Läskiterminaattorin vinkkejä kaipaillaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jumankauta Cockton! Tulipas tiukka aloittelijan ohjelma.. hyvin selitetty kun itsekin tajusin.. ongelmana olikin kun en oikein tiennyt mitään oikeasta punttitreenistä. Olenhan toki salilla käynyt useinkin nuorempana mutta lähinnä rempomassa sekalaisia laitteita tavoilla jotka varmasti söivät enemmän selkää kun toivat lihasta :D

Suuret kiitokset valaisevasta viestistä.. täällä on paljon ohjeita mutta useimmat juuri tuntuvat olevan niille jotka tahtovat lisää massaa ja lihasta kun itse haluaa enemmkinkin polttaa rasvaa.

Niin ja itse olen Turun päässä enkä Helsingissä :thumbs:

DayOne sanoi:
Jumankauta Cockton! Tulipas tiukka aloittelijan ohjelma.. hyvin selitetty kun itsekin tajusin.. ongelmana olikin kun en oikein tiennyt mitään oikeasta punttitreenistä. Olenhan toki salilla käynyt useinkin nuorempana mutta lähinnä rempomassa sekalaisia laitteita tavoilla jotka varmasti söivät enemmän selkää kun toivat lihasta :D

Suuret kiitokset valaisevasta viestistä.. täällä on paljon ohjeita mutta useimmat juuri tuntuvat olevan niille jotka tahtovat lisää massaa ja lihasta kun itse haluaa enemmkinkin polttaa rasvaa.

No niin, hyvä ettei kuulostanu vittuilulta. En tienny että mitä tiedät, niin otettiin rautalangasta :)

Tsekkaa tuolta exrx.netistä noita aloittelijan sivuja, sieltä tuli paljon valaisevaa tietoa, esim. kato ne yleiset myytit. Sieltä sitten kun olet vähän aikaa reenannu niin kattelet itelles sopivia liikkeitä ja että mitkä sopis sun tarpeisiin, niinku mulla noi tissit :)

Tosiaan... Ongelmansa on kullakin ja täällä tuntuu olevan yleisempi ongelma tuo "kynäniskaisuus". Mulla taas on hirveen hankala nähdä siinä ongelmaa, että olis liian pieni, kun ite haluis olla pienempi. :) Mut lohduttaudutaan sillä, että läskistä eroon pääseminen voi olla helpompaa kuin lihaksen rakentaminen alhaalta ylöspäin :thumbs:

Joo varmasti näin on. Hyvät nuo sivutkin muuten... tässähän alkaa punttiohjelma valmistua. Juu ei kyllä rautalangasta saa vääntää, omat vanhat urheilun teesit oli hieman siperiasta muutenkin vaikka tulokset olikin OK, eli hiki pintaan ja sitten niin kauan että tekee pahaa, ja sitten vähän vielä lisää. Tässä vaiheessa jos noin tekisin, ei tulosket olisi kuitenkaan parhaat mahdolliset ja huonolla tuurilla vaan satutan itseni tms.

Mutta ei ollut just tosta vinkkiä että kannattaa tehdä puolilla painoilla sarjasta ensin lämmittelyt, ilmeisesti siis joka masiinassa. Itse olisin varmaan soutanut tai polkenut lämmön päälle ja mennyt rempomaan vehkeitä satunnaisesti.

Vinkkejä saa edelleen latoa ja laitan tänne oman tarkan ohjelmani heti kun saan sen haarukoitua, sekä sen ruokavalion vaikka päivän tarkkuudella.

Mitenkäs on, olen joskus lueskellut jostain ohjelmia missä painotetaan tuota tekemistä, yleensä 4 viikon jaksoissa siten että esim eka viikko juoksupainotteista, toinen viikko vaikka punttipainotteista, kolmas uintipainotteista (ettei paikat rasitu niinkuin juostessa olettaisin), ja sitten taas punttia neljäs viikko. Kuitenkin sitten että näitä kaikkia tehtäisiin vähän sikinsokin, mutta painotus olisi teeman viikon mukaista. Mikä järki näissä on, ja solvetuuko nämä aloittelevalle kuntoilijalle joka haluaa poltella rasvaa ensitöikseen, vai onko tämmöisiä syytä harkita sitten myöhemmin, jos ollenkaan?

Mä aloitan tekemään päiväkirjaa näistä kanssa, ja sitten ottelen noita kuvia, ja sitten kun olen hiukka päässyt alkuun kunnolla niin voin niitä sitten tänne laitella jos joku haluaa, ehkä siitä olisi apua muillekin jotka haluaa aloittaa ja sitten tietyst se motivoi allekirjoittanuttakin. Jos vaan siis joku haluaa, nämä tulee kuitenkin itselle tehtyä seurannan takia.

Joo ei itteesä pidä hajottaa rempomalla.

Hyvä että tosta oli apua! Tosiaan niin kokeilemalla ja mitä enemmän reenaa niin sitä enemmän osaa itteki sitten hakee että tällänenhan vois olla hyvä jne.

Tosta eri reenitylien kierrosta, niin eka hyöty mikä tulee mieleen, että ohjelma on vaihteleva, eikä ala maistumaan puulta. Toisaalta sitten taas... kerran viikossa salitreeni pitää yllä sitä lihaskuntoa mikä on. Jos haluaa kehittyä niin 3 kertaa lienee aloittelijalle aika optimi, koska lepoakin tarvitaan!

No nyt jos tulee sitten kolme viikkoa välissä, niin eipä mahda se 3 kertaa salia kuukaudessa paljon lihaksia kehittää. (Muista muuten, että mitä enemmän lihasta , sitä tehokkaammin palaa laardi. Ei se läski läskiä polta, paitsi syöty läski :D )

Ja ymmärsit oikein tuon lämmittelyn. Eli eka lämmitellään kokonaisvaltaisesti soudulla. Sit rintavehkeelle: lämmittelysarja siinä, paussi, ja varsinainen sarja. Selkävehkeellä sama homma. jne. Aina siis ennen varsinaista sarjaa lämmitellään kyseinen lihasryhmä. Ei ole ollut mitään ongelmia lihasten kipeytymisen kanssa. Ja toi "jos ei satu, ei kehity" -linja pätenee enemmän tonne lihasta kasvattavien puolelle. Mä teen tätä hyvin pitkälti hyvän fiiliksen takia, enkä sen takia että reenin jälkeisenä aamuna en pääsis sängystä ylös.

Sitten jos ajattelet ihan fysikaalisestituota aerobista liikuntaa. Grammassa laardia on 9 kcal. Jos nouset ylöspäin, niin energiaa kuluu E = mgh. Siitä voit laskea näppärästi miten korkealle pitää kiivetä että polttaa gramman läskiä. 60 kilonen henkilö kun kiipeää 20 kerrokisen talon vintille, on kuluttanut gramman läskiä.

Tietenkään se ei mene näin suoraviivaisesti, mutta saat käsityksen miten tehotonta liikunta ainoana muotona on painonpudotukseen. Siispä ruokavaliolla on oleellinen rooli. Joten: ehditkö jo tutustua tonne karpit.netiin? Ja jos, niin miltä vaikuttaa?

Juu katselin hiukan tuota karpit sivua.. jostain karppauksesta siis kyse. Tuossa puhuttiin että se on vähähiilihydraattista ruokavaliota, eli lontooksi low carb, mutta eikös tuo juuri ole sitä Atkins-soppaa?

Kyllä, lontooksi low carb.

Mutta jos lähdetään noin niinkuin puhtaalta pöydältä. "Atkins-soppa" oli mullekin uus nimitys... Mutta vakavasti puhuen, mulle on sinänsä sama, mitä herra Atkins ansiokkaasti 1970-luvulla kirjoitti, ja laihdutti potilaitaan, sillä hänen havaintojaan tukevia tutkimuksia on alkanut tulla nyt 2000-luvulla ulos. Ja se, ettet ole niistä kuullut, ei tarkoita etteivätkö ne olisi aivan päteviä tutkimuksia :)

Mä en nyt pistä listaa tutkimuksista tähän, mutta tämä sivu esittää ne asiat hyvin kansantajuisesti, ja sieltä löytyy myös tutkimukset, joihin asia perustuu. Kiinnitä huomiota erityisesti kohtaan #4, eli eläinrasvat. Atherosclerosis on siis valtimonrasvoittumistauti.

Ruokavaliota voisi kutsua "vähähiilihydraattiseksi, ravinteikkaaksi ruokavalioksi" Kansanterveyslaitos lyö tuohon leiman "saatanasta" ja tuomitsee kadotukseen. Miksi?

Asbesti oli terveellistä, kunnes todistettiin että ei ole. Kolesteroliteorian mukaan syöminen oli terveellistä, kunnes todistettiin ettei niin välttämättä ole.

Jes... No katotaan vaikka mitä mä tänään söin:

aamupala: 1 dl kuohukermaa vatkattuna, 250 g purkki rahkaa, nestemäistä hermesetasta, ja desi marjoja. Aamupalalla myös kahvia ja 1 Berocca plus.

lounas: purkki tonnikalaa, muna, 100 g kinkkua ja puska lehtisalaattia

päivällinen: itse tehtyä laatikkoa, jossa kaalia, sipulia, pekonia ja mausteita, 2 aurinkokuivattua tomaattia.

iltapala: purkki raejuustoa, loraus camelina-öljyä (laadukas kasvisöljy), yrttimaustetta.

Nälkää en tuntenut koko päivänä. Ei pitäisi olla mahdollista, kun vatsaa ei täytetty leivällä ja perunalla, niinhän meille on opetettu, että ne pitää kylläisenä pitkään. Nälkää ei tule, koska verensokeri ei heilahtele. Kun se verensokeri on kokoajan matala, se ei voi heilahdella, eikä tule nälkä ja ahmimiskohtauksia. (Prosessi on monimutkainen kuin mikä, niinkuin kaikki ihmiskehossa, mutta yksinkertaistaen se menee noin.)

Silleen... eipä tuota nyt "rasvapaastoksi" voi kutsua vai? Tuo on vain siis tämän päivän esimerkki, eikä mitenkään keskiarvoinen suoritus. Oleellista on se, että hiilaria tulee vähän, eli se 20-30 grammaa. En laske niitä kuin satunnaisesti pistokoemaisesti tarkistan että käsitys niiden määrästä on säilynyt. Samoin riittävästi proteiinia, ja se rasva sitten: kasvisrasvoista hyviä ovat, oliiviöljy, pähkinäöljyt, kookosöljy, tuo camelina (tehty rukiista). Nämä nyt ainakin. Eläinrasvoista syö mahdollisimman vähän käsiteltyjä rasvoja. Heitä margariinit hemmettiin, ensinnäkään et tarvitse niitä siihen leivän päälle kun sitä ei syödä, toisekseen ne sisältävät ns. transrasvoja, joiden on todettu nostavan sydäntautiriskiä. Paistamiseen käytä voita, jos sitä tarvitsee lisätä. Esim. pekonia paistellessa siitä irtoaa hyvä rasvaa, jossa voi sitten paistella loput ruoat.

Huom: eläinrasva ei ole epäterveellistä - hiilihydraattien yletön syöminen taas on.

Tiedän että tässäkin on jo paljon nielemistä. Mutta tässä on yksinkertainen tapa kokeilla miltä tuntuu:

Poista ruokavaliostasi kaikki peruna, viljatuotteet (jauhot, leivät, keksit, pullat, piirakat, pastat, lasagnet...), riisi, ja erityisesti sokeri (myös hunaja). Älä mässäile hedelmillä ja vihanneksilla vielä tässä vaiheessa, niitä voi sitten syödä tavoitepainon aikana huolettomammin. Tosin näillä ohjeilla et vielä selviä, mutta idea ei ole tätä monimutkaisempi.

Ne päivittäiset hiilihydraatit ota kasviksista. Esim. tuossa meikäläisellä tuli hiilaria lehtisalaattipuntista, tomaateista ja kaalista. Näistä saa myös kuituja.

Tätä pidä yllä jonkun aikaa - itse pidin tällaista tiukkaa yllä pari viikkoa, ja sitten hieman lisäsin hiilihydraattien määrä, esim. pähkinöistä ja vastaavista.

Miltäs kuulostaisi? Nyt painun pehkuun, mutta palataan myöhemmin asiaan. Kato odotellessa tuota Ravnskovin sivua, äijän referenssit ei ole nekään ihan turhat. (Not yet another Internet crackpot...) Toki sivut on kirjoitettu jenkkityyliin populoivaan sävyyn, mutta sille ei voi mitään.

P.s. pannulle jäävä pekoninrasva ei hyydy verisuoniisi valkoiseksi taliksi kuten viemäriin, mutta sitähän ei benecol-mainoksen tekijä voinut tietää. :rolleyes:

Nyt harrastan hieman crosspostausta foorumista toiseen, mutta tää oli vaan niin hyvin sanottu. Kyseessä on 5-kymppinen mies, joka on puolessa vuodessa laihduttanut nyt 34 kiloa, syvässä ja hyvässä ketoosissa. (Meikäläinen kun syö enemmän hiilareita, niin laihtuminen on hitaampaa, ja en muista mikä hänellä oli lähtöpaino.)

Aikaisempi postaaja kysyi että no tarkottaako sitten että tällä ruokavaliolla voi ylensyödä mitä tahansa?

VASTAUS:

Niin mistä tällainen virhekäsitys. Kyllä alakarppaus perustuu terveelliseen järkevään ruokavalioon. Mihin perustuu käsitys että voi ylensyödä. Täydellinen virhekäsitys! Miten se johtaa ylensyöntiin jos poissa on peruna, riisi, sokeri, pasta, viljakin.

Ja elimistö muuten osaa muuntaa rasvaksi täsmälleen yhtä sujuvasti tumman riisin kuin valkoisenkin.

Alakarpissa on paljon kyse ruokavalion muuttamisesta terveelliseksi. Mitä ihmeen terveyttä on tyhjässä hiilihydraatissa.

Oletko koskaan ajatellut mitä on hiilihydraati. Montako tumman riisin jyvaa voit syödä saadaksesi saman (tyhjän) hiilihydraattimäärän verrattuna siihen jos söisit vaikkapa kilon sinimailasen ituja. Entä jos söisit vaikkapa puoli kiloa salaatinlehtiä. (oletko punninnut koskaan ja katsonut miten iso kasa se on. montako riisinjyvää se vastaa hiilihydraattina. Kummasta saa enemmän hyvää elimistöön...

haluan todeklla tietää mitä hyvää on tyhjässä tärkkelyksessä tai muussa hiilihydraatissa? Miten se tekee ruaan terveelliseksi? (vaikka siis söisi juuri oikean määrän eikä lihoisi eikä laihtuisi)

Entä miten tuo ero... hiilariruualla aina verensokeri nousee ja laskee... aina on kohta nälkä... ja huomaa kuinka verensokeri on kohta laskenut ja taas on syötävä jotain, vaikka siis vähänkin...

Ketogeeniselläpä ei näin käy... verensokeri pysyy jokseenkin vakiona yötä päivää Smile Ja insuliini saa huilata aivan omissa oloissaan... kuukaudesta toiseen...

Minusta nyt kannattaisi perehtyä ravitsemuksen faktoihin ja lakata kauhistelemasta rasvamäärää...siihen ei ole perustetta. Kannatta hankia muutenkin oikeat tiedot karppauksesta.

Tuntuuko hassulta että paljas keitetty kananmuna sisältää noin 65E%
rasvaa.

Entäs ilman rasvaa paistettu silakkafile, aikas rasvattoman oloista muuten, aika kuivikasta on... siis ilman vähäistäkään rasvalisää paistettu tai miten vaan kypsennetty, vaikka höyrytetty... 55E% rasvaa!! Onko siis alakarppiruoka jotain rasvaläträystä? juu juu on mantelissa ja pähkinässä rasvaa hurjasti...mutta kannattaa muistaa syödyt määrät, ai niin kymmenen mantelia pureksin eilen illalla... juustossakin on rasvaa...

söin tänään narisevaa leipäjuustoa jossa aivan hurjasti rasvaa...söin tuota juustoa poikkeuksellisesti peräti 220g. Tosin lisäksi salaatinlehtikasan ja yhden kuivatun aprikosin ja vähäisen (noin desi) karpalokasan lisäksi se oli ainoa ruoka tänään....kahvikerman lisäksi...jota sitäkin meni hirvittävä määrä... ainakin puoli desiä..

piti vielä tämä kaivaa...

Tässä 100 g riisiä: 72 grammaa hh, eli sitä voisin syödä vajaa 30 grammaa.
Lehtisalaatti, 100 grammassa hiilaria 1,2 grammaa, eli sitä voisin syödä 1,6 kiloa.

Otetaan sitten esimerkiksi hivenaineista Kalium, jota molemmissa näyttää olevan reilusti. Ja kaliumin päivittäinen tarve on useampia grammoja, se on peruselektrolyytti kehossa, jota tarvitaan esim. siihen että viesti kulkee hermosolussa.

No siinä 30 grammassa riisiä on kaliumia 74 milligrammaa. Ja 1,6 kilossa lehtisalaattia kaliumia on 5760 milligrammaa.

Ja niin, siitä riisistä saa kuituja (huudetaan sieltä Kansanterveyslaitoksen suunnasta)

30 grammassa riisiä on kuitua: 1,2 grammaa
1,6 kilossa salaattia on kuitua: 16 grammaa

Got the picture?

Ja miksi siis näin? Koska rajoitetaan hiilihydraattien määrää, mutta halutaan syödä ravinteikasta ruokaa. Hiilarien kannalta on sama syönkö 30 grammaa riisiä vai 1,6 kiloa salaattia. Mutta noin muuten sillä sitten onkin väliä, ja väittäisin että vaaka kallistuu tonne salaatin puolelle.

Jos et usko, tarkista itse, taulukot: www.fineli.fi

Cockton sanoi:
- mielestäni on täysin absurdia ehdottaa kahden gramman tarkkuuteen pystyvää vaakaa ruoan punnitukseen miehelle, joka painaa 125 000 grammaa, hei haloo!
Hei haloo vain... :david: joopa ja henkilövaakaa ei kannata hankkia jos syö vain alle 4000 kcal/vrk...voi pyhä :david:
Johtuiskohan se juuri siitä että hän painaa 125 000g kun on noita ruokagrammoja popsinut liikaa...ja huonolla suhteella vielä...kas kun et vetässy vielä samaan "hengenvetoon" hänen kengännumerokin perusteeksi siitä, ettei tarvitse tarkkailla saako sopivasti energiaa....tai jotain muuta yhtä sujuvasti epäolennaista vielä lisää... :david:
Jossain vaiheessa heräsi tekstistäsi sellainen käsitys että opiskelet yliopistossa...mutta tuossa kohdassa moinen harhaluulo karisi mielestä pois...logiikka polkaisi sen verran rajusti tyhjää.

Se että ehdotin 2g tarkkuuteen kykenevää vaakaa johtui taloudellisista syistä...sillä suurin osa on 1g tarkkuuteen kykeneviä...ja kalliita.

Jos aikomuksena on siirtyä pelkälle eskimo perinneruualle tuskin tarvitsee minkään valatakunnan talousvaakaa, vaikka painaisi vain 70 000g ja vielä ilman kenkiä...sillä kovin pitkää ei lähes pelkkää kalaa ja hylkeenlihaa jaksa syödä kovin suuria annoksia...mutta jos aikoo vielä ruokaansa sisällyttää jonkin asteista vaihtelevuutta on talousvaa'n hankinta perusteltua...koska sillä on helpointa ja yksinkertaisinta opettaa itsensä annostelemaan sopivia ja tasapainoisia ateriakokonaisuuksia.
Varsin nopeasti sitä oppii annostelemaan itselleen sopivan välipalan ilman vaakaa...mutta sen opiskelun ajan vaaka on hyvä olemassa...sekä välillä muistin virkistämiseksi kontrolliapunnituksia varten.

Tässä vielä yritän opiskella teidän viestejä, ensimmäiseltäkin sivulta oli pari viestiä joissa paljon varsin jämäkkää tietoa..

Pii, juu, suhteet on olleet väärät mulla. Useat ylipainoset ne syö liikaa ja liikkuu liian vähän. Oma tapaus on vähän erilainen, itse syön aika vähän mutta sitten helvetin väärin. Aamupalaa on ole syönyt varmaan pariin vuoteen. Päivällä en syö oikeastaan mitään. Iltapäivällä sitten ehkä jos on jotain ruokaa, mutta harvemmin paria leipää enempää. Toki pizza on aina hyvä homma. Mutta illalla alkaa sitten maraton vaalean leivän mussuttamisessa ja niitä voi mennäkin sitten aika reippaasti, höystettynä runsaalla kolajuonnilla. Oikeastaan määrällisesti olens yönyt aika vähän, mutta vaan todella väärin. Ja liikunta on jäänyt täyteen 0. Siis ihan tasan 0. Jääkaapilta sänkyyn on ollut kävelymatkojen määrä jo pitkään. Eikai siinä sen enempää tarvi että paino nousee, mutta siis huomattavaa on se, että olen syönyt oikeastaan aika vähän. Olen yrittänyt sitä että jos syö vähemmän niin ei paino lisäänny mutta eihän se pidä paikkaansa jos syö sitten sitä mitä minä ja niihin kellonaikoihin..

Mutta juu, tässä vielä pähkäilen noita suhteita proteiinien ja muiden suhteen. Huomasinkin tuon hyvän reseptisivun, ehkä sieltä kaappasen parit reseptit kun pistän tänne ruokavalioni..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pii sanoi:
Hei haloo vain... :david: joopa ja henkilövaakaa ei kannata hankkia jos syö vain alle 4000 kcal/vrk...voi pyhä :david:
Johtuiskohan se juuri siitä että hän painaa 125 000g kun on noita ruokagrammoja popsinut liikaa...ja huonolla suhteella vielä...kas kun et vetässy vielä samaan "hengenvetoon" hänen kengännumerokin perusteeksi siitä, ettei tarvitse tarkkailla saako sopivasti energiaa....tai jotain muuta yhtä sujuvasti epäolennaista vielä lisää... :david:
Jossain vaiheessa heräsi tekstistäsi sellainen käsitys että opiskelet yliopistossa...mutta tuossa kohdassa moinen harhaluulo karisi mielestä pois...logiikka polkaisi sen verran rajusti tyhjää.

Vitsi, noin monta hasselhoffia!

Missään vaiheessa en sanonut ettei energian saamista pitäisi tarkkailla. Vaan, ettei sen tarkkailuun paras väline ole tollanen haitek-puntari. Parempi ja luontaisempi tapa on esim. oma napa, joka ketogeenisellä kertoo että tarvitaanko sinne ravintoa vai ei.

Yksi tämän homman hyviä puolia on se, että sitä oppii kuuntelemaan omaa kehoaan eikä ripuloi housuunsa jos puntarista loppuu patterit.

Cockton sanoi:
Yksi tämän homman hyviä puolia on se, että sitä oppii kuuntelemaan omaa kehoaan eikä ripuloi housuunsa jos puntarista loppuu patterit.
Nonnii...taas uusi näkökulma että vaa'asta on hyötyä....kun patteri loppuu niin ripuli ehkäisee ylensyönnin... :D

Oolraiti, eli kasasin hieman kopioiden sieltä täältä, vähän poropeukalo kun olen ruoka-asioiden ja sen laittamisen kanssa joka ei ehkä ole siis yllätys :D

Noh, näin voisin vaikka aloitella:

aamupala (klo 8.00-9.00):
Lautasellinen puuroa, pari palaa ruisleipää + mehua ja purkki rahkaa.

päivällinen (klo 12.00-12.30)
koulussa. Joku perusmättö siellä mitä onkin. Silleen että tulee täyteen mutta
ei räjähdä.Ruoka vaihtelee.

välipala (15.00)
nallerahka eli - 250g Nallen vaniljariisiä (puolet paketista)
- 250g maitorahkaa (ei Ehrman, liian löysää)

Yllä mainitun 500g annoksen ravintoarvot:
419.5 kcal, proteiinia 37,5g, hiilaria 55g, rasvaa 5,5g

lounas (18.00): kanasalaatti
150 grammaa hunajamarinoituja kanafilesuikaleita
reilu desi makarooneja
lehtisalaattia
paprikaa
kurkkua
mustapippuria

21.00-22.00 iltapala: purkki raejuustoa kasvisöljyn kera.

Sitten vettä reippaasit että tulisi n. 4 litraa per päivä juotua ja välillä vähän mehuakin.

Olisiko tähän jotain korjattavaa pahemminkin vai onko noin suurinpiirtein sinnepäinkään?

Niin ja tuohon sitten lisättynä Cocktonin noudattama salitreeni vaikka se 3 x viikossa. Olisiko tuossa ideaa, vai voisko paremminkin tehdä?

Olen vähän eri mieltä tuosta aerobisen pois jättämisestä. Jos ei nyt ihan aamulenkkejä rupea tekemään niin kannattaisi kuitenkin jotain vähän liikkua. Paitsi että raitis ilma tekee hyvää ja piristää oloa niin palaa siinä aina vähän niitä kaloreitakin. Eli itse lisäisin tuohon pari kävelylenkkiä viikossa. Ei niiden tarvitse mitään pitkiä olla vaan esim. puolisen tuntia-tunti ihan mukava määrä.

DayOne sanoi:
Niin ja tuohon sitten lisättynä Cocktonin noudattama salitreeni vaikka se 3 x viikossa. Olisiko tuossa ideaa, vai voisko paremminkin tehdä?
Itse kyllä vaihtaisin nuo Cocktonin hilavitkutinliikkeet vähän järkevämpiin.Kannattaisi tehdä ihan vaan raskaita perusliikkeitä: penkkipunnerrus, kyykky, maastaveto, pystypunnerrus,kapea penkki, ranskalainen punnerrus,hauiskääntö,kulmasoutu ja leuanveto(ylätalja). Ja dieetillä ollessa on ihan turha pelätä, että lihakset kasvaisivat liikaa.

Dayone, ollaan näköjään aloittelemassa samoilla linjoilla. Itse olen nyt kohta 4viikkoa jo pitänyt yllä ohjelmaa. Paino tippuu sitä 0,5-1kg/vko vauhtia joka on mun mielestä ihan ok, painan tällä hetkellä 123kg joten laihdutus on kyllä tarpeen. Tarkoitus on että jos ensi syksynä-vuoden päästä menisi tuon 100kg alle niin olisi hyvä homma, sen jälkeen katsotaan tavoitteet uudelleen. Ikää on 23 ja viimeeksi ollut hyvässä kunnosa armeijassa josta on nyt mennyt 3vuotta.

Kyse on todellakin uuden elämäntavan oppimisesta, itsekkin kun on tuota lardia päässyt kertymään. Tosin mä oon aina ollutkin aika isokokoinen, jo tyyliin ylä-asteelta asti, syytään tietokonetta :) Sen edessä on tullut istuttua ja juotua liikaa kokista ja syötyä liikaa skeidaa.

Tällä hetkellä mun ruokavalio näyttää tältä:

Aamupala 9-11: All-Bran muroja + maitoa + joghurtia ja ehkä joku hedelmä tyyliin banaani

Lounas 12-14: Jos on yliopistolla niin Unicafe, jos oon duunissa niin duunin ruokapaikka on ihan jees. Unicafeessa vaan ottaa vähemmän niitä lisukkeita ei se ruoka ole itsessään niin epäterveellistä mutta vuorellinen valkoista riisiä on, paljon salaattia.

Välipala 16-17: Proteinipitoista, proteinijuoma, maitorahka tai vaikka raejuusto jollain mausteilla

Illallinen 20-21: Proteinivoittoista, esim kananfileitä/jauhelihaa/kalaa, kastiketta ja salaattia. Joskus lisänä vielä raejuustoa.

Iltapala 23: Proteinia, proteinipirtelö, raejuustoa tai maitorahkaa jollain mausteella.

Kalorit pyrin pitämään noin 2300-2400 välillä ja onnistuu aika hyvin. Yksi "huijauspäivä" joka on yleensä lauantaina jolloin voi syödä vapaamin eli yleensä pitsaa ja sitten jotain irtokarkkia/sipsiä, joskus huijauspäivää joutuu siirtämään jos on jotain erikoishäppenikiä eli yleens jotainä opiskelubileita sun muita varmaankin, huijauspäivänä voi myös ottaa jonkun verran alkoholia mutta järkevyyden rajoissa, eli viime viikolla olin kaverilla saunaillassa niin 3-4 kaljaa tai jos pitää enempi juoda niin ehkä sitten vahvempia/viiniä.

Treeniohjelma on jokseenkin tällainen:

Maanantaina: Sali rinta+yläselkä
Tiistai: Aerobista 45min matala-keskisyke -rasvanpolttoa
Keskiviikkoa Sali jalat+alaselkä
Torstaina: Aerobista 45-60min matala-keskisyke -rasvanpolttoa
Perjantaina: Sali kädet+hartiat
Lauantai: Huilaus/huijauspäivä
Sununtaina: Aerobista 45min matala-keskisyke -rasvanpolttoa

Tuolta se suurinpiirtein näyttää, joskus salipäivät vaihtelee eli voi olla myös Ti,To ja Su, toi aeroobinen voi olla lenkkeilyä, kuntopyörää, orbitrekkeriä tai oikeastaan mitä vaan muutakin. Riipuen jos haluaa mennä salille tekemään vai tekeekö kotona, päätarkoituksena poltella vähän lisää lardia ja parantaa hapenottokykyä.
Halua olisi loppukeväästä opetella juoksemaan, eli tehdä sellainen 0-5km ohjelma joihin löytyy ohjeita kirjoissa/netissä, en ole oikein koskaan osannut juosta kunnolla se olisi varmaan aika hyvä juttu että oppisi.

Liikunnasta: Toki liikunnasta tulee hyvä fiilis, ja raitis ilma tekee hyvää. Stimuloi aineenvaihduntaa ja kaikkea muuta, ehkäisee sydän ja verisuonisairauksia. Pelkästään sinällään se on huono tapa laihduttaa. Mutta ei se sitä tarkoita etteikö se hyvää tekisi. Sillä vaan varoitteilen, että päätköset "joka aamu kello kuus ylös, 10 kilsan lenkki ja sitten 100 punnerrusta" tuppaa lopahtamaan kohtuu nopeasti. Pari leppoisaa kävelyä raittiissa ilmassa, jes, varmasti hyvä juttu. Define leppoisa: hiki, hengästyy, ei maistu veri suussa.

Hilavitkuttimista: Itsekin kattelin noilla YO:n saleilla että mit vit nää vätkyttimet on. Sen, mitä olin salilla treenannu aikasemmin, niin irtopainoja, ylätaljaa ja tankoa olin käyttäny. Olen ollut huolissani alaselän kanssa, ja noilla vehkeillä ei tarvitse pelätä sen poksahtamisesta niin paljoa kuin esim. sjmv:ssä. Olen itse joutunut omalta osaltani toteamaan etteivät "hilavitkuttimet" ole vähemmän järkeviä kuin esim. irtopainot, tai raskaat perusliikkeet. Toki, ne ei ole pätkääkään katu-uskottavia, mutta yo:n salilla ehkä ei saa turpaansa jos käyttää niitä. Tosimiehet ei varmaan käytä edes smithiä. :D

Ruokavaliosta: Valitsetpa lopulta minkä tahansa ravitsemusopin mukaisen dieetin, niin muista ettet mene yhdistelemään näitä oppeja. Ei siis vähähiilariselta rasvat, ja vähärasvaselta hiilarit -tyyliin. :) Näitäkin ehdotuksia on nimittäin nähty.

Henkilökohtaisesti ihmettelen, mitä ravinteita luulet saavasi pastasta ja riisistä. Tällä tavalla urheileva ei tarvitse elimistön ulkopuolelta hiilihydraatteja ollenkaan, jos elimistö niitä johonkin (aivojen energiankulutuksesta 20%) tarvitsee, niin maksa tuottaa. (Ja rankemmin liikkuvista, on siinä ketoosissa juostu maratonejakin pyörtyilemättä.)

Painonvartijoiden oppien mukaan toi sun ruokavalion ohjelma näyttää hyvältä, tosin he kehottaisivat lisäämään siihen ruisleipää ja perunaa - sitähän siellä saa syödä niin että napa ruskaa. On tainnu painonvartijoissa unohtua että elimistö tekee siitä potusta ja riisistä ja ihan mistä tahansa hiilihydraatista rasvaa ilman mitään estoja.

Ja en tietenkään väitä ettetkö voisi noinkin laihtua. Jos pidät sen 500 kcal miinuksella, niin luultavasti laihdut. Jos kärsit laihduttaessa nälästä, niin tiedätpähän ainakin nyt, mikä siihen voi auttaa. Ja toivottavasti sitä "atkins-soppaa" on edes vähän hämmenenetty :)

Cockton sanoi:
On tainnu painonvartijoissa unohtua että elimistö tekee siitä potusta ja riisistä ja ihan mistä tahansa hiilihydraatista rasvaa ilman mitään estoja.

Älähän nyt liioittele. De novo lipogeneesi on melko vähäpätöinen reitti ihmiskehossa (joillain elukoilla tehokkaampi). Nousee edes jossain määrin merkittäväksi rasvantuottajaksi vasta keinotekoisissa olosuhteissa (tositosi matalarasvainen tai "glukoosia suoneen" -ruokavalio).

(Ihan kiva että olet löytänyt itsellesi hyvän tavan hallita painoa. Mutta pientä kritiikkiä kannattaa käyttää myös sen lowcarbin evankeliumikirjojen suhteen, osaavat nekin syyllistyä ylisanoihin siinä missä Painonvartijat.)

JSmith sanoi:
Älähän nyt liioittele. De novo lipogeneesi on melko vähäpätöinen reitti ihmiskehossa (joillain elukoilla tehokkaampi). Nousee edes jossain määrin merkittäväksi rasvantuottajaksi vasta keinotekoisissa olosuhteissa (tositosi matalarasvainen tai "glukoosia suoneen" -ruokavalio).

(Ihan kiva että olet löytänyt itsellesi hyvän tavan hallita painoa. Mutta pientä kritiikkiä kannattaa käyttää myös sen lowcarbin evankeliumikirjojen suhteen, osaavat nekin syyllistyä ylisanoihin siinä missä Painonvartijat.)

Tahtoi sanoa, että elimistö ei loppupeleissä elintärkesti tarvitse kovinkaan monimutkaista ruokaa, koska se pystyy valmistamaan hyvin pitkälti tarvitsemansa aineet melkeinpä mistä tahansa. Ne 8 aminohappoa ja 2 rasvahappoa tulee nyt ekana mieleen, joita kroppa ei pysty tekemään.

Ja jos tämä nyt kuulostaa kritiikittömältä, niin no, voi olla että kuulostaa. Johtunee sitten siitä, että olen tuolta syyskuusta asti tätä asiaa selvittänyt ja vasta nyt alan itsekin vähitellen ymmärtää että kas, eihän tähän kuolekaan, vaan päin vastoin pitää hengissä ja hyvin.

Olen painettuna lukenut Heikkilän evankeliumit, noin muuten lähdemateriaalina ovat olleet ihan puhtaasti tutkimustulokset ja ihmisen aineenvaihduntaan tutustuminen. En todellakaan väitä tuntevani etenkään jälkimmäistä läheskään niin hyvin kuin haluaisin, mutta joku käsitys kuitenkin on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom