Läppäri pöytäkoneen korvaajaksi!

Status
Viestiketju on suljettu.
Tilan puutteen vuoksi ja muutenkin (lähinnä poikamaisien mielihalujen ajamana) olen suunnitellut läppärin ostamista pöytäkoneen tilalle.

Suurin osa käytöstä nettiselailua, digi- ja elokuvien katselua, musiikin kuuntelua, satunnaista kuvan käsittelyä, kirjoittelua ja taulukko laskentaa. Joskus harvoin saatan jotain pelatakin, nyt ei tosin ole ollut mitään pelejä koneella aikoihin.

Ongelmana on, etten ole vuosiin seurannut tuota tekniikkaa, joten toivoisin tietävämmiltä vinkkejä ja käyttökokemuksia läppärin ostoa varten. Ihan merkki- ja mallikohtaistakin tietoa kaipailen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moro!

Itellä oli sama homma pari kk sitten ja kyselin neuvoja, tossa thread http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=29025&highlight=5329

Ostin siis HP ZV5329 ja olen ollut tyytyväinen. Jos nyt olisin ostamassa, hankkisin vastaavan Pavilion-sarjan koneen (nykyinen sarja zv5457), mutta nykyään niissä on jo 2 ghz prossu ja Wlan (mulla 1,6 ghz ja ei langatonta nettiä) ja hintaa tulee alle 1200€ tolle uudelle mallille. Katso lisää http://h10010.www1.hp.com/wwpc/fi/fi/ho/WF25a/22095-315715-1301501-1301501-1301501-12090548.html

Plussia: Kone on läppäriksi kookas, mistä minä vain tykkään, sillä kuten sullakin, halusin nimen omaan pöytäkoneen KORVAAJAN eli piti olla iso näyttö ja suorituskykyä jonkun verran ja tärkeintä se, että koska näppäimistö on täysimittainen, on kirjoittaminen mukavaa. Mutta mun käytös "läppäri" on kannettava vain nimellisesti, eli en juuri kuskaa sitä kotoa minnekään. Monen muun mielestä se on liian kookas ja painava (peräti 3,6kg).

Mieti siis käyttötarkoitusta tarkkaan. Itse olen ollut helvetin tyytyväinen ja ehdottoman kivana jutskana pidän koneeni kaiuttimia, jotka ovat mielestäni läppäreiden eliittiä (Harman/Kardon), kookkaat ja soivat TODELLA hyvin.

Mulla ei siis muista merkeistä kokemuksia, mutta varmasti joka merkiltä löytyy hyviä malleja juuri sinun käyttötarkoituksiisi.

Kannattaa miettiä myös muita koneita, kuin normaalia wintel rautaa. Hyvä vaihtoehto on applen koneet, jos ei kiinnosta koko aikaa tapella koneen kanssa, niin esim tuollainen 15" ibookki voisi olla aika hyvä vaihtoehto. Itellä on 12" G4 iBookki lähinnä sen pienen koon takia, mutta kyllä silläkin on pöytäkoneen ihan tehokkaasti pystynyt korvaamaan.

Lisäbonuksena

Haha, mun kone on ääriviritetty ja silti löytyy nainen. :D

Andy sanoi:
Moro!

Itellä oli sama homma pari kk sitten ja kyselin neuvoja, tossa thread http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=29025&highlight=5329

Ostin siis HP ZV5329 ja olen ollut tyytyväinen. Jos nyt olisin ostamassa, hankkisin vastaavan Pavilion-sarjan koneen (nykyinen sarja zv5457), mutta nykyään niissä on jo 2 ghz prossu ja Wlan (mulla 1,6 ghz ja ei langatonta nettiä) ja hintaa tulee alle 1200€ tolle uudelle mallille. Katso lisää http://h10010.www1.hp.com/wwpc/fi/fi/ho/WF25a/22095-315715-1301501-1301501-1301501-12090548.html

Plussia: Kone on läppäriksi kookas, mistä minä vain tykkään, sillä kuten sullakin, halusin nimen omaan pöytäkoneen KORVAAJAN eli piti olla iso näyttö ja suorituskykyä jonkun verran ja tärkeintä se, että koska näppäimistö on täysimittainen, on kirjoittaminen mukavaa. Mutta mun käytös "läppäri" on kannettava vain nimellisesti, eli en juuri kuskaa sitä kotoa minnekään. Monen muun mielestä se on liian kookas ja painava (peräti 3,6kg).

Mieti siis käyttötarkoitusta tarkkaan. Itse olen ollut helvetin tyytyväinen ja ehdottoman kivana jutskana pidän koneeni kaiuttimia, jotka ovat mielestäni läppäreiden eliittiä (Harman/Kardon), kookkaat ja soivat TODELLA hyvin.

Mulla ei siis muista merkeistä kokemuksia, mutta varmasti joka merkiltä löytyy hyviä malleja juuri sinun käyttötarkoituksiisi.

Kiitos Andy kattavasta vastauksesta! - tuo zv5457 vaikuttais asia peliltä. Harmi ettei siinä ole laajakuvanäyttöä niinkuin zv5413 ja zv547 malleissa... En kyllä tiedä tulisko todellisuudessa kateltua leffoja muuten kuin televisioruudun kautta mutta ajatus töllöttelystä pitkien matkatuntien ratoksi tai mökillä yms. kiinnostaa kyllä.

Minkäslaisia ratkaisuja tuohon langattomaan nettiin muuten on olemassa? Ilmeisesti jos koneessa ja kännykässä ois bluetooth niin vois sitä kautta käytää? Wlania käyttäessä pitää ilmeisesti olla tukiasema lähellä tai oma wlan-tekniikkaa käyttävä modeemi? t. Tuleva hakkeri Utsjoelta :rolleyes:

Jees vassoguu vaan. On siinä laajakuvanäyttö, aiemmasta linkistäni lainattua "15,4 tuuman WXGA TFT -näyttö". Käsittääkseni kaikki ZV-sarjan myllyt on täysin samoissa kuorissa (ollut jo ZV5200-sarjasta lähtien), vain sisällöissä eroja.

Tuosta wlanista en tiedä paljoakaan. Sitä on tosin käsitelty paljon täällä Pakkiksen ATK-osiolla, joten söörtsillä pitäisi aiheesta löytyä. Itsenikin pitäis langaton netti hommata: ois nääs luxusta surfata samalla ku löhöää sohvalla tai vaikka istuu puoskalla :D

Jos ei halua pelata uusimpia pelejä täysillä "mausteilla", niin läppärillä voi hyvin korvata perinteisin pöytämasiinan. Itse ostaisin Fujitsun M1425 esim.

Andy sanoi:
Moro!

Kaverilla o samalaine kone ja kyllä sen voin sanoa että näppäimistö on aivan surkea verrattuna normi näppäimistöön. Jos verrataan pöytäkoneeseen noita kajareita niin noi kajarit on lähinnä naurettavat. Ok, merkki o hyvä mutta eihan ääntä voi verrata yhtään normaaleihi logitechin kajaripaketteihin. Voiko sellasen liittää myös läppäriin?

Jos ite ostaisin konetta niin en missään nimessä ostaisi läppäriä jos on tarvittava tila pöytäkoneelle ja ei tarvi siirrellä sitä kuten läppäriä voi. On se niin paljon mukavempi tehdä ihan mitä vaan pöytäkoneella.

Koneen päivityskin myöhemmin on aika heikkoa. Mutta läppärin ISO plussa on tosiaankin sen siirrettävyys ja vähäinen tilanvienti.

Kun rahatilanne sallii, hankin hyvän ulkoisen litteän näytön ja langattoman näppiksen. Nyt on käytössä langaton hiiri, joka toimii hyvin. Applen läppäreissä on ainakin mun mielestä hyvä näppäimistö. Läppärin ympärille rakennettu systeemi hakkaa perinteisen pöytäkoneen, jos ei pelaa kovin paljon. Musaa voi soitella WLANin kautta, kone ei vie paljon tilaa, äänisaastetta ei tuu kovin paljon ja duunit saa nopeasti mukaan minne tahansa.

Mä olen tässä jo pitkään harkinnu uuden koneen ostoa.. En vaan osaa oikein päättää, et ottaisko pöytäkoneen vai läppärin. Olis kiva, kun läppäriä vois kuletella mukanaan, mut sit pöytäkoneessa on niitä hyviä puolia kyllä enemmän, kun läppäris. Tämän ongelman takia en ole sit vielä konetta ostanu. :rolleyes: Ja mä inhoan läppärin näppäimistöä. :down: Mun mielestä sillä on paljon vaikeampi kirjoittaa nopeasti jne. Ehkä mä vielä seuraavat puoli vuotta mietin, et kumman otan ja pärjäilen siihen asti sit tällä entisellä pöytäkoneella. :jahas:

n00kie sanoi:
Kaverilla o samalaine kone ja kyllä sen voin sanoa että näppäimistö on aivan surkea verrattuna normi näppäimistöön. Jos verrataan pöytäkoneeseen noita kajareita niin noi kajarit on lähinnä naurettavat. Ok, merkki o hyvä mutta eihan ääntä voi verrata yhtään normaaleihi logitechin kajaripaketteihin. Voiko sellasen liittää myös läppäriin?

Jos ite ostaisin konetta niin en missään nimessä ostaisi läppäriä jos on tarvittava tila pöytäkoneelle ja ei tarvi siirrellä sitä kuten läppäriä voi. On se niin paljon mukavempi tehdä ihan mitä vaan pöytäkoneella.

Koneen päivityskin myöhemmin on aika heikkoa. Mutta läppärin ISO plussa on tosiaankin sen siirrettävyys ja vähäinen tilanvienti.

Täytyy tuohon sanoa, kohta 15 vuotta tavan PC:n omistaneena, että alan vähitellen kyllästymään:
- Totaaliseen kirjoituspöytätilan menetykseen
- letkuviidakkoon lattialla
- Pölyjen pyyhkimiseen näistä masinoista

Näiden syiden takia olen milloin vain -sopivan rahatilanteen yllättäessä- valmis ostamaan läppärin ja roudaamaan vanhat kamat pellolle.

Jos ääni/kuva/näppäimistö/hiiri yms.tjs. eivät tyydytä niin ainahan voi lyödä läppäriin kiinni ihan samat laitteet ja lisälaitteet kuin pöytämyllyynkin.

Max Powers sanoi:
Täytyy tuohon sanoa, kohta 15 vuotta tavan PC:n omistaneena, että alan vähitellen kyllästymään:
- Totaaliseen kirjoituspöytätilan menetykseen
- letkuviidakkoon lattialla
- Pölyjen pyyhkimiseen näistä masinoista

Näiden syiden takia olen milloin vain -sopivan rahatilanteen yllättäessä- valmis ostamaan läppärin ja roudaamaan vanhat kamat pellolle.

Jos ääni/kuva/näppäimistö/hiiri yms.tjs. eivät tyydytä niin ainahan voi lyödä läppäriin kiinni ihan samat laitteet ja lisälaitteet kuin pöytämyllyynkin.

Joo, noi ylläolevat tekevät läppäristä varteenotettavan vaihtoehdon. Se on nyt sitten siitä kiinni pitääkö läppärin ominaisuuksia tärkeämpänä vai pöytäkoneen. Itellä on sen verran tilaa himassa että kyllä pöytäkoneen osto on kesällä tiedossa.

n00kie sanoi:

Tämä viestisi oli totaalisen turha. Se ei palvellut threadin aloittajan ongelmanratkaisua LÄPPIKSEN hankinnasta yhtään. Totta helvetissä läppiksessä on heikompi ääni ja kirjoittaminen ei yhtä ergonomista kuin pöytäkoneessa,"jos ite ostaisin konetta niin ei missään nimessä...plaa plaa...", voi kiesus mikä pälli. Sä oot jopa naurettavampi kuin läppikseni kaiuttimet.

edit: en hokannu toista postaustasi aluksi, mutta jos haluaa vaihtaa koneensa viemään tilaa vain murto-osan pöytäkoneen viemästä tilasta ja vieläpä pystyä liikuttelemaan sitä, joutuu tietysti jostain tinkimään. BTW, montako läppäriä sulla on ollut, kun noin auliisti neuvojasi ko vehkeen hankinnasta jakelet?

Andy sanoi:
Tämä viestisi oli totaalisen turha. Se ei palvellut threadin aloittajan ongelmanratkaisua LÄPPIKSEN hankinnasta yhtään. Totta helvetissä läppiksessä on heikompi ääni ja kirjoittaminen ei yhtä ergonomista kuin pöytäkoneessa,"jos ite ostaisin konetta niin ei missään nimessä...plaa plaa...", voi kiesus mikä pälli. Sä oot jopa naurettavampi kuin läppikseni kaiuttimet.

edit: en hokannu toista postaustasi aluksi, mutta jos haluaa vaihtaa koneensa viemään tilaa vain murto-osan pöytäkoneen viemästä tilasta ja vieläpä pystyä liikuttelemaan sitä, joutuu tietysti jostain tinkimään. BTW, montako läppäriä sulla on ollut, kun noin auliisti neuvojasi ko vehkeen hankinnasta jakelet?

Siis mä listasin hyviä/huonoja puolia ja eikö se ollut just tarkoitus?? Ole onnellinen "helmeistä" kajareista tai mahtavasta näppäimistöstä mutta oma kokemukseni on että ne o paskat. Mulla ei ole ollut yhtään läppäriä mutta olen silti niitä joutunut käyttämään kesäduunissa ja kaverin luona. Siis läppärin ostaisin jos tarvitsisin sitä duunissa/koulussa yms mutta kun en siirrettävää konetta tarvi niin oma vaihtoehto on pöytäkone.

Eikö tämän pitäny tuoda esiin plussia ja miinuksia, jotta threadinaloittaja voi tehdä omat ostopäätökset.

Siinä HP:ssa on kyllä hieno näyttö ja pari hyvää homma. Taitaa hinta/laatu-suhde olla kohdallaan.

Itsellä hp pavilion zv5000. tyytyväinen olen ollut kauittimet huiput läppäriin (harman/kardon), laajakuva näyttö, hyvä näppis+ominaisuudet jne... suoritus kykyä vois ehkä vähän parantaa ja kovalevytilaa. Näytönohjain vähänheppoinen joillekin uusille peleille esim..everquest 2 ei pyöri. monet morkkaa hp:tä, sanovat fujitsua paremmaks, mut en tiedä sitten... mielestäni korvaa pöytäkoneen, jos ei raskaisiin peleihin lähde. wlan on näppärä itsellä töissä ja himassa mukana olla netissä esim. surfailla tulee sängyssä iltaisin ;)

saako nuista läppäreistä siirrettyä leffat+äänet samanlain television kautta näkyviksi kuin pöytäkoneista? minkä kokoisia kovoja läppäreihin saa ja onko ne hintavia? miten tuo langaton yhteys toimii, pitääkö netti liittymän olla joku eri kuin pöytämalleissa?

neutraali sanoi:
saako nuista läppäreistä siirrettyä leffat+äänet samanlain television kautta näkyviksi kuin pöytäkoneista? minkä kokoisia kovoja läppäreihin saa ja onko ne hintavia? miten tuo langaton yhteys toimii, pitääkö netti liittymän olla joku eri kuin pöytämalleissa?

Yleensä vakiona noissa on s-video lähtö jolla ainakin saa kuvan telkkariin, toki varmasti muitakin virityksiä löytyy mutta tuo on yleisein. Kovalevy maksavat karkeasti 2 x niin paljon kun normaalikokoiset. Itse ostin juuri 80GB 2,5" levyn ja sille tuli hintaa n. 110 Eur, samalla hintaa saa sen 160 - 180 GB 3,5" levynä. Langaton yhteys on yleensä noissa läppäreissä tätänykyä integroituna, tismalleen samaan tapaan toimii nettiyhteydet kun pöytäkoneiden kanssa. Elikkäs pitää olla esim. WLAN ADSL modeemi vaan.

neutraali sanoi:
saako nuista läppäreistä siirrettyä leffat+äänet samanlain television kautta näkyviksi kuin pöytäkoneista? minkä kokoisia kovoja läppäreihin saa ja onko ne hintavia?

Riippuen ostaako karvalakkimallin vai sen parisataa kalliimman mallin niin löytyy s-video ulostulo ja digitaalinen ulostulo äänelle. Joissain vanhoissa läppäreissä on myös komposiitti ulostuloja. Läppäreihin löytyy nykyään kovoja kokoväliltä 40-100 GB. Tuo 100 GB on uus ja suhteellisen kallis, en muista missä myytiin ja millä hinnalla. Ja tosiaan 80 GB läppärin kovolla(2,5") saa nykyään 3,5" koossa jopa yli 200 GB kovon, jos sattuu löytämään jonkun hienon alennuksen. Valmiita USB-kovoja voi läppäreihin liittää ja ne maksavat suunnilleen 130 euroa 160GB Suomessakin. Saksasta voi saada postimaksujen kanssa halvemmallakin.

Ps. Kannettavien kovoista saa helposti itselleen näppäriä USB -kovoja ostamalla 2,5" kotelon, jossa USB liitäntä.
Edit. Olimpa sokea, Ripe oli jo postannu...

jarhu sanoi:
Valmiita USB-kovoja voi läppäreihin liittää ja ne maksavat suunnilleen 130 euroa 160GB Suomessakin. Saksasta voi saada postimaksujen kanssa halvemmallakin.

Oisko sulla jotain linkkejä halpoihin saksalaisiin kauppoihin, mitä mä olen katellut niin tietotekniikka maksaa täällä likimain saman kuin suomessa.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom