laihdutusvinkkejä 13v. pojalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja henkk^
  • Aloitettu Aloitettu
Olen lukenut noita laihdutus / rasvanpoltto osioita, mutta kun on kyse kasvavasta nuoresta, pitääkö ottaa joitain seikkoja huomioon? Aina sanotaan, että ei saa laihduttaa kasvuiässä.
Pituutta löytyy noin 160cm ja painoa noin 60 kg, eli pikkasen pläski olen. :D

Olisiko semmoista laihdutusmenetelmää, jossa saan riittävästi ravointoaineita kasvuun?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
User Name

Sun nyt ei taatusti tarvitse muuta kuin aloittaa punttiharrastus ja jättää vaikka karkinsyönti pois. 3 kertaa viikossa kun treenaat ja käyt vaikka pari kertaa vielä lenkillä niin vuoden päästä olet jo pituuskasvunkin myötä ihan eri mallinen vartaloltasi.

Pistät vaa perusruokavalion kuntoon. Jos haluut ihan timmiin kuntoon, niin lopeta kaikkien herkkujen syöminen KOKONAAN. kyllä se paino siitä tasoittuu

Aina sanotaan, että ei saa laihduttaa kasvuiässä.

Eikä sitä turhaan sanota. Et ole ylipainoinen, etkä tasan ala laihduttaa. Kasvupyrähdys on tulossa, josta seuraa yleensä se, että suurin osa murrosikäisistä muuttuu vinkuheiniksi kun kaikki energia menee pituuskasvuun. Ei, ei, ja ei. Syö terveellisesti, harrasta liikuntaa ja painoharjoitteluunkin voi jo varovasti alkaa tutustumaan jonkun kokeneen valvonnassa. Mutta älä nyt mene tekemään sitä virhettä että laihdutat tuossa iässä tuon painoisena.

Sun nyt ei taatusti tarvitse muuta kuin aloittaa punttiharrastus ja jättää vaikka karkinsyönti pois.

Puntin aloitan varmaan sitten kun pituuskasvu loppuu. Tossa on mun treeniohjelma.

TREENI

MA: Punnerrus 5x30
Hämähäkkipunnerrus 5x20
Sormipuristimet 5x25
Leuanveto 5xmax
Hauiskääntö 3kg 5x25

TI: Punnerrus 5x30
Hämähäkkipunnerrus 5x20
Sormipuristimet 5x25
Leuanveto 5xmax
Hauiskääntö 3kg 5x25

KE: Aktiivinen lepo (airobista liikuntaa)

TO: Etukyykky 5x 20
Takakyykky 5x20
Askelkyykky 5x20

PE: Etukyykky 5x 20
Takakyykky 5x20
Askelkyykky 5x20

LA: Aktiivinen lepo (airobista liikuntaa)

SU: Aktiivinen lepo (airobista liikuntaa)

Lämmittele ennen treeniä ja venyttele välkeenpäin.
Lisäksi 150 hyppyä hyppynarulla, 250 vatsaa ja 150 selkää.
Lenkille kerran päivässä. Yli 5kg painot syrjään!!

Airobisen liikunnan puolelle menee aika paljon.

Eikä sitä turhaan sanota. Et ole ylipainoinen, etkä tasan ala laihduttaa. Kasvupyrähdys on tulossa, josta seuraa yleensä se, että suurin osa murrosikäisistä muuttuu vinkuheiniksi kun kaikki energia menee pituuskasvuun. Ei, ei, ja ei. Syö terveellisesti, harrasta liikuntaa ja painoharjoitteluunkin voi jo varovasti alkaa tutustumaan jonkun kokeneen valvonnassa. Mutta älä nyt mene tekemään sitä virhettä että laihdutat tuossa iässä tuon painoisena.

Harrastan jääkiekkoa. Haluisin vaan vähän rasvaa kehosta pois. Olen jo ruvennut kasvamaan, 11cm viime vuodesta ja 4kg viime vuodesta

Harrastan jääkiekkoa. Haluisin vaan vähän rasvaa kehosta pois. Olen jo ruvennut kasvamaan, 11cm viime vuodesta ja 4kg viime vuodesta

Juuri tuossa vaiheessa kehon koostumus heittelee niin paljon, että ei sitä kannata stressata jos pikkusen on rasvaa jossain. Tuskin jääkiekossakaan vähästä on haittaa, ja varsinkin jos pelaat, pitää sinun saada tarpeeksi ravintoa että jaksat.

Rasvan polttaminen vaatisi että söisit vähemmän kuin kulutat ja se taas vaikuttaisi haitallisesti lihasten kasvuun, jota murrosiässä on syytä odotella. Nyt sinulla on erittäin otollinen aika kehittyä todella paljon fyysisesti, saada voimaa ja lihaksia, joten älä pilaa sitä yrittämällä laihduttaa. Saliharjoittelun tai painoilla kotona harjoittelun voi kyllä jo aloittaa. Ainoat liikkeet jotka voivat pituuskasvuun vaikuttaa ovat raskailla painoilla suoritetut kyykyt ja maastavedot. Muita liikkeitä voi tehdä melko huoletta, kun vain pitää tekniikasta huolen. Eiköhän siellä jääkiekkojoukkueessakin aleta puntteja jollain lailla hieromaan ihan lähivuosina.

Íhan hyvä ohjelma imo tuo, tuollaista peruskuntoa kohottavaa eikä liian raskasta. Sitten kun olen venynyt vielä tuommoisen reilun 10cm vähintään niin voi vähän rankemmin alkaa puntata ilman riskejä.

Ei se nyt pahemmin ikää pahemmin imo katso koska alottaa puntilla käymisen vaan onko ollu pahimmat kasvupyrähdykset ohi jne :) Tietysti se kanssa että onko murrosikä alkanu edes ollenkaan

En nyt tiiä onko järkeä paljoa lähteä laihistelemaan... tuosta kun kasvelet vaan 10-20cm niin kummasti näytät jo hoikemmalta :D

mä laihdutin varsinaisesti ekaa kertaa 12-vuotiaana puntin ohella ja ei siitä ollu mitään haittaa pituuskasvulle tai millekkään.

Mielestäni ei kannattaisi mitään varsinaisia laihdutusmenetelmiä ajatella. Parempi vaihtoehto olisi, että jättää karkkien, sipsien ym. syömisen vähän vähemmälle ja lisää hieman liikuntaa mukaan ohjelmaan, niin sillä pitäisi tuon sinun ikäisesi ihan hyvin pärjätä. Kasvuvaiheessa on tärkeää syödä ravitsevaa ruokaa, eikä tarvitse mitään laihduttamista ajatella. Tuo pieni ylipaino sitä paitsi tasaantuu yleensä pituuskasvun myötä, joten älä turhaan murehdi tuollaisia. Sitten tilanne onkin toinen, jos on aikuisiällä jonkin verran ylipainoa, niin silloin voi laihduttaminen tullakin kysymykseen.

syön terveellisesti ja monipuolisesti. otan joka päivä omega 3 tabletin jossa on 23 vaikuttavaa ainetta. haluan kasvaa.

Olet normaalipainoinen. Ei oo mitään järkee ruveta suunnittelemaan laihduttamisia jos haluat kasvaa, kuten ylläolevassa viestissäsi lukeekin.

Itse olen sitä mieltä, että ala miettimään noita lahdutuksia vasta joskus +20v.
Siihen asti yritä antaa kropalle mahdollisimman paljon energiaa kasvuun (luonnollisesti puhtaista ruoka-aineista, karkit ja sipsit yms. melko vähiin).

Kiität meitsiä 5-10 kymmenen vuoden päästä. Tuossa iässä nimittäin kasvat semmoisista kohdista joita et voi jälkeenpäin kasvattaa millään. Eli anna kropalle aineet rakentaa kunnon perusta tulevia koitoksia varten.

Eli tiivistettynä: Liiku, syö hyvin, äläkä välitä pienistä rasvoista. Ne kerkeät kyllä polttamaan vanhempanakin. :arvi:

Itse olen sitä mieltä, että ala miettimään noita lahdutuksia vasta joskus +20v.
Siihen asti yritä antaa kropalle mahdollisimman paljon energiaa kasvuun (luonnollisesti puhtaista ruoka-aineista, karkit ja sipsit yms. melko vähiin).

Kiität meitsiä 5-10 kymmenen vuoden päästä. Tuossa iässä nimittäin kasvat semmoisista kohdista joita et voi jälkeenpäin kasvattaa millään. Eli anna kropalle aineet rakentaa kunnon perusta tulevia koitoksia varten.

Eli tiivistettynä: Liiku, syö hyvin, äläkä välitä pienistä rasvoista. Ne kerkeät kyllä polttamaan vanhempanakin. :arvi:

Itse olen sitä mieltä, että jo 15-vuotiaana kannattaa alkaa seuraamaan omaan painoaan. Jos nuorena totuttelee epäterveellisille elämäntavoille, on niitä vaikea myöhemmin muuttaa. Luultavasti tarkoititkin ns. normaalipainoisia.

Itse olen sitä mieltä, että jo 15-vuotiaana kannattaa alkaa seuraamaan omaan painoaan. Jos nuorena totuttelee epäterveellisille elämäntavoille, on niitä vaikea myöhemmin muuttaa. Luultavasti tarkoititkin ns. normaalipainoisia.

Kannattaa toki tarkkailla, mutta huomasit varmaan viestistäni kohdat:
Liiku, syö hyvin, äläkä välitä pienistä rasvoista.

Eli ei kannata vahtia rasvoja liian tarkasti, jää pian pieneksi. Liika on tietenkin liikaa.

Nimin. Mamma piti aikanaan hyvässä lihassa. Nykyään rasvat on poissa, mutta raamit jäi.

Puntin aloitan varmaan sitten kun pituuskasvu loppuu.

Voit aloittaa puntinnoston ihan huoletta jo nyt, ei se pituuskasvu ota herneitä JÄRKEVÄSTÄ kuntosalitreenistä. Alkajaisiksi voisi sopia sellainen koko kroppa 2-3 kertaa viikossa -tyylinen kuntopiiritreeni. Tee ihan perusliikkeitä ja alkuun todella maltillisilla painoilla antaaksesi kropalle aikaa tottua uuteen rasitukseen. Suoritustekniikat kuntoon heti aluksi, raahaa vaikka se salin suurin karju korvasta paikalle ja pyydä katsomaan onko hyvä. :)

:edittiä:

Ja tosiaan, mitä tulee syömiseen, niin hyvää perusruokaa koneeseen ja reippaasti. Limpparit, karkit ja etenkin sipsit huitsin jonnekin. Mahdollisen kuntosalitreenin aloittaminen saa aineenvaihdunnan hyppimään voltteja ja energiantarve kasvaa.

tuossa iässä kun laitat ruokavalion kuntoon, niin varmasti säästyt monelta vaivalta. yleensähän ihmiset kiinnostuu siitä vasta aikaisintaan kolmenkympin lähestyessä, vaikka nuorena ei kukaan ole oikeasti kuolematon.

keskity laadukkaan proteiinin ja kasvisten syömiseen. vältä suuria glykeemisiä kuormia. myös muuten kuin karkkia. kaikki hiilarit nostaa verensokeria. syö hitaita hiilareita tarpeeksi pieninä määrinä. (nopeita hiilareita vielä pienempinä.) älä keskity laihduttamiseen, vaan itse ruokavalioon ja liikuntaan. kun ne on kunnossa läski lähtee siinä sivussa. älä missään nimessä kuihduta itseäsi liian rankalla dietillä/liian nopealla painonpudotuksella. älä treenaa liian kovaa. osta vaikka verensokerimittari. pidä sokeriarvo alle 85(tai alle 80 sokeriarvolla hidastat ikääntymistä vielä enemmän) ja alle 100 ruokailun jälkeen. syö usein pieniä annoksia(korkeintaan 500kcal).

ykkösuhka on kakkostyypin diabetes ja vaikka sitä ei saisikaan, niin liialliset hiilarit aiheuttaa tuhoa. hiilareiden rajoitus on siis koko terveellisen ruokavalion pohja. syö paljon kasviksia. älä kuitenkaan ahmi paljon sokeria sisältäviä hedelmiä. syö kuituja. ota rasvaa kalaöljystä ja oliiviöljystä. etenkin kalaöljy on tärkeää.

tulet näyttämään tosi hyvältä kolmekymppiseltä, kun monet muut alkaa jo rupsahtaa. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom