Lapsena lihava, nuorena löysä (Laihdutus)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jqs1
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Moro kaikille

Eli, olen kauhistunut kun luen näitä laihdutus juttuja mitä näillä palstoilla on. Kolme kertaa viikoss salilla plus jotain aerobista ja sais syödä 2000+ cal ja silti laihtua ? Itse olen ollut lapsena erittäin ylipainoinen ja nykyään 20+ iässä normaalipainoinen mutta joudun elämään hädin tuskin 1000+cal päivä määrällä vaikka harrastan sali treeniä n3krt viikossa plus aerobiset. Jos alan yhtään mässäilemään (siis minun mässäily on jotain 2000cal) saatan lihota puhdasta läskiä jotain 10kg kuukaudessa. Ja tällä hetkellä siis noin 184cm ja 84kg.

Niinkuin kuvitella saattaa vuosia näinkin niukalla kalorimäärällä alkaa syödä jo miestä.

Olisitko kellään jakaa samanlaisista "oireista" kokemusta ja onko kellään mitään mahdollista ratkaisua ongelmaan ?

Itse olen käsittänyt niin että teini ikään mennessä kerätyt rasvasolut on ja pysyy vaikka miten laihduttais aikuisiällä. Rasvasolut vain pienenevät. Joten onko kyseessä ilmiö että kymmenen pesusientä imee enemmän vettä kuin kaksi pesusientä?

Tämä on ikävää koska, jaksolla jolla yritän kerätä lihas massaa, ravintoa siirtyy suhteessa enemmän vyötärölle ja perseen seudulle kuin lihakseen. Jonka jälkeen aloitan laihdutuskuurin ja menetän taas suhteessa enemmän lihasta kuin läskiä tämän laihdutuskuurin aikana. Lopputulos on huonompi kuin aloitustilanne. Voisin tietenkin laihduttaa itseni lihaksittomaksi heinäkepiksi. mutta jostain syystä tämä vaihtoehto ei houkuta laisinkaan :)

Olen pohtinut asiasta pääni puhki. Ja pokka (ja rahat) ei antaisi millään periksi mennä minnekkään rasvaimuklinikalle poistattamaan mahdollisia jämähtäneitä rasvasoluja.

Toisaalta en ole koskaan nähnyt aikuista miestä kuolevan nälkään löysän/lihavan näköisenä :)

No, tässä kuitenkin joitain ajatuksia aiheesta joka on minua vaivannut. Kaikki mahdollinen apu asian tiimoilta olisi suuresti arvostettua!

PS: Vielä sellainen asia että jos löytyy kohtalotovereita, siis lapsuudessa runsaasti ylipainoisina olleita ja sittemmin itsensä "normaaleiden" kirjoihin saaneita niin onko teille tämä löysäiho tuttua ? ja voiko sitä hoitaa muulla kuin kirurgin veitsellä ?

No niin, kiitos kaikille jotka jaksoivat tänne asti :)
Ystävällisin Terveisin
Jqs1

Joko kalorit on laskettu aivan päin pyllynreikää, tai sitten elimistössä on pahasti jotain vikaa. En vois ees kuvitella 1000kcal ruokavaliolla eläväni (500g naudanlihaa@700+ kcal ja siihen päälle ruisleipä 250kcal). salitreeni kuluttaa kaiketi itselläni n. 600kcal ja elimistö tekemättä mitään sen n. 2000kcal päivässä.

Ymmärrän kyllä että voi kuulostaa absurdilta mut näin asia minun kohdallani on. Ja ruuat on punnittu ruoka vaa´an kanssa jne että pitäis varmasti paikkaansa. Tietenkin tuo 1000cal voi nyt vaihdella mutta keskiarvo kk sisällä on se 1000-1200cal päivä. Olisiko sitten mitään ajatuksia mikä voisi olla elimistössä pahasti vialla?

Toisaalta eikös ihmiskeho ole siinä mielessä ainutlaatuinen että se pystyy sopeutumaan mitä ihmeellisimpiin olosuhteisiin, pakon edessä.

Mutta. "i shit you not". Näin on asian laita minulla!

2vuotta kesti laihduttaa 120+kg:stä 80kg:en ja sitten treenin mukaan paino on liikkunut 80kg ja 85-90kg välillä. Mutta 2vuoden aikana opin kyllä laskemaan kalorit ja ravintoarvot jos en muuta :)

Terveisin
Jqs1

juu kyllä tolla painolla ja liikkumisilla reilu 2000 kcl/päivä pitäisi painon laskea eikä nousta, ootko aineenvaihduntas tarkastuttanu lekurilla?

Oletkos kilpirauhasesi toiminnan testauttanut?

Kilpisrauhas testi tehtiin joskus vuonna miekka ja kirves ennen ku aloitin itse laihdutuksen mutta tota aineenvaihdunta testiä ei ole tehty. Osaisiko kukaan kertoa miten kyseinen testi suoritetaan ?

En ehtinyt vielä perehtyä tuohon "kohtalotoveri linkkiin" mutta heti seuraavaksi :)

Onpa mukava huomata että perjantai iltanakin saa näin nopeita vastauksia.

Ps:Pidän muutenkin foorumin "tiimihengestä" turha vit*uilu tuntuu olevan historiaa, hyvä niin.

Kiitti taas
Terveisin
Jqs1

Hihasta kiskaistu muistikuva on se että teini-iän lihavuus saattaisi muuttaa painonsäätelyä siihen suuntaan että tukevampi rasvakerros olisi se "normaali" tila johon sitten mennään itsekseen. Osin taisi liittyä juuri tuohon suurentuneeseen rasvasolujen määrään. Olen kyllä huomannut ihan samoja juttuja kuin jgs1, juurikin tuota melkoisen suurta miinuskalorimäärää joka vaaditaan kiristymiseen ja toisaalta tosi helposti takaisin lihomista. Bulkitkin keräävät vähän treeniohjelmasta riippumatta liikaa pehmeää ja nopeasti. En kylläkään ollut mitenkään merkittävästi ylipainoinen teininä, mutta jonkin verran kuitenkin :) Anna vielä kun arvaan, et ole aikoihin voinut syödä vapaasti ruokahalun mukaan lihomatta, ja dieettijaksot puolestaan tuntuu hidastuvan vaikka oikeasti ei edes olla lähellä kireää kuntoa?

Täällä yksi samanlainen, painon pudottaminen vaatii minulta tyypillisesti melko rankkaa kalorien rajoittamista. Asioita, joita kannattaa kokeilla:

- energiatasojen nostaminen vähitellen, kun treeni-intensitetti kasvaa
- kaloreiden syklitys tai jopa "satunnaisvaihtelu" jollain tietyllä alueella
- vähähiilarinen (tai jopa ketogeeninen) dieetti

Viimeisin on itselleni tuskattomin tapa tiputtaa painoa. Saan pidettyä nälän hallinnassa kohtuullisen matalilla energiamäärillä, ei palele, makea houkuttelee vähemmän kuin yleensä, saan syödä monia ruokia, joista todella nautin (liha, juustot, monipuoliset kasvikset). Tuolla konstilla pudottelin painoindeksistä 30 painoindeksiin 23, hiilareiden lisäilyn jälkeen olen taas 26:ssa. Loman jälkeen aloittelen tiukemman hiilareiden kyttäilyn taas, tavoitteena painoindeksi 21 joskus myöhään syksyllä...

Anna vielä kun arvaan sanoi:
Jos söisin ruokahalun tai edes järjen mukaan turpoaisin tosiaan sen 10kg kk, tietty osa nestettä (suurin osa läskiä) mut silti. Dieettaminen on koko ajan vain vaikeampaa mitä lähemmäs päästään tavotteita. Vaikka olen 184 ja noin 84kg niin peilin edessä näytän ihan yhtä läskiltä kuin ennen koko laihdutus urakkaa, vähintäänkin outoa. Johtunee siitä että kroppa ei kiristy samaa tahtia kun lläski lähtee.
Aasinsilta siihen toiseen kysymykseen, reilusti laihduttaneilla näitä "nahkaongelmia" ? ja miten olette hoitaneet asian?

Kiitti
Terveisin, taas :)
Jqs1 eli siis "Jii" "Quu" "Äs" "1" ;)ei jgs1 :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
T

- energiatasojen nostaminen vähitellen, kun treeni-intensitetti kasvaa
- kaloreiden syklitys tai jopa "satunnaisvaihtelu" jollain tietyllä alueella
- vähähiilarinen (tai jopa ketogeeninen) dieetti

Oon jonkun verran perehtynyt alan kirjoihin ja olen kovasti hämmentynyt kun toinen kirja hehkuttaa juuri tätä low or non carb dieettiä ja toiset taas ampuvat sen taivaalta alku kirjoituksessa. Tietenkin olemme kaikki yksilöitä mutta luulis nyt joku yhteinen "quide line" olevan kaikille.

Tyhmä kysymys.
Miten käy jos jatkan - ainakin itselleni - kovaa treeniä josta aijemmin mainitsin mutta katkon kalorit tyyliin reilusti alle 1000cal. Tuntuu mahdottomalta mut tahdonvoimalla sekin onnistuis. Onko tuloksena raju laihtuminen läskeistä vai lihaksista ?

Luin jostain että siinä #biggest looser" kisassa porukka oli -2000cal päivä annoksella treenien ohessa ja kyllähän tuo Hardykin näyttää ihan hyvässä kunnossa olevan, ainakin jos verrataan lähtökohtaan :)

Ajatuksia ajatuksia
Vapaat kommentit

Tack
Jqs1

No kyllähän alakarppailuun edelleen varsin kaksijakoisesti suhtaudutaan. Varmaan suurin syyllinen on tuo rasvapolitiikka, mutta terveellä ihmisellä ei kyllä alakarpilla veren rasva-arvot ainakaan pahene, tuossa suhteessa vastakkainen valistus on totaalista bulshittiä. Itse olen ajatellut asian niin, että kyllä tuo liha/kala/kananmuna/pähkinä/kasvislinja on melko lähellä ihmisapinan luontaista ruokavaliota, hankalalta tuntuu ajatella sen huonoksi olevan...

Jos jaksat lueskella jotain virallisen linjan ja alakarppilinjan välistä väittelyä, niin alakarppifoorumilta kyllä löytyy, esim:
http://www.karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=4305

Gary Taubesin yleistajuinen artikkeli aiheesta på finska:
http://www.karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=9675

Bodailijan näkökulmaa aiheeseen löytyy tältä foorumilta, esim. hakusanalla ketogeeninen, keto, cyclical ketogenig diet, Lyle McDonald...

Sinun (ja minunlaisten) ihmisten kannattaa kaikkein vähiten itkeä yhtenevien guidelinejen perään. Jos aikoo terveenä ja suhteellisen normaalipainoisena elää elämänsä, on tehtävä asiat siten, että ne toimivat.

Kyllä minusta alle 1000 kaloria kuulostaa ihan älyttömältä pitkiksi ajoiksi, itsekin olen sitä kyllä harrastanut. Lyhyeksi ajaksi kenties, kuitenkin proteiinin tarpeesta huolehtien. Alakarppailemalla ja pikku hiljaa kaloreita nostelemalla pääsin jopa siihen, että paino putosi hiljalleen vielä tuossa 1400-1600 kcal:in kieppeillä, tuolloin siis ilman ihmeempää liikuntaa. Aikaisemmin on laihtuminen aina vaatinut tuhannen kalorin pinnassa kitkuttelua ja minun pääni ei sitä kyllä aikaansa enempää kestä.

Tsemppiä sinulle, tiedän aika hyvin, millaiset voivat olla fiilikset. Hyvä puoli (ainakin tässä minun) anaboliaihmeessä on se, että onneksi myös lihasta tarttuu suhteellisen helposti :) .

Varmasti perehdyn linkkeihin, kiitos niistä.

Ja vielä sellainen lisäys noihin alkuperäisiin kysymyksiin, jos sallitte, antibiootti kuuri, mikä on lähinnä finnien hoitoon kasvoilla. Rajoittaako mahdollisesti, merkittävästi, treeni hyötysuhdetta? Kortisoni kuurin sain juuri loppuun enkä sen aikana viittinyt edes harkita treeniä. Tulipahan palautus tauko jos ei muuta.

Ja vielä kaipaisin kovasti vastausta siitä aineenvaihdunta testin toimenpiteistä, mitä se sisältää ja mimmaisella lähetteellä sellaiseen pääsee?

Kiitos jälleen kaikille vaivautuneille!!!

Terveisin
Jqs1

Väli kysymys =p Voiko noin jun Jgs1:l on niin käydä siis jos on ollut lapsena lihava? 7-11vuotiaana ?

Taidan olla sit kans kohtalontoveri. Tosin teininä olin ihan normaali painoinen mut sit ne kilot taas jossain aikuisiällä tuli takas. Jos kalorilaskureita kattelee niin mun pitäis syödä yli 4000, mut käytännössä jos syön sen 2000 ja teen duunin päälle 3-4 hieman yli tunnin kävely/juoksu lenkkiä niin sillä tippuu paino 0.5-1 kiloa viikossa.

Kilpparitesteihin pitäisi päästä ihan helposti, eli terveyskeskukseen tai yksityiselle yleislääkärille aika, nuo antavat lähetteen perustesteihin. Eri asia sitten, pystyvätkö auttamaan. Ainakin kilpparifoorumilla on paljon sellaista juttua, että arvot ovat periaatteessa viiterajojen sisällä, mutta vajaatoimintaoireet ovat silti aivan selvät. Joku laajempi endokrinologinen tutkimus voisi olla ihan tarpeen, jos arvot ovat viiterajoissa, mutta kuitenkin alakanttiin päin.

Minusta tuo nuoren miehen 1000 kilokalorilla laihtuminen on sen verran rankka osoitus metabolisesta häiriöstä, että yleislääkäriltä pitäisi irrota lähete myös endokrinologin tesekattavaksi. Mutta kannattaa erikseen sitäkin pyytää. Suomessahan reitti erikoislääkärille menee käytännössä kunnallisessa (ja yleensä myös työterveyshuollossa) yleislääkärin kautta. Yksityiselle pääsee myös suoraan, mutta kannattanee aloittaa noista peruskilppariarvoista...

Antibioottien ja treenin yhteensopivuudesta en osaa sanoa mitään. Aknesta ehkä sen verran, että vhh:sta joku on saanut helpotusta noihinkin oireisiin, olen jopa päässyt näkemään yhden tapauksen ennen ja jälkeen.

JPK: kannattaa sinunkin tsekkailla noita erilaisia VHH-vaihtoehtoja...

hhm kovaa treenia 2 kuukautta ja kalorit koko ajan 1000 per paiva. > hengenlahto lahella.
Jos kalorit on tosiaankin tuossa, kavisin laakarilla.

riittaako salilla puhti noilla kaloreilla ? Laitappa vahan myos puntti tuloksia, niista saa suuntaa paljonko on lihasta. Lihas yleensa lisaa tuota aineenvaihduntaa.
Montako kilometria esim juokset viikossa ?

Saattaapi mennä OffTopikiksi, mutta kirjoitampa kummiskin. Olen jostain lähteistä lukenut että ihmisen rasvasolujen määrä ei lisäänny enää sen jälkeen kun on täyttänyt 2-vuotta. Sen jälkeen niiden koko vain vaihtelisi, ei määrä.

Tästä itsekkin hätäisenä vetäisin johtopäätöksen että mikäli on aivan junioorina ollut erittäin lihava, on lihominen ja varsinkin rasvan kertyminen myöhemmässä iässä nopeampaa kuin henkilöillä jotka ovat olleet alle 2-vuotiaina ns. normimitoissa. Ja uskon sen olevan toisinkin päin, mikäli on alle 2-vuotiaana ollut hoikan mallinen, kerää kroppa rasvaa vanhempanakin vähemmän.

En tosin nyt muista mistä moista olen lukenut, joten faktana tätä ei tule kenenkään lukea.

Saattaapi mennä OffTopikiksi, mutta kirjoitampa kummiskin. Olen jostain lähteistä lukenut että ihmisen rasvasolujen määrä ei lisäänny enää sen jälkeen kun on täyttänyt 2-vuotta. Sen jälkeen niiden koko vain vaihtelisi, ei määrä.

Tämä ei kaiketi pidä paikkaansa, sillä rasvakudoksen muut solut (kuin adiposyytit) voivat muuttua siten, että nekin voivat varastoida rasvaa.

Kyllä kai tässä jostain äärimmäisestä säästöliekki-ilmiöstä on kysymys, toki ensiksi pitää vakavat metaboliset häiriöt sulkea pois kuvioista. Usein näihin juttuihin tuntuu liittyvän tuollainen kituutuskausi matalilla kaloreilla ja liki pelkästään hiilareilla. Saattaapi hyvin olla, että tuollaisen jälkeen kehon rasvanpolttojärjestelmä on aika tahkeana...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom