Läskistä lihakseksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTS
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

MTS

Eli, olen 16- vuotias jätkä. Pituutta 175cm ja painoa vajaa 100kg.
Tarkotuksena olisi muuttaa tuo läski lihakseksi ja nyt tarvitsisin neuvoja projektin toteuttamiseen.

Hiukan taustatietoja:
Eli olen nyt selvästikin ylipainoinen, mutta en silti mikään kauhea plösö, vaan voimaakin hiukan löytyy. Urheilua en kauheasti harrasta, mitä nyt hiukan lenkkeilya, uintia ja joskus punttiksella käyn.

Ruokavaliokin kaipaa muutosta, syön yleensä aamulla jonkun leivän tai hedelmiä, päivällä kouluruoka, koulun jälkeen kahvia leipää, illalla tulee vielä helposti naposteltua jotain ei niin terveellistä.

Tupakkaa tulee kanssa vedeltyä ihan kohtuudella n. aski päivässä ja kaljaa viikonloppuna n 6- 12 pulloa.

Eli nyt on edessä elämäntapamuutos ja tarvitsen nyt neuvoja miten projektin toteutan.
Eniten kaipaisin ohjeita ruokavalioon ja punttistreeniin, mistä olisi hyvä aloittaa??? Neuvokaa minut alkuun, kun tuntuu että ilman opastusta ei oikein suju.

Laita ravintoasiasi remonttiin noiden tredien ohjeiden mukaisesti. Laita tänne vaikka ehdotuksesi ruokavaliostasi ja treenijaostasi, niin saat niihin kommentteja.

Eli salitreenauksessa on hyvä tapa edetä, jos tavoitteena on suht rasvaton, lihaksikas kroppa, bulkaten ja dieetaten. Sun kannattaa 1. vetää dieetti, että saat rasvaa pois, koska rasvattomampana lihas myös kasvaa helpommin. Dieetin jälkeen saatat huomata, ettei sitä lihasta niin paljon ollutkaan, mutta sillä ei ole merkitystä. Sitten vain alat bulkkaamaan maltillisesti. Näin se homma etenee. Ja nopeita hommia nämä ei ole. Parhaat tulokset saa tasaisella vauhdilla ja hommaan keskittyen määrätietoisesti.

Luin nuo linkit ja niistä oli jo hiukan apua...

tässä vähän suunnitelmaa:
Olen ajatellut että salilla voisin käydä 3-4 kertaa viikossa ja ehkä kerran viikossa uimassa. Ongelma on lähinnä siinä, että en tiedä oikein että mistä aloittaisin ja miten treenijaot tulisi tehdä... Ruokavalion muuttaminen voi olla vähän vaikeampaa, mutta eiköhän sekin onnistu, kun tietäisi vaan miten sitä muuttaa. Miten ne kalorit saa parhaiten laskettua, onko jossain joku ruoka- aineluettelo mistä niitä näkee?

Viitsisikö joku hiukan auttaa treenien ja ruokavalion suunnittelussa, koska itse en ole näihin asioihin vielä niin kauheasti perehtynyt, niin sujuisi luultavasti vähän helpommin kun saisin vähän opastusta...

Terve MTS ja kaikki P-toiston väki! Minulla on myös sama ongelma ja taustakin aikalailla sama. Salilla kävin eilen ja tänään vähän hiihtämässä eli kuntoilua olen taas aloittelemassa.

OffTopic: Voitko MTS laittaa vaikka mese ossan privana niin voidaan vaihtaa kuulumisia miten reenit edistyy?

Ei ole meseä, mutta voin semmosen tehdä... Ensi viikolla alkaa treenaus tosissaan ku sillo salilla käynti helpottuu huomattavati.

Olen nyt hiukan tarkkaillut syömistäni ja lisännyt liikuntaa. Pari viikkoa sitten oli aamupaino n. 100 kg ja tänään n. 97 kg...:rock:

Hyvä, siitä se alkaa kun pöhö ja nesteet lähtee meneen. Itse pudotin 30kg ruokavalio muutoksella, ja sen jälkeen puntatessa paino on noussut jonkin verran takaisin, mutta vyötärö pysynyt samana eli jotain on tehty oikein.

Vaatii jonkinlaisen taipaleen, mutta vuosi on suhteessa lyhyt aika, ja siinä tekee paljon. Ja ei tarvi sitten 5v päästä ajatella että miksen aloittanut aiemmin :)

Mutta tosiaan, noita vanhoja ketjuja selaillessa pääsee alkuun. Tässä nyt perusprinsiipit...

Siisti alkuun makeat, oluet ym, liika vaalea leipä ja hiilarit pois ruokavaliosta.
koita syödä noin 4h välein tasaisesti, ja vähintään 150gr päivässä proteiinia.

Yleisimmät hyvät ruoka-aineet:
Tumma/täysjyväriisi, tumma makaroni, (peruna kohtuudella, paljon hiilaria)
Kananrinta, paistijauheliha, täysliha
Välipaloina maitorahka, tonnikala, ruisleipä kevytjuustolla ja kalkkunalla/kinkulla

Pidä kohtuullinen "mässypäivä" 2vk välein, mutta varo retkahtamasta. Ja muista, jos retkahdat, mee vaikka seuraavana aamuna uimaan (jos pakko rankaista itseä) mutta nollaat heti tilanteen ja jatkan ohjelmasi mukaan.

Sitten puntille vaikka ihan perus 3-jakoinen ohjelma (niitä on pakkis pullollaan)
Nyt kun painostasi on nesteet todnäk lähtenyt, tarkista paino viikon välein vaa´alta, ja pyri noin puolen kilon vauhtiin viikossa. Vuodessa teet jo paljon!

vedä hiilareita aamulla ( leipää, puuroa, näkkileipää, kasviksia, ym ) ja proteiinia kanssa. illalla rasvaa ja proteiinia, vähän hiilareita. esim. itte vedän 2 leipää ( ruisleipää , 50g painaa yhteensä ) ja päälle paljon lihaa ja juustoa. vähärasvaista juustoa tietenkin. ja maitoa vielä illalla. tulee joku 20-30g protskua illaks, tai yöks. mutta joo, vähennät leipää ja viljaa ja lisäät lihaa ja rasvoja. tarkoitan öljyjä. itte pistin ruokavalion kuntoon niin lihakset kasvo ekan treenin jälkeen varmaan 2 kertaiseksi. :D joten kunnon ravinto ja tosi meininki bodaamiseen ja muista myös lenkkeily ( 30-60 min tasasta tahtia niin lähtee rasvaa ) tai joku muu aerobinen urheilu. uinti on hyvä, muista vaan uida hiljalleen ja että henki kulkee, jos haluat rasvan palavan. joo, mutta nyt lukee bodari kirjaa :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei muuten kannata tehdä kaikkea kerralla. Jos ottaa liikaa uhrattavaa ja töitä kerralla niin on hyvin todennäköistä, että pää hajoaa.

Spideyltä hyvä vinkki. Ennenkin olen sanonut, että pikkuhiljaa, mutta päättäväisesti edeten on paras. Ottaa esim. vuoden projektin, jonka aikana pyrkii saamaan isot linjat syömisissä varsinkin, mutta myös levon ja reenin suhteen kuntoon. Nippeleitä kerkiää viilailla lopun ikäänsä sitten rauhassa, kun isot linjat ovat suht oikean suuntaiset.

tässä vähän suunnitelmaa:
Olen ajatellut että salilla voisin käydä 3-4 kertaa viikossa ja ehkä kerran viikossa uimassa. Ongelma on lähinnä siinä, että en tiedä oikein että mistä aloittaisin ja miten treenijaot tulisi tehdä...

Lisäisin aerobisen määrää, jotta kulutus olisi kovempi. Eiköhän 2 kertaa viikossa salilla riitä ylläpitämään nykyistä lihasmassaa. Ja siihen sitten tuo uintikerta ja pari pitkää ja rauhallista kävelylenkkiä päälle. Et kuitenkaan pysty kasvattamaan tehokkaasti lihaksia samalla kun diettaat flesaa pois niin sen takia ehdotan tällaista. Mutta tsemppiä projektille:thumbs:

moi..voisko joku auttaa kun mulla on painoa n.100kg
ja pituus n.183cm.
en ole laiha mutten mikkää plösökään.
ja tarkoitukseni olisi saada paino tuonne 85kg, niin voisitteko auttaa ruokavalion kanssa..
2-3 kertaa viikos käyn yleensä salilla...nii haluisin että joku kertois tarkkaan mitä tulis syödä eli joku kertos mitä söisin joka päivä ku en ennää tiijjä mitään ku oon kattonu netistä noita dietti juttuja mutta ne on iha paskoja.
olisin todella kiitollinen jos joku ohjais mua että saisin laihdutettua.

Ei aivan :offtopic: jos haluaa pitää lihoja, niin olisi hyötyä.

Lueskelin kisaavien raportteja omasta valmistautumisesta. Eräitä havaintoja:

Treenaavat punttia normaalisti.
Laskevat kalorimääriä n.500 Kcal/vrk
Aamuaerobinen mukaan

Onko jotain muita juttuja otettava huomioon pyrittäessä tiukkaan kuntoon??
Vai pääseekö näillä tavoitteeseen (diettiajan ollessa riittävän pitkä).
Perustelivat, että pitkällä diettiajalla ehkäistään hieman lihojen katoamistempouja. Pitääkö paikkaansa??

Näitä tietoja ja muita ehdotuksia kaipaan, sillä oma dietti alkaa 1.1.2006 ja loppuu 1.7.2006. Tällä pyrin vähemmän orjalliseen elämään (lue=olisi mukavaa syöpötellä ja juopotella silloin tällöin).

Kaikkea saa ehdoittaa, ja kikka kolmosia arvostetaan (lisäravinteet sun muut).
Eli kaikki mistä on apua voi ehdottaa.

Timba79 sanoi:
Tämä linkki vie aloittelijoiden osion päävalikkoon, eli mikähän ketju oli se mitä tarkoitit? Ilmeisesti tuo "Ensimmäistä kertaa dieetillä..." -ketju?

Uhups, tuota ketjua tarkoitin.

Spidey sanoi:
Ei muuten kannata tehdä kaikkea kerralla. Jos ottaa liikaa uhrattavaa ja töitä kerralla niin on hyvin todennäköistä, että pää hajoaa.
Ja JP! Tein itse kaikki kerrallaan ja tänä päivänä olen paljon rasvattovampi, vaikka bulkilla on tullut rasvaa, mutta sen diettaa pois heti joulun jälkeen. IMO kannataa aloittaa tiukan ruokavalion pitämistä ja tiukaa treenaamista niin voi dietata läskit pois ja saada joskus massa.:evil:

Suositut

Back
Ylös Bottom