On mulla jo ollutkin 70-200/4L ja 70-200/2.8is. Mut ei ole käyttöä niille nykyään, niin oon myynyt aikoja sitten pois. Makroo olen kelannut kun sillä sais noihin virittelyihin kuvattua esim pienoismalleja 1:1 koossa. Mut en ole perehtynyt makrokuvaamiseen sitten niin pätkääkään, saako niillä edes läpitarkkaa kuvaa.
1:1 macrolla lähes järestään vaatii sen lähimmän tarkennusetäisyyden. Lisäksi ne menee käytännössä manuaali focus hommiin aina, kun macron kanssa pelataan.
+ mukana tulee nuo syväterävyysongelmat, kun joudutaan olemaan kohtuu polttovälillä erittäin lähellä. Polttovälin mukana tulee negatiivisena kohtuullinen paino.
Suosituksia:
AF-S VR Micro-NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED
Sigma 150mm F2.8 EX DG HSM APO MACRO
Sigma APO Macro 180mm F2.8 EX DG OS HSM
Sigmat ihan oikeasti on aika hyviä tällä saralla, vaikka muutoin kehoitan niistä pysymään erossa 120-300/2.8:ia lukuunottamatta :D
Miksi polttoväliä näin paljon, ehkä sen takia että saat työskentelyetäisyyttä ja kuitenkin kun käytät salmaa, niin se on etu.
Ottaen huomioon tuon pienten kohteiden läpiterävänä kuvaamisen, niin 1 vaihtoehto ois PC-E objektiivi, eli perspektiivinkorjaus obiska.
Sillä voisi myös kikkaillla terävyyslinjoja kuviin yms. tasoa kääntämällä. Näitä käytetään esim. kukkien kuvauksissa paljon ja siten ajattelen noilla pienillä kohteilla jotain tän kokoista.
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: