Läskeiltä kielletään pääsy leikkaukseen?

kalmukki sanoi:
Järki sanoo, että niukat resurssit pitää käyttää niin, että niillä saadaan mahdollisimman paljon hyötyä.

Jos painavien ihmisten leikkauksella on pienempi todennäköisyys onnistua (pumppu ei kestä anestesiaa, nivelet ei parane yhtä hyvin jne.) niiden kanssa pitää tietysti olla säästeliäämpi kuin hoikkien ihmisten kohdalla.

Mitään kiveen hakattuja sääntöjä tyyliin "yli 30 BMI ei leikata" tuskin kannattaa tehtailla, vaan antaa kirurgin päättä tapauskohtaisesti. Itse asiassa näin taidetaankin jo nykyään tehdä.

Ainakin polviproteesien kohdalla tehdään. Riippuu tietysti paikasta ja lääkäristä ja tietysti rahasta......

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
fysio sanoi:
Ainakin polviproteesien kohdalla tehdään. Riippuu tietysti paikasta ja lääkäristä ja tietysti rahasta......

Proteesileikkaukset on varsin isoja temppuja, vaikka leikkaus sinänsä ei ole ihmeellinen, yleensä puudutuksessa tehtävä, eikä polviproteesin laitossakaan kestä kokeneella tekijällä kuin puolisen tuntia, mutta se kuntoutuminen siitä taas käveleväksi ihmiseksi vie kauan ja vaatii potilaalta muutakin kuin sohvalla istumista.. Sitä kuntoutumista se ylipaino ainakin hidastaa ja rankasti (raa'asti yleistäen). Mutta nykyään kuulee/näkee paljon eri käytäntöjä eri sairaaloiden välillä..

Jos mietitään mustavalkosesti, niin en mä haluais maksaa kenenkään perseellään istuneen läskilootan terveydenhoitomaksuja, taikka ohjelmia joihin se kiintiöläski pitää tunkee että muilla läskeillä olis parempi fiilis, tai mitään muutakaan sen, kautta niiden paskasta elämästä yhteiskunnalle koituvia kuluja. Läskit ei oo koskaan nopeuttaneet mun elämää, taikka antaneet mulle minkään taivaallisen intoa tai tsemppiä tehdä mitään. Läskit vaan on paikassa A, tai paikassa B. Niitä ei näe öisin missään, koska ne on syömässä. Ne vaan syö ja istuu kissan/koiran karvaisissa vaatteissa sohvalla ja tunkee joka paikkaan itkemään omia läskigeenejään, joille ne ite ei mukaan voi mitään ja samalla lappaa kakkua ja kaiken maailman sokeripaskaa naamaan ja vielä parhaimmillaan tukkii kaupassa läskeillänsä mun etenemissuunnan käytävällä kohti kassaa, juuri silloin ku mulla on kiire töihin. Kaikki laiskat, etuilevat, itsestään tekoylpeät läskit, jotka leikkaa ja värjää hiuksiaan, ettei naama olis niin saatanan läski ja Naapurin paska koira sais rauhassa potkii tyhjää, Tai ei polveton läski vissiin pysty paljoo potkaseen... Läskit jotka vaan valittaa kohtaloaan ei yritä elää terveellisesti etoo mua jotenkin erityisesti ja saa mut tuntemaan suurta turhautuneisuuden tunneta ja halua potkia läskiä kylkeen.

BMI:n perusteella en todellakaan moista tue koska lihasmassa huijaa tota indeksiä paljon. Ja ne todella harvat joilla on oikeasti jokin sairaus joka tuota aiheuttaa niin ovat todella ikävässä asemassa. Mutta silti, musta toi tuntuu hyvältä ajatukselta. Tosin ei kyllä noin radikaalista. Se mitä täälläkin on ennen puitu niin terveellisten tuotteiden verotusta voisi aluksi laskea ja epäterveellisten nostaa. Esim. se nyt vaan on selvä että tupakka aiheuttaa syöpää ja alkoholi/sipsit/suklaa/roskaruoka jne. ylipainoisuutta. Tietenkin noissa kohtuus ei mitään haittaa mutta monella se kohtuus on sitä joka ilta meininkiä. Näin ollen näiden verotuksen nosto tuntuisi enemmän heidän lompakossaan mutta jos sitä sipsiä ostaa vaikka kerran kahdessa viikossa niin uusi korkeampi hinta ei todellakaan olisi mitenkään vakavaa. Mutta valtio on tehnyt vähän toisinpäin laskemalla viinan hintaa. Rahaa menee edelleen monilla samanverran, alkoholia vai enemmän. Ja sitten ns. valaille voisi antaa "pakoitteen" laihduttaa painoaan esim. sanomalla että jos rasvaprosentti/paino ei muutu seuraavan vuoden aikana näin paljon alemmaks niin sun sairaalamaksut tjsp. nousevat tietyn prosentin verran. Tämä on kyllä syrjivää ja ikävää mutta saisi ehkä joitakin ihmisiä ajattelemaan. Ei muakaan henk. koht. kiinnosta maksella ryhävalaan polvia koska se ite mussuttaa suklaata tai 50 vuotta polttaneelle syöpälääkkeitä. Mielummin annan rahani vaikka lasten leukemian hoitoon, tulkoon tupakoitsija toimeen omillaan.

GoA sanoi:
BMI:n perusteella en todellakaan moista tue koska lihasmassa huijaa tota indeksiä paljon.

Sinänsä totta. Mutta niillä, jotka tulevat proteesit hakemaan polviin/lonkkiin se korkea BMI johtuu (omakohtaisten havaintojen perusteella arvioituna) 99,99% varmuudella jostain muusta massasta kuin lihasmassasta.

Heh, mullakin keikkuu tuo indeksi jossain 27-28 välissä, että ei tässä tarttis montaa kiloa bulkata kun tuokin raja tulisi täyteen. Että eipä tuo ajatuksena varmaan ihan tuulesta temmattu ole, mutta aika rajuja tuollaiset rajanvedot ovat.

Singaporessa on musta mielenkiintoinen systeemi. Siellä jokaisella kansalaisella on ns. terveystili, johon maksetaan normaalisti tilipussista joku tietty osuus. Tilin saldo on keskivertosällin vuotuiset terveydenhoitokustannukset tjsp. Kun tilin saldo on täysi, maksaminen loppuu. Eli kun menet arvauskeskukseen, sinulta veloitetaan hoitokustannukset tältä tililtä. Kun tilin saldo on tyhjä, valtio maksaa loput hoidosta. Oli tilin saldo mitä tahansa tyhjän ja täyden väliltä, tilipussia veloitetaan, kunnes se on taas täysi, mikäli niin pitkiä terveitä jaksoja tulee... Mun mielestä tää on aika hemmetin toimivan oloinen systeemi. Jos jokainen terveyskeskuskäynti maksaa jonkin verran, pienenee turha kysyntäkin. Lisäksi tässä nimenomaan hyötyisivät ne, joiden peruselämäntavat ovat terveelliset, eikä tk-käyntejä tulisi kovin paljoa, mutta esim. leikkaukseen joutuvat saisivat kyllä kulunsa katettua.

Mou sanoi:
Singaporessa on musta mielenkiintoinen systeemi. Siellä jokaisella kansalaisella on ns. terveystili, johon maksetaan normaalisti tilipussista joku tietty osuus. Tilin saldo on keskivertosällin vuotuiset terveydenhoitokustannukset tjsp. Kun tilin saldo on täysi, maksaminen loppuu. Eli kun menet arvauskeskukseen, sinulta veloitetaan hoitokustannukset tältä tililtä. Kun tilin saldo on tyhjä, valtio maksaa loput hoidosta. Oli tilin saldo mitä tahansa tyhjän ja täyden väliltä, tilipussia veloitetaan, kunnes se on taas täysi, mikäli niin pitkiä terveitä jaksoja tulee... Mun mielestä tää on aika hemmetin toimivan oloinen systeemi. Jos jokainen terveyskeskuskäynti maksaa jonkin verran, pienenee turha kysyntäkin. Lisäksi tässä nimenomaan hyötyisivät ne, joiden peruselämäntavat ovat terveelliset, eikä tk-käyntejä tulisi kovin paljoa, mutta esim. leikkaukseen joutuvat saisivat kyllä kulunsa katettua.
Mutta jos saldolla ei ole mitään väliä, oli se tyhjä tai ei, niin mitä väliä paljonko niitä terveys-palveluita sitten käyttää? Tai siis, tuskin tuo nyt hirveesti vaikuttaa siellä käymiseen jos kerta valtio maksaa saldon ylittävät kulut.

pek sanoi:
Mutta jos saldolla ei ole mitään väliä, oli se tyhjä tai ei, niin mitä väliä paljonko niitä terveys-palveluita sitten käyttää? Tai siis, tuskin tuo nyt hirveesti vaikuttaa siellä käymiseen jos kerta valtio maksaa saldon ylittävät kulut.

Mun mielestä ihmisillä pitää olla mahdollisuus terveydenhuoltoon, oli sitten kyse lihavuuden aiheuttamista nilkkasäryistä tai vaikka jostain kolarin aiheuttamasta tarpeesta selkärankaleikkaukseen. Ei olisi oikein, että tämä kallis leikkaus veloitettaisiin kansalaiselta itseltään. Sen sijaan jos elää terveellisesti, valtio palkitsee suuremman palkan muodossa. Kyllähän raha on ihan tehokas kannustin pitää se tili täytenä, eikö totta?

Tämä tili on siis nimenomaan sitä varten, että usein sairastavat yms. maksaisivat omasta terveydenhuollostaan enemmän, mutta että jokin turvaverkko isompia sairauksia varten olisi olemassa. Ja jos se saldo on tyhjä, niin ainahan sitä voi alkaa tienaamaan täyteen ja nauttia tulevaisuudessa suurempaa palkkaa.

Tiivistettynä, tapasairastajia hieman rankaistaan. Tai terveitä palkitaan, ihan miten vaan.

SeLektA sanoi:
Oli muuten keskisuomalaisessakin tommosta juttua jokunen kuukaus sitten. Joku hallituksen spede oli pistäny ehotuksen ettei läskit, tupakoitsijat ja alkoholistit saisi valtion tuke tai jotn vastaavaa.

Ai, meinaako ne lopettaa taiteilijoilta apurahat? :hyper:

ironchef sanoi:
Läskit ei oo koskaan nopeuttaneet mun elämää, taikka antaneet mulle minkään taivaallisen intoa tai tsemppiä tehdä mitään. Läskit vaan on paikassa A, tai paikassa B. Niitä ei näe öisin missään, koska ne on syömässä. Ne vaan syö ja istuu kissan/koiran karvaisissa vaatteissa sohvalla ja tunkee joka paikkaan itkemään omia läskigeenejään, joille ne ite ei mukaan voi mitään ja samalla lappaa kakkua ja kaiken maailman sokeripaskaa naamaan ja vielä parhaimmillaan tukkii kaupassa läskeillänsä mun etenemissuunnan käytävällä kohti kassaa, juuri silloin ku mulla on kiire töihin. Kaikki laiskat, etuilevat, itsestään tekoylpeät läskit, jotka leikkaa ja värjää hiuksiaan, ettei naama olis niin saatanan läski ja Naapurin paska koira sais rauhassa potkii tyhjää, Tai ei polveton läski vissiin pysty paljoo potkaseen... Läskit jotka vaan valittaa kohtaloaan ei yritä elää terveellisesti etoo mua jotenkin erityisesti ja saa mut tuntemaan suurta turhautuneisuuden tunneta ja halua potkia läskiä kylkeen.

Ai saattana, jollakin oli huono päivä :D
Kerropa jos et halua että se ikuistetaan sigussani.

Näissä läskihommissa on kyllä aika pahaa kaksinaismoralismia havaittavissa. Ne jotka itse ovat ylipainoisia tai heitä puolustavat, eivät näe siinä monesti mitään väärää. "Antaa ihmisten olla sellaisia kuin ovat, lihavat ovat leppoisia" Samaan aikaan kuitenkin moititaan alkoholisteja, tupakoitsijoita, huumeiden käyttäjiä ja lista jatkuu. Kaikissa noista tapauksista ihminen tekee tietoisesti itselleen tuhoa ja toimillaan tekevät yhteiskunnalle ylimääräisiä kustannuksia.

ironchef sanoi:
Kaikki laiskat, etuilevat, itsestään tekoylpeät läskit

Kerro lisää. Mä en tiennytkään olevani etuileva ja ylpeä. Otetaanko läskeiltä myös eläkkeet pois, eihän ne mitään tarvii?

Jeesus mitä natsimentaliteettiä. Läskeillä on muutenkin yhteiskunnassa roskaväen arvo, eikö siinä muka ole jo tarpeeksi rangaistusta? On se nyt saatana kun ihmisen arvo yhteiskunnassa määritellään ulkomuodon perusteella.

Tunnen ihmisiä jotka läskeistään huolimatta ovat ahkeria ja hyviä työntekijöitä, kaikki läskit eivät myöskään kuluta yhteiskunnan varoja, vaan maksavat läskisti veroja sen ylläpitämiseen.

Tuntuu ennemminkin että varsinkin tämän foorumin väelle läskit ovat inhottava "maisemahaitta" eivätkä ihmisiä ollenkaan. Hyvähän se on sanoa öljytyn sixpäkkinsa loimussa että läskeistä saippuaa ja krematorioon jämät? :curs:

Noin tehdään Suomessakin, tosin lakialoitteen tasolla ei vielä mennä. Vasta tässä työkaveri kertoi ettei pääse polvileikkaukseen koska lääkärin mielestä ylipaino on syynä hänen polviongelmiinsa ja laihduttaminen auttaisi tähän. No tokihan hän voisi vaikka käydä muulla lääkärillä tms., mutta kuitenkin tätä periaatetta käytetään Suomessakin.

Kannattaa muistaa, että länsimaissa on pakko alkaa tekemään tollasia rajuja päätöksiä. Muuten loppuu terveydenhuollolta rahat ja järjestelmä romahtaa.

Mitähän jos moinen aloite tehtäisiin jenkeissä? Ainoastaan Floridan rannalta silikooniblondit pääsisivät lonkkaleikkauksiin, muut amerikkalaiset eivät :D

Omasta mielestäni läskien pitäisi maksaa lentolipuista enemmän, on täysin järjetöntä että itse 65 kiloisena joudun maksamaan matkatavaroista ylipainomaksua jos vien yli 20 kiloa, eli yhteispainomme 85 kiloa. Moni pakkislainen painaa jo yksinään enemmän ja saa vielä viedä sen matkaveskansa ILMAN ylipainomaksua... missä kulkee raja?!

ironchef sanoi:

Ongelmia? Onko joku lihava ihminen istunut sun päälles vai mistä moinen kauna? :david:

Itse en jakaisi kansaa eriarvoisiin ryhmiin jonkun naurettavan epätarkan systeemin kuten BMI:n kanssa. Kohta täällä ei varmaan saa edes rakentaa kehoa tai voimailla...

maneater sanoi:
Kannattaa muistaa, että länsimaissa on pakko alkaa tekemään tollasia rajuja päätöksiä. Muuten loppuu terveydenhuollolta rahat ja järjestelmä romahtaa.

Sanoisin että järjestelmä on jo romahtanut siinä vaiheessa jos joltain kansanryhmältä evätään perusoikeudet, kuten oikeus terveydenhuoltoon.

Itse olen joskus miettinyt jonkun pienen "läskiveron" lisäämistä, mutta kun ei ihmisen terveys ole niin yksinkertainen juttu; Jotkut lihavat ihmiset ovat erinomaisen terveitä, kun joku kynis narkkari on haudan partaalla. Jos joku vero olisi laitettava, pitäisi se asettaa nopeille hiilareille. Eli kaikki tuotteet, joissa on tietyn prosenttiosuuden ylittävä määrä nopeita hiilareita pitäisi saada pieni rangaistusvero...

Artikkelin lopussahan sanottiin että potilaiden hoidon tarve tutkitaan ja mahdollisesti neuvotaan laihduttamaan että leikkauksen riskit vähenevät.

Ironchefiltä loistavan myrkyllinen postaus :thumbs:

maneater sanoi:
Noin tehdään Suomessakin, tosin lakialoitteen tasolla ei vielä mennä. Vasta tässä työkaveri kertoi ettei pääse polvileikkaukseen koska lääkärin mielestä ylipaino on syynä hänen polviongelmiinsa ja laihduttaminen auttaisi tähän. No tokihan hän voisi vaikka käydä muulla lääkärillä tms., mutta kuitenkin tätä periaatetta käytetään Suomessakin.

Ja se onkin ihan mahdoton ajatus että ne polvivaivat lähtisi pois jos olisi vaikka 20 kg väihemmän painoa? Ei ne lääkärit kaiketi rupea leikkelemänä jos siihen ei ihan oikeasti ole perustetta ja tarvetta, vaan ne syyt vaivaan johtuu muualta. Ei mitään järkeä ees alkaa hoitamaan vaivaa jos sen aiheuttaja on tiedossa ja siihen ei millään tavalla puututa. Eli mikä tässä esimerkissäsi meni mielestäsi (tai jonkun muun mielestä) väärin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom