Tilanne on nyt tämä: Loukkaantumiset ovat alkaneet tosissaan verottaa kroppaa ja olkapää on tehnyt pariin otteeseen Tina Lähdemäet (Labrum vaurio) Olkapää on nyt todennäköisesti menossa 3 leikkaukseen ja näyttää pahasti siltä että saan unohtaa thainyrkkeilyt+vastaavat. Haluaisin silti kovasti harrastaa jotain kamppailulajia mutta kun en oikein tiedä sopivia vaihtoehtoisia lajeja. A)Toivoisin lajilta edes jonkinlaista realistisuutta (Olen kokeillut kungfua enkä halua kokeilla enää ikinä) B)Että laji kohottaisi kuntoa C)Että lajissa olisi silti jonkinlaista kontaktia mutta ei silti tuhoaisi olkapäätäni.
Mitä olet harrastanut ennen, missäpäin asut ja haluatko harrastaa siis itsepuolustus- vai kamppailulajia? Mitä tarkoitat realistisuudella? Onko siis olkapääsi loukkaantunut niin pahasti, että et voi lyödä enää normaaleja suoria koviin esteisiin? Jos vastaat noihin kysymyksiin niin muiden on luultavasti paljon helpompi auttaa sinua.
Tuolla perusteella minkä nyt annoit niin voisin suositella hokytoryu jujutsua mikäli itsepuolustus kiinnostaa.. toisaalta alimmat vyöarvot ovat sitten aika sankkaa paskaa varsinkin, jos osaat peruslyönnit ja potkut hyvin. Lisäksi realistisuus ei alemmilla vöillä ole aivan huippuluokkaa.. Lajissa sparraaminen tapahtuu ilman päähänkohdistuvia lyöntejä joka voi olla aika rajoittava tekijä varsinkin alussa noin realistisuuden osalta. Legendaarisessa peräkylän nakkikiskan etuilutilanteessa lyönti kun lähtee aina nimenomaan päähän. Toisaalta tämä (sparraus ilman päähänkohdistuvia
lyöntejä, potkut ovat jollain logiikalla sallittuja..) tekee lajista mahtavan taltuttamaan aiheuttamatta (vakavia) pysyviä vammoja. Itse kun tuota harrastelin niin tykkäsin myöskin opetetusta periaatteesta itsepuolustustilanteessa: "On paljon tärkeämpää reagoida tilanteeseen nopeasti
jollain tavalla, kun tehdä se tyylipuhtain irrottautuminen kymmenen pisteen ja ekstrapapukaijamerkin arvoisesti." Lajissa opetetaan aina lyömään/potkaisemaan hyökkääjää, siis reagoimaan
mahdollisimman nopeasti, jolla pyritään saamaan itselle ne tarvittavat sekunnit hallintaotteeseen, heittoon tai lukottamiseen. Laji on erittäin laaja-alainen ja kattaa myöhemmilllä vöillä myös asetekniikat (puukko ja pamppu; aseellinen hyökkääjä vs aseeton, ase vs ase, aseeton hyökkääjä vs aseellinen puolustaja.). Sama opettaja joka opetti minua opetti myös vartijakoulutuksessa oleviani kavereita ja suht. samoja juttuja noille. Laji on suomen poliisivoimien ja vartijoiden käytössä.
Mikäli olkapää on pahasti rikki niin painilajit kuten lukkopaini, bjj tai judo tuskin tulevat myöskään kyseeseen? Krav Maga voisi myös olla tutustumisen arvoinen, vaikka itse en lajista niin välitäkkään. On tarkoitettu
mielestäni enemmänkin sotilaskäyttöön, eikä ole
mielestäni suotavaa opetella mitään munillepotkimis/muita mahdollisesti vakavia vaurioita hyökkääjälle aiheuttavia "kikkoja" katukäyttöön Suomessa. Jos tuon lajin avulla onnistut pelastamaan itsesi jostain tilanteesta niin kuitenkin joudut todennäköisesti pakenemaan aika rivakasti paikalta hätävarjelun liioittelusyytteen välttämiseksi. En ole aivan objektiivinen lajia kohtaan joten kannattaa ottaa itse selvää!
Taekwondo voisi olla yksi idea, mutta luultavasti olkapääsi estää senkin.. On vaikea saada kontaktia mukaan kunnolla, jos olkapääsi estää lyömisen/painimisen.. :S