Laskuvarjohyppääminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JoAT
  • Aloitettu Aloitettu
Miten noilla kursseilla, hypätäänkö ensimmäiset hypyt tandemina vai pääseekö heti hyppään soolona?

Ei. Tandemhypyt ovat erikseen, omalla hinnallaan. Mikäli suunnitelmissa on vain kokeilla, miltä hyppääminen tuntuu, suosittelen mielummin tandemhyppyä. Pääsee heti yli 3000 metriin eikä tarvitse itse muutako nautiskella matkasta ja näkymistä. Alkeiskurssin 4 hyppyä (tai montako siihen sitten sisältyykään) tehdään narun nokassa muistaakseni 1200metristä, vapaapudotusta muutama hassu sekunti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei. Tandemhypyt ovat erikseen, omalla hinnallaan. Mikäli suunnitelmissa on vain kokeilla, miltä hyppääminen tuntuu, suosittelen mielummin tandemhyppyä. Pääsee heti yli 3000 metriin eikä tarvitse itse muutako nautiskella matkasta ja näkymistä. Alkeiskurssin 4 hyppyä (tai montako siihen sitten sisältyykään) tehdään narun nokassa muistaakseni 1200metristä, vapaapudotusta muutama hassu sekunti.

Miten pian pääsee itsenäisesti hyppäämään 3000 metristä jos lähtee liikkeelle tuolta alkeiskursseista ja millon pitää jo hankkia omat varusteet?

Miten pian pääsee itsenäisesti hyppäämään 3000 metristä jos lähtee liikkeelle tuolta alkeiskursseista ja millon pitää jo hankkia omat varusteet?
3000 metriä on hyppykorkeutena jossain 20. hypyn paikkeilla. Ennen tuota ollaan toki 2400 metrissä, joten kyllä sitä vapaapudotusta tulee niissäkin se 30 sekuntia. Varusteet pitää hankkia lupakirjahyppääjän kelpoisuuden aikoihin. Tosin osalla kerhoista on vuokrakamojakin. Meidän kerholla saa kamat lainaan hintaan 4 euroa/hyppy.

Pakkolaukaisut hypätään 1000 metristä.

Tässä lyhennettynä oppilaiden hyppyohjelma. http://www.vaasanlaskuvarjokerho.net/Default.aspx?id=457921

Hyi saatana. En kyllä uskaltais koskaan hypätä ja luottaa siihen että se varjo aukee toivotulla tavalla :D

En mää kyllä muista. Omien varusteiden hankintahan ei riipu hyppyjen määrästä. Yleensä kai niitä hankitaan, kun oppilaskausi loppuu = kaikki suoritukset/eri tasoluokat on käyty läpi. Ne oppilasreput taitaa painaa joskus kaksikin kertaa enemmän kuin omat, joten on mielekkäämpää hankkia varusteet heti, kun tietää jatkavansa harrastusta.

Itse en oikein löytänyt tästä sitä juttua. 10 hyppyä hyppäsin ja sitten vaan ei enää napannut. Vähän ehkä jäi semmonen yliarvostetun harrastuksen maku, kauhee duunaus muutaman minuutin hypyn takia, varjon taikinointi lähinnä.

Hauskin muisto oli kyllä se kun kerran ei meinnannut päästä oikein alas, kovasti oli kuumana päivänä ilmavirtaa ylös ja varjo oli kai mulle ylimitoitettu. Noh tuleehan se toki, mutta kilometristä leijailin tupla-ajan.

Harrastuksen aloittaminen on nuorille aika kakspiippunen juttu. Vaikka kauhea palo olisi päästä taivaalle ja 400€ löytyy taskusta, niin rahaa pitää olla myös sen jälkeen. Helposti menee yli 100€/vkl hyppyihin. Ja mitä enemmän hyppäät, sitä lähempänä on omien varusteiden hankinta eli useita tuhansia euroja. Toinen puoli taas on, että mitä kauemmin odotat, rima kasvaa korkeammalle vanhetessa. (Mikä kylläkin on hieman yleistystä;))
Tuo on kyllä täysin totta ja tiedän, että älyttömiä en myöhemmin pystyisi harrastukselle sijoittamaan opiskeluaikana. Totta kai nälkä kasvaa syödessä ja haluaisi varmasti sitten nopeasti päästä hyppäämään korkeammalta, mutta jos sillon tällöin hyppii niin uskon että homma kyllä onnistuisi taloudellisesti.

Tuohan riippuu ihan siitä pääsetkö alemmilla korkeuksilla vaaditut suoritteet läpi. Eka vapaa oli muistaakseni jostain 1200m:stä 3 sekuntia, jos asento pysyy ja kaikki menee hyvin niin pääset ylemmäs.

Ylempänä taas tulee sitten uusia suoritteita jotka pitää tehdä hyppymestarin mielestä hyväksytysti että pääsee ylöspäin. Siellä tulee erilaisia uloshyppytyylejä, selällään lentämistä, käännöksiä, voltteja, uloshyppypaikan määrittämistä yms. mukavaa. Itse pääsin 3000m:iin tosi nopeasti kun hypyt meni hyvin läpi. Hyppäsin yhden hypyn 3000m:stä vähän etuaikaan kun oikeasti piti hypätä jostain parista tonnista. Olin ainoa oppilas koneessa ja mun piti siis jäädä kyydistä jossain 2000m:ssä kun muut oli menossa 3000m:iin. Oltiin mun korkeudessa kun lennonjohdosta tuli hyppykielto kun finnair oli laskeutumassa, hyppymestari kysyi että pistänkö pahaksi jos noustaan kolmeen tonniin kun turha on kerosiiniä tuhlailla odottelemalla kahdessa tonnissa yhden jampan poistumista.:D En pistänyt pahaksi.

Ehdottomasti mieleenpainuvin hyppy oli hyppymestarin kanssa hypätty eka ryhmähyppy, se vaan on niin vitun siistiä katsella kun se toinen leijuu siinä naaman edessä! Satuin vielä oman varjon avaamisen jälkeen näkemään kun hyppymestari jatkoi vapaata, se oli ihan epätodellisen siistin näköistä kun itse lillut varjon varassa tonnissa ja toinen putoaa sun alapuolella ja heittelee volttia sun muuta! :hyper:

Itse en oikein löytänyt tästä sitä juttua. 10 hyppyä hyppäsin ja sitten vaan ei enää napannut. Vähän ehkä jäi semmonen yliarvostetun harrastuksen maku, kauhee duunaus muutaman minuutin hypyn takia, varjon taikinointi lähinnä.

Ehditkö edes päästä kunnon vapaapudotukseen?

Tuohan riippuu ihan siitä pääsetkö alemmilla korkeuksilla vaaditut suoritteet läpi. Eka vapaa oli muistaakseni jostain 1200m:stä 3 sekuntia, jos asento pysyy ja kaikki menee hyvin niin pääset ylemmäs.

Ylempänä taas tulee sitten uusia suoritteita jotka pitää tehdä hyppymestarin mielestä hyväksytysti että pääsee ylöspäin. Siellä tulee erilaisia uloshyppytyylejä, selällään lentämistä, käännöksiä, voltteja, uloshyppypaikan määrittämistä yms. mukavaa.
Juuri näin. Mulla on seuraavaksi 10 sek vapaa ja 15 sek vapaa edessä. Sitten tulee uloshypyt eri tyyleillä.

3 sekunnin vapaa on 1100 metristä samoin kuin 5 sekunnin vapaa. 8 sek on 1300 metriä ja 10 sek 1400 metriä. Noita seuraava suora uloshyppy on muistaakseni kahden kilsan korkeudelta.

8 sekunnin vapaassa alkoi jo pikkusen vauhti tuntua, on se vaan pojat hieno fiilis. :D

Itellä on ollut kyllä kauan mielessä tuo hyppääminen, harmillisesti oman paikkakunnan kurssit olivat täynnä jo kesäksi. Ainut mikä on vapaana, on tämä NOVA-kurssi, mutta se vaikuttaa vähän kalliille ja turhan hurjalle, kun pitäs hypätä sieltä 3000m ja aukaista ite varjo. Mielummin aloittaa siitä pakkolaukaisusta ja innostuksen kasvaessa siirttyy eteenpäin.

Paljonko muuten maksaa omat varusteet, kypärineen ja laskuvarjoineen?

Itellä on ollut kyllä kauan mielessä tuo hyppääminen, harmillisesti oman paikkakunnan kurssit olivat täynnä jo kesäksi. Ainut mikä on vapaana, on tämä NOVA-kurssi, mutta se vaikuttaa vähän kalliille ja turhan hurjalle, kun pitäs hypätä sieltä 3000m ja aukaista ite varjo. Mielummin aloittaa siitä pakkolaukaisusta ja innostuksen kasvaessa siirttyy eteenpäin.

Paljonko muuten maksaa omat varusteet, kypärineen ja laskuvarjoineen?
Olisin mennyt NOVA-kurssille, jos sellaisia olisi täällä suunnalla järjestetty.

Omat kamat saa käytettynä noin 3000-4000 eurolla. Riippuu tietysti aina siitä mitä ostaa. Paljon enemmänkin saa rahaa tuhlattua.

Homojen hommaa...

Ehkä pitää paskaryöpyn ehkäisemiseksi kertoa, että aivan fiiliksissä ilmoittauduin kurssille, mutta olen heidän mielestään liian lihava. Ei ole kuulemma välineitä lihaville pojille :D. Mietin hetken, että entäs jos hieman skoijaisin apinaa ja ilmoittaisin hieman pienemmän painon, mutta tulin siihen tulokseen et ketäköhän siinä mahdan huijata jos tulen rättinä alas!

Homojen hommaa...

Ehkä pitää paskaryöpyn ehkäisemiseksi kertoa, että aivan fiiliksissä ilmoittauduin kurssille, mutta olen heidän mielestään liian lihava. Ei ole kuulemma välineitä lihaville pojille :D. Mietin hetken, että entäs jos hieman skoijaisin apinaa ja ilmoittaisin hieman pienemmän painon, mutta tulin siihen tulokseen et ketäköhän siinä mahdan huijata jos tulen rättinä alas!

Paljos tuo painoraja onkaan?

edit. Tsekkasin, että taitaa olla 100koogee.. voipi sit unohtaa omalta osalta tuon :D Najs.

Pahasti päässyt katoamaan tämä ketju:)

Elikä heinäkuun alussa alkaisi itselläni Nova-kurssi. Ja todellakin tulee olee makeeta:rock:

Miten muuten nuo kengät, millaisilla olette hypänneet?

Kolmen hypyn veteraanina tykkään että hyppiminen on kivaa ja sinänsä hieno harrastus, mutta hyvin nopeasti tympäännyin kertsillä notkumiseen ja hyppysäiden/saumojen/vuorojen odotteluun. KÄytännössä homma meni silleen että jos oli huono keli eli tuulet oli limiiteissä niin saattoi mennä koko päivä sopivan tuuliraon odotteluun. Jos keli oli erinomainen niin sitten väkeä oli kuin pipoa ja ehkä kerran päivässä pääsi taivaalle. Tähän kun vielä ynnää 80km matkan kotoa kentälle niin harrastus jäi.

Mutta ehkä jonain päivänä sitten vielä..

Ite hyppäsin joskus nuorempana tandem-hypyn 3500 metristä ja olihan se kokemus, jota voin suositella vaikka arvokas onkin. Vuosia myöhemmin kävin kolmen hypyn kurssin, mikä oli sinällään paha pettymys, koska eihän 1000 metrin pakkolaukaisuja voi verratakaan tuohon lähes minuutin vapaaseen pudotukseen. En sitten jaksanut viedä harrastusta sen pidemmälle, tympäsi ne varjon pakkaamiset ja taivaalle katselu ja parempien ilmojen odottelu, liian monta hyppyä olisi pitänyt suorittaa ennen vapaita pudotuksia. Sen sijaan tandem-hypyn voisin käydä hyppäämässä uudestaankin. Kesällä on lisäksi paljon muitakin harrastuksia...

Ite hyppäsin joskus nuorempana tandem-hypyn 3500 metristä ja olihan se kokemus, jota voin suositella vaikka arvokas onkin. Vuosia myöhemmin kävin kolmen hypyn kurssin, mikä oli sinällään paha pettymys, koska eihän 1000 metrin pakkolaukaisuja voi verratakaan tuohon lähes minuutin vapaaseen pudotukseen. En sitten jaksanut viedä harrastusta sen pidemmälle, tympäsi ne varjon pakkaamiset ja taivaalle katselu ja parempien ilmojen odottelu, liian monta hyppyä olisi pitänyt suorittaa ennen vapaita pudotuksia. Sen sijaan tandem-hypyn voisin käydä hyppäämässä uudestaankin. Kesällä on lisäksi paljon muitakin harrastuksia...
Onneks nykyään on noita NOVA-kursseja, joissa aloitetaan suoraan 3000 metristä vapaapudotuksilla. Siellä pääsee heti vauhtiin kiinni. Pakkolaukaisuilla tuo aloittaminen on kieltämättä aika hidasta ja hermoja vaativaa.

Eikä teillä tee yhtään pahaa hypätä aivan saatanan korkealta pienestä aukosta tuntemattomaan? Luulisi, että siinä jo joku vaisto sanoisi, että älä nyt saatana vaan hyppää. Ovathan nuo kai aika turvallisia, mutta luulisi jo sen pienen mahdollisuuden, että jokin menee pieleen kummittelevan takaraivossa. En tiiä oisko itestä moiseen kun oon tämmönen mammanpoika.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom