Lakto-ovo vegen ruokavalioon ja proteiininsaantiin apuja kiitos

No niin, eli neuvoja kaivattaisiin ruokapuoleen liittyen tyttökaverille. Eli kuten otsikko kertoo, kyseessä on lakto-ovo vege ja mielestäni (olen myös saanut hänet vakuuttumaan) hän ei saa tarpeeksi proteiineja päivittäisestä ruokavaliostaan. Liikuntamäärä on mallia tavis eli kotijumppaa ja lenkkeilyä pari, kolme kertaa vkossa. Ongelmia aiheuttaa a) hän ei juo maitoa, mutta toki ruuanlaitossa voi käyttää ja b) soijaa hän ei syö paitsi pieniä määriä (esim. soijapihvit ei käy) maun takia. Kaikki muu sitten meneekin. Olen saanut hänet lisämään hyviä rasvoja ruokavalioon eli pellavasimen-,rypsi-ja oliiviöljy kuuluvat enemmän tai vähemmän kuvioihin, mutta en oikein osaa neuvoa tuossa proteiinissa. Toki tiedän maitorahkan yms., mutta ei hän nyt kuitenkaan halua lähteä ”purkki-tai-kaksi-Ehrmannia-päivässä” linjallekaan eli vaihtelevuutta saisi olla ja siihen en oikein osaa neuvoa

Eli jos teillä olisi jotain hyviä ruoka-aineita/ohjeita millä lisätä päivittäistä proteiinin saantia siten ettei ruokavaliosta tule ihan liian yksipuolista, niin olisin kiitollinen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kananmunia, maitorahkaa, raejuustoa, papuja, herneitä, pähkinöitä.. Ehkä joku proteiinijauhekin olisi paikallaan? Pure Whey? Soijastakin saa tehtyä vaikka mitä herkkuja, kunhan maustaa sen kunnolla.. :)

Fiona sanoi:
Kananmunia, maitorahkaa, raejuustoa, papuja, herneitä, pähkinöitä.. Ehkä joku proteiinijauhekin olisi paikallaan? Pure Whey? Soijastakin saa tehtyä vaikka mitä herkkuja, kunhan maustaa sen kunnolla.. :)
Kiitos. Raejuustoa ja munia tulee syötyä pari kertaa vkossa. Papuja, herneitä ja pähkinöitä pitää ehdottaa, en tiedä niin tarkasti niiden määrästä. Protskujauho taitaa kyllä valitettavasti olla ulkona, koska en usko että saan häntä sitä juomaan, varsinkin kun ruuan maku on todella tärkeää hänelle.

Koska kyseessä on vähän liikuntaa harrastavan normaali-ihmisen proteiinin saanti niin tuohon ei kummoisia tarvita.. aamupalalla pari kananmunaa (20g protskua) ja vaikka illalla leivän kanssa purkki raejuustoa (32g protskua). Jos hän muuten syö palkokasveja ja viljaa niin luulisi proteiinin tarpeen tulevan täytettyä (1g protskua/painokilo).

ljp sanoi:
Koska kyseessä on vähän liikuntaa harrastavan normaali-ihmisen proteiinin saanti niin tuohon ei kummoisia tarvita.. aamupalalla pari kananmunaa (20g protskua) ja vaikka illalla leivän kanssa purkki raejuustoa (32g protskua). Jos hän muuten syö palkokasveja ja viljaa niin luulisi proteiinin tarpeen tulevan täytettyä (1g protskua/painokilo).

Kiitos. Tuollatavalla minäkin olen ehdottanut, mutta ongelmana on se, etten osaa neuvoa tuossa monipuolisuudessa, koska itse olen maitorahka-jauheliha-tonnikala-ruisleipä-hedelmät linjalla näin karkeasti sanottuna ja hän ei kuitenkaan halua urautua liikaa, vaan säilyttää monipuolisuuden. Hän itse myös tiedostaa vähän proteiinin saannin, mutta ei kuitenkaan tiedä sitäkään vähää mitä minä, niin kysyi josko voisin kysellä apuja nimenomaan laajentamaan sitä ruokavaliota.

Yks juttu vois olla tehdä raejuusto-tonnikala-kananmuna salaatti (vihanneksia oman maun mukaan) ja syödä sitä pari annosta päivässä.

Mariachi sanoi:
Protskujauho taitaa kyllä valitettavasti olla ulkona, koska en usko että saan häntä sitä juomaan, varsinkin kun ruuan maku on todella tärkeää hänelle.

Oletko maistanut suklaan makuista Pure Wheytä? Kelpaa nirsommallekin, varsinkin, jos tykkää makeasta. Ehdota nyt kuitenkin, toi Pure Whey on tosi hyvää :)

Jos haluaa tunkea protskujauheen mukaan ruokavalioon (itse en kyllä näe tarpeelliseksi) niin mukava tapa voisi olla sekoittaa esim suklaan makuista heraa aamupuuroon.

ljp sanoi:
Yks juttu vois olla tehdä raejuusto-tonnikala-kananmuna salaatti (vihanneksia oman maun mukaan) ja syödä sitä pari annosta päivässä.
Joo, salaatit on ihan hyviä ja kyllä hän niitä tekeekin, mutta ei tonnikalasta, koska ei syö kalaakaan.

ljp sanoi:

Tonnikala ei ole vihannes :lol2:

No joo, ehkei se proteiinidrinksu oo mikään välttämättömyys, mutta helpottaisihan se aika paljon, kun näyttää aika moni ruoka olevan poissa laskuista. Vähärasvainen juusto ( esim. Valion Vihreä Retki 11 % ) on myös hyvä proteiinin lähde.

Kiitos ljp ja Fiona. Laitoin tuossa meiliä näistä vastauksista ja hän itsekin huomasi ettei palkokasveja eikä pähkinöitä tule juurikan syötyä, eli siinä on ainakin yksi kohta mihin puututaan. Kyllähän protskuista saa hyvän makuisia, mutta tietäen hänen suhtautumisensa protskujauhojen käyttöön (pitää niitä ainoastaan urheilijoiden ravinteina) taidan jättää ehdottamatta...

Sinuna kuitenkin ehdottaisin vielä jotain esim. suklaan makuista heraprotskua, koska se toisi taas lisää vaihtelun mahdollisuuksia. Eikähän sitä tartte semmosenaan juoda, vaan esimerkiksi siitä vois tehdä puuroa, pirtelöä hedelmien tai rahkan kanssa jne. Myös proteiinipatukoita vois varmaan vaihtelun vuosi silloin tällöin syödä (vai onko niissä jotain liivatetta tms. mikä ei käy vegelle..)

Lyhyesti

Ruoanlaittoon kannattaa panostaa ja käydä kursseilla, se on yksi tie loihtia erittäin maukasta ja täyspainoista kasvisruokaa jossa myös estetiikka on kohillaan.
Sama seikat pätee kuin muuhunkin ruoanlaittoon, huomioi monipuolisuus ja ole viitseliäs, sillä loppupelissä kasviruoka on paljon muutakin kuin hernemaissia-paprika sekoitus ja vetistä maustamatonta soijarouhetta sekaan.

Olen itse vaihdellut ruokavaliotani ollen useita vuosia sekasyöjä..sitten muutin elämäntapojani olin 2vuotta vegaani ja nyt viimeiset pari vuotta olen tehnyt vegaanista kotiruokaa ja sitten lisännyt muuhun ruokavalioon raejuustoa ja käyttänyt heraa lisäravinteena...lihasmassan lisäyskin on onnistunut hyvin.

Suosittelen vierailua useilla kasvisruokaa käsittelevillä foorumeilla joissa löytyy kasviruokavaliolla olevia
aktiiviurheilijoita tai muuten kasvisruoasta paljon tietäviä, on myös edeuksi että kaveri/tuttavapiirissä on tuttuja joilla sama ruokavalio...ruokaohjeiden vaihtoa ja yhteisiä kokkausiltoja.

Kotiaurinko sanoi:
Ruoanlaittoon kannattaa panostaa ja käydä kursseilla, se on yksi tie loihtia erittäin maukasta ja täyspainoista kasvisruokaa jossa myös estetiikka on kohillaan.
Sama seikat pätee kuin muuhunkin ruoanlaittoon, huomioi monipuolisuus ja ole viitseliäs, sillä loppupelissä kasviruoka on paljon muutakin kuin hernemaissia-paprika sekoitus ja vetistä maustamatonta soijarouhetta sekaan.

Olen itse vaihdellut ruokavaliotani ollen useita vuosia sekasyöjä..sitten muutin elämäntapojani olin 2vuotta vegaani ja nyt viimeiset pari vuotta olen tehnyt vegaanista kotiruokaa ja sitten lisännyt muuhun ruokavalioon raejuustoa ja käyttänyt heraa lisäravinteena...lihasmassan lisäyskin on onnistunut hyvin.

Suosittelen vierailua useilla kasvisruokaa käsittelevillä foorumeilla joissa löytyy kasviruokavaliolla olevia
aktiiviurheilijoita tai muuten kasvisruoasta paljon tietäviä, on myös edeuksi että kaveri/tuttavapiirissä on tuttuja joilla sama ruokavalio...ruokaohjeiden vaihtoa ja yhteisiä kokkausiltoja.

Kiitos. Oisko sulla linkkejä ko. foorumeille?

Salaattiresepti

Itse tykkään samoin myös tyttöystäväni.

Omskakasin VihreänValkea salaatti:

Isoon kulhoon sekoitetaan keskenään:
-Reilusti jäävuorisalaattia pilkottuna
-1-1,5 desiä pakasteherneitä (sulatettuina)
-1 avokado pilkottuna
-1 purkki raejuustoa
-1,5-3 desiä keitettyä basmatiriisiä (kylmänä)
-Kastikkeeksi hiukan maustamatonta jogurttia ja pieni loraus soijakastiketta

Annoksesta saa yhden kunnon aterian tai kaksi pienempää. Sisältää hyvin proteiinia ja hyviä rasvoja. Riisin voi jättää halutessaan pois.

Kohta 6 vuotta ko. ruokavaliolla olen vedellyt.

Tuossa on vain se ongelma, että tyttö ei juo maitoa. Itellä menee helposti useampi litra päivässä, ja litrassa on jo 34g valkuaista. Muutenkin ruokavalion proteiini tulee lähinnä maitotuotteista, joiden aminohappokoostumusta sitten täydennellään viljatuotteilla ja heralla.

Muut maitotuotteet kyllä toimivat myös, esmes jugurtit ja aiemmin mainittu raejuusto. Täysviljatuoteet ja pähkinät toimivat myös mukavana lisänä.

Vähän paha on lähteä neuvomaan silti, kun oma ruokavalio nojaa maitoon, rahkaan ja kaurahiutaleisiin.

Tofu, feta?

Paljonkos muuten proteiinia ko. henkilö tällä hetkellä saa?

rafael30 sanoi:
Kohta 6 vuotta ko. ruokavaliolla olen vedellyt.

Tuossa on vain se ongelma, että tyttö ei juo maitoa. Itellä menee helposti useampi litra päivässä, ja litrassa on jo 34g valkuaista. Muutenkin ruokavalion proteiini tulee lähinnä maitotuotteista, joiden aminohappokoostumusta sitten täydennellään viljatuotteilla ja heralla.

Muut maitotuotteet kyllä toimivat myös, esmes jugurtit ja aiemmin mainittu raejuusto. Täysviljatuoteet ja pähkinät toimivat myös mukavana lisänä.

Vähän paha on lähteä neuvomaan silti, kun oma ruokavalio nojaa maitoon, rahkaan ja kaurahiutaleisiin.

Tofu, feta?

Paljonkos muuten proteiinia ko. henkilö tällä hetkellä saa?

Kiitoksia vaan. Nimenomaan tuo maidon juomattomuus mullekin tuotti ongelmia, koska helpostihan sitä saa protskua jos juo pari kolme lasia per vuorokausi. Jogurttia ja rahkaa (ei maitorahka) kyllä menee, mutta miinuspuolena on sitten se sokerin määrä. Hyviä vinkkejä on täältä tullut noiden palkokasvien suhteen, en niitä itse ollut ajatellutkaan, koska mullehan proteiinin lähteet tarkoittaa: rahka, tonnari, muna, maito, kana ja liha...=)

Ai niin unohtui tässä kysyä että mites ne jotka on tiputtanut ruokavaliotaan vähälihaisempaan, oletteko huomanneet muutoksia? entä siinä alussa, oliko heikotusta vai loistavaa oloa? Ajattelin ehkä itse siirtyä punalihattomaan ruokailuun eli pitäisin kuitenkin kanan, kalkkunan ja kalan listalla, mut ans kattoo ny...

En kyllä ipananakaan suurempia määriä lihaa syönyt, mutta kun 15-vuotiaana siirryin kokonaisvaltaisesti irti elikoiden syönnistä, niin en huomannut minkäänlaisia ongelmia. Veriarvot ovat pysyneet hyvinä, jotkut jopa parantuneet. Tietysti jotkin tietyt ravintoaineet saattavat jäädä vähälle, mutta asiaa voi korjata muilla ruoka-aineilla kuin punaisella lihalla. Kokeilemallahan se selviää ruoka-asioissakin mikä itselle parhaiten sopii.

-edit- Ujuta salaa herajauhetta emännän ruoanlaittotarvikkeisiin :evil:

rafael30 sanoi:
-edit- Ujuta salaa herajauhetta emännän ruoanlaittotarvikkeisiin :evil:

Aivan. Teet pirtelöä(banaani, jäätelö, hera...) ja et kerro jauhoista. Jos tykkää, voit varovasti mainita ajan kanssa heran.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom