Lapsia, aikuisia ja kurinpitoa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Reason
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä se vastuu lapsen käytöksestä on vain ja ainoastaan vanhemmilla. Käyttäytymistä - niin hyvässä kuin pahassakin - lapsi varmasti oppii muualla, mutta opetuksesta vastaavat kyllä vain vanhemmat.

Tottakai vastuu on viime kädessä vanhemmilla (en ole muuta väittänytkään), mutta esimerkiksi perusopetuksen tehtäviin kuuluu myös kasvatus.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihmeellistä kyllä, mutta muistaa sitä omastakin lapsuudesta, kun oli näitä "kiusaajien" vanhempia vanhempainilloissa, niin helvetti ne on sinisilmäisiä. "Ei meidän reiska ainakaan ole kiusannut ketään".
Meillä oli juuri toisinpäin. Kun koulusta soitettiin isän työpaikalle, niin ennenkuin oli rehtori edes asiaansa kunnolla esitellyt, niin ukko sanoi että:" Kuulostaa ihan meidän poikien tekosilta. Ovat varmasti olleet koko homman takana!"
Kun oltiin aika villejä ja eläväisiä poikasia silloin nuoruudessa... Että luotto poikiin oli kyllä varma. Mutta vaan sen suhteen, ettei niistä ole muuhun kuin pahantekoon.
Tuosta kurinpidosta sen verran. Kummipoikani on hieman ongelmallinen välillä. Toisin sanoen hermot menee siihen aivan muutamassa minuutissa. Hänen vanhempansa antavat hänelle rangaistuksia, mutta he eivät sitten lopulta niitä toteuta. Poika on oppinut sen ja sanookin aina sitten, kun rangaistus on määrätty:"Ei minun tarvitse sitä kuitenkaan kärsiä:" Meni sitten kerran hermot täysin. Poika oli pilannut koko illan. Kukaan aikuinen ei voinut keskustella hetkeäkään toistensa kanssa. Isänsä ja äitinsä jakelivat rangaistuksia, mutta mitään ei todella tapahtunut. Piti sitten itse paikan isäntänä pistää kummipoika nuhteeseen. Kerroin, mitkä on talon säännöt ja sen mukaan täällä eletään. No poika siihen, että minunpa isä antaa minun tehdä sitä ja tätä. Silloin sanoin, että jos antaa tehdä, niin ensin saa isäsi selkään ja sitten sinä. Ja sanoin saman myös pojan isälle, hyvälle ystävälleni, myös yhtä tiukasti ja kovasti.
Poika rupesi itkemään ja kiukkuamaan yms. Pistin pojan parvelle huutamaan ja sinne se lopulta väsähti. Vanhemmat rupesivat sitten selittelemään myöhemmin, että kyllä heillä kuria pidetään. Kun tuntuu, että ollaan liiankin tiukkoja ja ankaria lapselle. Tosiasiassa siinä perheessä ei ole kurista tietoakaan. Odotan kauhulla sitä, kun kyseinen sankari on murrosiässä. On aivan varma homma, että tulee isoja ongelmia vielä eteen.
Itseäni tuollaisissa vastaavissa tilanteissa eniten vituttaa juuri ne vanhemmat, jotka eivät pidä lapsiaan kurissa. Niille pitäisi ensin antaa todellakin selkään ja sitten vasta kurittomille kakaroille.

Kerrankin mulla on oikeasti jotain sanottavaa johonkin.

Työskentelen itse juuri nyt huostaanotettujen penskojen kanssa. Osa on päihdeongelmaisia, osalla on jonkun sortin käyttäytymishäiriötä jne.
Osalla toki vanhemmat ovat pahempia kakaroita, kuin kersansa.

Kuvitelkaapa, minkälaista on joka päivä yrittää saada 13-vuotiasta tenavaa ymmärtämään rajoja?rajoja, joita hänelle ei ole KUKAAN pitänyt ensimmäisinä 13-vuotena...On muuten henkisesti aika raskasta puuhaa.Joka ikinen päivä samoja asioita, asioita joita itse on pitänyt itsestään selvyytenä jo kakarasta asti. Kuten vanhempien kunnioittaminen, ei saa valehdella yms...

Osa vanhemmista on mielenterveys/päihde/väkivaltaisia/muuten vaan yksinkertaisia, eivätkä ole kykeneväisiä huolehtimaan lapsistaan. Heidän kanssaan pitäisi tehdä yhteistyötä, koska pää pointti koko hommassa on toki se, että lapsi saataisiin sinne minne se kuuluukin:kotiin.

Yheksän kymmenestä ei kuitenkaan sinne koskaan palaa.Tähän kun lisätään sossun paapovat kukkahattutädit, jotka ainakin täällä päin lupaavat lapsille mahdottomia/antavat turhia toiveita kotiin pääsystä...heidän kanssaan tehdään YHTEISTYÖTÄ...

Minun työsopimus loppuu 28.7.Uskon myös vakaasti, että siihen loppuu minun ura ongelmanuorten kanssa, en yksinkertaisesti jaksa tapella ammatikseni joittenkin räkänokkien kanssa.Hatun nosto niille jotka jaksaa:worship:

Nykyään puuttuu KURI,VASTUU PENNUISTAAN ja AIKA lapsille vanhemmilta.

"ei ole koskaan koiran syy, jos se puree jotakin"

Minun työsopimus loppuu 28.7.Uskon myös vakaasti, että siihen loppuu minun ura ongelmanuorten kanssa, en yksinkertaisesti jaksa tapella ammatikseni joittenkin räkänokkien kanssa.Hatun nosto niille jotka jaksaa:worship:

Nykyään puuttuu KURI,VASTUU PENNUISTAAN ja AIKA lapsille vanhemmilta.

Saman saa todeta suurin osa yläasteen opettajista, että hatunnosto vain heillekin :worship:

Tässä kun on katsellut sivusta tämänkin työpaikan "lapsellisia" niin on huomannut, että KASVATUS on ihan tuntematon käsite. Lapsia huolletaan kyllä ja katsotaan että pysyvät terveinä ja hengissä, varmasti osittain myös rakastetaan mutta ei kerrota ja opasteta miten tässä maailmassa kuuluisi elää. Varsinkin ARVOKASVATUS on ihan out. Se vielä opastetaan, miten tie kuuluu ylittää, muttei miksi toisia ei saa huoritella tai muuten kiusata.

Oikein hyvä mieli tulee kun joskus (todella harvoin) kuulee jonkun ihmisen opettavan lapselleen tärkeitä asioita. Esimerkiksi eräs äiti tässä taannoin opetti tytölleen ja tämän kaverille reilun urheiluhengen merkitystä ja oikeudenmukaisuutta. Kyllä lämmitti kuulla :)

Saman saa todeta suurin osa yläasteen opettajista, että hatunnosto vain heillekin :worship:

Parimetrinen koulun kovis tönii opea (160cm) -> jälkkäriä (ehkä) tunti, siinäpä se.

Opettaja tönäisee kovista takaisin, kun kovis yrittää löydä -> kauhea meteli, iltapäivälehtien otsikot, erottaminen virasta, vanhemmat nostavat syytteen pahoinpitelystä...

:david:

Isompaan seurueeseen kuulunut = mustalainen. Jotain medialukutaitoa tieltä jo odottaisin.
Parempi oli varmaan häipyä paikalta kun humalaiset musut alkaa riehumaan puukoin ja puntarein.

Ajatteles jos se niskaan tarttunut mies olikin musta...Vähemmästäkin keskiverto-oikeistolaisen maailma järkkyy :D Poliisikaan ei tiedä kumpaa pitäisi pamputtaa.:hyper:

Mä olen kanssa tehnyt työtä ongelmaisten nuorten parissa ja tullut siihen tulokseen, että ne ongelmat lähtee kotoa, harvemmin mistään muualta. Huono kasvatus saattaa olla monesti myös ns. "isältä pojalle" perittyä. Ja kun kasvatus ei ole onnistunut kotona niin ei se tuskin onnistuu kenenkään ulkopuolisen toimesta. Nuori on pilalla, mahdollisesti tunnevammainen, kuriton ja kärsii koko elämänsä itsestänsä ja aiheuttaa kärsimystä myös muille.

Joskus myös tuntuu että vanhemmat on niin sinisilmäisiä että kun pentu käyttäytyy kotona ok niin se pentu ei voi olla mikään persreikä muuallakaan. Ja mikähän perkule siinä on että siihen oman kakaraan luotetaan liikaa siinä suhteessa?

"Kaikilla asioilla on taipumus järjestyä,jollei otetaan apuun voima......" :whip:
Nooh, ei se loputon mätkiminenkää auta jos ei sitä kasvatusta ole ollenkaan. Mutta kyllä moni lapsi tarttis sen selkäsaanan jonka isä (jos sitä nyt edes oli...) jätti antamatta.
Kotona on vika ja esim. koulussa alkaa olla jo myöhäistä muuttaa niitä tapoja jos kotona ei ole mitään rajoja.
Ja kaikista ärsyttävin piirre joissain penskoissa on se että ketään muita kun iskää ei totella. Koitapa siinä sitten vaikka pitää sitä liikuntatuntia kun ainoa tapa saada kuria on heittää muutama penska pihalle. Ja sit on poliisi ovella seuraavana päivänä...:curs:

Oman kokemuksen perusteella väitän, ettei räyhääjien ja kiusaajien toiminta välttämättä johdu ruumiillisen kurituksen puutteesta. Voi toki niinkin olla. Väitän kuitenkin, että suurin syypää on turvattomuus omien vanhempien luona, esim. alkoholismi ja kotiväkivalta (henkinen ja fyysinen). Purkavat sitten paskaa oloaan muihin. Turvaton kasvuympäristö sillä lapsella on paitsi silloin, kun isä hakkaa kännipäissään ilman mitään syytä, myös silloin, kun jätetään rankaisematta, kun syytä olisi.

Minua on rangaistu "old school" metodeilla aikoinaan useastikin, mutta aina syystä. Esim. kun olin kivittänyt jonkun auton takaikkunan paskaksi, lyönyt naapurin lasta tai karannut jonnekin liian kauas. Omia pikkusisaruksia ei taas juurikaan ole rangaistu fyysisesti, mutta aivan yhtä hyvin oppivat käyttäytymään, kuin minäkin. Eli ei se fyysinen rangaistus mikään korvaamaton ole. Pääasia on, että pahoilla teoilla on seurauksia, ja ne seuraukset perustellaan lapselle.

"Kaikilla asioilla on taipumus järjestyä,jollei otetaan apuun voima......" :whip:
Nooh, ei se loputon mätkiminenkää auta jos ei sitä kasvatusta ole ollenkaan. Mutta kyllä moni lapsi tarttis sen selkäsaanan jonka isä (jos sitä nyt edes oli...) jätti antamatta.
:

No tuo lause on sellainen sisäpiirin "juttu" johon ei tosiaankaan kannata tarttua ja varsinkaan kun sillä ei ole tässä mitään asiayhteyttä...

Oikein hyvä mieli tulee kun joskus (todella harvoin) kuulee jonkun ihmisen opettavan lapselleen tärkeitä asioita. Esimerkiksi eräs äiti tässä taannoin opetti tytölleen ja tämän kaverille reilun urheiluhengen merkitystä ja oikeudenmukaisuutta. Kyllä lämmitti kuulla :)

Joskus on tullu mieleen, että pitäiskö niiden fiksujenkin vanhempien yrittää olla kasvattamatta lapsestaan fiksuja, koska sellanen toiset huomioonottava, empaattinen ja reilu kersahan jää niiden kyrvänimijöiden jalkoihin.

Näinhän se meni lapsena jopa minulla.

Leikin tulitikuilla kerrostalomme kellarissa ja alakerran tuiki tuntematon mies tapasi minut ja kaverini tulitikut kädessä. No niskastahan se otti molempia kiinni ja siinä ei edes auttanut mitkään valitukset. Nimet se kyseli ja sitten talutti minut porukoiden ovelle, josta isä nappasi hiuksista ja kirjaimellisesti kantoi omaan huoneeseen arestiin. Niin se ainakin minulla meni.

Nyt ei saa omalle 7 vuotta nuoremmalle pikkusiskolle kuria mitenkään kun sille on toitotettu että "kellään ei oo lupaa koskea sinuun". Hommahan menee niin, että se haistattaa vittua ja haukkuu homoksi, raapii repii ja puree. Minä nappaan ranteesta kiinni ja vien pois omasta huoneestani niin kohta kuulenkin tämän soittavan äidille tekoitku kurkussa "Tuo löi minua".

Tulos: Minulle huudetaan.

Mihin jäi toimivat kasvatustavat? Ei minun kestänyt käyttäytyä yhtään samalla tavalla. Saati haukkua isää idiootiksi ja ruinata kokoajan jotain helvetin kallista ja turhaa roinaa. Vastaus oli "pidä turpas kiinni ennenku saat selkään".

Joskus on tullu mieleen, että pitäiskö niiden fiksujenkin vanhempien yrittää olla kasvattamatta lapsestaan fiksuja, koska sellanen toiset huomioonottava, empaattinen ja reilu kersahan jää niiden kyrvänimijöiden jalkoihin.

Jaa-a. Idea se tuokin. Itse ainakin näin aikuisena otan joskus ihan piruuttanikin takkiini, koska on niin hyvä hämmäställä tämmöistä sakkia (masokisti :evil: ). Ei kai sitä kuitenkaan kynnysmatoksi tarvitse ruveta. Itsetuntoa ja itsepuolustusta voi opettaa lapsillekin. Sivistyneesti voi käyttäytyä vaikka selkäsaunaa antaisikin :D

Avaudunpa minäkin:

Tuttavalla on 4 vanha muksu. No tämähän on hoitanut asian niin että "iskä ei kiellä" iskä antaa ilmakot ja muut ja haukkuu samalla muiden autoja paskoiksi, seuraus on siinä että kersa kun tulee vanhempien kanssa käymään, täräyttää pikku kullannuppu että "teillä on paska auto" "teillä on paska televisio" jne.
Tämän jälkeen kullannuppu ottaa kärpäslätkän ja hakkaa "paskaa" koiraani sillä.
Sanoin sitten että nyt loppuu se eläinten kiusaaminen. No kullannuppu katsoi iloisesti, hakkasi hetken paskaisella lätkällä ruokapöytää ja heitti sillä sitten koiraa.
Tämän jälkeen omin päin jääkaapille etsimään jäätelöä, mikä ei ole mielestäni kohteliasta lainkaan vaan muun edellä mainitun käytöksen ohella törkeää.
Se on niin että vaikka kersa ei osaa kotona käyttäytyä, niin omassa asunnossani ainakin käyttäytyy ja jos "iskäääää" ei myöskään käyttäydy niin molemmille selkään ja pihalle.
Vika on mielestäni siinä että vanhempia ei kiinnosta, tai sitten yritetään olla pikku valtterin paras kaveri eikä kielletä mitään. Kamala on itku ja poru jos jostain jonain päivänä ilmestyykin jokin julma raakalainen lastenvihaaja joka ei anna jäätelöä silloin kun sitä halutaan tai anna lyödä koiraa kärpäslätkällä kun se on kivaa.

Voin vain kuvitella, minkälaisia nämä nuoret ovat kymmenen vuoden kuluttua....

20 vuoden päästä nämä nuoret ovat arkadian mäellä ja päättävät meidän muiden asioista!! Edellisessä työsuhteessa joutui jonkin verran olemaan tekemisissä nuorten kanssa. Yleinen puhe tyylihän oli vittu sulle sitä ja vittu tätä! Asenteet muutenkin kielteisiä kaikkea auktoriteettiä kohtaan. Monta kertaa mietin mitä näistäkin tulevaisuudessa tulee? Yleisesti ottaen näiden "ongelma" nuorten vanhemmista löytyy se vika. Vanhempien teot ja kasvatus heijastuu niiden lapsiin ja sitten ne käyttäytyy ja toimii miten sattuu. Ei voi tietysti yleistää ja onhan niitä hyvin kasvatettujakin lapsia vielä olemassa jotka osaavat kunnioittaa vanhempia ihmisiä. Nuorena sain monta kertaa isältä ja ukilta selkään remmillä, mutta olin sen ansainnutkin ja ymmärsin että olin toiminut väärin. Ei se selkään saaminen itsestäni ainakaan huonompaa ihmistä tehnyt tai että olisin saanut siitä traumoja.

Ei sillä että kovin fiksu olisin, mutta silti olen ainakin yrittänyt kasvattaa omista lapsista muut huomioon ottavia ja muutenkin ehkä keskimääräistä "paremmin" käyttäytyviä...tytöt on nyt 6/8, enkä jaksa uskoa joutuvani (ainakaan ennen murrosikää :jahas: ) ikinä kuulemaan kummankaan suusta "haista vittu, isi" tms. yhtä fiksua.

Tutun perheen 8v tyttö heitti isälleen viimeksi meillä käydessään "haista paska senkin tyhmä iskä" - ja isin kommentti asiaan oli tympääntyneellä äänellä "älä viitti sanoa noin"...ja varmaan arvaattekin, loppuiko haistattelu siihen... :rolleyes:

Oman kokemuksen perusteella väitän, ettei räyhääjien ja kiusaajien toiminta välttämättä johdu ruumiillisen kurituksen puutteesta. Voi toki niinkin olla. Väitän kuitenkin, että suurin syypää on turvattomuus omien vanhempien luona, esim. alkoholismi ja kotiväkivalta (henkinen ja fyysinen). Purkavat sitten paskaa oloaan muihin. Turvaton kasvuympäristö sillä lapsella on paitsi silloin, kun isä hakkaa kännipäissään ilman mitään syytä, myös silloin, kun jätetään rankaisematta, kun syytä olisi.

Minua on rangaistu "old school" metodeilla aikoinaan useastikin, mutta aina syystä. Esim. kun olin kivittänyt jonkun auton takaikkunan paskaksi, lyönyt naapurin lasta tai karannut jonnekin liian kauas. Omia pikkusisaruksia ei taas juurikaan ole rangaistu fyysisesti, mutta aivan yhtä hyvin oppivat käyttäytymään, kuin minäkin. Eli ei se fyysinen rangaistus mikään korvaamaton ole. Pääasia on, että pahoilla teoilla on seurauksia, ja ne seuraukset perustellaan lapselle.
Juurikin näin...itse työskentelen tällä hetkellä lastentarhanopettajana ja olen aikaisemmin ollut myös lastensuojeluhommissa, ja yleensä kaikissa kokemissani tapauksissa se suurin aggressioiden aiheuttaja on ollut turvattomuus...päiväkodissakin yritetään pitää parin ongelmatapauksen kohdalla erittäin tiukat rajat, mutta aika vaikeata on sitä äidin ja isän roolia korvata. Eri asia on nämä vapaan kasvatuksen saaneet "kullanmurut", heidän pettymyksensietokyky voi olla rajallinen, mutta silti nämä tapaukset ovat aika helposti vielä sääntöjen yms. avulla kurissa pidettäviä.

Aika nopeasti on muuttunut tämä "vanhempi henkilö on oikeassa, häntä pitää totella ja kunnioittaa" periaate päinvastaiseksi. Nykysin taitaa olla sellainen ajatus että mitään ei tarvitse tehdä ja ketään ei totella.

Ei meidän perheessä koskaan ole ketään ympäri korvia vedelty. Mitä nyt hiuksista joskus äiti vienyt. Isä on aina ollu vähän sellanen hiljanen auktoriteetti, mistäköhän sekin lie voimansa saanut.

On jännä nähdä millaisia persoonia tulee kaiken maailman vapaan kasvatuksen ja lesbojen adoptio-oikeuden myötä. Ärsyttää niin suunnattomasti kun näkee näitä vanhempia jotka paapovat tuholaislapsiaan. Viime viikolla kaupassa jonkun pieni enkeli innostui viskomaan kaupassa alimmilta hyllyiltä tavaraa käytävällä. Äiti alkoi korjaamaan tavaroita hyllyyn ja sanoi jotain tyyliin "Ei noin saisi tehdä". Teki itse mieli mennä nostamaan kakara ilmaan ja pitää pieni puhuttelu. Tai vielä parempi soittaa oma äiti paikalle pitämään jöötiä :D
Rakkautta & rajoja :thumbs:

Itse työskentelen myös lasten parissa,ja tuntuu että tämä vapaakasvatus-metodi on vaan lisääntynyt.Lapset saavat rellestää ilman mitään rajoja.Toki suurin osa lapsista on pidetty "kurissa ja nuhteessa".Olisiko niin,että vanhemmat eivät jaksa/tiedä,miten niitä pilttejä täytyisi kasvattaa.

Päiväkodin ja vanhempien yhteistyö,ja tietysti myöhemmässä vaiheessa koulun on tosi tärkeää.Tuntuu vaan,että vanhemmat eivät halua tiedostaa,että jotain olisi vialla siellä kotioloissa.Myös nämä sos.alan palvelujen supistamiset vaikuttaa yhteistyöhön.Vähennetään erityislastentarhanopettajien toimia,integroidaan pienryhmiä suurempiin ryhmiin jne.

Mitä tulee tuohon pahoinpitelytapaukseen,niin isä olisi mielestäni voinut ottaa käsistä kiinni ja taluttanut pikkuriiviön vanhempiensa luokse.Siellä sitten kertonut,mitä on tapahtunut.Riiviön äiti on kyllä ylireagoinut selvästi kutsumalla virkavallan paikalle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom