Lapsia, aikuisia ja kurinpitoa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Reason
  • Aloitettu Aloitettu
Itelläni juurikin tilanne päällä eli naapurin muksujen kanssa tullu vaikeuksia.
Eihän mun omatkaan mitään enkeleitä oo, mutta rajat niillä on (mitä ne jatkuvasti yrittää mitä kieroimmilla tavoilla venyttää). Eli lasten vanhemmat on pahasti alkoholisoituneita ja muksut syvästi hakattuja/ heitteillejätettyjä.
Äiti istuu lähipubissa päivät ja muksut riehuu kotona päivät.
Aikaisemmin katsoin ettei minulla ole oikeutta asioihin puuttua, mutta alkaa mielipide pikkuhiljaa muuttua.. Eli heidän nuorimmaisensa (8v) tykkää piinata meitä. Lapsia, aikuisia kaikki käy. sylkee lasten uima-altaaseen heti kun se on täytetty, heittelee kiviä ikkunoihin, oviin, päin.Huutelee herjauksia mitä uskomattomimmalla kielellä ympärivuorokauden,nukkuma-aikoja kun ei ole.
Kuvitelkaa erittäin siro hoikka vaaleahko hiuksinen tyttö joka puhuttelee äitiään vitun lehmäksi( useimmiten käytetty) ja kääntyy ympäri ja huutelee naapurin tädit järjestään huoriksi, paskaperseiksi, ym. Ihanaa, eikö?
Oonkin miettiny täyttääkö "vaatimukset" ilmoitukseen?
Lapsilla ei enää näy jälkiä hakkauksesta (isä muuttanu pois), päivät ne on oman onnensa nojassa, ja kotona äiti juo kavereiden kera.
Yritin itse puhua lasten äidille tilanteen sietämättömyydestä tytön terrorisoidessa, mutta vastaus oli " pidä vaan huolta omistas, ei ne mitään syyttömiä ole"
Komentaa ei niitä voi, en ole ainoa joka on yrittäny. Yritin jopa vuoden ajan vain niellä ja olla kiltti sille likalle, mutta paskaa sato niskaan vaan. Pääsi mukaan meidän kanssa uimaan ja kaikkee, mutta palkinnoksi vain varasti meiltä . Tää muuten varastaa aina kun silmä välttää, joten olen kieltänyt meille tulon kokonaan, myös pihalle, kun ei muu auttanut.
Alkaa tuntua aika voimattomalta jo, kun ei voi mitenkään vaikuttaa tilanteeseen, on vaan kärsittävä...:wall: Mitä tehtävissä?
Meiän perhe ei ole ainoa jota terrorisoidaan sen tytön toimesta, vaan perheitä on yhteensä 5 joista 1 muutti just hiljattain pois alueelta.
Muuttoko on ainoa vaihtoehto?
Lyödäkään ei haluais, vaikka onkin likalle tutuin kurinpitotoimenpide...:whip:
Kun en omiakaan hakkaa, niin miksi pitäis naapurinkaan???

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itelläni juurikin tilanne päällä eli naapurin muksujen kanssa tullu vaikeuksia.
Eihän mun omatkaan mitään enkeleitä oo, mutta rajat niillä on (mitä ne jatkuvasti yrittää mitä kieroimmilla tavoilla venyttää). Eli lasten vanhemmat on pahasti alkoholisoituneita ja muksut syvästi hakattuja/ heitteillejätettyjä.
Äiti istuu lähipubissa päivät ja muksut riehuu kotona päivät.
Aikaisemmin katsoin ettei minulla ole oikeutta asioihin puuttua, mutta alkaa mielipide pikkuhiljaa muuttua.. Eli heidän nuorimmaisensa (8v) tykkää piinata meitä. Lapsia, aikuisia kaikki käy. sylkee lasten uima-altaaseen heti kun se on täytetty, heittelee kiviä ikkunoihin, oviin, päin.Huutelee herjauksia mitä uskomattomimmalla kielellä ympärivuorokauden,nukkuma-aikoja kun ei ole.
Kuvitelkaa erittäin siro hoikka vaaleahko hiuksinen tyttö joka puhuttelee äitiään vitun lehmäksi( useimmiten käytetty) ja kääntyy ympäri ja huutelee naapurin tädit järjestään huoriksi, paskaperseiksi, ym. Ihanaa, eikö?
Oonkin miettiny täyttääkö "vaatimukset" ilmoitukseen?
Lapsilla ei enää näy jälkiä hakkauksesta (isä muuttanu pois), päivät ne on oman onnensa nojassa, ja kotona äiti juo kavereiden kera.
Yritin itse puhua lasten äidille tilanteen sietämättömyydestä tytön terrorisoidessa, mutta vastaus oli " pidä vaan huolta omistas, ei ne mitään syyttömiä ole"
Komentaa ei niitä voi, en ole ainoa joka on yrittäny. Yritin jopa vuoden ajan vain niellä ja olla kiltti sille likalle, mutta paskaa sato niskaan vaan. Pääsi mukaan meidän kanssa uimaan ja kaikkee, mutta palkinnoksi vain varasti meiltä . Tää muuten varastaa aina kun silmä välttää, joten olen kieltänyt meille tulon kokonaan, myös pihalle, kun ei muu auttanut.
Alkaa tuntua aika voimattomalta jo, kun ei voi mitenkään vaikuttaa tilanteeseen, on vaan kärsittävä...:wall: Mitä tehtävissä?
Meiän perhe ei ole ainoa jota terrorisoidaan sen tytön toimesta, vaan perheitä on yhteensä 5 joista 1 muutti just hiljattain pois alueelta.
Muuttoko on ainoa vaihtoehto?
Lyödäkään ei haluais, vaikka onkin likalle tutuin kurinpitotoimenpide...:whip:
Kun en omiakaan hakkaa, niin miksi pitäis naapurinkaan???

Todellakin kannattaa ottaa tuon perusteella yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin, pelkkä ilmoitus ei edes välttämättä takaa huostaanottoa...mut ei ne viranomaiset tiedä tilanteesta, jollei joku ilmoita! Yksityinen ihminen voi tehdä ilmoituksen myös nimettömänä...

Olin itte inttivuoden jälkeen pari vuotta Itä-Helsingissä erityisluokan (lue: ennen tarkkailuluokka) opettajana, ja täytyy kyllä sanoa, että homma vaatii mammutin kokoisen luonteen. Niin nuorena en tajunnut hevon persettä minkäänlaisista kasvatusopeista tai - nikseistä, mutta tärkeimmät asiat, mitä riehuvan lapsen kanssa käyttäytymisestä huomasin, oli:

1. Lapsi palkitsee aikuisen osoittaman kiinnostuksen
2. Lapsi huomaa SAMANTIEN kun aikuinen laskee suojauksen

... ja kun muksu pääsee kerran sen suojauksen läpi, niin kyllä se sitten osaa liikkua ja pistää. Ja tyrmätä. Molemman kantapään kautta tuli kyllä opittua.
(***noin kolmenkymmenen sekunnin pituisen HIIIILJAAAAA!!! -huudon pituinen huokaus***)

3. Muksut on muovailuvahaa. Jopa opettaja pystyy tekemään luokasta (toki vaan kouluajaksi) itsensä näköisen (ja vissiin meni ihan lain puitteissa...). Ääritapaukset toki tempoo hermojännettä iiiihan mukavasti.

EDIT: 4. Mitä enemmän annat siimaa, sitä enemmän ne nykii.

Aiheesta: Kotopuolessa tuli joskus vähän liian rankka selkäsauna naapurin sedältä. Seurauksena sai ensin naapurin setä selkään ja sen jälkeen sain itse.

Voin vain kuvitella (sinkkumies, ei lapsia, -leidit huom.), miltä vanhemmasta tuntuu, jos on olemassa edes mahdollisuus, että omaan lapseen kohdistuu pahoinpitely.

Ja se kurin käsite sitten. Uskon ja vilpittömästi toivon, että lapselle on mahdollista opettaa ihmisten kunnioittamista ilman väkivaltaa, ja olen nähnyt tästä pari loistavaa esimerkkiä ihan omassa kaveripiirissä. Toisaalta, hyviä esimerkkejä on myös rasavilleistä, joista usean, rakkaudella annetun, mutta aiai, niin kirvelevän selkäsaunan jälkeen on tullut tosi hyviä tyyppejä.

Mene ja tiedä, kyllä se tulevaisuus joskus jännittää ja pistääpi huokailemaan.

Kerran se kaatoi sinistä maalia ämpärillisen tukkaansa. :D
:rock: Ihmispensseli!

nyt on liian myöhä et jaksaisin kommentoida aikasempia vastauksia, hyvältä kyl vaikuttaa monien asenne.

se vaan ihmetyttää miten nää kurittomat, lapset tai aikuiset, luulee et maailma toimii? jos kaikki vaan vittuilis toisilleen, paskois naapurin pihalle yms. muuta paskaa nii vois maailma olla kyl kurja paikka. sitä vaan mietin et mistä tämmönen asenne voi tulla? lopuks viel malliesimerkki nykyihmisestä:
asenne_kohdallaan.jpg

Mitä enemmän annat siimaa, sitä enemmän ne nykii.

Joo, itellä 6 ja vajaa 4 vuotiaat pojat ja kyllä se siima pitää aika tiukalla olla kokoajan :D . Ite aina yritän perustella asiat, vielä siten, että se kuullaan ja menee läpi, mutta kyllä tossa 4-5 kehotuksen/käskyn jälkeen tulee sit jo pakote, ihan kuin koirien kanssa. Mutta vasta sitten, kun tietää, että kohde, jolta asiaa vaaditaan, TUNTEE Ja YMMÄRTÄÄ vaatimuksen. Ja äitiä ei tartte lopullisesti uskoo, kun ei tuu sitä pakotetta vielä 10 kehotuksen jälkeenkään :)

Ja Korson keskus: Make perkele, mikä vastaus :curs:

Hulluahan tuo on. Luulisi poliisien tarjonneen pullakahvit miehelle (esimerkillisestä nuorison ohjauksesta), joka oli lasten kanssa itsekkin pelaamassa, sillä välin kun toisen seurueen unelma vanhemmat tulevat ravintolasta huutelemaan miehelle ajatuksiaan.

Mutta enpä tilannetta ihmettele lainkaan. Olen vetänyt useamman ala/yläasteen liikuntatunnin viimeisen kahden vuoden aikana. Jos tunnilla on joku tenava joka tunnin alkuun kertoo mielipiteensä näin: "haista sinä vittu, ei mun tarvi tehä mitää". Siinä kun sitten sanot että kyllä se mulle passaa, jos et osaa kieltäsi pitää kurissa ja liikunta ei kiinnosta, ole hyvä ja istu nurkkaan ja pidä turpasi kiinni tunnin ajan. No, alta viiden minuutin alkaa uusi häiriköinti salin nurkasta yleensä. Uudestaan komennuksen jälkeen alkaa huutelu että: "mun isä on sanonu ettei mun tarvi, jos en halua ym."

Ja ikävä kyllä näin on. Nämä komennetut kullannuput kertovat kotonaan, että heidän on "käsketty olla hiljaa ja häiritsemästä muita". Ja kohta soi puhelin kun Herra esimerkki isä/äiti soittaa ja kertoo ettei heidän kullannupulleen tule ääntä korotta taikka käskyjä antaa!!! Siis soittavat opettajalle/ohjaajalle, ettei heidän lastaan saa komentaa!! Voin vain kuvitella, minkälaisia nämä nuoret ovat kymmenen vuoden kuluttua...

edit. sen verta lisäten, että itse olen saanut sellaisen kasvatuksen että vanhempia kunnioitetaan, riippumatta heidän asemastaan ym. Ahvena antoikin jo esimerkin kuinka tilanteet ennen sujuivat....

Ota huomioon, että tämän tapauksen kullannuppu oli neljävuotias eikä mikään röökiä vetävä rääväsuu. Tämä siis kommentoimatta tilannetta muuten.

Muistan kun joskus 14-15 vuotiaana olin mummolassa jossain juhlissa. Siellä oli joku 10v pentu joka riehui RAUTAPUTKEN kanssa. :D

Se tuli lyömään sillä putkella minua ja kaveria reisiin, niin otettiin se putki siltä pois ja nostettiin jonnekin korkealle että se ei saanut sitä enää. Tämä pentu meni sitten mummolle itkemään ja mummo tuli meille valittamaan että antakaa se putki takaisin sille pennulle kun ei se niin kovaa lyö :D

Jesuiitta: -Toki, mutta mielestäni on ihan oikeen hieman ravistaa niskasta(ei repiä/riuhtoa!), jos tenava useiden käskyjen jälkeen jatkaa mm. muiden lasten housujen alas kiskomista.
Missään nimessä en kannata fyysistä rankaisemista sanan varsinaisessa merkityksessään, mutta mielestäni jutussa ollut tapaus oli "käytöstapojen ohjausta kädestä pitäen" mikä mielestäni on oikein ja jopa suotavaa tuollaisissa tapauksissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom