Laminaattilattia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Olen tässä pohtinut lukkoponttilaminaattilattian laittamista. Nykyinen lattia on vaaleanharmaa muovimatto, joka on ihan ok näköinen, mutta käytännössä ei sovi minkään kanssa yhteen, on pehmeä (jäljet imeytyy, painaumia) ja muutenkin yökköä.

Sellaista tässä olen pohtinut, että voiko laminaattilattian laittaa muovimaton päälle? Sisustuslehtien mukaan voi, mutta onko kellään jotain varmaa tietoa? Tämä kun on vuokra-asunto olisi kiva saada lattia mukaan, kun muuttaa :)

Eli lähinnä kokemuksia asentamisesta (työ, vaiva, tuska, virhemahdollisuudet), käytöstä, hinnasta ja kaikesta mahdollisesta olisi kiva kuulla.

Olispa kiva, kun olisi parketin näköinen tumma, kaunis lattia...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en edes harkitsisi jotain lattian muuttamista asunnosta toiseen. Mutta tämähän on ajankohtaista vasta, kun muuttaa..

Meillä revittiin muovit lattiasta ja hiottiin pari kuukautta sitä lattiaa.
Tämän jälkeen tasoitteet, alusmateriaalit, yms. saatiin kuukaudessa paikalleen. Itse lattia olikin viikonlopussa paikallaan... Kokonaisuudessaan projekti kesti luvattoman kauan kolmesta syystä:
Keskeltä lattiaa revittiin seinä kokonaan pois.
Lattia tasattiin käytännössä käsin, ja työtä tehtiin työajan päätteeksi.
Lattian piti olla mielellään mahdollisimman tasainen, sillä nyt sitä koristaa 8-jalkaisen Brunswickin tassut... :D

Edit:
Niin, ja jos siinä muovimatossa on painaumia vähänkin, niin ne tuntuu jalkaan jo hetken käytön jälkeen jopa sen laminaatin alta. Kun laminaatti sitten "elää" vähääkään paikallaan, menee rakoihin likaa, ja loppujen lopuksi lattian laatu heikkenee entisestään.

Mutta hei, olen nähnyt laminaattia muuallekin kuin kivilattian päälle rakennettuna, joten jos joustava lattia ei häiritse, go for it! :thumbs:

Ite laiton lukkoponttilaminaatin muovimaton päälle. Sinne väliinhän tulee semmonen solumuovi systeemi, mikä tasaa sitä lattiaa ja imee ääntä. Kaiken kaikkiaan helppo homma, eniten oli työtä määrämittaan sahaamisessa (semmoselle sirkkelillä tietenkin) ja lopputulos oli :thumbs:
Harmittaavaa vaan ettei tullu laitettua jo aikaisemmin.

Joo kyllä täytyy sanoa, että laminaatti on muovimattoon verrattuna ehdottomasti :thumbs:

joo,minä laitoin kans viimekesänä laminaatit lattiaan,onnistuuhan se muovimaton päälekin laittaa
mutta alustan pitää olla tasainen,meilläkin jäi joistakin kohti vähän koholle
niin siitä kun kävelee niin tuntee kin laminaati joustaa jalan alla,
mutta halpa ja erittäin siisti lattia ja luja
niin ja päivässä pistettiin kaverin kans 70neliötä

Juuh!

Suoraan muovimaton päälle vaan laminaatit!

Ainoo asia, mikä voi hiertää on askeläänitasoluku, MUTTA sinun ei siitä tavallisena kuolevaisena tarvi mitään tietää...

Justiinsa remppa menossa tuolla toisaalla niin vanhan muovimaton päälle lankut lyötiin. Välissä tietenkin semmoinen styroksimatto. Hyvältä näyttää ja tuntuu!

Ps. Kannattaa tutustua Kährsin parkettivalikoimaan.

Kyllä sen muovimaton päälle voi laittaa. Ulko-oven, parvekkeen oven ja kylppärien edustojen kanssa täytyy olla huolellinen, ettei kosteutta pääse laminaatin alle. Tulee helposti made in home.
Lukkopontissa on tosiaan se hyvä puoli, että lattian voi kääräistä kainaloon muuttaessaan pois. Eri asia tietysti on, kuinka paljon silvotuista laminaateista voi hyödyntää uudelleen. Ja missä kunnossa alla oleva muovimatto on tämän jälkeen.

Se piti vielä sanoa, ettäainakin minun mielestäni laminaatin parhaita puolia on sen kestävyys. Voimailuvälineiden alle se on tietysti aika pramea, mutta aika kovasti saa vasarallakin pieksää laminaattia, ennen kuin siihen jonkinlaisen naarmun saa.

En minäkään lähtisi valmista lattiaa purkamaan ja uudelleen asentamaan. Mitä jos ehdottaisit kämpän omistajalle sellaista diiliä, että tämä maksaa laminaatit ja sinä laitat ne lattiaan? Mielestäni tuo olisi molempien kannalta kelpo ratkaisu. Tai sitten laitat ne itse, saat kuukauden vuokrat anteeksi ja jätät ne lattiat paikoilleen lähtiessäsi?

Se asentaminen onnistuu kyllä, jos osaat sahata suoraan ja käyttää mittanauhaa. Muistat sitten jättää muutaman millin raot sen laminaatin ja seinän väliin...

Ja mitä näihin erilaisiin laminaatteihin tulee, ei kannata ostaa sitä kaikkein halvinta tyyliin Bauhaus. Kymppi neliöhintaan lisää, niin saa laadukkaammat lattiat, jotka ei ala rakoilla vuoden jälkeen. Vaikkapa 40 neliön kampässä se hintaero halpiksen ja vähän kalliimman välillä ei loppupeleissä ole kuin 400 euroa, mutta laadussa on aivan huikea ero.

Sun täytyy saada vuokranantajalta ensin lupa remonttiin, joten kannattaa kysyä samalla jos se kustantaa materiaalit ja sä teet rempan.
(ei tarvii ottaa lattiaa mukaan)

edit:
nopeet syö hitaat

Stu sanoi:
Ja mitä näihin erilaisiin laminaatteihin tulee, ei kannata ostaa sitä kaikkein halvinta tyyliin Bauhaus. Kymppi neliöhintaan lisää, niin saa laadukkaammat lattiat, jotka ei ala rakoilla vuoden jälkeen. Vaikkapa 40 neliön kampässä se hintaero halpiksen ja vähän kalliimman välillä ei loppupeleissä ole kuin 400 euroa, mutta laadussa on aivan huikea ero.

Miksi se halvempi eläis enemmän kuin kalliimpi? Kosteusvaihtelut aiheuttaa toki elämistä, ne ei kuitenkaan johdu laminaatin laadusta. Laminaattia saa 7 euron neliöhintaan, joten kyllä se kymppi lisää on tuntuva lisä.

Kime76 sanoi:
Miksi se halvempi eläis enemmän kuin kalliimpi? Kosteusvaihtelut aiheuttaa toki elämistä, ne ei kuitenkaan johdu laminaatin laadusta.

Olen nähnyt sellaiset Bauhaussin tusinalaminaatit lattiassa, ja ne levyt ei tosiaankaan pysyneet tiukasti toisissaan vaan väleissä oli ihan selkeitä rakoja. Lukkopontti pettänyt, ei mitään tavallista elämistä.
Broidin kämpässä puolestaan on vähän paremmat (olisiko valmistaja ollut Pergo?) ja lattiat ovat vieläkin kuin uudet, vaikka kämpässä sutii kolme hyper-aktiivista koiraa.

Mitä muovimatolle tapahtuu laminaatin alla? Siis voiko siihen tulla huolellisella käytöllä kauheita vaurioita?

Tämä on kaupungin asunto eikä tänne voi mitään pysyvää tehdä. Kaupunki ei myöskään osallistu kustannuksiin oli se remppa kuinka hyödyllinen hyvänsä.

Sanokaas miten olette menetelleet oven karmien kohdalla? Kynnyksen kohdallahan laminaatti jää kynnyksen alle ja seinän vieressä lattialistan alle, mutta mitäs oven karmien kohdalla? Näkyvä sentin rako on ruman näköinen ja jos lattialistan laittaa kiertämään myös oven karmin ei sekään oikein silmää miellytä.

Hippa sanoi:
Mitä muovimatolle tapahtuu laminaatin alla? Siis voiko siihen tulla huolellisella käytöllä kauheita vaurioita?

Jos asiallisesti sen laminaatin laitat, eli huolella vaahtomuovi laminaatin alle, niin nuo laminaatit ennemminkin suojaavat sitä muovimattoa kulumiselta. Seiniin joudut naulaamaan listat, joista jää jonkinlaiset jäljet siinä tapauksessa, että revit lattian irti lähtiessäsi.

Repe Sorsa sanoi:
Sanokaas miten olette menetelleet oven karmien kohdalla? Kynnyksen kohdallahan laminaatti jää kynnyksen alle ja seinän vieressä lattialistan alle, mutta mitäs oven karmien kohdalla? Näkyvä sentin rako on ruman näköinen ja jos lattialistan laittaa kiertämään myös oven karmin ei sekään oikein silmää miellytä.

Itse sahaisin karmin poikki alareunasta sellaiselta korkeudelta, että laminaatin saa nätisti sujautettua sinne karmin alle. Tämä kuitenkin vain siinä tapauksessa, että aikoo laittaa ne laminaatit enemmpi tai vähempi pysyvästi sinne lattiaan. Sahattu karmi ei näytä hyvältä, jos ne laminaatit ottaa pois ja siirtyy myöhemmin takaisin muovimattoaikaan.

Muovimatolle ei käy mitään laminaatin alla, kunhan laittaa sen solumuovin väliin.
Ylimääräistä hommaa tulee tuosta jo mainitusta uudelleen listoituksesta ja sen lisäksi saattaa joutua ottamaan kutterilla väliovista pois, kun lattia nousee jonkun verran.

Muovimaton päälle minäkin laminaatin laitoin, ja hyvä tuli! Lattia oli sen verran tasainen että ei muuta kuin siihen vain! Ja alla on tosiaan sellanen solumuovitsydeemi, joten ei kai siihen muovimattoonkaan mitään jälkiä jää jos joskus olisikin tarvetta saada muovimatto esiin (itsellä ei ole tarvetta tähän..).

Joo ja maksoin kai 12 egee/neliö, että liekö sitten keskihintaista..

Hommaan meni ehkä 5 h/yksi huone, kun ei ollut aiempaa kokemusta, tässä ajassa ei lattialistojen kiinnitys ole mukana..

Huone kannattaa sitten mitata todella tarkkaan, koska kohtalaisen usein huone on toisesta päästä aavistuksen leveämpi, milleistä puhutaan mutta se saattaa olla ratkaisevaa. Eli lähtö pitää saada oikein, niin että loppua kohden ei tarvitse ihmetellä laminaatin suoruutta vaan seinien "vinous" on huomioitu jo heti alussa. Ja kunnon kiilakappaleet sitten seinän ja ensimmäisen laminaatinpalan väliin, ettei koko lattia elä kun naputtaa uutta riviä kiinni. Jos se pääsee elämään niin saumat aukeilevat helposti..

Ja oven karmit otin irti (mulla on sellaiset aina tyylikkäät muoviset) ja kun laminaatti oli paikallaan, laminaatin paksuuden verran karmin alareunasta pois ja karmi takaisin..

edit: niin ja sellainen huomio että jostain syystä tämä laminaattipinta tuntuu jalkaan paljon kylmemmältä kun vertaa vanhaan parekettiin, jollainen mulla on olohuoneessa..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom