Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sama kuin ostaisi autoon joka vuosi uudet renkaat koska ohjauskulma on säädetty väärin. :wall:NoPain sanoi:Miksi ne polvet pitäisi korjata ylipainoisilta, jos oireiden aiheuttajalle ei tehdä ensin mitään? Kyllä se ylipaino säilyy sen leikkauksen jälkeenkin. 5 vuotta kuluu ja polvet on taas paskana. Siitä vaan sit uudestaan leikkaukseen.
Originally posted by Timba79
Ja se onkin ihan mahdoton ajatus että ne polvivaivat lähtisi pois jos olisi vaikka 20 kg väihemmän painoa? Ei ne lääkärit kaiketi rupea leikkelemänä jos siihen ei ihan oikeasti ole perustetta ja tarvetta, vaan ne syyt vaivaan johtuu muualta. Ei mitään järkeä ees alkaa hoitamaan vaivaa jos sen aiheuttaja on tiedossa ja siihen ei millään tavalla puututa. Eli mikä tässä esimerkissäsi meni mielestäsi (tai jonkun muun mielestä) väärin?
maneater sanoi:Noin tehdään Suomessakin, tosin lakialoitteen tasolla ei vielä mennä. Vasta tässä työkaveri kertoi ettei pääse polvileikkaukseen koska lääkärin mielestä ylipaino on syynä hänen polviongelmiinsa ja laihduttaminen auttaisi tähän. No tokihan hän voisi vaikka käydä muulla lääkärillä tms., mutta kuitenkin tätä periaatetta käytetään Suomessakin.
Kannattaa muistaa, että länsimaissa on pakko alkaa tekemään tollasia rajuja päätöksiä. Muuten loppuu terveydenhuollolta rahat ja järjestelmä romahtaa.
Huppe sanoi:Sama kuin ostaisi autoon joka vuosi uudet renkaat koska ohjauskulma on säädetty väärin.
Timba79 sanoi:Ja se onkin ihan mahdoton ajatus että ne polvivaivat lähtisi pois jos olisi vaikka 20 kg vähemmän painoa?
Snoopie sanoi:Jalkapalloilijat, painonnostajat, lippupallon pelaajat, taekwondon harrastajat tai mitkä tahansa urheilijat eivät pääsisi leikkaukseen, koska vammat ovat seurausta intensiivisestä harjoittelusta ja kilpailemisesta.
En kannata tätä lakia.
protsku sanoi:Kerro lisää. Mä en tiennytkään olevani etuileva ja ylpeä. Otetaanko läskeiltä myös eläkkeet pois, eihän ne mitään tarvii?
Willie sanoi:Totuus kuitenkin on, että urheiluvammoista huolimatta liikunta lisää keskimääräistä tuottavuutta.
protsku sanoi:Oletko nyt ihan tosissaan? Mä tunnen mm. yhden kaverin joka särki karatessa polvensa.
Willie sanoi:Siinä missä sinä tunnet yhden polvensa hajottaneen kaverin...
protsku sanoi:Heh, ja mistä sinä luulet tietäväsi mitä minä tiedän ja ketä minä tunnen? Pelkästään yhdelle yliopiston kurssille sattui samaan aikaan 4 kaveria jotka olivat särkeneet paikkojaan urheilun parissa, kahdella heistä se sattui olemaan juuri tuo karatessa särkynyt polvi. Eikä meitä ollut sillä kurssilla kuin 20 henkeä. Laske siitä prosentit! :D
Willie sanoi:Minun ei tarvi laskea prosentteja, Kansanterveyslaitos on tehnyt sen jo puolestani.
Willie sanoi:Sitä kansanterveyttä ei tarkastella sen paremmin yhden yliopiston kurssin kuin minun tuntemieni aktiiviliikkujienkaan perusteella, vaan koko väestön ja kaikkien veronmaksajien tasolla. Tarkastelussa ei myöskään ole pelkästään polvivammat, vaan myös muutkin liikunta- ja tukielinsairaudet (joita liikunta keskimäärin ehkäisee), sydän- ja verisuonitaudit (joita liikunta keskimäärin ehkäisee), mielenterveysongelmat (joita liikunta ehkäisee) jne. Kun tähän tarkasteluun lisätään hyväkuntoisen ihmisen kyky jaksaa työssään paremmin ja heidän matalampi sairaspoissaolojensa määrä, voidaan liikunnalla olevan kansanterveydellisesti ja -taloudellisesti positiivisia vaikutuksia. Minun ei tarvi laskea prosentteja, Kansanterveyslaitos on tehnyt sen jo puolestani.
protsku sanoi:Heh, ja niin ovat tehneet myös Vakuutusyhtiöt, siellä onkin laskettu sellaiset prosentit mm. tapaturmavakuutuksille että karaten harrastajia ihan hirvittää!
Ettet sinä Willie olisi vain yksi niistä tuntemistani ihmisistä joka aina sanoo joka asiaan että "elämä ei mene tilastojen mukaan"? Se on kyllä sinänsä aivan totta mutta suottahan siinä kaivaa verta nenästään jos vetää posket lommolla punaista malboroa, juo litrakaupalla viinaa ja harrastaa sitten vielä krapulassa lumilautailua slalomrinteessä.
Pointti oli siis siinä että tietyt asiat elämässä mitä ilmeisimmin lisäävät riskiä joutua tapaturmaan tai sairastua vakavaan sairauteen. Ja kyllä on ihan aikuisten oikeasti sellaisia urheilulajeja joitten harrastajat särkevät paikkojaan keskimääräistä enemmän.
Jos tarkastellaan terveydenhuollon kustannusten kannalta asiaa, on riskialttiinkin urheilulajin harrastaminen ja sillä kunnon ylläpitäminen selkeästi kannattavaa. Katkenneen luun korjaaminen jalasta tai revenneen kierukan leikkaaminen maksaa toki, mutta kustannukset ovat minimaaliset verrattuna elintasosairauksien hoidon kustannuksiin.protsku sanoi:Pointti oli siis siinä että tietyt asiat elämässä mitä ilmeisimmin lisäävät riskiä joutua tapaturmaan tai sairastua vakavaan sairauteen. Ja kyllä on ihan aikuisten oikeasti sellaisia urheilulajeja joitten harrastajat särkevät paikkojaan keskimääräistä enemmän.