protsku
Banned
Iso-Britanniassa on sitten tehty lakialoite jonka mukaan selvästi ylipainoiset eivät enää pääse mm. polvi- ja lonkkaleikkauksiin. Haamuraja on BMI 30.
Koko juttu: http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/suffolk/4462310.stm
Tässä varmaan ajetaan takaa sitä että ylipainon katsotaan olevan itse aiheutettu sairaus. Tekonivelen saaminen ylipainon särkemään polveen tulee siis olemaan jatkossa mahdotonta.
Potilasjärjestöt ovat kauhuissaan lakialoitteesta:
Eli näillä näkymin yksi neljäsosa (25%) briteistä jää tulevaisuudessa merkittävässä määrin julkisen terveydenhoidon ulkopuolelle vain sillä perusteella että BMI on yli 30.
Onko tällainen lakialoite tulossa Suomeen? Mikä mahtaisi olla se puolue joka ehdottaa näin järisyttäviä toimenpiteitä terveyspalveluihin? Entä koska saamme lakialoitteen joka kieltää osan terveyspalveluista tupakoitsijoilta ja viinan suurkuluttajilta, hehän ovat myös itse hankkineet osan sairauksistaan huonoilla elämäntavoilla?
Pitänee aloittaa se dieetti nyt tänään. :arvi:
Koko juttu: http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/suffolk/4462310.stm
BBC sanoi:Three Suffolk primary care trusts have ruled patients with a body mass index (BMI) over 30 will not get operations like hip and knee replacements.
A person of average weight would have an BMI of between 18.5 and 24.9.
Dr Brian Keeble, a director of Ipswich PCT said: "We cannot pretend that this work wasn't stimulated by pressing financial problems."
Under new guidelines surgery will not be performed unless "the patient has a body mass index below 30 and conservative means have failed to alleviate the patient's pain and disability".
Tässä varmaan ajetaan takaa sitä että ylipainon katsotaan olevan itse aiheutettu sairaus. Tekonivelen saaminen ylipainon särkemään polveen tulee siis olemaan jatkossa mahdotonta.
Potilasjärjestöt ovat kauhuissaan lakialoitteesta:
BBC sanoi:This level condemns a quarter of the population to misery - there's a huge number of people with a BMI of over 30.
Dr David Haslam, National Obesity
Eli näillä näkymin yksi neljäsosa (25%) briteistä jää tulevaisuudessa merkittävässä määrin julkisen terveydenhoidon ulkopuolelle vain sillä perusteella että BMI on yli 30.
Onko tällainen lakialoite tulossa Suomeen? Mikä mahtaisi olla se puolue joka ehdottaa näin järisyttäviä toimenpiteitä terveyspalveluihin? Entä koska saamme lakialoitteen joka kieltää osan terveyspalveluista tupakoitsijoilta ja viinan suurkuluttajilta, hehän ovat myös itse hankkineet osan sairauksistaan huonoilla elämäntavoilla?
Pitänee aloittaa se dieetti nyt tänään. :arvi: