnnön jälkeen haukkaan äkkiä happea....

Hengitystekniikka on osa tekniikkaa, eikö? :)

No on se tekniikkaa mutta jos ei sitä osaa ni on aika outoa.. kyllä mun mielestä se hengitys on ihan luonnollinen asia ;)

Mulle on aina rintauinti ollu helpompaa, en tiedä mikä siinä on. Kouluski kaikki muut vetäny kroolia, enemmän tai vähemmän hyvällä tyylillä, niin meikä sielä leikkii sammakkoa :D Mutta hyvin se on toiminu, parhaimmille uimareille oon aina kyllä hävinny kun ne on vetäny kroolia mut varsinkin pitemmällä matkalla pystyn vetämään rintauintia vaikka kuinka kauan ja vielä ihan kohtuuvaudilla.. mitähän uinticoopperis oon vetäny, 550m-650m, en oikein muista mitä siinä yleensä vedetään..

Periaattees uin kyllä kroolia "oikeaoppisesti", naama pohjaa kohti ja kainalosta ilmaa, mut jokin siinä kusoo: potkut, kädenveto..? Itse epäilyn juuri potkuja, tuntuu että en saa niihin millään voimaa.

200m on kuiteski niin lyhyt matka et kyllähän kroolista hyötyis. Joka kertaa oon kuitenki saanu rintauinnillaki ajan siihen 3.40-3.55, et en tiedä kannattaako sitä kroolia sit edes opetella. Kuinkahan utissa, minkälaisia uintijuttuja sielä vedetää? Pitäisköhän sielä jostain syystä osata kroolata?

Mulle on aina rintauinti ollu helpompaa, en tiedä mikä siinä on. Kouluski kaikki muut vetäny kroolia, enemmän tai vähemmän hyvällä tyylillä, niin meikä sielä leikkii sammakkoa :D Mutta hyvin se on toiminu, parhaimmille uimareille oon aina kyllä hävinny kun ne on vetäny kroolia mut varsinkin pitemmällä matkalla pystyn vetämään rintauintia vaikka kuinka kauan ja vielä ihan kohtuuvaudilla.. mitähän uinticoopperis oon vetäny, 550m-650m, en oikein muista mitä siinä yleensä vedetään..

Periaattees uin kyllä kroolia "oikeaoppisesti", naama pohjaa kohti ja kainalosta ilmaa, mut jokin siinä kusoo: potkut, kädenveto..? Itse epäilyn juuri potkuja, tuntuu että en saa niihin millään voimaa.

200m on kuiteski niin lyhyt matka et kyllähän kroolista hyötyis. Joka kertaa oon kuitenki saanu rintauinnillaki ajan siihen 3.40-3.55, et en tiedä kannattaako sitä kroolia sit edes opetella. Kuinkahan utissa, minkälaisia uintijuttuja sielä vedetää? Pitäisköhän sielä jostain syystä osata kroolata?

Ei ainakaan pääsyvaatimuksissa lue muuta kuin, että pitää se 200m vetää vaadittuun aikaan. Ei sitä tositilanteessakaan ruveta 40kg kamaa päällä mitään kroolia uimaan, mutta parantaa se testitilanteessa ainakin nopeutta.

Tuli just tossa hokattua että eihän noista testeistä pääse läpi juuri kukaan hakeneista :) ...eikös niitä joka vuosi läpäise joku 130-150 ? Eli jos vähän päälle 80 otetaan niin on pirun hyvät mahkut päästä sisään :rolleyes:

Tuli just tossa hokattua että eihän noista testeistä pääse läpi juuri kukaan hakeneista :) ...eikös niitä joka vuosi läpäise joku 130-150 ? Eli jos vähän päälle 80 otetaan niin on pirun hyvät mahkut päästä sisään :rolleyes:

Minkä perusteella tollasen päätelmän teit?

pääosa tais vetää kroolilla mut kyllä siellä jotkut ui rintaaki. Siinä ei tosiaan oo niin kauheesti sitä tilaa ni se hidastaa pikkusen ku joutuu vähän kattoo ettei ihan täysin vedä toista päin.

Ja normi on ihan oikeessa tossa, meiän päivänä fyysiset läpäs joku 40 ni yhteensä niitä varmaan läpäs just se 130-150.

http://www.mil.fi/ruotuvaki/?action=read_page&pid=87&aid=1399#

tuollahan se näköjään lukeekin

Olen kyllä aika täydellisesti uintiharjoittelut unohtanut, mitä nyt kerran taisin käydä uimassa sinä päivänä kun keksin, että ljkhon vois hakea :-P Kroolia en kyllä osaa oikeastaan ollenkaan, just ja just ehkä satasen verran pinnalla pysyy... Jotenkin vaan tuntuu, että happi loppuu, vaikka joka toisella vedolla henkäsee, ja vettä meinaa mennä suuhun, vaikka kuinka kääntyy melkeen kattoa kohti. Sitten tuntuu, että jalat uppoo melkeen altaan pohjaan asti ja käsivedotkin on kyllä ihan mitä sattuu. Rintauinti puolestaan menee ainakin omasta mielestäni aika puhtaasti, mitään aikoja en ole ottanut, mutta eiköhän uinti ainakin läpi mene silläkin, tosin olisihan se kroolikin mukava oppia...

Olen kyllä aika täydellisesti uintiharjoittelut unohtanut, mitä nyt kerran taisin käydä uimassa sinä päivänä kun keksin, että ljkhon vois hakea :-P Kroolia en kyllä osaa oikeastaan ollenkaan, just ja just ehkä satasen verran pinnalla pysyy... Jotenkin vaan tuntuu, että happi loppuu, vaikka joka toisella vedolla henkäsee, ja vettä meinaa mennä suuhun, vaikka kuinka kääntyy melkeen kattoa kohti. Sitten tuntuu, että jalat uppoo melkeen altaan pohjaan asti ja käsivedotkin on kyllä ihan mitä sattuu. Rintauinti puolestaan menee ainakin omasta mielestäni aika puhtaasti, mitään aikoja en ole ottanut, mutta eiköhän uinti ainakin läpi mene silläkin, tosin olisihan se kroolikin mukava oppia...

Muista pitää kroolissa hapenotossa pään asento mahd. matalana kainalon alta, ettei mene vettä suuhun:kuola: . Luulis kyllä, että sillä rintauinnilla pärjää siellä ja kovaan krooliuintiin tuskin saa edes mahdollisuutta jos siellä on kaikki jannut muutamalla radalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom