Lähentäjät / loitontajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Karamba
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
43
Morjeensta pöytään!

Kaverini kanssa väiteltiin eilen salilla jalkojen loitontaja- ja lähentäjäliikkeiden hyödyllisyydestä. Minun mieleeni on pakkiksen selailun jälkeen jäänyt konsensus, että ko. liikkeet ovat suht. turhia. En asiaa osannut kuitenkaan niin perustella, että olisin edes itse ollut siitä täysin varma :) Kaverini mieleen puolestaan oli muita reittejä painunut, että ko. liikkeitä on ihan hyvä välillä tehdä.

Searchilla löysin foorumilta muutamia väittelyitä asiasta, mutta varsinaisia kunnon perusteluita puoleen tai toiseen en onnistunut löytämään. Saako siis lähentäjä-/loitontajalihasryhmät tarpeeksi kyytiä jo perusmassaliikkeissä vai tulisiko niitä harjoitella erikseen? ja tärkeimpänä, MIKSI?!

Kiitokset vastausista!

Ainakin noilla on hyvä venytellä sisäreidet esim. ennen kyykkyä.

Lihaksiahan ne on siinä missä muutkin, eikö niitä silloin kannata treenatakin? Tiiä sitten kannattaako aikaa uhrata siihen, että ottaa ohjelmaan suoran liikkeen noille. Saa nuo kuitenkin epäsuoraa rasitusta monessakin liikkeessä.

En minä henk. koht. niille paljon aikaa ohjelmassa antaisi, tai ainakaan niin, että se olisi muulta pois. Mutta ei varmaan yhtään huono ole, jos vaikka sarjan tai pari treenin päätteeksi niitäkin pumppailee.

Mutta kuten -Marchi- sanoi, hyvän venytyksen saa varsinkin sillä lähentäjävehkeellä tehtyä.

Vinkki: Jos haluaa saatanalliset kivut, kannattaa tehdä 5 sarjaa täysiä kumpaakin liikettä. Tämä vielä mielellään pidemmän tauon jälkeen. :evil: Mutta tosissaan jos ollaa, niin varsinkin ne lähentäjät kipeytyy sitten ihan törkeesti jos tekee parikin tiukkaa sarjaa eikä ole niitä aiemmin tehnyt.

Lähentäjiä teen yhen sarjan ennen kyykkyä ja mavea. Tuntuu ainakin auttavan.

Karamba sanoi:
Morjeensta pöytään!

Kaverini kanssa väiteltiin eilen salilla jalkojen loitontaja- ja lähentäjäliikkeiden hyödyllisyydestä. Minun mieleeni on pakkiksen selailun jälkeen jäänyt konsensus, että ko. liikkeet ovat suht. turhia. En asiaa osannut kuitenkaan niin perustella, että olisin edes itse ollut siitä täysin varma :) Kaverini mieleen puolestaan oli muita reittejä painunut, että ko. liikkeitä on ihan hyvä välillä tehdä.

Searchilla löysin foorumilta muutamia väittelyitä asiasta, mutta varsinaisia kunnon perusteluita puoleen tai toiseen en onnistunut löytämään. Saako siis lähentäjä-/loitontajalihasryhmät tarpeeksi kyytiä jo perusmassaliikkeissä vai tulisiko niitä harjoitella erikseen? ja tärkeimpänä, MIKSI?!

Kiitokset vastausista!

Vaikea sanoa saako nuo lihasryhmät tarpeeksi kyytiä noissa perusliikkeissä, kun en ole niitä koskaan pystynyt suurilla painoilla tekemään, mutta olettaisin että voimat riittää kevyesti koko pakan liikutteluun, liikerata tosin saattaa ainakin aluksi olla liian pitkä.

Noissa laitteissa (kokemusta vain David, pakka 70kg) on todella pienet pakat, joten hyödyllisyys on helppo todeta, laita liikerata ja painot maksimiin. Jos tulee helposti 10-20 niin aika turhaa sitä on tehdä sen jälkeen. Lämmittely- ja ylläpitoliikkeenä toimii senkin jälkeen.

Liikerata noissa on turhan lyhyt (ei lähellekkään spagaatti) joten lyhyen harjoittelun jälkeen on tuo maksimiliikerata helpohko saavuttaa. No kyllä se ääriasento ainakin aluksi venyttää ihan tarpeeksi jos ei ole venytellyt säännöllisesti.

Lyhyesti: pojat ei kehtaa tehdä ja miehille liian kevyt, mutta muuten hyvä laite.

Näin polvivaivaiselle erittäin hyvä liike ainakin pitkän tauon jälkeen, ja tulihan sitä 5-7 cm reiteen lisää mittaa vaikkei noita varsinaisia massaliikkeitä pysty tekemään. Tai sitten se tuli jostakin muualta mutta aivan sama kun lähinnä voima ja liikkuvuus kiinnostaa.

Nopeasti auki/kiinni, todella hitaasti lepoasentoon ja maksimi liikeradalla on tullut noita tehtyä. Pari lämmittelysarjaa ja yksi todella tiukka sarja loppuun saakka. Noin olen yrittänyt sitä tehdä että saisi kuormitusta lisättyä mutta tämäkin polku on käyty jo loppuun. 15 kg kiekon saisi siihen ripustettua mutta eipä sekään paljon auta.

Ja kun kohta alkaa taas rullaluistelukausi niin nuo liikkeet toimivat hyvänä talvitreeninä.

Lisäyksenä:
Pitkän tauon jälkeen on tullut otettua yksi tiukka sarja niin kyllä se 1.5 viikkoa kesti että pystyi kävelemään kunnolla.

Alkulämmittelyyn sopivia laitteita ovat noi lähentäjä- ja loitontajalaitteet. Ennen ankaraa kyykky tai maastanostosessiota pari pitkähköä sarjaa on hyvästä, muttei välttämätöntä.

Eikös miehilläkin ole loitontaja- ja lähentäjäliikkeissä rasitettavat lihakset jaloissaan? Omien sanojensa mukaan mm. Vilponen ja Mentula tekevät ko. liikkeitä omissa jalkatreeneissään joten tuskin ne ihan ajanhukkaa ovat.

DHA sanoi:
Noissa laitteissa (kokemusta vain David, pakka 70kg) on todella pienet pakat, joten hyödyllisyys on helppo todeta, laita liikerata ja painot maksimiin. Jos tulee helposti 10-20 niin aika turhaa sitä on tehdä sen jälkeen. Lämmittely- ja ylläpitoliikkeenä toimii senkin jälkeen.

Nopeasti auki/kiinni, todella hitaasti lepoasentoon ja maksimi liikeradalla on tullut noita tehtyä. Pari lämmittelysarjaa ja yksi todella tiukka sarja loppuun saakka. Noin olen yrittänyt sitä tehdä että saisi kuormitusta lisättyä mutta tämäkin polku on käyty jo loppuun. 15 kg kiekon saisi siihen ripustettua mutta eipä sekään paljon auta.

Lisäyksenä:
Pitkän tauon jälkeen on tullut otettua yksi tiukka sarja niin kyllä se 1.5 viikkoa kesti että pystyi kävelemään kunnolla.

Itse teen myöskin ks. liikkeitä ja tuntuu kanssa että loppuu nuo painot kesken ja jaksaa tehdä 'liian hyvin'. Olen miettinyt että jos siihen vähän patentoisi omia lisää mutta njääh, ei niin suurta eroa saa. Olen noita kuitenkin vemputellut juuri hakien sellaista mahdollisimman hyvää tuntumaa ja kutakuinkin tolla mainitulla menetelmällä vielä toimii ihan ok.

Jatketaan nyt vielä kun oon kuitenki toistaiseksi saanut jalat niin kipeiksi että välillä kävelen kuin zombie pari seuraavaa päivää :whip: [Ei välttämättä juuri tuosta kiinni mutta jalkoja rankaisee mielellään muutenkin] En sentää ihan 1½vko kuitenkaan oo saanut kärsittyä. :D Jos joskus tuntuu että menee ihan jalkojen heilutteluksi eikä enää tee tiukkaakaan niin tehdään sitten vaan lämppärinä tai jotain, kuitenkin se on mielestäni kiva liike. [Vai sanonko näin vain koska se on 'akkojen liike'... :nolo: ]

MissEvilEve sanoi:
Itse teen myöskin ks. liikkeitä ja tuntuu kanssa että loppuu nuo painot kesken ja jaksaa tehdä 'liian hyvin'. Olen miettinyt että jos siihen vähän patentoisi omia lisää mutta njääh, ei niin suurta eroa saa. Olen noita kuitenkin vemputellut juuri hakien sellaista mahdollisimman hyvää tuntumaa ja kutakuinkin tolla mainitulla menetelmällä vielä toimii ihan ok.

Jatketaan nyt vielä kun oon kuitenki toistaiseksi saanut jalat niin kipeiksi että välillä kävelen kuin zombie pari seuraavaa päivää :whip: [Ei välttämättä juuri tuosta kiinni mutta jalkoja rankaisee mielellään muutenkin] En sentää ihan 1½vko kuitenkaan oo saanut kärsittyä. :D Jos joskus tuntuu että menee ihan jalkojen heilutteluksi eikä enää tee tiukkaakaan niin tehdään sitten vaan lämppärinä tai jotain, kuitenkin se on mielestäni kiva liike. [Vai sanonko näin vain koska se on 'akkojen liike'... :nolo: ]

Laita vaikka alataljaan kiinni sellanen nilkkaremmi ja mee kyljelle makaamaan maahan. Sitten vaan nostelee jalkaa suorana ylöspäin. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin... En oo ite viel kokeillut liikettä, mut eiköhän se oo aika raskasta (ja ehkä vähän hassun näköistä).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
DHA sanoi:
Näin polvivaivaiselle erittäin hyvä liike ainakin pitkän tauon jälkeen, ja tulihan sitä 5-7 cm reiteen lisää mittaa vaikkei noita varsinaisia massaliikkeitä pysty tekemään. Tai sitten se tuli jostakin muualta mutta aivan sama kun lähinnä voima ja liikkuvuus kiinnostaa.
.

Niin tuota nuilla lähentäjä/lointontaja liikkeilläkö tuon teit? mulla on kans polvi ongelmia, vasemman polven siinä vähän sen ylä puolella ku pitäs näkyä semmonen pikkulihas, ni mulla se on aika kuihtunu ja polvi muljuaa tosi helposti. ni mulla olis erityis tärkeä saada justiinsa massaa tuohon jalkaan (vasemmassa ja oikeassa jalassa, siis siinä pikkulihaksessa on huomattava ero jos jännitän kumpaaki jalkaa ja vertaan)!

voisko olla toimiva jos tekisin jalkaprässin pelkällä vasemmalla?
antakaa toki vinkkiä.

Eskimon sanoi:
Niin tuota nuilla lähentäjä/lointontaja liikkeilläkö tuon teit? mulla on kans polvi ongelmia, vasemman polven siinä vähän sen ylä puolella ku pitäs näkyä semmonen pikkulihas, ni mulla se on aika kuihtunu ja polvi muljuaa tosi helposti. ni mulla olis erityis tärkeä saada justiinsa massaa tuohon jalkaan (vasemmassa ja oikeassa jalassa, siis siinä pikkulihaksessa on huomattava ero jos jännitän kumpaaki jalkaa ja vertaan)!
Lähinnä lähentäjä ja loitontaja liikkeitä joutunut tekemään polvikivun takia. Myös sitä taaksepotku (David-laite, 70kg pakka) olen tehnyt, mutta se ei taida vaikuttaa reiden paksuuteen. 10-15 sarjoja on sillä tullut tehtyä koko pakalla ja välillä ripustan 15 kg levyn lisäpainoksi. Nuo on melkein ainoat liikkeet mitä pystyy tekemään loppuun saakka kun polvi ei niissä rajoita suoristusta.
Myös reisikoukistusta kärsii tehdä mutta ojennusta ei juurikaan. Nämä kai pitäisi olla jonkinlaisessa tasapainossa joten en ole tuota reisikoukistuspainoa lähtenyt kovin aktiivisesti nostamaan.

Kyykky ja jalkaprässi on ollut todella pienillä painoilla mukana. Tosin muutos parempaan on menossa sillä molemmissa olen saanut painot lähes tuplattua viimeisen kuukauden aikana. Myös ojennusta kärsii tehdä hieman suuremmilla painoilla.

Luulen että syy miksi polvet alkavat pikkuhiljaa kestämään löytyy lumikenkäilystä. Vuoden vaihteessa tuli sellaiset hommattua ja nyt on kilometrejä takana yli 150 km. Lumi pehmentää sopivasti askellusta mutta silti polvet kipeytyivät aluksi noin 30-40 min lenkin jälkeen. Polven seutu on vahvistunut noiden lenkkien myötä ja nyt pystyy jo vetämään yli 2 h lenkkejä ilman suurempia ongelmia. Mutta silti mennään edelleen polvien ehdoilla, ei ne kunnossa ole vieläkään, mutta selvää muutosta parempaan on havaittavissa.

Tottakai lähentäjiä ja loitontajiakin voi tehdä kovaa, ja saada lihakset takuuvarmasti kipeiksi - kokonaan toinen juttu sitten on, kannattaako tämä. Omasta mielestäni ei kannata, sillä lähentäjät treenautuvat erittäin tehokkaasti leveällä jalka-asennolla kyykättäessä ja maastanostettaessa, ja ymmärtääkseni loitontajat aktivoituvat ainakin jossain määrin kaikissa kyykkytyyppisissä liikkeissä, vähintään stabiloivina lihaksina. Mutta tietenkin tämä riippuu myös a)henkilön tavoitteista b)treenityylistä ja c)tilanteesta yleensäkin, kuten tuossa joku jo edellä mainitsikin, niin loukkaantumisesta/rasitusvammoista kuntouduttaessa voivat ihan päteviä värkkejä olla, siihen en osaa sen enempää kantaa ottaa.

Itse en lähentäjiä ja loitontajia erikseen tee, paitsi että joskus saatan ennen maastanostoja lämmitellä lähentäjälaitteella (nostan siis sumotyylilllä).

Akkeli sanoi:
Laita vaikka alataljaan kiinni sellanen nilkkaremmi ja mee kyljelle makaamaan maahan. Sitten vaan nostelee jalkaa suorana ylöspäin. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin... En oo ite viel kokeillut liikettä, mut eiköhän se oo aika raskasta (ja ehkä vähän hassun näköistä).

Heiii... joo. Totta. Hienoja patentointeja :D

Eikös nuo ole niitä liikkeitä, missä ihmiset lukee lehtiä samalla ja naama pysyy peruslukemilla aina toistojen aikana.

Wert sanoi:
Eikös nuo ole niitä liikkeitä, missä ihmiset lukee lehtiä samalla ja naama pysyy peruslukemilla aina toistojen aikana.

No ainakin noin 80% oman salini naisista näin on, mutta se nyt johtuu ainoastaan siitä että tekevät kyseisiä liikkeitä 5-15kg vastuksilla 2x25 jne...

Ettei vahingossa tuu lihaksia nääs... :jahas:

Jalkatreenin yhteydessä tulee tehtyä kumpaakin liikettä yksi 15-20 toiston sarja täydellä pakalla Technogymin laitteissa. Mielestäni nuo ovat hyviä apu- ja etenkin lihashuoltoliikkeitä, joihin ei kuitenkaan kannata uhrata puolta tuntia treenistä.

Olin hierojalla/fysioterapeutilla tuossa muutama viikko takaperin jalkojen lihashuollossa (sain jouluna hierontalahjakortin joka piti käyttää).

Mulle tuli ainakin noottia sisäreisien treenaamattomuudesta, koska ne ovat kuulemma polvien kannalta tärkeimmät jalan lihakset. No taitaa olla sanomattakin selvää, että haluan pitää polveni kunnossa, joten lisäsin sisäreisiharjoitteet jalkatreeniin. Eipä tähän paljoa aikaa tuhraannu, eikä tarvitse olla huono omatunto epätasaisesta treenistä.

Toinen mistä sain vähän palautetta oli se, etten ollut ikinä venytellyt penikoita, mutta se onkin toinen stoori. :david:

Mä aloitin treenaa noita loitontajia ja lähentäjiä viime syksynä. Nyt on jääny koneista painot kehityksen jälkeen ja selkeää hyötyäkin on ollu. Kyykkäys on huomattavasti tukevamman ja vahvemman tuntuista, myös ihan silmin nähtävää muutosta on tullut pakaroitten sivuosiin ja sisäreisiin. Joten kyllä aion nousujohteisesti treenata niitä myös jatkossakin.

DHA sanoi:
Lähinnä lähentäjä ja loitontaja liikkeitä joutunut tekemään polvikivun takia. Myös sitä taaksepotku (David-laite, 70kg pakka) olen tehnyt, mutta se ei taida vaikuttaa reiden paksuuteen. 10-15 sarjoja on sillä tullut tehtyä koko pakalla ja välillä ripustan 15 kg levyn lisäpainoksi. Nuo on melkein ainoat liikkeet mitä pystyy tekemään loppuun saakka kun polvi ei niissä rajoita suoristusta.
Myös reisikoukistusta kärsii tehdä mutta ojennusta ei juurikaan. Nämä kai pitäisi olla jonkinlaisessa tasapainossa joten en ole tuota reisikoukistuspainoa lähtenyt kovin aktiivisesti nostamaan.

Kyykky ja jalkaprässi on ollut todella pienillä painoilla mukana. Tosin muutos parempaan on menossa sillä molemmissa olen saanut painot lähes tuplattua viimeisen kuukauden aikana. Myös ojennusta kärsii tehdä hieman suuremmilla painoilla.

Luulen että syy miksi polvet alkavat pikkuhiljaa kestämään löytyy lumikenkäilystä. Vuoden vaihteessa tuli sellaiset hommattua ja nyt on kilometrejä takana yli 150 km. Lumi pehmentää sopivasti askellusta mutta silti polvet kipeytyivät aluksi noin 30-40 min lenkin jälkeen. Polven seutu on vahvistunut noiden lenkkien myötä ja nyt pystyy jo vetämään yli 2 h lenkkejä ilman suurempia ongelmia. Mutta silti mennään edelleen polvien ehdoilla, ei ne kunnossa ole vieläkään, mutta selvää muutosta parempaan on havaittavissa.

Kokeilepa tehdä hilupainoilla noita reiden ojennuksia (myös muitakin reisiliikeitä hiluilla) ihan kuntoutus mielessä. Reiden ojennukset on mainio liike vahvistamaan polvien pikkulihaksia ja näin ollen kannattaisi aina sisällyttää jalkatreeniin, jotta vältettäisiin turhia polvivammoja kyykkäyksessä.

Back
Ylös Bottom