Laserhiiri tahmaa ja pomppii

Elikkäs tuli ostettua tänään tommonen Logitechin MX400 laserrotta. Paketissa oikein erikseen mainitaan, että toimii kaikenlaisilla alustoilla loistavasti. Ja vitut.

Hiiren kursori liikkuu jotenkin ihan kummallisesti, sitä on aika vaikea selittää, mutta se ikäänkuin tahmaa johonkin kohtiin hetkeksi ja jatkaa sitten taas normaalisti. Kokeilen paria eri hiirialustaa, mutta sama ongelma kummassakin. Jos alustaksi laittaa valkoisen paperin, alkaa rotta elämään ihan omaa elämäänsä ja kursori pomppii miten sattuu.

Missä vika?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No oisko viallinen hiiri? Ensitoimenpiteet, jolla määrität missä vika voi olla:

1. Testaat eri USB portissa hiirtä.
2. Kokeilet Ps2-to-USB-liittimellä.
3. Poista asennetut hiiriajurit/ohjelmisto, ja asenna uudestaan.
4. Etsi netistä uudemmat ajurit
5. Kokeile hiirtä toisessa koneessa

ja viimeisenä Kipaset kauppaa ja vaihtoon.

Hiiret eivät tahmaa millään alustalla, paitsi ehkä peilin päällä.

Editti, ja sitten googletat : common problems with Logitech mx400. Jos jokin yleinen ongelma on hardiksessa, niin voit olla varma, että joku on jo kysynyt siitä. Ongelman ratkaisun löytämiseksi tarvitsee käyttää vain muutamia minuutteja, kun googlettaa. Vika saattaa löytyä yllättävistäkin jutuista, kuten Windowsin Service Packit yms.

Ainakin minulla optinen hiiri teki tuota nimenomaista tahmausta (liikkeui, jumittui hetkeksi, jatkoi liikkumista, jumittui hetkeksi....). Kyseessä on logitechin näppis+hiiri-yhdistelmä ja mun tapauksessa nykiminen johtui siitä, että mulla oli sekä vastaanottimen PS/2- että USB-liitin samaan aikaan kiinni koneessa. Kuitenkin riittää, että vain USB-liitin on kiiinni, se kuljettaa sekä hiiren että näppiksen signaalit. Kun irrotin PS/2- liittimen koneesta, nykiminen lakkasi.

Eikös siinä logitechin piuhassa aina lue että "Only connect either ps/2 or usb to the computer, not both" tjsp ;)

Kyseessä on langallinen versio, joten signaaleista ei ainakaan ole kyse.

Ongelma tuntuu kyllä lyhyen testauksen perusteella liittyvän hiiren alustaan. Tämä vaan vähän ihmetyttää, kun ohjeissakaan ei mainita mitään siitä, että pitäisi olla joku tietty väri/materiaali.

Olis pitänyt ostaa pallohiiri prkl.

Minkälaisilla hiirimatoilla oot hiirtä kokeillu? Oliko niissä jotain kuvia tai tekstejä?
Joskus kaverilla tökki ainakin hiiri kun ei ollu yksivärinen matto.

Viimeksi muokattu:
Näis laserhiirissä on kuulemma vähä tällästä :/

Kävin viemässä hiiren tänään takaisin kauppaan ja myyjäkin totesi, että paskanahan se on. Taisi olla ensimmäinen kerta, kun meikäläisen kohdalle sattuu viallista kulutuselektroniikkaa. Toisaalta ihme, että olen näinkin kauan säästynyt maanantaikappaleilta.

Vaikka ongelma onkin jo korjaantunut hiiren vaihdolla, niin pitää vielä todeta tulevien vastaavien tapauksien varalta, että vaikka kuinka mainostellaan, että toimii kaikilla pinnoilla, niin monesti hiiren kursorin pomppimiseen on syynä juurikin jokin vaikeasti luettava tai heijastava pinta. Tuo tietty selviää helposti kopaisemalla parilla erilaisella pinnalla. Itse ostin mm. joskus laserhiirelleni uuden hienon hiirimaton, mutta eipä ko. hiiri enää toiminutkaan mitenkään järkevästi tuolla matolla, vaikka molemmissa tuotteissa niin vakuuteltiin. :anssi: oli se.

Mulla on Logitech MX1000 -laserhiiri ja ongelma sellainen, että kursori hyppää aina satunnaisesti noin tuuman verran ylöspäin. Vain silloin kun sitä liikuttaa ylöspäin. Ajureiden päivittämisestä/uudelleenasennuksesta ei ainakaan ole ollut apua. Todella vittumainen esim. Photoshopissa tämä ongelma.

Back
Ylös Bottom