Lapsia, aikuisia ja kurinpitoa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Reason
  • Aloitettu Aloitettu
Olen kyllä sitä mieltä että kukaan muu kuin lapsen vanhempi tai hoitaja ei ala käymään toisten lapsiin käsiksi (mitä otti niskasta kiinni sitten tässä tapauksessa tarkoittaakaan) Miehen olisi tuossa tilanteessa pitänyt etsiä ko lapsen vanhemmat.
Tai kuten Billy sanoi taluttaa lapsi kädestä pitäen vanhempiensa luokse.
En myöskään voi käsittää tuota tässä ketjussa mainittua ideaa että lapsen pitäisi automaationa totella kaikkia vanhempia..minkä vitun takia?
Jos vanhempi ei ole reilu tai on muuten vaan idiootti niin miksi ihmeessä lapsen silloin pitäisi totella, ei lapset mitään koiria ole jotka istuu kun käsketään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lesbojen adoptio-oikeuden myötä.
Ja mitenkähän tämä liittyi itse asiaan? Ai niin tietenkin. Lesbot ja homomiehethän ovat kaikin puolin heteroita huonompia, joten totta kai niiden kasvattamista lapsistakin tulee vielä paskempia. :david:

Tosiaankin tuo asia,että mitä niskasta kiinni ottaminen tarkoitti.Ottiko isä siis pienellä voimalla niskasta,vai puristi lujaa ja ravisti vesseliä niin että jalat olivat ilmassa.Siinä tapauksessa pahoinpitelykriteerit täyttyisi.Tuolla pienellä voimalla tarkoitan sitä,että laskee kätensä niskalle ja kääntää vaikka pojan ympäri puhutellakseen häntä.Nojoo,meni hifistelyn puolelle heh.

Olen kyllä sitä mieltä että kukaan muu kuin lapsen vanhempi tai hoitaja ei ala käymään toisten lapsiin käsiksi (mitä otti niskasta kiinni sitten tässä tapauksessa tarkoittaakaan) Miehen olisi tuossa tilanteessa pitänyt etsiä ko lapsen vanhemmat.
En myöskään voi käsittää tuota tässä ketjussa mainittua ideaa että lapsen pitäisi automaationa totella kaikkia vanhempia..minkä vitun takia?
Jos vanhempi ei ole reilu tai on muuten vaan idiootti niin miksi ihmeessä lapsen silloin pitäisi totella, ei lapset mitään koiria ole jotka istuu kun käsketään.

Olen täsmälleen samaa mieltä kuljetusalan kanssa. Lisäksi muistuttaisin, että 4-vuotias on oikeasti tosi pieni. Sen ikäiselle edes tukkapöllyn antaminen on aikas kovaa. Kokemusta siis on. Kotona on neljä poikaa joista vanhinkin on vasta 9. Kasvatukseen on käytetty sekä kovaa, että pehmeää kättä. Mutta aina tyhjää kättä (karate ;) ). Tulokset ovat olleet vaihtelevia. Välillä ollaan kullanmuruja ja välillä riiviöitä. Mutta sellaisiahan lapset on.

No vaikka sen takia että lapset eivät ole tasavertaisia yhteistyöhön kykeneviä yhteiskunnan kansalaisia. Täällä eletään aikuisten luomien sääntöjen mukaan. Kaikkien aikuisten on syytä osallistua tuohon yhteistyön ylläpitoon, sillä yhteistyö synnyttää sivistyneitä kansakuntia. Viisivuotias lapsi vielä opettelee mitä eroa on hyvällä ja pahalla, hänellä ei ole hajuakaan miten yhteistyötä synnytetään ja miten toisia ihmisiä kuuluu kohdella ellei joku häntä ohjaa ja neuvo. Viisivuotias ei myöskään kykene jaottelemaan ihmisiä muihin kuin hyviin ja pahoihin, joten lapsen kasvattaminen "hyväksi" on sinänsä aika helppoa -- asettaa hänet "pahan" rooliin jos tekee jotain väärin, palkitsee hyvästä käytöksestä jos tekee oikein. Lapsi ehkä kykenee itsenäiseen ajatteluun, mutta häntä ei millään tavalla saa asettaa asemaan jossa pääsee rikkomaan yhteisiä pelisääntöjä, esim. kiusaamaan muita lapsia.

Omilta vanhemmilta ei voi odottaa täydellistä valvontaa, varsinkaan jos ne ovat viinaanmeneviä niinkuin tässä tapauksessa näyttää olevan. Sen vuoksi on tärkeää ette edes joku, ihan kuka tahansa, ottaa vastuulleen lapsen ojentamisen huonosta käytöksestä.

Koiriakin joutuu kouluttamaan istumaan, ja koiranpentu on juuri sellainen joka rajojen puuttuessa säntää auton alle tai mihin sattuu eikä kuuntele käskyjä.

Huonon vanhemmuuden katastrofaalisia seurauksia ei tarvitse kovin kaukaa hakea. Tällä foorumillahan ei ole taidettukaan keskustella noista Belgian lapsikaappauksista, joissa vanhemmat olivat käyneet ryyppäämään ja jättäneet pienet tyttönsä johonkin huvipuistoon tms. keskellä yötä. No eilenhän niiden tyttöjen ruumiit sitten löytyivät.

Ei nyt suoraan liity tähän, mutta olisi tuossakin tapauksessa kaivannut jotakuta oikeasti vanhemmuuden taitoja osaavaa vaikka soittamaan poliisille kun näki lapset yksin. Miten ihmeessä joku voi jättää lapset katuvilinään kello 1 yöllä ja mennä itse ryypiskelemään?

Ja mitenkähän tämä liittyi itse asiaan? Ai niin tietenkin. Lesbot ja homomiehethän ovat kaikin puolin heteroita huonompia, joten totta kai niiden kasvattamista lapsistakin tulee vielä paskempia. :david:

No kyllä se munkin mielestä siinä mielessä liittyy asiaan, että jos meidät kaikki kasvatettaisiin lesbo- ja homopareilla, olisi maailma aikas lailla erilainen paikka..enkä tarkoita hyvään suuntaan. Meidät on tarkoitettu pariutumaan ja lisääntymään mies vs nainen -kaaviolla. Jokaiselle kasvavalle lapselle on hyväksi (se on ennenkaikkea luonnollista ja tarkoitettua), että kotoa löytyy äiti ja isä, mies ja nainen. Näille hulttioille ja myös normaaleille tapauksille on tärkeää löytyä esimerkki (negatiivinen tai positiivinen) molemmista sukupuolista omasta kodista.

Mulla ei ole mitään homoja vastaan, mutta ajatellen jokaista syntyvää ja kasvavaa lasta, toivon kaikkien voivan kasvaa isoksi isän ja äidin kanssa. Ei minkään äidin ja äidin. Mitenkä nämä lesbojen seassa kasvavat miehenalut oppivat leikkaamaan ruohoa, vaihtamaan lamppua tai öljyjä autosta kun kotoa ei löydy miestä?! Jos jotkut haluavat lesboja olla niin ok, mutta sääliksi käy sitä Petteriä, joka käy yläasteella ompelutunneilla tyttöjen kanssa, koska on kasvatettu ilman miesmallia.

Päästäänkin Offtopicciin numero kaksi: Miten ihmeessä sitten yh-äidit pystyvät kasvattamaan lapsistaan ihan normaaleja miehiä?
-öö, nyt taisin puhuin itseni pussiin, mutta kyllähän näilläkin yleensä jonkinnäköinen puolfaija löytyy.

Ja sitten itse aiheesta jonkun verran..
Olen joutunut viimeiset kolme vuotta seuraamaan valitettavan läheltä melko varakasta (ei mitään ökyrikkaita kuitenkaan) pariskuntaa, jolla kolme tytärtä. Näiden lasten 35-vuotias äiti on sitten prototyyppi-blondi, joka vie lapset vaikka viisi kertaa päivässä mäkkäriin ja heseen jos vain lapset useammin kuin kerran sitä pyytävät. Missä tahansa nämä kauhukakarat sitten liikkuvatkin, kaikkea saa tehdä koska ovat vastuussa vain omille vanhemmilleen, jotka vain lellivät ja lellivät. Vanhemmat sanovat ehkä yhden kerran vastaan, jonka jälkeen 12-vuotias esikoinen puhuu vanhempansa ympäri. Ja sitä tavaroiden määrää, mitä voidaan ostaa tuon ikäisille vain sillä perusteella, että kaupassa sanovat: "mä haluun ton ja ton".
Säälin jo niitä sulhaskokelaita, jotka tulevat seurustelemaan tämän perheen lasten kanssa. Miten nämä lapset voivat vanhempana ikinä alkaa tyytymään mihinkään, siis mihinkään, kun koko lapsuuden on saanut kaiken haluamansa materian ja tahto menee läpi asiassa kuin asiassa?

Muistan yhden viisaan miehen sanoneen viime keväänä lasten kasvatuksesta seuraavanlaisesti: "Vanhempien tärkein tehtävä on tuottaa lapsilleen pettymyksiä."

Mun mielestä erittäin hyvin sanottu. Elämä kun ei todellakaan ole ruusuilla tanssimista ja mitään et saa ilmaiseksi! Kaikki maksaa! Aikuiset tietävät tämän, mutta lapsille usein suurin ongelma on harhaluulo pienestä pitäen siitä, ettei täällä välttämättä mitään tarvitse tehdä. Kuten em. perhe, jossa on vahva pappa betalar -politiikka, ei tule tuskin heillekään (siis näille lapsille) olemaan myöhemmällä iällä hyötyä siitä, että lapsena sai kaiken minkä halusi. Mielestäni kaikesta lasten liiallisesta lellimisestä on ennemmin tai myöhemmin lähinnä vain haittaa. Miten sillä systeemillä voi ikinä oppia kunnolla elämän raadollisuuden?

On hyvä tehdä kersoille pienestä pitäen selväksi, että jos et noudata pelisääntöjä, joudut jäähylle. Toimii jääkiekossa, toimii elämässä.

Tuossa huomannut myös sen ainakin omalta osaltani,miten nämä kasvatusmetodit siirtyvät sukupolvelta toiselle.Huomaan itsessäni isäni piirteitä,kun hän kasvatti,tai antoi elämänohjeita.Samanlailla kasvatan nyt myös omaa poikaani.Myös negatiiviset metodit tulevat esille.Tiedostan ne kyllä,ja hyvä niin,koska haluan niistä eroon.Mutta aina ne sieltä pulppuaa jostain aivojen sopukoista esille.En nyt tarkoita mitään lyömisiä tai henkistä väkivaltaa,mutta asioita,mitä olisi voinut tehdä toisinkin.Esimerkkinä vaikka sellainen,että olisin pojan kanssa enemmän,huomioisin enemmän.

Tuo on hyvä,mitä George tuossa sanoi,että kaikkea ei lasten pidä saada.Ja myös se asia on tärkeä,että on rajat mitä noudatetaan.Silloin lapsi tietää,että hänestä välitetään,ja hänelle tulee turvallinen olo.

Itse olen vakaa yhteisöllisen kasvatuksen kannattaja. Mennään pahasti perse eellä puuhun, jos muksulle opetetaan, että muita kuin omia vanhempia ei tarvitse totella. Tuohan on kuin kutsu lapselle splittaamaan aikuisten välillä, ennemmin tai myöhemmin muksu splittaa omien vanhempiensa välillä. Väkivaltaisia naapurin sedän väliintuloja en takuu varmasti tule hyväksymään, mutta jämäkkä kädestä kotiin talutus on tietty paikallaan. Jos jotain on aikuisilla keskusteltavaa, asiat selvitetään lapsen näkymättömissä. Muksun kanssa asia käydään läpi ja todetaan missä mentiin mettään ja kerrotaan, että naapurin setä puuttuu varmasti myös myöhemmin asiaan.

Työskentelen itse juuri nyt huostaanotettujen penskojen kanssa. Osa on päihdeongelmaisia, osalla on jonkun sortin käyttäytymishäiriötä jne.
Osalla toki vanhemmat ovat pahempia kakaroita, kuin kersansa.

Kuvitelkaapa, minkälaista on joka päivä yrittää saada 13-vuotiasta tenavaa ymmärtämään rajoja?rajoja, joita hänelle ei ole KUKAAN pitänyt ensimmäisinä 13-vuotena...On muuten henkisesti aika raskasta puuhaa.Joka ikinen päivä samoja asioita, asioita joita itse on pitänyt itsestään selvyytenä jo kakarasta asti. Kuten vanhempien kunnioittaminen, ei saa valehdella yms... "

Tuo on realistinen kuvaus laitosmaailmasta, mutta onneksi suurin osa nuorisosta on kuitenkin onneksi varsin ok. Muksun tarttee saaha selkeät sävelet jo pienestä pitäen, eikä selviytyä kolttosistaan automaatti-anteeksipyynnöllä ja anelulla kerta toisensa jälkeen. Ammatti-ihmisellä on kuitenkin se hyvä puoli, että vuoron jälkeen pääsee huilamaan, jotta jaksaa rajata ja käydä keskusteluja sen seuraavan vuoron verran. ;) Voi vaan kuvitella kuinka kovilla monissa perheissä ollaan ennen kuin uskalletaan hakea apua muualta. Tämä sillä edellytyksellä, että vanhemmilla on yhtää älyä päässä, että näkee kuinka heikolla hapella muksu on jos noin käyttäytyy.

Minun työsopimus loppuu 28.7.Uskon myös vakaasti, että siihen loppuu minun ura ongelmanuorten kanssa, en yksinkertaisesti jaksa tapella ammatikseni joittenkin räkänokkien kanssa.Hatun nosto niille jotka jaksaa:worship:"

Älä vielä anna periksi! Sun täytyy ettiä ittelles jokin sopiva muoto lastensuojelun kentästä. Ittelle teki hyvää vaihtaa pitkäaikaishoidosta lyhyempisykliseen hoitomuotoon.

Nykyään puuttuu KURI,VASTUU PENNUISTAAN ja AIKA lapsille vanhemmilta.

"ei ole koskaan koiran syy, jos se puree jotakin"

Tärkeintä tuossa on erityisesti aika. Nuori hakee aikaa ja lämpöä muualta jos sitä kotoa ei saa. Useasti muualta haetun ajan ja "lämmön" kylkiäsienä tulee paketti paskaa mukana.

Ja kun kasvatus ei ole onnistunut kotona niin ei se tuskin onnistuu kenenkään ulkopuolisen toimesta. Nuori on pilalla, mahdollisesti tunnevammainen, kuriton ja kärsii koko elämänsä itsestänsä ja aiheuttaa kärsimystä myös muille.
Hui, onpa negatiivinen kuva "ulkopuolisen kasvattajan" vaikutusmahdollisuuksista. On totta, että osa nuorista ja lapsista on niin "kieroon kasvatettuja" tai psyykkisesti niin sairaita tai päihdeongelmaisia, että ennuste tulevaisuudesta on tosi musta ja surkea. Mutta onneksi ite ainakin koen, että kyllä haastavien nuortenkin kanssa saa paljon aikaiseksi, jos oikeasti

-olet aidosti läsnä
-olet kiinnostunut kyseisestä nuoresta
-olet hyvä kuuntelija
-pidät itse kiinni sovituista asioista
-olet oikeudenmukainen
-sinulla on aikaa nuorelle
-sinulla on vähintään metrin pituinen pinna
-vaadit nuorelta hänen tasoaan vastaavia asioita ja jopa vaivihkaa järjestät onnistumisia vaikeissa asioissa (koulu, sosiaaliset tilanteet jne jne)
-muistat kehua aina kun on aihetta
-olet johdonmukainen
-jos joistakin tekemisistä tai tekemättä jättämisistä on sovittu joku seuraamus, niin huolehdi, että seuraamus myös toteutetaan
-elät niin kuin opetat (esim. jos kiellät kiroilemasta, niin et itsekään kiroile. Koskaan.)
-rakasta ja rajoita

... ai hitto, joutuu näköjään lomallakin ajattelemaan työasioita :D

-olet aidosti läsnä
-olet kiinnostunut kyseisestä nuoresta
-olet hyvä kuuntelija
-pidät itse kiinni sovituista asioista
-olet oikeudenmukainen
-sinulla on aikaa nuorelle
-sinulla on vähintään metrin pituinen pinna
-vaadit nuorelta hänen tasoaan vastaavia asioita ja jopa vaivihkaa järjestät onnistumisia vaikeissa asioissa (koulu, sosiaaliset tilanteet jne jne)
-olet johdonmukainen
-jos joistakin tekemisistä tai tekemättä jättämisistä on sovittu joku seuraamus, niin huolehdi, että seuraamus myös toteutetaan
-elät niin kuin opetat (esim. jos kiellät kiroilemasta, niin et itsekään kiroile. Koskaan.)
-rakasta ja rajoita

... ai hitto, joutuu näköjään lomallakin ajattelemaan työasioita :D

Hieno lista. Kun tuossa onnistuu niin voi olla tyytyväinen, mutta tosiaan välttis ei sittenkään pysty toista auttamaan.

...ehkä vikan muotoilisin, että välitä ja rajoita...tuo rakastaminen ei tule useinkaan mieleen kun tätä hommaa tekee. Tai ehkä se on mun pienuutta se sitten. :whip:

Vilmiksen lista oli erittäin hyvä. Tuo kehuminen on minusta syytä pitää juuri sellaisena, että kehutaan kun siihen on aihetta. Esim. Jenkeissä lapsia ja nuoria kehutaan aivan kaikesta tekemisestä yms. Vaikka lapsi laulaisi kuinka huonosti tai ei osaisi lainkaan piirtää. Niin siellä vanhemmat kehuvat esim. piirustusta, että se on aivan mahtava ja ihana. Ja kultapieni, sinä olet paras piirtäjä päällä maan, you are the best!!!. Vaikka se piirrustus olisi oikeasti kauhea töherrys. Sitten niistä tulee idioottimaisen itsevarmoja, joilla ei ole itsekritiikkiä lainkaan. Onneksi meillä esim. koulussa sanottiin laulunkokeessa muutamille, että saatte vitosen numeroksi, jos ette laula. Laulamalla voi olla nelonen tosiasia... Ehkä ei tuokaan ole paras mahdollinen tapa. Mutta kuten Vilmis totesi, kehu silloin ,kun on aihetta.

Esim. Jenkeissä lapsia ja nuoria kehutaan aivan kaikesta tekemisestä yms. Vaikka lapsi laulaisi kuinka huonosti tai ei osaisi lainkaan piirtää. Niin siellä vanhemmat kehuvat esim. piirustusta, että se on aivan mahtava ja ihana. Ja kultapieni, sinä olet paras piirtäjä päällä maan, you are the best!!!. Vaikka se piirrustus olisi oikeasti kauhea töherrys. Sitten niistä tulee idioottimaisen itsevarmoja, joilla ei ole itsekritiikkiä lainkaan.

-> Ja eikun Amerikan Idoliksi :D

Mitenkä nämä lesbojen seassa kasvavat miehenalut oppivat leikkaamaan ruohoa, vaihtamaan lamppua tai öljyjä autosta kun kotoa ei löydy miestä?! Jos jotkut haluavat lesboja olla niin ok, mutta sääliksi käy sitä Petteriä, joka käy yläasteella ompelutunneilla tyttöjen kanssa, koska on kasvatettu ilman miesmallia.

:lol2: Ei sukupuoli ole noin mustavalkoinen asia. Tulee mieleen, että kumpikohan ennemmin veisi poikia kalaan, rekkalesbo vai metroseksuaalimies?
Anteeksi :offtopic: , aihe on varmaan tämän ketjun osalta käsitelty.

koulussa joku pahis 13v vittuilee ja räkii lattialle , haistattelee. opettaja jos sitä näpäyttäisi sormille tai antais hiukan tukkapöllöö. niin kauhea härdelli on pystyssä.
tämän kurittoman mukulan vanhemmat tietysti " ei meidän poika", toivottavasti vanhemmat tajuaisivat että "kyllä se meidänkin poika"!!

e: kasvatuksesta, aika pitkälti olen oppinut omasta törppöilystä ja itsensä nolaamisesta. olen tajunnut pikkuhiljaa asioita jne. esim ennen ajokortti-ikää ja vähän sen aikaa olin kyllä VAMMAINEN jätkä, no kai kaikki hiukan ovat silloin, mutta siinä vaiheessa mielestäni ei enää vanhemmat hirveästi pysty "kasvattamaan", tässä vaiheessa ja eteenpäin on kasvu mielestäni asioiden TAJUAMISTA tai ajattelua, että mitäs tuli tehtyä, no kai sitä on funtsittu jo pienestä asti.
väitämpä että kurittomat mukulat ja ihmiset eivät nokkaansa pidemmälle ajattele.

Juu ei nykyään kannata kyllä opettaa kakaroita tottelemaan kaikkia vanhempia ihmisiä. Niin paljon niissäkin on kuitenkin niitä idiootteja tai oman edun tavoittelijoita seassa. Itse en ainakaan nuorempana todellakaan totellut kaikkia vanhempia ihmisiä, en edes opettajia, vaikka hyväkäytöksinen aina olen ollutkin. Ja lisäksi isäukko taisi aikoinaan vähän kouluttaakkin yhtä opettajaa joka vaaransi aikoinaan terveyteni typerällä rangaistuksen omaisella käskyllä. Ko. opettaja oli vielä kertonut ko. asiasta isälle vähän rehennellen olettaen tietysti että isäkin olisi kurittanut minua vielä kotona mutta ko. ope joutuikin sitte itse kurituksen kohteeksi.

No tässä nimenomaisessa tapauksessa tuo mukula kyllä käyttäytyi huonosti mutta en tiedä oliko niskasta kiinni ottaminen paikallaan, paha tietää kun ei ollut paikalla. Kyllä tuollaisessa tilanteessa pitäisi tosiaan kersa viedä kädestä pitäen joko ravintolan henkilökunnan tai vanhempiensa työ. Tottakai väliin pitää mennä jos ko. kersa vahingoittaa muita muksuja. Ei kenenkään asiakkaan pitäisi ravintolassa alkaa kouluttamaan ketään aikuisiakaan niin miksi sitten lapsia? Sen takia noissa on henkilökunta että he hoitaa tuollaiset tilanteet jos vanhemmat ei siihen kykene.

Rajaton rakkaus, rajat on rakkaus.

No mutta siis.
Kun tuossa puhuttiin pahoinpitelystä, niin ottaa huomioon sen, että laissa on kielletty lapsen ruumiillinen kurittaminen missään muodossa. Ei saa edes tukkapöllyä antaa.
Ja kun muutenkin pelkän tönäisyn takia voit nostaa syytteen lievästä pahoinpitelystä (no, tuskin tulee tuomiota kenellekään, kun ei varmaan edes käräjille asti mene, mutta näin on asia).

Eli tämä pieni kuritus on ollut lain mukaan juurikin pahoinpitely.
Vaikka en ymmärrä, miksi siitä on tuommoinen haloo pitänyt nostaa siltikään. :rolleyes:

Ittellä on reilu parivuotias poika ja oon huomannu jo nyt sen että rajoja kokeillaan kokoajan. Huutaminen ja kiukuttelu alkaa heti, jos tahtoa ei saa läpi.
Se on tosi vaikeeta oikeasti saada noin pientä kuriin, muuta ku kiristämällä ja lahjomalla. Puhe, huuto tai tukkapöllö ei auta kyllä yhtään, homma vaan pahenee. En tiedä onko se väärin vai oikein mutta usein tehoaa se että jos kauppareissu menee hyvin, ostetaan jätskit sitten myöhemmin. :D

Poika on muutenki älyttömän vilkas, kiltti toisia lapsia kohtaan mutta kotona ja kaupoissa osaa olla oikein terroristi. Sekin monesti rauhoittaa kotona poikaa, kun vaan leikkii sen kanssa, huomion antaminen rauhoittaa tosi kummasti, lukee kirjaa, kattelee piirrettyjä, lapset tulee tosi pienestä onnelliseksi. Mutta jos istuu tietokoneella pitkään, niin alkaa heti se pahanteko. Hellat väännetään päälle, kiivetään tiskipöydälle ja syödään keksejä ja multivitaa kaapista yms. Kerran se kaatoi sinistä maalia ämpärillisen tukkaansa. :D

Tulipa tänään juteltua henkilön kanssa joka on kyseisessä paikassa töissä ja
KYLLÄ, kuritettu tenava oli mustalainen ja kumpikaan osapuoli ei ollut paikallista porukkaa vaan ulkopaikkakuntalaisia........että semmosta. Saatiinpa siihenkin sitten vahvistus... :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom