Lääkärin vaihto

Thl:än sivuja täs lukasin, mutta kuinkahan toi mahtanee oikein käytännössä mennä.
Oon kolme kertaa joutunu hoono soomisen lääkärin vastaanotolle ja kahdella kertaa niistä mä oon ollu lekurista päästyä ihan ymmällä et mitähän tos äsken mahdettiin puhua.
Saiskohan sen lääkärin vaihdettua aikaa varatessa sellaseen jolla olis suomen kielinen sukunimi? Vai lyököhän vastaanottoapulainen rasismi syytteen päälle. Päivystykseen mentäessä tietty ei silloin ei liene mitään mahdollisuuksia, jos ei ole kuin yksi lääkäri päivystämässä.
Tarkoitukseni ei ole nyt moittia näitä muualta tulleiden lääkäreiden ammattitaitoa. Mutta kyllä tuommosessa hommassa tarvitsisi kielitaito olla sellainen, ettei virhe tulkinnan vaaraa jäisi.

Eli voinko sanoa suoraan lääkärin aikaa varatessani, että haluan syntyperäiselle suomalaiselle lekurille. Vai täytyykö noitten aikojen kanssa alkaa sumplimaan siten et pääsee suomalaiselle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli voinko sanoa suoraan lääkärin aikaa varatessani, että haluan syntyperäiselle suomalaiselle lekurille. Vai täytyykö noitten aikojen kanssa alkaa sumplimaan siten et pääsee suomalaiselle?

No miksi et voisi vaatia lääkäriä joka osaa kunnolla suomea? Onhan se vaatimus aika helposti perusteltavissa juuri niin kuin itse teit tuossa. Väärinymmärrys jossain terveyteen liittyvässä on varmaan aika fataalia.

Mä olen pyytänyt naislääkäriä välillä, joten suomenkielisen lääkärinkin pyytämisen pitäisi onnistua. Käyn tosin aina yksityisellä, julkisesta terveydenhuollosta ei juurikaan ole kokemusta (paitsi kerran kun onnettomuuden jälkeen mut laitettiin jälkitarkastukseen TYKSiin kun en muistanut sanoa että tahdon yksityiselle, siellä oli joku virolainen. Ihan pätevältä kaverilta vaikutti, mutta vaihdoin silti Pulssiin koska siellä on eräs tosi hyvä ortopedi).

Kaikista hulluin tilanne on mielestäny psykiatrian puolella. Mitä helvettiä siitä oikeen tulee jos asiakas on sekavassa mielentilassa ja lääkäri osaa pari sanaa suomenkieltä. Ei välttämättä mikään paras yhdistelmä. :D

Kerran labrassa jonotellessani huomasin että yksi näytteenottajista oli muslimi mies. Jos olisin ollut menossa vaikka papanäytettä ottamaan, olisin pyytänyt varmaan naista.
Mun mielestä ei tarvitse mitenkään perustella, sanoa vaan että haluan jollekin toiselle kuin kenelle yleensä minut laitatte. Toivottavasti se joku toinen on sitten selkokielisempi :-D

OT(?)!

Mitä merkitystä tuolla on, onko se lääkäri/hoitaja mies vaiko nainen? Tuo, että ei osaa suomea tai on jollain muotoa epäpätevä on nyt ihan selvä perustelu vaihtaa lääkäriä, mutta tuota sukupuolen merkitystä tuossa yhteydessä en oikein ymmärrä.

OT(?)!

Mitä merkitystä tuolla on, onko se lääkäri/hoitaja mies vaiko nainen? Tuo, että ei osaa suomea tai on jollain muotoa epäpätevä on nyt ihan selvä perustelu vaihtaa lääkäriä, mutta tuota sukupuolen merkitystä tuossa yhteydessä en oikein ymmärrä.

Tätä vähän itsekkin mietin.

Sama homma täällä. Lääkäriin pitää joko mennä (venäjän)tulkin kanssa, tai sitten on parempi kun ei mene lainkaan ja googlettelee vain vaivansa ja hoitaa itse.

on parempi kun ei mene lainkaan ja googlettelee vain vaivansa ja hoitaa itse.

Noinhan se menee, vielä kun pystyis kirjoittamaan itse reseptit ja lähetteet isompiin tutkimuksiin/operaatioihin.
Tuntuu kyllä, että jos on joku vaiva ja sitä kunnalliselle menee valittamaan, niin aika selkeä kuva saa olla itsellään vaivan syystä ja vahva näkemys siitä mihin tutkimuksiin haluaa päästä tai muuten saa pari aspiriinia ja laastarin.

Jos pyydetään naista on kyseessä aika varmasti just joku papakoe. Mulla on ollut tosi hyviä miespuolisia gynekologeja, saa mun puolesta olla mies!
Mutta se kerta kun labrassa näin tämän muslimihemmon olisi mun hermot pettänyt. Käytti muslimeille tyypillistä päähinettä ja partaa, kaikenkaikkiaan näytti siltä että koraania lueskellaan. Tulee heti mieleen stereotypiat niistä maista joissa miesgynekologi ei saa katsoa naisen alapäähän muuten kuin peilin kautta. Sori vaan, mä tykkään mennä luottavaisin mielin siihen pöydälle.

OT(?)!

No kai jotku kokee sen kiusalliseksi, että joku vastakkaista sukupuolta oleva kattelee ja tutkii sun intiimejä paikkoja. Onhan meillä naisten ja miesten pukuhuoneetkin erikseen, ja luulisin että siiäkin on ainakin osaksi sama syy.

Nyt tiedän, että joku tulee lässyttämään, että ne tekee työtään ja näkee päivittäin kaikkea. Juu kyllä näin on, mutta lääkäritkin ovat ihmisiä ja harrastavat seksiä ja saavat seksuaalista kiihotusta siinä missä me muutkin. Lääkäreillä niin ikään on samanlainen kauneusihanne kuin muillakin ihmisillä. Ymmärrän kyllä, että alapään ronkkiminen jollain vempaimilla ei välttämättä ole sitä kiihottavinta hommaa ja tuskin ne lääkärit siitä mitään kiihotusta hakevatkaan mutta silti. Mulla on yksi lääkärituttu ja se onkin sanonut, että kyllä hän vieläkin, vaikka onkin lääkäri pystyy katsomaan naista naisena ja erottaa edelleenkin kauniin ja ruman naisen toisistaan. Tämä lääkäri on niin ikään kertonut, että kaunis potilas on lääkärin silmille kaunis siinä missä se on sitä myös maallikoiden silmille.

No kai jotku kokee sen kiusalliseksi, että joku vastakkaista sukupuolta oleva kattelee ja tutkii sun intiimejä paikkoja. Onhan meillä naisten ja miesten pukuhuoneetkin erikseen, ja luulisin että siiäkin on ainakin osaksi sama syy.

Yhtä epämiellyttävä kokemus se on, oli lääkäri kumpaa sukupuolta tahansa. Ei ole eroa onko se vieras mies vai nainen joka sitä tutkii...hyi :jahas:

Yhtä epämiellyttävä kokemus se on, oli lääkäri kumpaa sukupuolta tahansa. Ei ole eroa onko se vieras mies vai nainen joka sitä tutkii...hyi :jahas:

Miksi sitten jotkut haluavat vartavasten miehen tai naisen?

Edit: en puhu siis ainoastaan gynekologeista vaan lääkäreistä noin yleensä. Tietenkin jos jokin haava on sormessa on aivan sama sille sukupuolelle mutta jos jotain paitaa pitää alkaa nostelemaan tms. niin voin hyvin ymmärtää jos se jollekin on epämielyttävää. Minulle itselle on ihan sama kumpaa sukupuolta oleva mua ronkkii.

Nyt tiedän, että joku tulee lässyttämään, että ne tekee työtään ja näkee päivittäin kaikkea. Juu kyllä näin on, mutta lääkäritkin ovat ihmisiä ja harrastavat seksiä ja saavat seksuaalista kiihotusta siinä missä me muutkin. Lääkäreillä niin ikään on samanlainen kauneusihanne kuin muillakin ihmisillä. Ymmärrän kyllä, että alapään ronkkiminen jollain vempaimilla ei välttämättä ole sitä kiihottavinta hommaa ja tuskin ne lääkärit siitä mitään kiihotusta hakevatkaan mutta silti. Mulla on yksi lääkärituttu ja se onkin sanonut, että kyllä hän vieläkin, vaikka onkin lääkäri pystyy katsomaan naista naisena ja erottaa edelleenkin kauniin ja ruman naisen toisistaan. Tämä lääkäri on niin ikään kertonut, että kaunis potilas on lääkärin silmille kaunis siinä missä se on sitä myös maallikoiden silmille.

No toki varmaan erottaa kauniin ja ruman. Ei siitä ole varmasti kyse, että menettäisi kokonaan tuollaisen ominaisuuden. Nähdäänhän me kaikki päivittäin ihmisiä ja se kyky säilyy. Suurimmalla osalla ainakin.
Siltikään en näe mitään syytä vaihtaa vaikkapa gyneä miehestä naiseksi (tai päinvastoin) vain tuon sukupuolen takia. Mukavaahan se ei ole, oli siinä mies tai nainen.

Tuon kieliasian ymmärrän, koska kyllä on tärkeää ymmärtää mitä siellä vastaanotolla tapahtuu.

Itselleni ainakin jäänyt käsitys että naislääkärit ovat jotenkin empaattisempia ja jo se itselleni meinaa paljon. Lisäksi luulen että ajattelevat enemmän "potilaslähtöisesti" kuin mieslekurit.

Voi hyvinkin olla näin, mutta itse olen yleensä kuullut näitä "häveliäisyysperusteluja" ja pohjasin kirjoitukseni sitten niihin.

Mulla kerran jouduttiin päivystyksessä tunnustelemaan eturauhasta. Ei muuten ole mikään kaikista mukavin toimenpide ja täytyy sanoa, että siinä tilanteessa mä mieluummin otin sen naisen etusormen rektaaliin, kuin että miehen.

Mistä lähtien on ollut rasistista vaatia omassa kotimaassaan peruspalveluita omalla äidinkielellään?

En minä tiedä. Siksi mä tässä ny kyselenkin. Kun toi rasisti leima nykyään lyödään niin helpolla, et parempi olla varovainen. Muttei ny sit aleta keskustelemaan tuosta asiasta tässä ketjussa.
Ja takas itse asiaan.

Näky postissa tulleen kirje, jossa oli diagnoosi viime käynnistä. Ja olihan se lääkäri oikein ymmärtänyt mitä tarkoitin. Vaikka olikin sitä lääkärilatinaa, sai siittä kirjeestä paremmin selvää ku venäjästä. Ainut että noi tulevat hoitotoimen piteet on kyllä vähän oudosti määritelty. Kaippahan se siittä selviää kun kyselee, mutta tuota ongelmaa tuskin olisi ilman kielimuuria tullut.
Kyllä toi minusta suomen kielen osaaminen on kyllä täysin pakollinen lääkärin ammatissa ja meinaan kyllä ens kerralla siihen vedota. Esimerkiksi kivun määritteleminen ja sen selittäminen on toiselle suomen kielisellekkin varsin haastavaa. Enkä halua nyt olla ees ikärasisti:) Mut luulis sen nyt olevan vanhemmille ihmisille aivan mahdotonta asioida hoono soomisen kanssa, kun kuulokin on vielä heikentynyt:(

Edit: Mulle aslak82 on käyny vähä samalla tavalla, onneks sattu oleen nainen, en olis kyllä tajunnu pyytää vastakkaista sukupuolta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom