No minä en miellä burgeria a la carteksi, mutta tämän kanssa on nyt ihan turha nussia pilkkua, kun molemmat varmaan tietää, mistä on kyse.
Toki, mutta kun kukaan meistä ei burgeria tilannut, ja samalta listalta saa 18€ samplerilautasen ja 18€ salaatin, ei vertauskelposta aihiota synny tekemään kauhean subjektiivista päätöstä.
Niin.. jos tuntuu kalliilta, niin voi syödä himassa.
Ei kauhean rakentavaa, kun pointtina on nimenomaan käydä ravintolassa syömässä jotain hyvää, melkeinpä vaikka porsaan ulkofilettä 20€ edestä jos se on tuoretta vs. kolmea, neljää eri friteerattua pakastenaksua. On vaikea tehdä päätöstä siitä mitä syö jos tuotteet on hinnoiteltu miten sattuu, tai kuvaukset tuotteista ei ole kauhean kattavat.
Mä en jotenkin osaa suhtautua tohon ravintolassa on kallista -kritiikkiin mitenkään järkevästi. Se maksaa, minkä maksaa, ja jos ei miellytä, niin on ostamatta tai menee muualle.
Eli siis kun mennään istumaan ravintolaan joka näyttää ihan hyvältä kaikin puolin (/ei omata riittävää silmää arvioimaan ruoan tasoa pelkästään miljöön perusteella) ja katsotaan menua, joka näyttää hyvältä kaikin puolin pl. hinnat yläkanttiin (joka antaa ymmärtää että jostain lafkassa maksetaan), tilataan ruoka keskinkertasen asiakaspalvelun saattelemana, niin missä välissä sitten pakitetaan ostotilanteesta? Sitten kun ruoka saapuu nenän eteen?
Katos, selitin itteni pussiin. Mun moka kun en heti vain palauttanut annosta ja tilannut jotain muuta. En tiedä yhtään miten se toimii, mutta pitääpä testata seuraavalla kerralla. (En siis yhtään tarkoita olla sarkastinen tms, ihan oikeasti ois pitäny tehdä noin.) Jenkeissä (oman kokemuksen mukaan) se toimii kuin häkä, ja aina on saanut vähän räbättiä jos on kelpuuttanut vähän keskinkertasemman annoksen.
Ei omaa hintatasoa voi oikein anteeksi ruveta pyytelemään, kun on itse hinnoitellut. Mutta tässäkin pitää taas muistaa toimintaa sitovat asiat ja realiteetit.
Mun oletus on edelleen ettei kenelläkään kiinnosta maksaa tuotteesta mikä ei vastaa odotuksia. Kuka nyt lämpimikseen mistään maksaa? Eli kaikki toimintaa sitovat asiat on mun mielestä hinnoittelijan ongelma, en haluaisi joutua ite tinkimään ruoan laadusta jos operatiiviset kulut on liian korkeat jostain esim sijainnista johtuen, kun paikka näyttää vaan ihan normiravintolalta. (Tähän väliin voisin heittää edelleen, että Amarillo pesee Santa Fe:n kaikilla osa-alueilla).
Tulosta tekevät ravintolat ovat oikeasti aika harvassa. Keskusta-alueen vuokrat ovat mielettömiä, henkilöstökulut isoja, kiristyvä verotus vetää toimintaa koko ajan tiukemmalle, ja sekin valitettavasti siirtyy aika suoraan hintoihin, kun harva sitä haluaa ottaa suoraan takkiinsa. Jos toiminnasta ei jää kunnolla näppiin, niin se kyllä näkyy ravintolan toiminnassa, myös siinä ruoan ja palvelun laadussa ja lopulta siinä, että toiminta lopetaaan. Eli tätä vasten tuo kritisointi ravintoloiden hinnoista menee kyllä aika metsään.
Nämä on ravintolanpitäjän ongelmia, ei asiakkaiden. Oon aika adamantisti sitä mieltä että jos asiakkaalle kerrottais vähän laadukkaammassakin lafkassa että osa kamppeesta lautasella tulee olemaan pakasteesta vedettyä, niin ennenkuin päästään siihen miksi ne on pakasteesta on asiakkaalla mahis käydä itekseen se pieni pohdinta päässään siitä mistä haluaa maksaa. Jos haluaa maksaa elämyksestä ja rahoittaa ravintoloitsijoiden harrastusta, niin siitä vaan. Jos haluaa esim syödä laadukasta ruokaa, niin voi kattoa sitten menusta niitä kamppeita mistä voi olla varma että saa mistä maksaa.
Bottom line tässä mun nillityksestä on, että olen ihan vitun pettynyt maksaessani jostain suht kalliista samplerista joka koostuu suurimmaksi osaksi pakasteista. Olisin varmasti valinnut jotain muuta jos olisin tiennyt (/tajunnut kysyä onko ruoasta ylipäätään mikään osa tuoretta). Enkä välitä ihan yhtään onko se kestävää kehitystä ravintoloitsijoiden näkökulmasta, se ei vaan ole mun alaa eikä mun tehtävä miettiä saako ravintolayrittäjä miten suuren voiton siitä että valkkaan hänen mestan. Sehän vaan merkkaa että ravintolat jotka antaa rahoille aitoa vastinetta jää, ja paskalafkat menee konkkaan.
Bottom line #2 on, että vältän Santa-fetä jatkossa ja kokeilen seuraavan kerran jotain muuta.