Laminaattilattia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Kylmyys on laminaatin huono puoli. Siitä lukee vähän joka paikassa.

Mä olen ehkä vähän tyhmä.. Mutta mikä on oven karmi? Siitä puhutaan paljon ja on ihan tuttu sana, mutta en ole oikeasta kohteesta ihan varma.

Ja miten tuo seinän vinous otetaan huomioon käytännössä? Kiilaa vähän enempi sieltä leveämmältä puolelta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hippa sanoi:
Kylmyys on laminaatin huono puoli. Siitä lukee vähän joka paikassa.

Mä olen ehkä vähän tyhmä.. Mutta mikä on oven karmi? Siitä puhutaan paljon ja on ihan tuttu sana, mutta en ole oikeasta kohteesta ihan varma.

Ja miten tuo seinän vinous otetaan huomioon käytännössä? Kiilaa vähän enempi sieltä leveämmältä puolelta?

Tuossa kiilamishommassa tein itse just niinkuin sanoit, eli kiilojen kanssa ensimmäinen laminaattipala suoraksi ja siitä sitten jatkaa rivi kerrallaan, ja loppu menikin sitten helposti ja pysyi suorassa. Pitää tietty tossa kiilaamisessa varoa ettei tule liikaa rakoa laminaatin ja seinän väliin, ikävän näköistä jos lattialistan alta pilkistää rako...

Ja oven karmit on noi tossa oviaukon reunoilla, siis noi tollaset pystyssä olevat muovi/puulistat.

Repe Sorsa sanoi:
Sanokaas miten olette menetelleet oven karmien kohdalla? Kynnyksen kohdallahan laminaatti jää kynnyksen alle ja seinän vieressä lattialistan alle, mutta mitäs oven karmien kohdalla? Näkyvä sentin rako on ruman näköinen ja jos lattialistan laittaa kiertämään myös oven karmin ei sekään oikein silmää miellytä.

Oven karmin sahauksen sijasta voi menetellä toisinkin. Sahataan levy tarkasti oven karmin muotoiseksi eikä jätetä rakoa tai no ehkä milli, mut sehän ei mihinkään näy. Ainakaan mitään sentin rakoa ei tartte jättää. Elämisvara voi olla 1.5mm/metri ja 80 cm:n oven kohdallahan se on 1.2 mm.

Kiilaaminen ei ole tarpeellista jos käytetään vaikka s-lock lukkoponttia. Pontin rakenne vetää raon kiinni kun laminaatti painetaan lattiaan, eikä liu-u sieltä vetämälläkään pois. Vinoon kiilaminenkin on turhaa jos jako ei mene just kohdalleen. Eli jos viimeistä riviä joudutaan kuitenkin kaventaan, niin sen voi siinä samalla sahata seinän mukaan, tarvittaessa siis vinoon.

Laminaatin leikkaus ja muotojen leikkaukset on kätevintä tehdä häsyrillä, jos jostain sellaisen saa bongattua. häsyri on kuviosaha, jos joku ei tiennyt. :)

Itse laitoin uudet, viikon lattiassa olleet laminaatit uudelleen omaan kämppääni. Kun purkaa lattiaa kannattaa olla tarkka, ettei hajoita laminaattien herkkiä kulmia. Uudelleen sijoituksessa hukkaan meni noin 10% laatoista. En kuitenkaan itse lähtisi laminaatteja muutossa irrottamaan.

itse laittasin vähän enemmän raha kiinnii ja paukuttaisin parketin.
Parketissa on vielä joku n.3mm hiomisvara, sopii hyvin jos esim pikkulapset tiputtelee leluja ja pieiä naarmuja ja lommoja tulee.
Laminaatti taas ei anna yhtään anteeksi. Mutta tosin se on halvempaa.
Ja laminaatti koska se nykyään on pelkkää muovia suurin osa tuntuu myös hiukan kylmemmältä jalalle, mutta alkaa jo olla aika hifistelyä:hyper:

Pointtina että ei kannata vanhaa kunnon parkettia unohtaa!

eerotuomari sanoi:
itse laittasin vähän enemmän raha kiinnii ja paukuttaisin parketin.
Parketissa on vielä joku n.3mm hiomisvara, sopii hyvin jos esim pikkulapset tiputtelee leluja ja pieiä naarmuja ja lommoja tulee.
Laminaatti taas ei anna yhtään anteeksi. Mutta tosin se on halvempaa.
Ja laminaatti koska se nykyään on pelkkää muovia suurin osa tuntuu myös hiukan kylmemmältä jalalle, mutta alkaa jo olla aika hifistelyä:hyper:

Pointtina että ei kannata vanhaa kunnon parkettia unohtaa!
Ei helevata mikä nosto:thumbs: .

Hyvä nosto! :thumbs: Justiin oli mielessä kirjoittaa vittuuntuneesti siitä miten joka paikassa on nykyään remonttireiskan laittama nariseva parketti-laminaatti (+tietysti keittiössä rosteripaskaa ja olohuoneessa 500W:n halogeeni(!) mutta tämä meni jo offtopicicsi).

Muovimatto sen olla pitää! Se on lämmin ja pehmeä!

maxi sanoi:
Ja oven karmit on noi tossa oviaukon reunoilla, siis noi tollaset pystyssä olevat muovi/puulistat.

No ei ne nyt ihan listat ole eikä varsinkaan muovista ole tehty kyllä mun mielestä missään. Karmit on siis ne puut jotka kiertävät oviaukon sivuilla ja oviaukon ylälaidassa. Ovi on saranoilla kiinni siinä karmissa joten siitä tiedät mikä se karmi puu on. Sitten sen karmin ja seinän välissä olevan raon on peittämässä listat jotka ovat puusta tai jossain muovistakin. Myös muita listoja käytetään kuten esim jotain puukuitulistoja tai sitten metallilistojakin mutta niitä harvoin.

EDIT: Ne karmit on myös joskus metallista tehdyt. Ainakin sillon jos on metallinen ovikin.

Laminaateissa muuten on EROJA. Alta kympin neliö maksava paskalaminaatti on kelvottomassa kunnossa hyvin äkkiä jos yleensäkään on hyvä edes uutena. Tässä kannattaa todella satsata laatuun, kymppikin lisää hintaan saattaa tuntua isolta mutta ero voi olla todella iso.

Hippa sanoi:

Oven karmi on se osa, jossa ovi on saranoilla kiinni. Koko ovea kirtävä juttu.

Oven karmia taasen kiertävät listat, jotka peittävät karmin ja seinän muuten rumaksi jäävän raon.:thumbs:

Hippa sanoi:
Mitä muovimatolle tapahtuu laminaatin alla? Siis voiko siihen tulla huolellisella käytöllä kauheita vaurioita?

.

Ei tule vaurioita. Täytyy muistaa myös se, että laminaatin alle tulee ohuenohut solumuovi lisäeristeeksi laminaatin ja muovimaton väliin.

Kime76 sanoi:
Kiilaaminen ei ole tarpeellista jos käytetään vaikka s-lock lukkoponttia. Pontin rakenne vetää raon kiinni kun laminaatti painetaan lattiaan, eikä liu-u sieltä vetämälläkään pois. :)

AINA KIILAT seinän ja laminaatin väliin..oli sitten lukkoponttia tai ei!

"Elämis"vara pitää olla; noin 1cm/ 6 jm.

Jos teet jämpisti seinää vasten ja laminaatti vähänkin turpoaa, nousee se jostain ylös...ja narisee...ja on ruma katsoa...ja voi mennä rikkikin.

jarre55 sanoi:
Oven karmi on se osa, jossa ovi on saranoilla kiinni. Koko ovea kirtävä juttu.

Oven karmia taasen kiertävät listat, jotka peittävät karmin ja seinän muuten rumaksi jäävän raon.:thumbs:

Hyvä kun vielä kertasit tän niin ainakin oppii toi jutun kysyjä miten asia on kun monesti on se täällä kerrottu. :D

ZweCCo sanoi:
Hyvä kun vielä kertasit tän niin ainakin oppii toi jutun kysyjä miten asia on kun monesti on se täällä kerrottu. :D

Jaajuu, niin onki.pitäisi aina jaksaa lukea koko ketju huolella. No kertaus on oppimisen isoisoäitee.

Kylmyys oli todellakin huono puoli ja sellainen muovisuus verrattuna ehtaan tavaraan. Kovaahan se on, eli säilynee pidempään ilman lommoja.

Nathalia sanoi:
Kovaahan se on, eli säilynee pidempään ilman lommoja.

Ei säily. Eli about 2v on sellainen keskivertolaminaatin OK-asuisena säilymisaika. Tuon jälkeen sitten näyttää siltä mitä on eli naarmuiselta muovilta/hartsilta. Eteisessä tai muissa hiekkaa-kengissä-tiloissa tietty aika reilusti pienempi.

Ei sinänsä, tarjouslaminaattia tulee meilläkin juuri rempassa lattiaan. Ainut syy on hinta eli perse ei kestä laittaa koko kämppää nyt aidolla puulla - pohjat tosin tehdään niin viimeisen päälle hiomisineen ja tasoitteineen, että myöhemmin on helppo heittää uiva puu tilalle jos lompsa lihoo tarpeeksi. Tasoite ja hiomakoneen vuokra ainakin on halpaa.

Vähänhän tuosta laminaatista tulee sellainen halpahalli/Hennes & Mauritz -fiilis, mutta ei mahda minkään - paremmalle se näyttää kuin 70-luvun ripulikuvioitu muovimatto, jossa on edellisen asukkaan Mr Proper -pesuvedet alapinnalla sammalta kasvattamassa.

Itse asiassa en ole vielä kertaakaan hankkinut kämppää, jossa ei alimmaisen muovimaton alta olisi paljastunut tuuletusikkunoiden, parvekkeen oven ja vessan oven edestä sauma-/reunakohdista kissankuselle haisevaa, joskus jeesuksenaikoina kostunutta alusjuuttia.

Mä kyllä liputan laminaattilattian kestävyyden puolesta. Mulla oli kämpässä just asennettu laminaattilattia kun aloitin peruskorjauksen. Jätin laminaatin niihin huoneisiin mistä ei tarttenut purkaa lattiaa. Lattiaa ei todellakaan ole suojeltu vaan kävelty jatkuvasti kengät jalassa, heitelty tavaroita sen päälle ja tehty muutenkin sellainen kestotesti mitä ei normaali asumisessa tulisi ikinä tehtyä. Lattian pinnalla on ollut hiekkaa, sahanpurua, lasinsirpaleita, ruuveja jne. vuodenpäivät jotka siivosin vasta nyt pois kun remppa edistyy. Lattian olisi voinut helposti jättää paikalleen. Harmi vaan että samanlaista laminaattia ei löydy ja joutuu repimään nuokin rippeet pois ja asentamaan uuden.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom