Laminaattilattia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
IronMind sanoi:
Ei säily. Eli about 2v on sellainen keskivertolaminaatin OK-asuisena säilymisaika. Tuon jälkeen sitten näyttää siltä mitä on eli naarmuiselta muovilta/hartsilta. Eteisessä tai muissa hiekkaa-kengissä-tiloissa tietty aika reilusti pienempi.
Kyllä muuten säilyy. Meillä on ollut ulkoeteisessä / lasikuistilla pian nelisen vuotta laminaatti ja on vielä aivan virheetön. Lattialla on talviaikaan oikeastaan jatkuvasti pieniä lammikoita ja kenkien mukana tulee ympäri vuoden soraa ja hiekkaa. Ei mitään jälkiä vaikka kyseessä on ihan keskivertolaminaatti, maksoi muistaakseni 25 e /neliö. Kalleimmathan huitelee viidessäkympissä.
Toki puu on aina puuta, makkariin naputtelin juuri kesällä lankkulattian ja pirun hieno tuli, vaalea vaha pintaan ja on mukava katsella aidon puun eläväistä pintaa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kodinputkimies sanoi:
laminaattia tulee että heilahtaa! kestää eikä tarvi hoivata!!!!
PAskat kestä, aina ollut parketti ja nyt eka laminaatti, on jo niin vitun paskoilla naarmuilla että pitää kohta vaihtaa parketit tilalle, asuttu noin 3viikkoa. Ei eläimiä, ei lapsia.

Maksoin kympin neliö Teesissä.

Tuttavat laittoivat jotakin teollisuuslaminaattia (koiraperhe). Kuulemma kestää about iskuporan, haittapuolena vaan on tosi liukasta. Varmaan sitä saa mistä maksaa...

Mä ostin K-raudasta lautalaminaattia, kulutustaso oli 32, eli paljon enemmän kuin mitä kotikäyttöön tarvitsee, mutta eipä mene rikki vielä parin omistajan aikana. Lisäksi tämä kyseinen laminaatti on erikseen vielä askelvaimentava, eli rakenteensa puolesta ei äännehdi niin paljoa. hintaa tuli 16 euroa / neliö. Laitoin itse muovimaton päälle, ilman sen kummenpia lisätöitä, tietty pehmustekerros alle (sitä ohutta vaahtomuovikalvoa). Muutamassa kohdassa oli haastetta saada laminaatti tasaiseksi, kun oli poistettu seinä, niin ne entisen seinän jättämät kuopat lattiassa piti täyttää ekaks kuralla ja sit viel lisämatolla.

Liitteet

• lattia1.jpg
    lattia1.jpg
    115,7 KB · Katsottu: 3 967
  • lattia2.jpg
    lattia2.jpg
    76,7 KB · Katsottu: 1 666
IronMind sanoi:
Ei säily. Eli about 2v on sellainen keskivertolaminaatin OK-asuisena säilymisaika. Tuon jälkeen sitten näyttää siltä mitä on eli naarmuiselta muovilta/hartsilta. Eteisessä tai muissa hiekkaa-kengissä-tiloissa tietty aika reilusti pienempi.

ei todellakaan pidä paikkaansa! Joko sulle on myyty täyttä paskaa tai sitten sitä santaa on lattiallasi "kohtuu" paljon.

Mulla on useammassakin paikassa laminaattia; jopa eteisessä 3 vuodenkin jälkeen näyttää lähes uudelta.

Mikä ihme siinä on, kun laminaatin hyvinä puolina mainitaan aina kestävyys (kovuus) verrattuna parkettilattiaa, mikä ilmeisesti on fakta. Mutta sitten kohta esim. täälläkin jotkut huutaa "PASKAT se mitään kulutusta kestä, parketti on parempaa ym. ym.). Haketkaan jokin ostajan opas tms. missä kerrotaan noista kovuuksista ja huutakaa sitten mitä huudatte. Muutenkin mitä olen ihmisiä kuunnellut ja sivusta seurannut niin yleensä ne joilla on itsellä parketti ovat niitä pahimpia laminaatin haukkujia vaikka laminaatista ei minkäänlaista kokemusta olisikaan.

Lyhyesti mitä itse olen kuullut / lukenut:

+ Laminaatti on kulutuskestävempää kuin parketti.
+ Laminaatti on halvempaa kuin parketti.
- Laminaatti on kylmempää kuin parketti.
- Laminaattia ei voi hio kuten parkettia. (vrt. kuitenkin kulutuskestävyys)
- Laminaatti ei ole "aitoa".

Itse laittaisin laminaatin juuri tuon kulutuskestävyyden takia, ei se parketin hiominenkaan ole ilmaista / helppoa. Joten mieluummin vaikka uusin lattia esim. sanotaan vaikka 8 vuoden välein kuin hion sen 4 vuoden välein, koska kuitenkin tuo lattia uusiminen ei ole hirveä homma. Joku voi laskea kumpia tulee halvemmaksi.

Laminaatti on kotitalouksissa budjettiratkaisu, eikä mitään muuta. Mulle ei laminaatin laittoa pysty mitenkään muuten perusteleen.

El Capo sanoi:
Laminaatti on kotitalouksissa budjettiratkaisu, eikä mitään muuta. Mulle ei laminaatin laittoa pysty mitenkään muuten perusteleen.
Ei nyt ihan noinkaan.
Meillä on esim. kaksi kissaa jonka takia laitettiin laminaattilattia eikä parkettia. Parketti menee noepasti ikävään kuntoon kun kaks kissaa juoksee ja riehuu lattial.
Laminaaatti taas kestä hyvin kissojen kynnet eikä naarmuja pahemmin tule.

Huppe sanoi:
PAskat kestä, aina ollut parketti ja nyt eka laminaatti, on jo niin vitun paskoilla naarmuilla että pitää kohta vaihtaa parketit tilalle, asuttu noin 3viikkoa. Ei eläimiä, ei lapsia.

Maksoin kympin neliö Teesissä.

just! tuossa syy! nuukuus sinuun iski! 10e neliö tavaraa! oisit ostanu kallimpaa 50 vuoden takuulla ja kyllä on hyvä!:5:

Noissa laminaateissahan ilmoitetaan kovuusluokat, eli kuinka kestäviä ne on. Luokitukset menee huonommasta kestävämpään jotenin näin: 21, 22, 23, 31, 32, ... Olen antanut kertoa itselleni, että kannattaa laittaa vähintään tuota 31:stä, jos on yhtään kulutukselle altis paikka. Ja noita huonompia voi sitten laittaa johonkin yläkerran lastenhuoneeseen, jos siltä tuntuu, ei paljon muualle. Eli te jotka valitatte, että on kulunut nopeasti, niin tiedättekö/muistatteko mitä kovuusluokkaa se teidän laminaatti on?

Eikä muuten pitäisi olla hinnastakaan kiinni, 31:stä ja 32:sta saa alennuksesta alle 10e/neliö, itse muistaakseni sain 31:stä lukkopontilla 5,90e/neliö. Muihin remonttikuluihin nähden yllättävän halpaa. Laminaatti on.

Mutta täytyy silti myöntää, että jos tulee joskus talo rakennettua, niin harkitsen hyvin vahvasti aitoa puulattiaa, joko parkettia tai kunnon lankkua.

Onhan se laminaattia vähän köyhän miehen lattiamateriaali, kylmä ja liukas, mutta mielestäni hinta-laatusuhteeltaan erinomainen tuote. Helppo asentaa, paljon kauniimpi kuin muovimatto, ja kestää uskomattomasti kulutusta. Suuri etu on myös se, että se on ohutta, paksu parteketti usein nousee jo liian korkeaksi.

Parketti on tietty parketti, mutta kun tuossa on sukulaisten vuosi - kaksi vanhoja parketteja seurannut, niin aika naarmuisia alkavat jo olla, varsinkin jos on lemmikkieläimiä, omat laminaatit vielä ihan virheettömät, osa ollut lattialla 5-6 vuotta.

Vanhat liimattavat oli ikävämpi asentaa, mutta lukkopontillisen asentaminen on jo todella lystiä hommaa, siis oikeasti hauskaa, kun homma etenee vauhdilla.

kodinputkimies sanoi:
just! tuossa syy! nuukuus sinuun iski! 10e neliö tavaraa! oisit ostanu kallimpaa 50 vuoden takuulla ja kyllä on hyvä!:5:
Pöh, kulutusluokka oli samaa kuin noissa 50e/m2 laminaateissa. Ongelmana tässä on se väri. Tummassa lattiassa näkyy hiuksenhieno naarmukin herkästi.

Huppe sanoi:
Pöh, kulutusluokka oli samaa kuin noissa 50e/m2 laminaateissa. Ongelmana tässä on se väri. Tummassa lattiassa näkyy hiuksenhieno naarmukin herkästi.

50e / neliö on jo rubiineilla koristeltua laminaattia =) Mut jos laminaattiin luvataan 50 vuoden takuu, tai mun laminaatissa on 12 vuoden takuu, niin sekin on jo aika hyvä.

MC Aropupu sanoi:
Mutta täytyy silti myöntää, että jos tulee joskus talo rakennettua, niin harkitsen hyvin vahvasti aitoa puulattiaa, joko parkettia tai kunnon lankkua.
Ihan ok, jos joku mänty kelpaa. (tosin mäntyyn jää melkein jalkapohjan kuva kun sille astuu). Koivu/vaahtera/pähkinä/ym alkaa lankkuna tulemaan sitten kunnolla hintoihin.

Mixu sanoi:
50e / neliö on jo rubiineilla koristeltua laminaattia =) Mut jos laminaattiin luvataan 50 vuoden takuu, tai mun laminaatissa on 12 vuoden takuu, niin sekin on jo aika hyvä.
joku 12v takuu taitaa omassakin olla... :rolleyes:

Huppe sanoi:
joku 12v takuu taitaa omassakin olla... :rolleyes:

alkoi huolestuttaa, ostin juuri eilen 70neliötä wengelankkulaminaattia TEESIstä. ja 10€/neliö.:wall:

niin, ja kaksi koiraakin on vielä.:curs:

total13 sanoi:
alkoi huolestuttaa, ostin juuri eilen 70neliötä wengelankkulaminaattia TEESIstä. ja 10€/neliö.:wall:

niin, ja kaksi koiraakin on vielä.:curs:
Eikös ole yllättävän painava kuorma ja suuri läjä paketteja, ei sitä paperilla tajua mutta kun kuorman on kahteen kertaan purkanut niin sitten tajuaa :wall:

Huppe sanoi:
Eikös ole yllättävän painava kuorma ja suuri läjä paketteja, ei sitä paperilla tajua mutta kun kuorman on kahteen kertaan purkanut niin sitten tajuaa :wall:

no ei enää yllättänyt kun purkuvaiheessa kämpästä lähti yli tonni romua, ja kuitenkin kerrostaloasunto kysessä. laminaatit oli pieni vaiva siihen.

lankkulattia olis perkeleen komee mut pohjat pitäs olla hiukan erillaiset kuin valu pinta! mut yläkerras onnistuu helposti kun suoraa niskoihin ruuvaa kiinni!

total13 sanoi:
no ei enää yllättänyt kun purkuvaiheessa kämpästä lähti yli tonni romua, ja kuitenkin kerrostaloasunto kysessä. laminaatit oli pieni vaiva siihen.
Amatööri :jahas: itse sain jätelavalle (kahdelle) ahdettua yhteensä 4.46 tonnia rakennusjätettä (lähinnä siis purkujätettä). Tämä siis alle 100m2 rivarikämpästä :hyper:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom